Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kehakaal

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

saara

16. juuli 2019

Tere.Olen 14 aastane tytarlaps,160cm pikk ja kaalun 50kg, kas see on normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, tegemist on normaalkaaluga. Võiksid kaaluda praeguse pikkuse-vanuse juures kuni 60 kg, et olla normaalkaalus.

Karin

8. juuli 2019

Mure alakaalu pärast,kuna lähedane inimene on väga haige siis sellega tegelemisega on mu kaal 48 pikkus 1.63 vanus 49.Kuidas ennast turgutada,et tervislikult kaal tõuseks?
Tänan!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Vähemalt ühe kilo võiks juurde võtta küll. Kuna vaimne seisund mõjutab toitumist väga palju, tuleks ennekõike praegu “süüa mõistusega”. See tähendab, et tuleks jälgida, et söömine oleks regulaarne (vähemalt kolm toidukorda) ning süüa ka siis, kui isu ei ole. Söömisel tasuks järgida toidupüramiidi, esialgu soovituslikke portsjonite arvusid 1800 kcal juures, vajadusel võib-olla isegi 2000 või 2200 kcal juures. 

Orav

8. juuli 2019

Tere. Tahaks teada kas suur vee joomine võib näidata suuremat numbrit kaalul? Olen 25 aastane 164cm ja kaal näitab 47kg kuigi tunnen et tahaksin olla 45kg. Üritan peale kella 18 mitte süüa, aga kaal näitab ikka 47kg. Kuidas saada 2 kilo kaalust alla?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Juba praeguste numbrite järgi on tegemist alakaaluga, normaalkaal sellise pikkuse juures algab 50 kilogrammist. Seega alla võtta rohkem kindlasti ei tohi. Kui on tunne, et kusagilt “lödiseb”, tuleks hoopis lihaseid treenivate harjutustega neid trimmida. Kindlasti tasuks arstil määrata keha rasvaprotsenti, et see ei oleks ohtlikult madal.

Paula

3. juuli 2019

Tere,Ma olen 11 aastane tüdruk ja kaalun 63 kg .kas see on normaalne

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui oled vähemalt 177 cm pikk, oled normaalkaalus. Ise saad normaalkaalu arvutada siin.

Anonyymne

1. juuli 2019

Tere, ma olen 15a. tüdruk ja ma kaalun kusagil 70kg ja ma olen 177cm pikk. Ma tahtsin teada kas ma olen ülekaalus voi normaalkaalus? Muidu teen küll trenni aga kipun palju magusat sööma, olen püüdnudvägem magusat süüa aga ikkagi ma lõpuks söön magusat. Kuidas ma saaksin sellest magusas hoiduda on teil paar head nippi?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on normaalkaaluga, praeguse vanuse ja pikkuse juures võid kaaluda kuni 74 kg. Magusasöömise vältimiseks ühtegi head kõigile toimivat nippi ei ole. Mõned mõtted siiski. Esiteks tuleks süüa regulaarselt ja mitmekesiselt, vastavalt toidusoovitustele – nii ei teki eri ainete defitsiiti ning ka isusid on vähem. Teiseks tuleks pigem oma magusaisu rahuldada n-ö looduslikke suhkruid sisaldavate toodetega (puuviljad-marjad, aga ka leib) ning püüda viia lisatud suhkruid sisaldavate toitude (ennekõike magusad joogid, kommid, šokolaad, saiakesed, koogid jne) söömine miinimumini. Algul võib see tunduda keeruline, aga kui oled juba nädal suutnud kommidest jm loobuda, on hiljem kergem. Küll aga ei tohiks siis võtta ka seda ühtainukest, sest lihtsam on jätta see söömata, kui pärast esimese kommi söömist pidama saada. 

D

21. juuni 2019

Tere! Olen 19-aastane ning naissoost. Ma olen muidu kogu oma elu olnud üsna peenike. Seetõttu otsustasin ma aasta aega kaalu võimalikult juurde saada ning sõin suht kõike mida tahtsin ning mis ette jäi. Sellega võtsin ma juurde kuskil 10kg (ma kaalusin ennem kuskil 40kg, peale aastat 50kg). Nüüd aga sooviksin ma saada lahti üleliigsest rasvast eriti kõhu- ja näopiirkonnast, kuid samas ei tahaks ma eriliselt palju võtta kaalust alla, kuna mul peaks minuteada olema normaalkaal (55kg). Võitlen sellega vist juba kolmandat aastat, ning kuigi mu seisund on paremaks läinud, ei ole ikkagi toimunud erilisi suuri muutusi (olen pidanud nt perioode kus ma söön vähem, kuskil 900-1000 kcal päevas). Aitäh!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kirja teel on väga keeruline anda nõu, kas ja kuipalju tegelikult üleliigset rasva ikkagi on. Soovitan teha kehakoostise analüüsi (neid peaks saama teha mõne spordiklubi juures), et selgitada välja keha rasvaprotsent. Alles siis saab hakata mõtlema sellele, kas seda on vaja vähendada või mitte. 

Anu Schmidt

3. juuni 2019

Tere, Soovin kehakaalu langetada, olen 35.aastane, naine, sünnitanud 3 last, peale 1st last, see oli 10 aastat tagasi sain kaalu korda ja kaalusin 63 kg, mida sooviks ka praegu, või vähemalt alustuseks 65-66, hetkel kaalun 71-72, möödunud suvel kaalusin 69 ja 3.laps oli siis 7 kuune. Nüüd on taas kaal veidi tõusnud, jälgin küll toidupüramiidi, magusat peaaegu ei tarbi, hommikusöögid on korralikud (puder või omlett, täistera leib) ja olen alati rohelise salati jms austaja olnud. Ainuke asi, mida väga armastan on cappuccino kohv, mida joon 2-3 tassi päevas. kas kuskil on viga sees , miks kaal ei lange, liigun ka , kuid võibolla mitte alati piisavalt. Kas on mõni soovitus, et mingi toit vms välja jätta, et saaks kaalu taas liikuma allapoole, umbes 5 kilo võiks maha minna :)

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Niimoodi kirja teel on väga keeruline nõu anda, kuid mõned soovitused siiski. Esiteks tasub umbes 10 päeva jooksul (kõike kaaludes ja mitte toitumist muutes) selgitada välja oma tavapärane toitumine –  millised toitained võiksid olla defitsiidis, milliseid toidugruppe peaks vähem või rohkem sööma. Samuti tasub programmi kalkulaatorit kasutades arvutada välja ligikaudne soovituslik energiavajadus, kuid kindlasti mitte füüsilise aktiivsuse määramisel üle pingutada. Edasi on mõttekas oma soovituslikku energiakogust vähendada ca 300 kcal (kuid mitte alla 1500 kcal päeva kohta) ning füüsilist koormust suurendada ca 200 kcal. Samal ajal tuleks toidulaua muudatused teha sellised, et kõik vajalikud toitained oleksid kätte saadud. Selleks tuleks ennekõike süüa väga mitmekesiselt, aga veidi väiksemate portsjonitena ning jälgida, et köögivilju oleks päeva jooksul söödud vähemalt 400g, lisaks täisteratooteid, aga ka toite kõikidest teistest toidugruppidest. Üldjuhul soovitatakse regulaarset söömist, et vältida ühel toidukorral (tavaliselt õhtusöögil) üle söömist. Kui ise ikkagi ei õnnestu kaalu langema saada, tasub menüü koos toitumisnõustajaga üle vaadata.

anonyymne

2. juuni 2019

Tere, olen 12 a tydruk, olen 165 cm pikk ja kaalun 55 kg. Kas see on normaal kaal või kas ma peaksin alla võtma?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

See on normaalkaal. Selle hoidmiseks tuleks süüa vastavalt soovitustele ja olla füüsiliselt aktiivne.

anonyymne

2. juuni 2019

Tere, olen 12 a tydruk 165 cm pikk ja kaalun 55 kg, kas see on normaalne kehakaal või kas ma peaksin veel alla võtma?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on normaalkaaluga, kaalu alandama ei pea. Normaalne söömine ja piisav liikumine on aga väga soovitatavad ka normaalse kaalu juures.

Mariell

2. juuni 2019

Tere! Olen naissoost, saan 2 kuu pärast 18. Pikkus 161cm ja kaal umbes 49-50kg. Kas olen normaalkaalus või peaksin natuke rohkem kaaluma? Aitäh vastuse eest ette!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on täiesti normaalkaaluga, KMI on 19,3, täiskasvanutel on soovituslik vahemik 18,5-29,9.