Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kehakaal

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Vanaema kg.

26. jaanuar 2020

Tere!
Olen 72 vana, 165cm pikk. Kaalun 108 , lkui suur on minu päevane kalorite vajadus?
Kuidas alustada kaalu langetamist? Olen suur kõrvitsa toitude valmistaja.
Aitäh!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kaalu alandamiseks oleks esialgu mõttekas hoida päevane energia saamine 1900-2000 kcal kandis. Väga oluline on mitmekesine toitumine, et saaks toidust kätte kõik vajalikud ained, organism ei nälgiks ega läheks üle n-ö säästurežiimile. Päevas võiks süüa 3-4 viilu (täistera)leiba, 200-300 g putru (nt kaerahelbe, mitmevilja, tatra), vähemalt 400 g köögivilju ja 200 g puuvilju, 1-2 klaasi piima-keefiri, lisaks veidi juustu-kohupiima (kõik piimatooted peaksid olema mittemagustatud), 1-2 spl pähkleid-seemneid, 3-4 tl võid või õli. Nädalas võiks süüa lisaks kokku umbes 10 kartulit, 300 g kala, 300-400 g (eelistatult linnu)liha, 3-4 muna. Magusatest (suhkur, šokolaad, küpsised, koogid, saiakesed, pirukad, jäätis, kohuke) ja soolastest näksidest (kartulikrõpsud, soolapähklid) ja magustatud jookidest (karastusjoogid, mahlajoogid-nektarid) võiks täiesti loobuda või süüa neid päeva kohta kokku vaid 3-4 ampsu. Võimalusel tuleks suurendada füüsilist aktiivsust – näiteks teha tempokat kõndi või käia ujumas.

Liis

26. jaanuar 2020

Tere, olen 19a tüdruk ja kaalun 48kg healjuhul 5o olen 167 cm pikk, kas ma olen alakaalus ja palju ma üldse kaaluma peaksin?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Normaalkaal hakkaks sellise pikkuse juures 52 kilogrammist. Kui ollakse väga õbluke, siis võib ka mõned kilod vähem kaaluda.

Emma

26. jaanuar 2020

Vagandust et juba mitu korda kirjutanud olen,aga jah mul laks kõik sassi koguaeg,nii alustan uuesti,saan kohe 14 (kuu aja pärast) ma olen 164cm pikk kaalun 49-50,kõhuümbermõõt on 64-65,reie ümbermõõt on 50,tahaksin saada kõhuümbermõõtu natuke väiksemaks ja kaaluda natuke vähem,ja mida ma peaks sööma et 6cm veel kasvada.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled täiesti normaalkaalus ning kaalu alandama kindlasti ei peaks. Täiskasvanuna sellise pikkuse-kaalu juures oleksid peaaegu alakaaluline. Kõhuümbermõõdu vähendamiseks on soovitatav teha harjutusi erinevatele lihasgruppidele, et kui sul ka on mingit kõhusisest rasva, siis liikumisega aitaksid kaasa rasvade põletamisele ning lihaste tekkimisele ja seeläbi ka kõhuümbermõõdu vähenemiseni.

Laura

19. jaanuar 2020

Tere, tahtsin küsida et kui ma olen 13aastane tüdruk olen 1 75cm pikk ja kaalun 63 kg kui palju on maksimum kaal mis kaaluda võiksin?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui oled just saanud 13, siis 66kg, kui hakkad kohe saama 14, siis 69kg. Täiskasvanuna sama pikkuse juures aga kuni 76 kg.

Emma

15. jaanuar 2020

Kas see normaalne kui ma 13 148cm ja peaaegu 40kg?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, tegemist on normaalkaaluga.

Lauren

15. jaanuar 2020

Tervist, ma olen 14-aastane tüdruk ja mu kaal on 53 kg ning pikkus 1,67m, puusaümbermõõt 85cm ja vööümbermööt 66 või 65cm. Kas see on normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Puusa- ja vööümbermõõtude kriteeriume alaealistele ei ole, kuid kaalunumber on ilusasti normaalkaaluvahemiku keskel.

Getter

15. jaanuar 2020

Ma olen 14-aastane, 166cm pikk ja 52 või 53 kg. Kas see on normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on täpselt normaalkaalu keskmisega selle pikkuse juures.

Lisandra

15. jaanuar 2020

tere olen 12 aastane tydruk ja kaalun 67 kg ja olen 169 cm pikk teen 1 nädalas 4 korda sporti kas olen ylekaaluline???

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, tegemist on ülekaaluga. 12-aastaselt 169 cm juures on normaalkaaluks maksimaalset 59 kg, 13-aastaselt 62 kg ning täiskasvanult võiksid kaaluda kuni 71 kg. Kui oled väga lihaseline, siis 1-2 kg võib olla juures lihaste arvelt, mitte enam. Seega peaksid praegu ennekõike keskenduma sellele, et kilosid väga juurde ei tuleks. Treeningud on väga head, lisaks võiksid veel iga päev 30-60 minutit tempokalt jalutada või jalgrattaga sõita. Magusaid ja soolaseid näkse (kommid, šokolaad, küpsised, koogid, saiakesed, jäätis, kohuke, kartulikrõpsud) ning magustatud jooke püüa süüa nii vähe kui võimalik. Samas igast viiest toidugrupist peaksid toite sööma iga päev.

Annabel

8. jaanuar 2020

Tere olen 12.aastane tüdruk ja kaalun 55 kg ja olen 1.61cm pikk kas minu kaal on normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui oled just saanud 12, siis on tegemist väikese ülekaaluga, kui aga oled juba vähemalt 12,5-aastane, siis oled täpselt ülekaalu piiri peal. Igal juhul tuleks veidi enam pöörata tähelepanu normaalsele söömisele ja piisavale liikumisele.

Emma Sagor

8. jaanuar 2020

Tere olen 13 aastane kaal kõigub 49-51 kg vahel ja olen 165cm pikk.Tahaksin küsida tervislku toitumise kohta sest mul on kõhuümbermõõt 66 ja tahak saada 60-63 peale.Asi on selles et mul pole hommikul eriti söögiisu ja siis õhtul-öösel söön hästi palju.Kas oskate anda mingi toitumiskava,tahaksin kaaluda 47kg.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Sinu praegune kaal on täpselt normaalkaaluvahemiku keskel, kuid näiteks 47 kg täiskasvanuna sama pikkuse juures oleks juba alakaal. Seega pigem ei peaks keskenduma kaalu alandamisele, vaid erinevate lihasgruppide treenimisele, mis aitaksid kaasa ka kõhuümbermõõdu vähenemisele. Normaalne ja regulaarne toitumine sealjuures on muidugi alati teretulnud. Konkreetseid toitumiskavasid on väga keeruline anda, kuna inimeste toitumiseelistused ja päevakavad on erinevad. Lähtuma peaks siiski niipalju kui võimalik toidusoovitustest – rohkem täisteratooteid, köögivilju, kala, pähkleid-seemneid ning vähem soolaseid ja magusaid näkse ning valmistoite. Aeg-ajalt tasub oma toitumist ka analüüsida.