Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Toit ja toidu valmistamine

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Anonüümne

29. oktoober 2020

Tere.
Olen 70+ ja viimasel ajal seoses terviseprobleemidega liigun vähe ja kaal on tõusnud 5kg sel aastal. Järelikult pean tõsiselt tegelema toitumisega. Kust leida retsepte ja nõu, eriti juurviljade valmistamiseks? Olen vaadanud ringi toitumisnõustajate järgi, aga nende sihtgrupp on teine ja samuti hinnaklass. Varem olid TAI leheküljel retseptid, aga nüüd ma ei leidnud neid. Perearsti ülekaal ei häiri, järel sealt ma abi ei saa.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kõigepealt tasuks kindlaks teha, kas kaalutõus on nii suur, et selle pärast muretseda. Eakate puhul kehtivad teistsugused kehamassiindeksi väärtused. Üle 65 aasta vanuste inimeste soovitatav kehamassiindeks (kaal kilogrammides jagatud pikkuse (meetrites) ruuduga) on 23–29,9.  Optimaalne oleks see hoida kuni 27, sest siis on koormus liigestele väiksem ning ka endal liikumine kergem. 
Köögiviljade söömine on igati teretulnud. Üks retseptivihik on meie lehel siin. Kindlasti tasub vaadata ka Toidutare või Nami-nami lehtedelt vahvaid retsepte, sisestades otsingusõnasse näiteks selle köögivilja, mille baasil te rooga valmistada sooviksite.

Heldi Kirik

8. jaanuar 2020

Tere ja head uut aastat! On 2 muret. 1. Kas rasvase kala, nt. lõhe kuumtöötlemine kõrgematel temperatuuridel nagu kuumsuitsutamine, muudab kalas sisalduvate rasvhapete keemilist struktuuri, või on kalarasv ka kuumtöödelduna ikkagi tervisele kasulik ja omastatav kasulike rasvhapete allikana? Väga oluline teema, teades, et lõhe kuumsuitsu kõhuäär kuulub ostetumate artiklite hulka. 2. Kuhu ikkagi paigutada kaunviljad.kas nad on siis tärkliserikkad süsivesikud või taimsed valguallikad märkimisväärse tärklise lisaga? Erinevad toitumistabelid annavad väga erinevat infot ja osades kaunvilju üldse ei mainita. Kaunviljades on valgu osakaal kuskil 12 % peal, aga sedagi ei ole mainitud, kas see on kuivkaalus või leotatud-kuumtöödeldud kaalus. Arvestades, et kaunviljade kaal suureneb imatava vee arvelt 2,5-3 korda, sellisel juhul muutub valgu osa neis üpris marginaalseks.
Nt. kui plaanin õhtusöögiks asendada kartuli samaväärse kidney ubade kogusega, kas siis peaks vähendama ka lisatava proteiini kogust nt.vähema hulga kana näol, või kui plaanin hommikupudrule lisada ube, kas siis peaks võtma mõnevõrra vähem helbeid? Või ka proteiine? LugupidamisegaH:)

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kala küsimusele vastab Tallinna Tehnikaülikooli Keemia ja biotehnoloogia instituudi emeriitprofessor Raivo Vokk: “Toidu töötlemisel kasutatavate temperatuuride puhul ei toimu polüküllastamata rasvhapete lagunemist temperatuuri toimel. Võimalik on kaksiksidemetega rasvhapete osüdatiivne muundamine, mille hoiab aga ära kõrge rasvasisaldusega kalades sisalduv rikkalik tokoferoolide sisaldus, mis toimivad tugevate antioksüdantidena. Järelikult on ka kuumtöödeldud kalatoode hea küllastamata rasvhapete allikas.”
Mis puudutab kaunvilju, siis toidusoovituste järgi loetakse need köögiviljade gruppi kuuluvateks, kuigi sisaldavad pisut enam nii tärklist kui ka valke, kui enamik teisi köögivilju. Kui palju kaunviljades (kas siis kuivatatutes või söödaval kujul) 100 grammi kohta valke on, saab näha NutriData andmebaasist. Seda, kas ubade lisamisel peaks teisi valguallikaid vähendama, on niimoodi väga keeruline öelda, see sõltub kogu päeva (isegi kogu nädala) toiduvalikust. Soovitan aeg-ajalt menüüd analüüsida, siis peaks saama sellele ka vastuse. Täiskasvanud naisterahva päevane valkude saamine võiks jääda umbes 50-100 g vahele (sõltub ka kehakaalust ning koguenergia vajadusest).

A. Reenok

27. märts 2019

Tere,

Selline küsimus
Kui palju on kasulikke aineid säilinud tavapoest ostetud porgandil, lillkapsal, kaalikal, apelsinil nüüd kevadeks?
Kui artklist on lugeda et kapsal hävib nelja päevaga kogu vitamiinivaru?
Kui neis on järel tühine osa kas on mõtet raha raisata nende peale?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Tervise Arengu Instituudi projektijuht Kristin Salupuu: ” Köögiviljade toitainelist sisaldust mõjutab, millise valmidusastme juures nad koristusajal olid ja kui kaua ning milliste tingimuste juures neid on säilitatud. Küll aga ei saa nõustuda väitega nagu toitainete hävimist saab mõõta päevades ja ainult säilitusaeg määrab selle, kui palju toitaineid on viljades alles. Köögiviljad on muuhulgas ka väga head kiudainete allikad, mis säilivad toidus väga hästi ning mille sisaldus võib säilitamisel isegi suureneda. Selleks, et aga viljades säiliks maksimaalselt palju toitaineid, tuleks tähelepanu pöörata nende säilitamistingimustele: hoiustada neid jahedas ja pimedas, niiskuse ja hapniku eest kaitstuna. Samuti ei ole soovitatav hoida õhukese koorega vilju nagu porgand või kooretuid nagu lillkapsas koos etüleeni eritavate viljadega (nt õunad, kõrvitsad, tomatid ja banaanid). Samuti on kevade hakul alternatiiv tarbida külmutatud köögivilju, kuna vitamiinid, mineraalained ja kiudained säilivad külmutamisel üsna hästi ning need on üldjuhul külmutatud parima valmidusastme juures sügisel.”

Maidu

26. märts 2019

Kas kapsastes olev SULFORAFAAN säilib termilisel töötlemisel ?

AItäh!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Tallinna Tehnikaülikooli Keemia ja biotehnoloogia instituudi lektor Tiina Lõugas: “Sellekohaseid uuringuid on tehtud üsna vähe. Brokoli uurimusel on järeldatud, et sulforafaani sisaldus ei muutu kuumutamisel alla 60C. Sisaldus väheneb märkimisväärselt (võrreldes näiteks brokolist värskelt pressitud mahlaga) kuumutamisel üle 60C. Samas ühest teisest uuringust järeldub, et kapsad ja eriti just brokoli sisaldavad glükorafaniini, mis pärast kapsa lõikamist või närimist hüdrolüüsitakse sulforafaaniks erinevate ensüümide abil (kas siis juba taimedes või ka inimese käärsooles), mistõttu selle maksimaalsed tasemed on leitud organismis umbes 1-3 tundi pärast manustamist.”

Helja

26. november 2018

Kas äädika mõju kaob keetmisel? Kui konserveerida näiteks kõrvitsaid, panna äädikat ja siis veel keeta?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui silmas pidada äädika happelisust, siis see keetmisel ei kao, küll aga muutub vee lisamisel kontsentratsioon väiksemaks.

L.

22. oktoober 2018

Tere!
Kas 6-kuusele lapsele võib putru valmistada ka toortatrajahust? Kas pigem võiks olla tal seda kergem või raskem seedida kui tavalisest tatrajahust putru?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab AS Ida-Tallinna Keskhaigla lastearst Reet Raukas: “Peamine erinevus nende vahel on terakestade eemaldamise tehnoloogia. Seega imiku seisukohast ei ole vahet, kummast jahust putru valmistatakse. Igal juhul tasub puder keeta tavalistest nn pudruainetest, mitte kasutada valmis imikuputrusid.”

aleksandr

19. mai 2018

tere
huvitab kuidas ma saan külmutada
mitte küpsetatud juustu kook
küpsetatud kana
külm suitsu peekon
olemas blast freezer kuni -50

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Külmutamisel kehtib põhimõte, mida kiiremini, seda parem. Seega on -50 kraadi juures kiire külmutamine väga hea, küll aga võiks hiljem tooteid säilitada tavalise sügavkülma temperatuuril. Iseenesest on võimalik kana ja peekonit külmutada ka tavalises sügavkülmas. Kui juustukoogi all on mõeldud kooki, mille valmistamisel on kasutatud toorjuustu, siis selle külmutamisega võib tekkida probleeme. Kindlasti ei saa külmutada toodet, mille valmistamisel olete kasutanud ka želatiini, aga suure tõenäosusega kannatab sügavkülmutamisel ka täiesti tavalise küpsetamata toorjuustukoogi kaubanduslik välimus, kui see söömiseks üles sulatada. Aga võib proovida, siis teinekord juba teate täpsemalt.

Eli

27. jaanuar 2018

Kui suur vahe on toore ja küpse banaani kalorsuses? Kumba varianti eelistada?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Tervise Arengu Instituudi Seire ja hindamise osakonna projektijuht toitumisnõustaja Kristin Salupuu: “Teadusartiklist võib leida infot, et rohelised banaanid sisaldavad rohkem seedumatut tärklist, mis organismis käituks justkui kiudaine. Erinevates toidu koostise andmebaasides ei tehta vahet rohelisel ja küpsenud banaanil, aga võib arvata, et erinevused on väga väikesed. Seega tarbimisel ei peaks lähtuma niivõrd kumb rohkem või vähem energiat annab, vaid sellest, kumb meelepärasem on.”

inger

12. jaanuar 2018

Väidetavalt lagunevad B-grupi vitamiinid valguse käes ja termilisel töötlemisel mõne minutiga. Kas maitsepärm (pärmihelbed, mida on töödeldud kõrgete temperatuuride juures) on ikka hea B-vitamiinide allikas? Kuidas taluvad kuumust mineraalid, tsink-seleen?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Vitamiinid tõepoolest mingil määral (termilisel) töötlemisel hävinevad, kuid seda kindlasti mitte minutite jooksul – kõik sõltub toorainest, töötlemise viisist,  temperatuurist jne. On ka allikaid, mis väidavad, et kuigi ühelt poolt toimub vitamiinide lagunemine, võib kuumtöötlemine teisest küljest muuta neid ka organismile paremini omastatavaks. Mineraalainete puhul on kaod väiksemad või ei ole neid üldse. Vitamiinide-mineraalainete kadudest erinevate toitude töötlemisel saab ülevaate sellest dokumendist. Mis aga puudutab maitsepärmi, siis siinkohal saab usaldada ainult tootja andmeid pakendil, minu teada järelvalve neile kontrollanalüüse teinud ei ole.

august

25. november 2017

Ei leidnud sellist teemat, siis küsin: kas toormahla (õuna) ja pastöriseeritud (hoidsin temperatuuri 78-82 o C) mahla vahel on mingit erinevust toitainete osas?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Seda täpselt öelda on väga keeruline, kuid üldjuhul peaks kuumutamisel osade vitamiinide (ennekõike C-vitamiini ja B-grupi vitamiinide) sisaldus mõnevõrra vähenema. Samas on õunamahla vitamiinide sisaldus niigi üsna väike, mistõttu see kadu ei ole ilmselt märkimisväärne.