Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kehakaal

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Liisi

6. märts 2019

Tere! Olen 15.aastane tüdruk, pikkust umbes 165cm ja kaal 59-60kcal. Tahaksin natuke alla võtta, aga ei saa täpselt kas sellise toidumenüüga nagu minul umbes igapäev kujuneb, on mingit makrotoitainet liiga palju ja midagi liiga vähe. Trenni teen ka aktiivselt.
Hommik (7:25)- õun, fit kakao kohuke
Lõuna (12:00) täistera riis, karri kaste, salat, pirn
Vahepala (15:30)- Täistera ja banaaniga pannkoogid
Õhtusöök (17:30)- Lillkapsa põhjal pitsa (juust, paprika, kana, peekon)
Õhtu snäkk (20:00)- kakao, 1 valgukorvike, porgand

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab toitumisnõustaja ning Tervise Arengu Instituudi toitumisuuringute osakonna projektijuht Kristin Salupuu: “Hetkel oled oma pikkuse ja kehakaalu juures normaalkaalus. Juhul, kui siiski tunned, et soovid natuke alla võtta või keha rasvaprotsenti vähendada, tuleks kindlasti jälgida, et energiasaamine ei langeks liiga madalale ja toidust lisaks makrotoitainetele ka piisavalt kiudaineid, vitamiine ja mineraalaineid saaksid. Ühe päeva menüü – eriti selline, kus puudub igasugune info toidukoguste kohta – ei anna piisavalt infot, kas energia- või mõne toitaine saamine on piisav. Juhul kui igapäevaselt sama toitu sööd, on väga tõenäoline, et ei Sa ei saa menüüst piisavalt kõiki toitaineid. Soovitan Sul paar nädalat jälgida oma toitumist NutriData toitumisprogrammiga. Ideaalis võiksid ka toidukoguseid kaaluda, et saaksid võimalikult täpsed tulemused. Toitumise muutmisel soovitan järgida toidusoovitusi. Mõnikord võib ka valesti valitud treeningkoormus ja treeningute iseloom või liiga vähene uni kehakaalu/kuju muutusi takistada. Samas, mõnikord kipuvad inimesed oma keha suhtes liiga kriitilised olema nähes vigu seal, kus neid tegelikult ei ole. Tervislike eluviiside juures on väga oluline ka iseendaga hästi läbisaamine. 

Anett

28. veebruar 2019

Tere!
Olen 14. Aastane, olen 168cm pikk ja kaalun 73,2kg
Sooviks teada kui palju ma peaksin kaaluma

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled tõesti pisut ülekaaluline. Selles vanuses-pikkuses tüdrukud peaksid kaaluma kuni 65 kg. 18-aastaselt sama pikkuse juures loetakse normaalkaaluks 71 kg. Samas peab kindlasti vaatama ka oma keha tervikuna, kui oled aktiivne sportlane ja lihastes, siis võib olla ka normaalkaal pisut suurem. Kindlasti ei tohi nüüd hakata pidama ranget dieeti, vaid oma toitumine rahulikult üle vaadata, pidades näiteks 7-10 päeva jooksul toidupäevikut (oma toitumist muutmata, võimalusel toite kaaludes), et selgitada, mis on toitumises valesti – ebaregulaarsed söögiajad, liiga palju/vähe energiat, valkude-rasvade-süsivesikute tasakaal paigast ära, mingite mikrotoitainete puudus. Kõik kõrvalekalded soovitustest mõjutavad ka kehakaalu. Tulemustest lähtuvalt tuleks oma toitumist püüda kohendada rohkem toidusoovitustele vastavaks. Kui seni oled söönud palju magusaid näkse, siis ennekõik piirata nende tarvitamist. Suure tõenäosusega peaksid suurendama köögiviljade, võib-olla ka täisteraviljade söömist. Samal ajal tuleks ilmselt suurendada ka füüsilist aktiivsust.

Tarmo

18. veebruar 2019

Tervist!

Olen 22 aastat vana, 183cm pikk ja 113kg raske. Olen tegelenud umbes pool aastat oma kaalu langetamisega ja füüsilise vastupidavuse parandamisega. Alustasin 122kg pealt ja nüüdseks olen pideva trenni ja toitumise jälgimisega kaalust alla saanud kuskil 9-10 kilo.

Ma olen uurinud netist erinevaid toitumiskavasid kuid enamus on kas kallid (vajavad väga spetsiaalseid komponente), aega nõudvad (iga päev on erinev toit ja erinev kava seega ei saa mitu päeva toitu ette teha) või mitte kuigi personaalsed. Sooviksin saada oma toitumise korda ja samuti ka mingeid personaalseid nõuandeid mis läheks kokku minu elustiili ja trenniga. Seega kogu küsimus oleks tegelikult see, et kas te oskaksite soovitada mõnda toitumisnõustajat tallinnas?

Parimat!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Soovitan pöörduda mõne kutse saanud nõustaja või terapeudi vastuvõtule. 

Anna

6. veebruar 2019

Tere! Olen 14 ja saan poole aasta pärast 15, kaalun 66 kg, teised ütlevad et see pole veel midagi aga paljud imestavad mu kaalu, milline on normaalkaal minupuhul ja milline oleks juba ülekaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

15-aastane naisterahvas on 66 kg kaaludes normaalkaalus siis, kui ta on vähemalt 166 cm pikk. Samas sõltub see pisust ka keha koostisest. Kui inimene on väga lihaseline, siis ainult kehamassiindeksi järgi ei saa alati ülekaalulisust määrata.

D.A

18. jaanuar 2019

Tere!
Olen 14-aastane tüdruk pikkusega 160 cm ja kaalun 41.7 kg. Käin 3 korda nädalas trennis ja toitun tervislikult kogu perega. Kas see on normaalne kaal minu kasvu kohta ja kuidas saaks natuke juurde võtta? Söön muidu ise väga palju ja olen tohutu isuga, kuid kaal ei tõuse üldse.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled alakaalu piiri peal, kuid mõned inimesed võivadki olla pisut “kergema kondiga” ning seetõttu tuleks pigem oma pikkust ja kehamassi jälgida, kuidas on see poole aasta või aasta pärast. Kuigi arvad, et sööd palju, võiksid pidada ka toidupäevikut, et näha, kas saad ikka energiat piisavalt. Kui saad energiat piisavalt ning pikkuse lisandudes kaalus juurde ei võta, oleks soovitatav konsulteerida perearstiga. Tema oskab öelda, kas oledki oma kehaehituselt alakaalulisusele kalduv või peaks tegema mõned analüüsid, näiteks uurima kilpnäärme talitlust, gluteenitalumatust vm.

Liis

18. jaanuar 2019

Olen 14a tüdruk ja olen 171,5cm pikk ning kaalun 70kg. Kas see on ülekaal? Kõht on ees ja olen hakanud toituma üsna normaalselt paljud asjad olen välja jötnud ja joon palju vett. Kuidas saaksin veel kaalu langetada? Ja teen trenni 2x nädalas + kehalise kasvatuse tunnid.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Sinu vanuse ja pikkuse juures oleks normaalkaaluks kuni 67 kg, 18-aastaselt sama pikkuse juures kuni 72 kg. Seega peaksid üritama praegust kehakaalu hoida või õige pisut alandada. Soovitan pidada toidupäevikut (söödud toitu kaaludes) ning vaadata sealt umbes kahe nädala keskmist tulemust. Mõnikord võib probleem olla hoopis kehvas toiduvalikus ning sellest tulenevast kiudainete, vitamiinide ja mineraalainete puudusest. Toidusoovitustest saad vaadata, mida ja kui palju sööma peaksid. Lisaks praegustele trennidele võiksid iga päev teha ka umbes 30-60 minutit tempokat jalutuskäiku.

Helen

18. jaanuar 2019

Tere!

Minu tütar on 12 aastane, pikkuseks 174cm ja kaaluks 79kg-82kg. Juba väiksest saati on ta olnud suurem tüdruk. Ta on läinud kõhnemaks, kuid ei kaota kuidagi moodi kaalu. Käib küll 4 korda nädalas trennis ning ei toitu ebatervislikult. Kuidas saaks seda kaalu langetada?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Sellise pikkuse ja vanuse juures võiks ta kaaluda kõige enam 63 kg, 18-aastaselt sama pikkuse juures kuni 75 kg, et olla normaalkaalus. Seega peaks alla võtma umbes 10 kg. Seda on päris palju, mistõttu võiks abi saamiseks pöörduda mõne toitumisnõustaja poole. Ise tasub kindlasti pidada toidupäevikut (söödud koguseid kaaludes) ning püüda toidusoovitustest lähtuvalt tasapisi oma toiduvalikut korrigeerida.

Kertu

18. jaanuar 2019

Tere! Olen 12 aastane tüdruk ning pikkuseks on 176cm. Olen mures enda kaalu pärast, milleks on 81kg. Sooviksin teada milline oleks minu normaalkaal.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

176 cm 12-aastase tüdruku kohta on päris palju. Praeguse pikkuse ja vanuse juures tohiksid kaaluda kuni 66 kg, et olla normaalkaalus. Kuna ülekaalu on päris palju ning väga palju sa ilmselt enam ei kasva, siis peaksid püüdma langetada kaalu 77 kg peale, mis oleks 18-aastaselt sama pikkuse juures normaalkaaluks. Näljutama ei tohi hakata. Püüa järgida toidusoovitusi ning ole füüsiliselt aktiivne.

Annela

13. jaanuar 2019

Tere

Olen 13 aastane tüdruk 170-171 cm pikk ja kaalun 63-66 kg see kõigub pidevalt. Ise teen 5 korda nädalas trenni ja toitumise kava peal kogu perega. Kas see kaal ei peaks langema ise mu ideaalkaal oleks 55kg, et kas peaks veel midagi tegema, et kaalu langetada või kas ma väga palju ülekaaluline?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

13-aastane 170 cm pikk tüdruk võiks kaaluda kuni 63 kg, et olla normaalkaalus. Kaaluda ei soovitata tihedamini kui kord nädalas, kuna kaal inimestel kõigubki, sõltudes söödud toidu-joogikogusest, higistamisest jne. Neist numbritest lähtuvalt võiks eeldada, et oled üsna ülekaalu piiril, kuid kindlasti tuleb arvestada enda keha eripärasid. Kui oled lihaseline, siis võib ka kaal olla pisut kõrgem. Kaalu alandada ei soovita, sest nt 19-aastaselt 170 cm juures oleks normaalkaaluks 72 kg. Seega peaksid praegu lihtsalt liikuma ning sööma normaalselt ja jälgima, et saaksid toidust kõik arenemiseks vajalikud toitained.

Hanna

6. jaanuar 2019

Tere! Kas te oskate soovitada kuidas kaalu alandada?Nagu millise trenniga?Ma ise mõtlen tennisesse minna. Kuid tahan ka mingit trenni tennise kõrvalt teha et kaalu alandada.Tean et päris hea trenn on jooksmine Aga olen seda proovinud ja kuidagi pole mulle eriti meeldinud.Veel on mul kysimus et mitu kalorit peaksin ma yhes päevas sooma?Mitu kalorit hommikusöögil,Lõunal ja õhtul? Ma olen 13 a,168 cm ja tydruk. Tänan ette!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kõigepealt tuleks välja selgitada, kas oled üldse ülekaalus. 13-aastaselt ja 168 cm pikkuse juures tohiksid kaaluda kuni 61 kg, et olla normaalkaalus. Sama pikkuse juures 18-aastaselt aga kuni 69 kg. Seega sõltub nüüd sellest, kas ja kui suure ülekaaluga on tegemist, kas peaks hakkama seda pisut langetama või proovida hoida ja sellest “välja kasvada”. Kaalu alandamiseks soovitatakse teha treeningut sellisel koormusel, mis on umbes 60-70% maksimaalsest pulsisagedusest. Maksimaalne pulsisagedus arvutatakse välja valemige 220-vanus. Peaksid üritama hoida trenni tehes oma pulsi umbes 120-145 löögi vahel minutis. Pigem tasub eelistada treeninguid, kus tegevus oleks hästi mitmekesinee – vastupidavus, harjutused lihastele, tasakaalule jne. Päevane energiavajadus sõltub ka kehakaalust, kuid keskmiselt vajavad sinuvanused tüdrukud päevas umbes 2100-2200 kcal, mis võiks olla enam-vähem võrdselt jaotatud kolmele toidukorrale (lõunasöök võiks olla kõige energiarikkam). Osa energiast võid jätta ka kuni kahe oote tarvis.Söömisel tasub lähtuda toidusoovitustest.