Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kõik teemad

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Marina

15. oktoober 2019

Kehakaal

Tere! Muretsen oma poja pärast, kes saab detsembris 7 aastaseks. Käib kaks korda nädalas trennis, on muidu aktiivne poiss aga vot kaalu võtab juurde tempokalt. Mai lõpus kaalus 31 kg ja oli 122 cm ja nüüd oktoobri alguses oli juba 125 cm ja kaal 35. Isa on 187 cm pikk mina aga 162 cm. Isu on lapsel hea. Kas peaksin muretsema? Tänud

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kuna tema puhul on numbrite järgi tegemist üsna suure ülekaaluga, siis soovitaksin pöörduda kas perearsti poole või isegi alguses pigem toitumisterapeudi jutule, kes oskaks anda nõu, kuidas kaalu hoida (v-o isegi langetada) nii, et see tervisele ohtlik ei oleks. Ise kaalu alandama hakata ei tohiks. Praeguse vanuse ja pikkuse juures oleks normaalkaaluks kuni 26,5 kilo.

Eve

14. oktoober 2019

Varia

Tere!
1)Kas te teate miks ei soovitata boilerivett ei juua ega toidu valmistamiseks kasutada? Kas on pohjuseks magneesiumanood mis seal sees on voi bakterikile mis seal on?
2)Kas pan soola jood aurustub küpsetamise ajal täiesti ara?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Esimesele küsimusele vastab Tallinna Tehnikaülikooli Energiatehnoloogia instituudi vanemlektor Inna Kamenev: “Magneesiumanood on boileris, et ära hoida korrosiooni ning magneesiumioonid joogivees pole probleem. Kui boilerit kasutatakse normaalse vee kulu juures, siis mingit biokilet sinna tekkida ei tohi. (Kui vesi kaua seisab, siis võib ju kile tekkida, aga see on märk saastumisest).
Kuid boilerites on vee temperatuur umbes 55 – 60 C (ohutuse mõttes, et inimesed ennast ei kõrvetaks). Bakterid hävinevad temperatuuril, mis on kõrgem, 65 või 70 C (sõltub bakteritest); kui vee temperatuur on sellest madalam, siis võivad bakterid soojas vees areneda, paljuneda. Selle tõenäosus on väga väike ning loomulikult peab siis boileri sissevoolus ka baktereid olema ja muidugi vee kulu peab siis ka madal olema. Kui boilerivett kasutatakse toidu valmistamiseks, siis peab olema kindel toitevee kvaliteedis ning kuumutada või keeta läbi.”
Teisele küsimusele vastab Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli biokeemia ja toitumisõpetuse õppejõud : “Lähtudes teadusartiklitest ja võttes arvesse joodi omadusi (oksüdatsioon ja sublimeerumine), siis on tõenäoline, et kuumuse toimel osa joodist kaotsi läheb. Joodi lisatakse lauasoolale peamiselt kaaliumjodaadina, kaaliumjodiidina ja naatriumjodiidina. Joodi kaod olenevad  küpsetamise viisist – kerge praadimise või üleüldse lühiajalise kuumtöötlemise korral on kaod vähimad (mõni protsent sisaldusest), pikaajalise kuumutamise korral jäävad kaod kirjanduse andmetel  alla 50% sisalduvast joodist (30-45% kanti). Jood toiduvalmistamise käigus tõenäoliselt täielikult ära ei kao. Joodisisaldust vähendab samamoodi ka jodeeritud soola hoidmine lahtiselt õhu käes.
Kadusid aitab vähendada soola lisamine toidule alles kuumtöötluse lõpus, mis on ka kooskõlas tervisliku toidu valmistamise  põhimõtetega – ära lisa soola enne, kui kõik muud maitseained on lisatud – see aitab vältida toidu ülesoolamist.”
Joodist võib lisaks lugeda siit ning toitainete kadudest toidu valmistamisel siit.

Anonyymne

11. oktoober 2019

Kehakaal

Oled tudruk,63kg,170cm ja 14 a. Kui palju peaks sooma paevas?(kaloreid)

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled täiesti normaalkaalus. Võiksid praegu kaaluda kuni 66,5 kg, et olla normaalkaaluline, täiskasvanuna sama pikkuse juures isegi kuni 72 kg. 14-aastased keskmiselt aktiivsed tüdrukud võiksid päevas süüa toitu umbes 2200-2300 kcal eest.

Mirell puik

11. oktoober 2019

Kehakaal

Tere kodus on 9a laps ja 140cm pikk ta kaalub 36 kg kas see on ylekaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on normaalkaaluga, kuid üsna ülekaalu lähedal. Ise saab seda arvutada siin.

Anonüümne

11. oktoober 2019

Kehakaal

Tere. Olen 16-aastane neiu. 167 cm ja 78kg. Probleem on selles, et kaal ei taha üldse langeda. Liigun igapäev, käin jalutamas, vahel ka jooksmas ja kõnnin igapäev 10 000 sammu täis. Vahel teen ka kodus joogat või 30 min võimlen, kuidas kuna aega on. Ei joo karastusjooke, kohvi ega energiajooke, ainult vett ning ei söö saia, magusat eriti ka ei taha kuid joon nädalas paar korda kakaod (sellest ei suuda ära öelda). Söön pidevalt lillkapsast, porgandit, kaalikaid, redist, paprikat, sibulat ning kurki. Ja nädalas paar õuna. Üldiselt söön putrusid, tatart, riisi, kartulid, igasugused supid ning salatid, kala ja liha söön üldiselt vähe, ainult kui koolis pakutakse kuna elan üksi ning armastan ka keedetud muna. Söön hommikuti, lõuna ajal koolis ning õhtul kodus, peale 7 üritan mitte enam süüa ning vahepaladeks on kas õun, kaalikas, pirn või mõni muu juurvili/puuvili. Ei söö ka saiakesi, nuudleid ning veel teisi kiirtoite. Pastat vahel harva, 2-3 korda kuus. Aga kaal ei lange, kas ma teen midagi valesti? Peaksin ma rohkem trenni tegema, mida sööma?

Ette tänades!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kõigepealt soovitan pidada toidupäevikut. Sest kuigi endale võib tunduda, et toiduvalik on väga tervislik, võib analüüs näidata hoopis midagi muud. Soovitan üles märkida kõik kohe pärast söömist (et ei ununeks, kasvõi algul paberile) võimalusel kaaludes (silma järgi hinnates lähevad kogused väga valesti) vähemalt 7, parem 10-14 päeva jooksul, aga teha seda nii, et oma toitumist muutma ei hakka. Ainult nii toimides on võimalik saada ülevaade oma tegelikust toidulauast. 
Kui andmed on sisestatud, siis tuleks vaadata, kuivõrd toitumine vastab soovitustele. Passiivse eluviisi korral on päevane energiavajadus umbes 2000 kcal. Seega, kui liigutad ennast piisavalt, siis peaksid hoidma oma päevase energia saamise umbes 1800 kcal juures. Kui energia saamine on sellest väikesem, siis võib keha olla säästurežiimil ning kaal seetõttu ei langegi. Samuti tuleks vaadata, et energia, mis tuleb valkudest-süsivesikutest-rasvadest vastaks soovitustele ning toiduga oleks saadud piisavalt kiudaineid, vitamiine ja mineraalaineid. Piisav vitamiinide, kiud- ja mineraalainete saamine on nii kaalu alandamise kui organismi kogu tervise seisukohalt väga olulised ning võimalusel tuleks neid saada toidust, mitte toidulisanditest.
Kaalu alanemine ei tohiks olla väga kiire, maksimaalselt 0,5 kg nädalas. 
Kui ise ei õnnestu kaalu alandada, soovitan kontakteeruda mõne toitumisnõustajaga.

elisabeth

8. oktoober 2019

Kehakaal

Tere olen elisabeth ja olen 14 aastane, kaalun 65kg ja olen 174cm pikk, kas ma olen ülekaaluline ja kui olen mida ma selleks tegema peaksin?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled täiesti normaalkaalus. Praegu võiksid kaaluda kuni 69,5 kg, et olla normaalkaalus, kuid sama pikkuse juures täiskasvanuna oleks normaalkaaluks kuni 75,5 kg.

Marii

2. oktoober 2019

Kehakaal

Tere. Olen 15-aastane ja kaalun 53kg. Olen umbes 165cm pikk. Teen 3x nädalas trenni+ 2 kehalise kasvatuse tundi koolis. Teised ütlevad, et olen väga peenike. Kas 53kg on liiga palju?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on täpselt normaalkaaluvahemiku keskel oleva kaaluga.

Kirke Pilvik

2. oktoober 2019

Tervislik toitumine

Tere!
Mis vanusest ja kui palju võib lapsele pakkuma hakata toorkakaod/kakaod?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Tallinna Lastehaigla pediaatriakliiniku juhataja Reet Raukas: “Töötlemata kakao on antioksüdantide flavonoidide hea allikas. Need lõõgastavad veresooni, parandavad verevarustust ning alandavad vererõhku. Magustamata kakaopulber on madala energiasisaldusega. Kakaooad sisaldavad ka kofeiini ja stimulanti teobromiini.  Rahvusvahelistes toitmissoovitustes ei ole vanuse alampiiri kakao pakkumiseks, kuid üldiselt soovitatakse seda mitte teha enne teist eluaastat. Kakao ja šokolaadi pakkumisel tuleb alati arvestada, et suurem osa  töödeldud kakaotoodetest sisaldavad rohkelt suhkrut, mida väikelapsele ei ole vaja.”

Triin

28. september 2019

Toitumine ja tervis

Tere.
Mul on mitmeid küsimusi ja loodan, et oskate neile vastata.
Tegin apteegis Nutrismart toidutalumatuse testi 57 toiduainet ja minu üllatuseks tulid mul välja sellised toiduaine talumatused, mida poleks arvanud. Samuti sain soovituse rotatsiooni dieedile. Põhjus oli pidev kõhukinnisus juba lapsest saati. Samuti eelnevalt proovitud toidunõustajate poolt koostatud menüüd tekitasid veel enam probleeme ja arvatavasti sealne suur valgu kogus. Nüüd lugedes, uurides ja proovides seda teha on väga segane olukord. Ikka tekib kahtlus, kas uskuda jne. Nimelt tuli seal munavalge välja keelatuna ja munakollane nõrk ( nr. 2) , laktoos, kaseiin tugevalt. Gluteeni talun kenasti ja välja arvatud nisu,kaer reaktsiooni üldse ei esinenud. Samas pähklid, mida eelnevalt tarbinud pole probleeme tekitanud, aga seal lausa keelatud mul mandel. Kas on võimalik? Samuti mu lemmik puuviljad õun, banaan, ananass, virsik. Samas pirn , mida pole testis tehtud ja kuulub ju õunaliste sugukonda, kas seda võiks tarbida õuna asemel? Või kus ma leiaksin ka edasist informatsiooni, milliseid asju veel vältida kuna tulevad nö. ühest algest ( ei oska õigesti nimetada). Lisaks on ka tugev allergia ja keelatud laukude segud küüslauk, sibul, porrulauk, kas saan õigesti aru, et need on tõesti välistatud ja ma ei võikski küüslauku üheski oma toidus kasutada? Teie lehel leidsin, et on võimalik teha veel suurem toidutalumatuse test ja see kulukam ja palju see erineks juba tehtud testist? Või saab perearst/ allergoloog teha neid teste?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Meie lehel kindlasti ei ole viiteid toidutalumatuse testidele, kuna meile teadaolevalt ei ole üksiki neist teaduslikult tõestatud ja valideeritud. Soovitan pöörduda toitumisterapeudi (just terapeudi, mitte tavalise toitumisnõustaja) vastuvõtule, kes saab läbi vaadata teile tehtud testi tulemused ja teie tavapärase toitumise ning kaebused. Sellelt lähtuvalt saab ta anda nõu individuaalsel tasemel. Kui hakata saadud testi tulemusel suurt osa toitudest menüüs välistama, viib see varem või hiljem tõsiste toitainete defitsiitideni ning sellest lähtuvalt omakorda terviseprobleemideni.

Inimene

28. september 2019

Kehakaal

Tere, olen 13 aastane tüdruk ja olen terve elu väga peenike olnud. (Mu ema oli ka lapsena peenike).
Ma kaalun praegu 35 ja pikkus umbes 152. Kui palju oleks vaja veel juurde võtta?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kehamassiindeksi järgi normaalkaalu määratlus ei võta arvesse individuaalsusi, kuid selle järgi peaksid võtma juurde umbes ühe kilogrammi. Kuna aga oled ilmselt geneetiliselt üsna peenike, siis kui muu arenemine on korras, jaksad liikuda, sööd normaalselt, ei näe muretsemiseks põhjust. Aeg-ajalt tasub ennast muidugi arstile näidata, kuid seda peaksid tegema kõik.