Menüü

Toitumine majanduslikult raskel ajal

Toitumisel on meie tervise hoidmisel oluline osa. Selleks, et oma tervist paremini toetada, ära unusta ka keerulistel aegadel pöörata tähelepanu oma toiduvalikule.

Tervislik toitumine tundub kallis, mistõttu valitakse sageli tooteid, mis on odavamad. Kuid alati ei pruugi odav olla toidu toiteväärtuselt parim valik. Näiliselt kallim toode on üldjuhul täisväärtuslikum (selles on rohkem ja mitmekesisem valik toitaineid), kuid võib tegelikult osutuda isegi odavamaks. Samuti võib sama raha eest teha kvaliteetsemaid valikuid.

Tervislik toitumine ei pea olema kallis ega aeganõudev!

Nõuanded, mis aitavad raha säästa:

  • Koosta poodi minekuks alati ostunimekiri, nii väldid impulssoste.
  • Jälgi allahindlusi, kuid samal ajal vaata ka toote säilimisaega.
  • Kui kasutad toiduainet sagedamini ja suuremas koguses (eriti neid, mis säilivad kauem, nagu näiteks kuivained, pähklid-seemned), tasub osta suurem pakk, mille kilohind on tihti odavam. Kui korraga kõike ära ei tarbi, siis saab mitmeid toite (nt pagaritooteid, liha, kala) säilitada sügavkülmas.
  • Samasuguste toodete puhul on mõttekam võrrelda kilo- kui tükihinda. Tükihind võib ekslikult jätta odavama toote mulje, sest nende kaalud erinevad.
  • Võimaluse korral tee ise süüa värskest toorainest. Konserve, pool- ja valmistooteid osta võimalikult harva. See on küll ajamahukam, kuid parema toitainelise väärtusega ja kokkuvõttes ka odavam.
  • Iga päev võiks vähemalt kord laual olla puder (hommikusöögiks või prae lisandiks). Parimad valikud on kaerahelbed, tatratangud, mitmeviljahelbed. Puder hommikusöögiks on odavam kui võileivad, kuid samas võikspäeva jooksul toitude kõrvale süüa 3–4 viilu leiba.
  • Rohkem köögivilju, sh kaunvilju (herned, oad, läätsed) – nii vahepaladeks kui roogade sisse. Mida rohkem paned liha sisaldavate roogade (nt hautiste, kastmete vm) sisse köögivilju (nt porgandit, peeti, kapsast, sibulat), seda odavamaks roog läheb ning lisaks sisaldab suuremas koguses ja erinevaid vajalikke toitained.
  • Osta maitsestamata piimatooteid ning maitsesta neid ise (vähese koguse suhkruga, kakaoga, magusate puuviljade tükkidega, marjadega) – saad toidu, mis sisaldab vähem lisatud suhkruid ning suure tõenäosusega on ka odavam kui poest ostetud magustatud kohupiim-jogurt.
  • Eelista alati maitsestamata kala, linnuliha, liha, hakkliha, kuigi kilohind võib tunduda maitsestatud toodetel pisut soodsam. Tegelikult maksad maitsestatud toodete puhul osa raha hoopis neisse lisatud vee ja soola eest.
  • Janu kustutamiseks sobib kõige paremini puhas vesi. Kui soovid osta poest mahlatoodet, vali alati mahl ning lahjenda seda ise veega. Nektaris on mahlasisaldus umbes kolmandik, mahlajookides on mahla väga vähe sees. Kui lahjendad ostetud mahla ise selliseks nagu on poes müüdav mahlajook, võid seda saada ühest liitrist isegi umbes 15 liitrit. Mahlajoogile annab sageli maitse suhkur ja lõhna- ja maitseained.
  • Maiustusi (kommid, saiakesed, karastusjoogid jne) peaksid kõik inimesed sööma nii vähe kui võimalik. Nende ostmine on üsna kulukas ja samas on nad ka väga madala toiteväärtusega. Nende asemel sobivad puuviljad-marjad, pähklid-seemned. Kui ikka sooviks midagi magusat, küpseta ise väike kook.
  • Puu- ja köögiviljade ning marjade puhul eelista hooajalisi vilju, mis on odavamad.
  • Tihti on külmutatud puu- ja köögiviljade ning marjade kilohind odavam ning kvaliteet parem kui mittehooajalistel värsketel viljadel.
  • Kui on võimalik ise mingeid vilju-marju kasvatada, tuttavatelt saada või metsast korjata ning sügavkülma panna, on see suureks abiks. Aiatöö ja marjade korjamine on lisaks hea füüsiline koormus. Ise hoidiseid teha on odavam, ja kui kasutada vähem soola/suhkrut, siis ka tervislikum.

Valiku retsepte leiad retseptivihikutest

Retseptid on koostatud arvestades riiklikult jagatavate toiduabipakkide sisu. Retseptid koostasid Anton Karavajev – Inglise Kolledži kokk ja ühenduse TUBLI 5 koordinaator, koos Inglise Kolledži vabatahtlike ühendusega TUBLI 5 ning Lia Virkus – Eesti Naise toimetaja ja paljude retseptiraamatute autor.

Retseptivihik “Abiline 2022”

Retseptivihik “Mitmekesista oma toidulauda_1”

Retseptivihik “Mitmekesista oma toidulauda_2”

Trükised on valminud Sotsiaalministeeriumi ja Tervise Arengu Instituudi koostöös.