Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kehakaal

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

H.k

19. mai 2019

Tere!
Olen spordigümnaasiumis õpiv 17 aastane tüdruk kaalun 73 kg ja olen 183 cm pikk. Mulle teeb muret mu toitumine mis on läinud päris metsa praegu kuna mind häirivad sangad ning üldse oma keha figuur sooviks teada kuidas seda parandada? mida peaksin eelistama magustoodetele ja mis aitaks kaasa kaalulangusele.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kehamassiindeksi järgi on tegemist täiesti normaalkaaluga. Võiksid kaaluda kuni 82 kg ning 18-aastaselt isegi kuni 83 kg, et olla normaalkaalus. Seega on ennekõike soovitus teha harjutusi eri lihasgruppidele, et oma keha vormida. Teiselt poolt tasub kindlasti jälgida, mida süüa. Magustoitude ja magusate-soolaste näkside asemel tuleks süüa puuvilju, magusate jookide asemel vett. Kui süüa mitmekesiselt, siis on kergem ka magusaisu vastu võidelda. Kuigi su energiavajadus on suurem, võiksid mõnda aega üritada süüa umbes 2000 kcal eest päevas, samas jälgides kindlasti toidupüramiidi soovitusi.

Grete

13. mai 2019

Tere. Olen 13 aastane, umbes 168cm pikk ja umbes 50 kg. Kas see on normaalkaal? Ise tahaks vähem kaaluda.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Praeguse vanuse ja pikkuse juures võiksid kaaluda kuni 61 kg, et olla normaalkaalus. Seega, alla võtta ei ole kindlasti vaja. 18-aastaselt sama pikkuse juures loetaks 50 kg juba alakaaluks.

Liisa Krillo

13. mai 2019

Mis on 12-aastaste normaalne kaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

12-aastasased kaaluvad keskmiselt umbes 40 kg, kuid see sõltub väga palju nende pikkusest.

Brigitta-Antonietta

13. mai 2019

Tere!
Olen 15a tüdruk, 163cm pikk ja kaalun 48kg.
Kas see on normaalkaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, praeguse vanuse ja pikkuse juures on normaalkaaluks kuni 62 kg.

Saskia

9. mai 2019

Tere, olen 14 aastane tydruk, pikkus 168 ja kaal 64 kg.Kas oskaksite soovitada kuidas ma saaksin kaalu alandada?Ma olen proovinud jooksmas ka hakata kaima.Raske on aga ma ikka proovin.Ma olen proovinud syya tervislikult,ehk siis nii et ma soon salateid ja smuutisid ja liha juurviljadega jn. Ma tean umbes kui palju ma peaksin paevas sooma aga mulle vaga meeldib snakkida, ja tegelikult isegi mitte halbade asjade pealt vaid nt õunade.Vahepeal soin ohtuti 5-6 õuna ja siis sain teada et see ei ole ikka hea.Ma tean seda et snäkkimist tekitab mul ka nt see kui mul pole motivatsiooni et tervislikult syya.Mu emale ka eriti ei meeldi et ma nii toitun aga ma ei saa midagi teha sest ma vaga tahan kaalu alandada.Kuidas ma saaksin kaalu alandada ja snäkkimist lõpetada?Kuidas ma peaksin toituma?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled oma vanuse ja pikkuse kohta normaalkaalus, küll ülekaalu piiril. 18-aastasena võiksid kaaluda sama pikkuse juures kuni 70 kg, et olla normaalkaalus. Seega esimene soovitus oleks pigem üritada kaalu hoida ning kui on soovi, siis väga aeglases tempos ehk mõned kilod alla võtta. Esimene soovitus selleks on ikkagi füüsiline aktiivsus – vähemalt tund päevas tempokat jalutamist-rattasõitu, lisaks kolmel korral nädalas intensiivsemad treeningud (neid võib teha ka kodus, vaadates selleks internetist videosid). Toitumise juures tuleb ennekõike süüa korralikult, mitte nälgida. Kuna sinu energiavajadus on umbes 2200 kcal, siis võiksid süüa keskmiselt minimaalselt 1800, esialgu ehk isegi 2000 kcal päeva kohta. Soovitan pidada toidupäevikut ning järgida toidusoovitusi. Süües regulaarselt ja rohkelt puu- ja köögivilju, täisteratooteid, lisaks kala, magustamata piimatooteid, pähkleid-seemneid, saab kõhu täis ning kaob ka vajadus pideva näksimise järele.

Anne-Mai

9. mai 2019

Tere. Nimelt tahan juurde võtta kaalust. Ma ise kaalun 47, kuid tahan juurde võtta 50 või 55 vahele, pikkus on 160 cm. Mida ma peaksin sööma ja mis kella aegadel. Sooviksin süüa nii, et see oleks ka tervislk :)

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kaalus juurdevõtmisel kehtivad tegelikult samad õpetused, mis kaalus mahavõtmisel – süüa regulaarselt (3 põhitoidukorda ja kuni 2 oodet), mitmekesiselt, tasakaalustatult ning liikuda, et kasvatada lihasmassi. Energia saamine võiks olla õige pisut suurem kulutamisest, kuid see ei tohiks tulla näiteks magusa või kiirtoitude suurendamise arvelt, vaid proportsionaalselt kõikidest soovituslikest toidugruppidest. Hea oleks pidada toidupäevikut oma toitumise jälgimiseks.

Rebecca

2. mai 2019

Tere! olen 10a tüdruk kaalun 32,5 kg ja olen 144,5 cm pikk. kas see on normaalne kaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, tegemist on normaalkaaluga.  Võiksid kaaluda kuni 39 kg, et olla praeguse vanuse ja pikkuse juures normaalkaalus.

Dominik

2. mai 2019

Ma kaalun 37,1 kilo ja olen 12 (poiss) ja kui ma söön palju ma raskemaks ei lähe kas see okei?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Praegune kehakaal on vanusele üsna iseloomulik, kahjuks ei tea sinu pikkust (see võiks jääda vahemikku 137-159, et tegemist oleks normaalkaaluga). Kui saan küsimusest õigesti aru, siis soovid kaalus juurde võtta.  See, kui sööd palju, aga kaalu väga palju juurde ei tule, on iseenesest positiivne, sest väga paljud tänapäeval kipuvad pigem olema ülekaalulised. Kaalus juurdevõtmiseks kehtivad tegelikult samad õpetussõnad, mis alla võtmiseks – süüa tuleb regulaarselt, vastavalt toidusoovitustele ja liikuda, et kasvatada lihasmassi. Küll aga, kui lisaks sellele, kui kaalus juurde ei võta, vaid pigem alla ning lisaks esineb sagedasti ka kõhuvalusid või kõhulahtisust, tasub kindlasti konsulteerida arstiga.

Aive

29. aprill 2019

Tere!

Olen 29 aastane naine ja mõni aeg tagasi avastati mul polütsüstilised munasarjad. Arst määras raviks hormoontabletid, kuid mõni aeg tagasi jätsin nende võtmise pooleli, sest need tekitasid tugevaid meeleolu kõikumisi. Kas nende tablettide ära jätmine võib ka põhjustada kaalutõusu? Olen püüdnud kehakaalu alandamiseks toidukordadest välja jätta kõik maiustused (kommid, šokolaad, küpsised, koogikesed jne) ja naiutooted, kuid sellele vaatamata ei taha kehakaal alaneda. Veel olen püüdnud magusa isu leevendamiseks süüa rohkem puuvilju ja juurvilju (porgand, õun, apelsiin, banaan). Samutid väldin poes müüdavaid poolfabrikaate ja püüan olla kehaliselt aktiivne ning võimaluse korral võtta ette pikemaid jalutuskäike või rattasõite. Sellele vaatamata ei näe ma suuri muutusi kehakaalus ning ma ei oska enam midagi ette võtta, et kaalu korda saada.

Ette tänades

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Kuna polütsüüstilised munasarjad on seotud hormonaalsete kõrvalekalletega, siis see võib olla põhjus, mis soodustab kaalutõusu või raskendab kehakaalu kontrolli alla saamist. Oma ravi- ja perearstiga tasub nõu pidada PCOS-iga kaasneva insuliiniresistentsuse üle ja vajadusel on võimalik teha täpsustavaid analüüse ning määrata ka ravi. Samuti tasub oma menüü lasta üle vaadata toitumisterapeudil, kes oskab just terviseprobleemist lähtuvalt ka menüüd korrigeerida.

Brillakas

26. aprill 2019

Tere olen 11a tüdruk, kaalun 51 kg ja olen 154 cm pikk. Olen õiges kaalus?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on väikese ülekaaluga. Võiksid kaaluda 46,8 kg. Jälgi, et kaalu väga kiires tempos juurde ei tuleks, kui kasvama hakkad. Suurenda füüsilist koormust ning järgi toitumisel toidupüramiidi põhimõtteid.