Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kõik teemad

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Liisi

6. märts 2019

Kehakaal

Tere! Olen 15.aastane tüdruk, pikkust umbes 165cm ja kaal 59-60kcal. Tahaksin natuke alla võtta, aga ei saa täpselt kas sellise toidumenüüga nagu minul umbes igapäev kujuneb, on mingit makrotoitainet liiga palju ja midagi liiga vähe. Trenni teen ka aktiivselt.
Hommik (7:25)- õun, fit kakao kohuke
Lõuna (12:00) täistera riis, karri kaste, salat, pirn
Vahepala (15:30)- Täistera ja banaaniga pannkoogid
Õhtusöök (17:30)- Lillkapsa põhjal pitsa (juust, paprika, kana, peekon)
Õhtu snäkk (20:00)- kakao, 1 valgukorvike, porgand

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab toitumisnõustaja ning Tervise Arengu Instituudi toitumisuuringute osakonna projektijuht Kristin Salupuu: “Hetkel oled oma pikkuse ja kehakaalu juures normaalkaalus. Juhul, kui siiski tunned, et soovid natuke alla võtta või keha rasvaprotsenti vähendada, tuleks kindlasti jälgida, et energiasaamine ei langeks liiga madalale ja toidust lisaks makrotoitainetele ka piisavalt kiudaineid, vitamiine ja mineraalaineid saaksid. Ühe päeva menüü – eriti selline, kus puudub igasugune info toidukoguste kohta – ei anna piisavalt infot, kas energia- või mõne toitaine saamine on piisav. Juhul kui igapäevaselt sama toitu sööd, on väga tõenäoline, et ei Sa ei saa menüüst piisavalt kõiki toitaineid. Soovitan Sul paar nädalat jälgida oma toitumist NutriData toitumisprogrammiga. Ideaalis võiksid ka toidukoguseid kaaluda, et saaksid võimalikult täpsed tulemused. Toitumise muutmisel soovitan järgida toidusoovitusi. Mõnikord võib ka valesti valitud treeningkoormus ja treeningute iseloom või liiga vähene uni kehakaalu/kuju muutusi takistada. Samas, mõnikord kipuvad inimesed oma keha suhtes liiga kriitilised olema nähes vigu seal, kus neid tegelikult ei ole. Tervislike eluviiside juures on väga oluline ka iseendaga hästi läbisaamine. 

Aili Rätsep

4. märts 2019

Toitumine ja tervis

Tere! Olen 68.a. naine. Tunnen, et saan süüa ainult kala, avokaadot, tatart. Tahaks süüa ka muud. Päikesepõimiku piirkonnas hakkab valutama, kui süüa liha, marju ja teisi hapet tekitavaid sööke. Kuidas saada teada, mida võin süüa. Peale viirushaigust olen ka kehakaalus alla võtnud, kuna söök oli minule paha. Nüüd kaalun 49 kg, pikkus 146 cm.
Palun vastake, mida peaks tegema.
Parimate soovidega -Aili-

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Antud kaebuste ja kaalulanguse juures on esmaselt vaja teha uuringud, et selgitada, kas tegu pole mõne terviseprobleemiga. Ilmselt on vajalikud seedetrakti uuringud ja täpsustavad vereanalüüsid, mille üle saab otsustada juba perearst. Alles siis, kui arstlik kontroll tehtud ja tulemused teada, tasub nõu pidada toitumise osas. Kirja teel kahjuks nõu anda ei saa. Hetkel püüda siiski oma toiduvalikuid mitmekesistada. Proovida lisada kergelt töödeldud köögivilju, teraviljatoodetest proovida sepikut, lihatoodetest näiteks hautatud kana.
Kui toidud tekitavad vaevusi ja uuringutega läheb aega, siis võib apteegist osta toidukorra asendajad, mis on tasakaalustatud toitainete sisaldusega ja kergesti imenduvad (nt Nutridrink).

 

Anett

28. veebruar 2019

Kehakaal

Tere!
Olen 14. Aastane, olen 168cm pikk ja kaalun 73,2kg
Sooviks teada kui palju ma peaksin kaaluma

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled tõesti pisut ülekaaluline. Selles vanuses-pikkuses tüdrukud peaksid kaaluma kuni 65 kg. 18-aastaselt sama pikkuse juures loetakse normaalkaaluks 71 kg. Samas peab kindlasti vaatama ka oma keha tervikuna, kui oled aktiivne sportlane ja lihastes, siis võib olla ka normaalkaal pisut suurem. Kindlasti ei tohi nüüd hakata pidama ranget dieeti, vaid oma toitumine rahulikult üle vaadata, pidades näiteks 7-10 päeva jooksul toidupäevikut (oma toitumist muutmata, võimalusel toite kaaludes), et selgitada, mis on toitumises valesti – ebaregulaarsed söögiajad, liiga palju/vähe energiat, valkude-rasvade-süsivesikute tasakaal paigast ära, mingite mikrotoitainete puudus. Kõik kõrvalekalded soovitustest mõjutavad ka kehakaalu. Tulemustest lähtuvalt tuleks oma toitumist püüda kohendada rohkem toidusoovitustele vastavaks. Kui seni oled söönud palju magusaid näkse, siis ennekõik piirata nende tarvitamist. Suure tõenäosusega peaksid suurendama köögiviljade, võib-olla ka täisteraviljade söömist. Samal ajal tuleks ilmselt suurendada ka füüsilist aktiivsust.

Tarmo

18. veebruar 2019

Kehakaal

Tervist!

Olen 22 aastat vana, 183cm pikk ja 113kg raske. Olen tegelenud umbes pool aastat oma kaalu langetamisega ja füüsilise vastupidavuse parandamisega. Alustasin 122kg pealt ja nüüdseks olen pideva trenni ja toitumise jälgimisega kaalust alla saanud kuskil 9-10 kilo.

Ma olen uurinud netist erinevaid toitumiskavasid kuid enamus on kas kallid (vajavad väga spetsiaalseid komponente), aega nõudvad (iga päev on erinev toit ja erinev kava seega ei saa mitu päeva toitu ette teha) või mitte kuigi personaalsed. Sooviksin saada oma toitumise korda ja samuti ka mingeid personaalseid nõuandeid mis läheks kokku minu elustiili ja trenniga. Seega kogu küsimus oleks tegelikult see, et kas te oskaksite soovitada mõnda toitumisnõustajat tallinnas?

Parimat!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Soovitan pöörduda mõne kutse saanud nõustaja või terapeudi vastuvõtule. 

Heldi Kirik

10. veebruar 2019

Tervislik toitumine

Viimasel ajal on palju juttu resistentsest tärklisest, mis on siis erinevatele kirjalikele aliikatele toetudes lahusumatud kiudained või seedumatu tärklis, mis toidab meie jämesooles olevat kasulikku mikrofloorat, kes omakorda oma elutegevuse ja tasakaalustatusega toetab meie tervist. Resistentset tärklise saamiseks soovitatakse süüa pooltooreid banaane, keedetud-jahutatud kartuleid nt, salatina, keedetud-jahutatud pastat, kas siis salatina või uuesti taaskuumutatult. Soovitatud on ka nt. nn. üleöö pudrule lisada teelusikatäis puhast kartulitärklist, mis olevat veel kõige etem nö. prebiootk . Kuidas nende asjadega tegelikult on? Ja mis toiduained on siis parimad meie jämesoole mikrofloora seisukohalt? Aitäh ka uue raamatu”Tervislik toitumise” eest. Päikest! H:)

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Tallinna Tehnikaülikooli Loodusteaduskonna Keemia ja biotehnoloogia instituudi Toidutehnoloogia osakonna vanemteadur Kaarel Adamberg: “Kirjeldatud jutt on õige. Olenevalt toidu töötlemisest on tärklis inimese peensooles seeduv või mitte. Mitteseeduv on resistente tärklis (RS) ja sellel on 4 tüüpi. Naturaalsel kujul (RS tüübid 1 ja 2), nt töötlemata kartulis, teraviljades, seemnetes ja kaunviljades olev tärklis ei ole sülje ja peensoole ensüümidele ligipääsetav ning see jõuab jämesoolde, kus soolebakterid selle ära lagundavad ja toodavad inimesele vajalikke orgaanilisi happeid. Seega toores kartul ja külmas piimas leotatud teraviljahelbed (nagu tavaline müsli) omavad positiivset mõju jämesoole mikrobioota arengule. Tärklise seedumiseks peensooles peab seda toidu valmistamisel kuumutama, mille tulemusel tärklise ahelad lähevad üksteisest lahku, seovad vett ja inimese ensüümid pääsevad nii tärklist lagundama. Toiduainete jahtudes (nt kartulis) või pikalt seistes (nt leivas) hakkab taastuma algne tärklise struktuur ja seetõttu on tärklis jälle seedumatu (RS tüüp 3). Seega ka keedetud ning seejärel jahutatud kartul ja oad sisaldavad rohkem RS tüüp 3 kui vastavad kuumad toidud. Toiduainetes kasutatakse ka modifitseeritud tärklist (RS tüüp 4), aga see takistab nt teraviljatoodetes (leiva) resistentse tärklise teket ja mõjutab ka muid seedeprotsesse, mistõttu võiks modifitseeritud tärklist sisaldavate toodete tarbimist vältida. Nii nagu iga toiduainega, ei tasu millegagi üle pingutada. Üks portsjon keetmata müslihelbeid (50 g), lusikatäis kartulitärklist (15 g) või jämedast jahust kuivanud leiba (100 g) päevas on RS allikana piisav. Nt toortatrajahu sobib külmalt tarbimiseks väga hästi keefiriga või “Kirju koera” tüüpi magustoitudes küpsiste asemel.”

Anna

6. veebruar 2019

Kehakaal

Tere! Olen 14 ja saan poole aasta pärast 15, kaalun 66 kg, teised ütlevad et see pole veel midagi aga paljud imestavad mu kaalu, milline on normaalkaal minupuhul ja milline oleks juba ülekaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

15-aastane naisterahvas on 66 kg kaaludes normaalkaalus siis, kui ta on vähemalt 166 cm pikk. Samas sõltub see pisust ka keha koostisest. Kui inimene on väga lihaseline, siis ainult kehamassiindeksi järgi ei saa alati ülekaalulisust määrata.

Hannes

6. veebruar 2019

Toitumine ja tervis

Tere,
Põen geneetlist haigust hemokromatoos. Ferritiini näiraja hetkel 650. Raviks on hetkel vaid nö. aadri laskmine, mida tehakse kaks korda nädalas a500ml korraga. Ravi kestab juba pea pool aastat.
Tegelen ka spordiga, seda hetkel küll vaid võimaluste piires, kuid vähemalt 2 korda nädlas ikka.
Kuidas peaksin reguleerima toitumist, et kiirendada ka ravi mõju kiirendamist, samas langetada ka haiguse ajal suhteliselt vähesemast liikumisest tõusnud kaalu?

Ette tänades,
Hannes

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Esmased soovitused hemokromatoosi puhul oleksid järgnevad. Minimeerida punase liha söömist, kuna punane liha sisaldab kergelt imenduvat heemset rauda. Pöörata tähelepanu toidu kaltsiumisisaldusele, kuna kaltsium pidurdab raua imendumist. Vaadata üle suhkruallikad ja minimeerida rafineeritud suhkrute tarbimist, kuna suhkur tõstab raua imendumist ja võib vähendada vajalike toitainete (vitamiinid, mineraalained, kiudained) tarvitamist.  Raua imendumist tõstab alkohol, beetakaroteen, C-vitamiin C. Alkoholitarvitamist tuleb vältida, kuid puu- ja köögivilju oma menüüst välja jätta ei tohi. Pigem tuleb hoiduda toidulisandidest, mis sisaldavad beetakaroteeni ja C-vitamiini.
Konkreetsemateks toitumissoovitusteks tuleks tulla vastuvõtule Info vastuvõttude kohta leiate Sinu Arsti Toitumiskliiniku kodulehelt

Susanne

28. jaanuar 2019

Toitumine ja tervis

Tere,
Mul on 8 aastat tagasi sapp ära lõigatud, kas peaksin midagi juurde tarvitama, et toitained imenduksid paremini? Juuksed ja küüned läksid peale sapi lõikamist õrnemaks. Või kujutan ette, et see on sapi lõikusest? On äkki midagi, mis toetaks seda? Toitun mitmekülgselt, ning tarvitan ka biotiini juurde. Ja avastati ka kaera ja pähklite talumatus. Mis on alternatiivsed toiduained, et organism kõik vajaliku kätte saaks?

Ette tänades,
Susanne

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Sapp on vajalik rasvade paremaks seedimiseks. Sapipõis on maksa poolt toodetava sapi reservuaariks. Sapipõie eemaldamine aga ei tähenda, et meie keha enam sappi ei tooda, lihtsalt kogus, mis korraga soolde jõuab, on väiksem. Seetõttu võib liigselt rasvane või töödeldud toit tekitada sapipõie puudumisel seedevaevusi. Kui toit on mitmekülgne ja tasakaalus, ei tohiks tehtud operatsioon küll toitainete imendumist oluliselt mõjutada. Tugevamate, rasvavarikkamate einete korral võite proovida artišoki kapsleid, kuid otsest vajadust nende kasutamiseks ei ole. Juuste ja küünte muutuste korral soovitan kontrollida hoopis hemoglobiini ja vajadusel ferritiini taset. Sageli on just rauavaegus seotud teie poolt esitatud kaebustega. Ka meie kliimale omane vitamiini D vaegus seostub juuste ja küünte tervisega.

Tiia

24. jaanuar 2019

Tervislik toitumine

Tere. Imetan beebit ja selline küsimus et minu d vitamiin näit on 35. Laps saab 400 d vit. Ise tahan hakata võtma 4000 d vit. Kas lapsele paljuks ei lähe sest piimaga ju läheb lapsele ka mingi kogus.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Ida-Tallinna Keskhaigla lastearst Reet Raukas: “Rinnapiimas leidub küll  D-vitamiini, kuid kahjuks vähe – uuringute  alusel  umbes 0,04 mikrogrammi (1,6 IU) 100 milliliitris. D-vitamiin on rasvlahustuv vitamiin, mille tase rinnapiimas on suhteliselt stabiilne. Ema poolt tarbitud toidulisand mõjutab ema tervist ja tema organismi D-vitamiini taset. Arvestades Teil määratud D-vitamiini taset (puudust), tasub pimedal talvisel ajal toidulisandit võtta sisuliselt ravidoosis. Uuringute alusel on näidatud, et pikemaajalisel 4000 IU  D-vitamiini võtmisel hakkab suurenema ka rinnapiima D-vitamiini tase, kuid  kindlasti ei jõua  see tasemele, et lapsele  ei peaks D-vitamiini andma.
Laps ei saa läbi rinnapiima liigseid koguseid, talle tuleb kindlasti jätkata D-vitamiini manustamist.”

D.A

18. jaanuar 2019

Kehakaal

Tere!
Olen 14-aastane tüdruk pikkusega 160 cm ja kaalun 41.7 kg. Käin 3 korda nädalas trennis ja toitun tervislikult kogu perega. Kas see on normaalne kaal minu kasvu kohta ja kuidas saaks natuke juurde võtta? Söön muidu ise väga palju ja olen tohutu isuga, kuid kaal ei tõuse üldse.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled alakaalu piiri peal, kuid mõned inimesed võivadki olla pisut “kergema kondiga” ning seetõttu tuleks pigem oma pikkust ja kehamassi jälgida, kuidas on see poole aasta või aasta pärast. Kuigi arvad, et sööd palju, võiksid pidada ka toidupäevikut, et näha, kas saad ikka energiat piisavalt. Kui saad energiat piisavalt ning pikkuse lisandudes kaalus juurde ei võta, oleks soovitatav konsulteerida perearstiga. Tema oskab öelda, kas oledki oma kehaehituselt alakaalulisusele kalduv või peaks tegema mõned analüüsid, näiteks uurima kilpnäärme talitlust, gluteenitalumatust vm.