Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kõik teemad

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Laura

19. jaanuar 2020

Kehakaal

Tere, tahtsin küsida et kui ma olen 13aastane tüdruk olen 1 75cm pikk ja kaalun 63 kg kui palju on maksimum kaal mis kaaluda võiksin?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui oled just saanud 13, siis 66kg, kui hakkad kohe saama 14, siis 69kg. Täiskasvanuna sama pikkuse juures aga kuni 76 kg.

Emma

15. jaanuar 2020

Kehakaal

Kas see normaalne kui ma 13 148cm ja peaaegu 40kg?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, tegemist on normaalkaaluga.

Lauren

15. jaanuar 2020

Kehakaal

Tervist, ma olen 14-aastane tüdruk ja mu kaal on 53 kg ning pikkus 1,67m, puusaümbermõõt 85cm ja vööümbermööt 66 või 65cm. Kas see on normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Puusa- ja vööümbermõõtude kriteeriume alaealistele ei ole, kuid kaalunumber on ilusasti normaalkaaluvahemiku keskel.

Getter

15. jaanuar 2020

Kehakaal

Ma olen 14-aastane, 166cm pikk ja 52 või 53 kg. Kas see on normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on täpselt normaalkaalu keskmisega selle pikkuse juures.

Lisandra

15. jaanuar 2020

Kehakaal

tere olen 12 aastane tydruk ja kaalun 67 kg ja olen 169 cm pikk teen 1 nädalas 4 korda sporti kas olen ylekaaluline???

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, tegemist on ülekaaluga. 12-aastaselt 169 cm juures on normaalkaaluks maksimaalset 59 kg, 13-aastaselt 62 kg ning täiskasvanult võiksid kaaluda kuni 71 kg. Kui oled väga lihaseline, siis 1-2 kg võib olla juures lihaste arvelt, mitte enam. Seega peaksid praegu ennekõike keskenduma sellele, et kilosid väga juurde ei tuleks. Treeningud on väga head, lisaks võiksid veel iga päev 30-60 minutit tempokalt jalutada või jalgrattaga sõita. Magusaid ja soolaseid näkse (kommid, šokolaad, küpsised, koogid, saiakesed, jäätis, kohuke, kartulikrõpsud) ning magustatud jooke püüa süüa nii vähe kui võimalik. Samas igast viiest toidugrupist peaksid toite sööma iga päev.

Annabel

8. jaanuar 2020

Kehakaal

Tere olen 12.aastane tüdruk ja kaalun 55 kg ja olen 1.61cm pikk kas minu kaal on normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui oled just saanud 12, siis on tegemist väikese ülekaaluga, kui aga oled juba vähemalt 12,5-aastane, siis oled täpselt ülekaalu piiri peal. Igal juhul tuleks veidi enam pöörata tähelepanu normaalsele söömisele ja piisavale liikumisele.

Emma Sagor

8. jaanuar 2020

Kehakaal

Tere olen 13 aastane kaal kõigub 49-51 kg vahel ja olen 165cm pikk.Tahaksin küsida tervislku toitumise kohta sest mul on kõhuümbermõõt 66 ja tahak saada 60-63 peale.Asi on selles et mul pole hommikul eriti söögiisu ja siis õhtul-öösel söön hästi palju.Kas oskate anda mingi toitumiskava,tahaksin kaaluda 47kg.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Sinu praegune kaal on täpselt normaalkaaluvahemiku keskel, kuid näiteks 47 kg täiskasvanuna sama pikkuse juures oleks juba alakaal. Seega pigem ei peaks keskenduma kaalu alandamisele, vaid erinevate lihasgruppide treenimisele, mis aitaksid kaasa ka kõhuümbermõõdu vähenemisele. Normaalne ja regulaarne toitumine sealjuures on muidugi alati teretulnud. Konkreetseid toitumiskavasid on väga keeruline anda, kuna inimeste toitumiseelistused ja päevakavad on erinevad. Lähtuma peaks siiski niipalju kui võimalik toidusoovitustest – rohkem täisteratooteid, köögivilju, kala, pähkleid-seemneid ning vähem soolaseid ja magusaid näkse ning valmistoite. Aeg-ajalt tasub oma toitumist ka analüüsida.

varjatud

8. jaanuar 2020

Kehakaal

tere
olen 14 aastane tutarlaps. Olen umb 169 cm pikk. Mis oleks minu normaalkaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

See võiks hetkel jääda umbes 44-64 kg vahele. Täiskasvanuna sama pikkuse juures loetakse normaalkaaluvahemikuks 53-71 kg.

Heldi Kirik

8. jaanuar 2020

Toit ja toidu valmistamine

Tere ja head uut aastat! On 2 muret. 1. Kas rasvase kala, nt. lõhe kuumtöötlemine kõrgematel temperatuuridel nagu kuumsuitsutamine, muudab kalas sisalduvate rasvhapete keemilist struktuuri, või on kalarasv ka kuumtöödelduna ikkagi tervisele kasulik ja omastatav kasulike rasvhapete allikana? Väga oluline teema, teades, et lõhe kuumsuitsu kõhuäär kuulub ostetumate artiklite hulka. 2. Kuhu ikkagi paigutada kaunviljad.kas nad on siis tärkliserikkad süsivesikud või taimsed valguallikad märkimisväärse tärklise lisaga? Erinevad toitumistabelid annavad väga erinevat infot ja osades kaunvilju üldse ei mainita. Kaunviljades on valgu osakaal kuskil 12 % peal, aga sedagi ei ole mainitud, kas see on kuivkaalus või leotatud-kuumtöödeldud kaalus. Arvestades, et kaunviljade kaal suureneb imatava vee arvelt 2,5-3 korda, sellisel juhul muutub valgu osa neis üpris marginaalseks.
Nt. kui plaanin õhtusöögiks asendada kartuli samaväärse kidney ubade kogusega, kas siis peaks vähendama ka lisatava proteiini kogust nt.vähema hulga kana näol, või kui plaanin hommikupudrule lisada ube, kas siis peaks võtma mõnevõrra vähem helbeid? Või ka proteiine? LugupidamisegaH:)

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kala küsimusele vastab Tallinna Tehnikaülikooli Keemia ja biotehnoloogia instituudi emeriitprofessor Raivo Vokk: “Toidu töötlemisel kasutatavate temperatuuride puhul ei toimu polüküllastamata rasvhapete lagunemist temperatuuri toimel. Võimalik on kaksiksidemetega rasvhapete osüdatiivne muundamine, mille hoiab aga ära kõrge rasvasisaldusega kalades sisalduv rikkalik tokoferoolide sisaldus, mis toimivad tugevate antioksüdantidena. Järelikult on ka kuumtöödeldud kalatoode hea küllastamata rasvhapete allikas.”
Mis puudutab kaunvilju, siis toidusoovituste järgi loetakse need köögiviljade gruppi kuuluvateks, kuigi sisaldavad pisut enam nii tärklist kui ka valke, kui enamik teisi köögivilju. Kui palju kaunviljades (kas siis kuivatatutes või söödaval kujul) 100 grammi kohta valke on, saab näha NutriData andmebaasist. Seda, kas ubade lisamisel peaks teisi valguallikaid vähendama, on niimoodi väga keeruline öelda, see sõltub kogu päeva (isegi kogu nädala) toiduvalikust. Soovitan aeg-ajalt menüüd analüüsida, siis peaks saama sellele ka vastuse. Täiskasvanud naisterahva päevane valkude saamine võiks jääda umbes 50-100 g vahele (sõltub ka kehakaalust ning koguenergia vajadusest).

Inge Matteus

3. jaanuar 2020

Toitumine ja tervis

Minu 81 a isal on eemaldatud magu. Kuidas ta organism omastab vajalikke vitamiine ja mikroelemente? Tal on raua vaegus. Ta võtab rauapreparaati aga ma pole kindel kas organism seda piisavalt omastab. Ta on muutunud jõuetuks ja vereanalüüs näitab raua puudust vaatamata rauapreparaadi manustamisele. Sama on D vitamiiniga. Toitu saab ta süüa väga väikestes kogustes ja kõik toidud enam ei sobi. D vitamiini olen ostnud pihustina, on ehk kindlam,et limaskesta kaudu saab organism selle kätte. Mis oleks kõige efektiivsem viis rauda pakkuda.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Põhjus, miks isa jõuetust tunneb, on ilmselt komplekssem, kui vaid vitamiinide-mineraalainete puudus. Maooperatsiooni järgselt tuleb inimesel süüa sagedamini ja väikeste portsjonite kaupa, kuid enamiku vitamiinide ja mineraalainete imendumist antud lõikus oluliselt mõjutada ei tohiks, kui seedetrakti muud osad on normaalselt töös. Kõige suurem võib olla risk B12-vitamiini puuduse tekkeks, sest viimase imendumine on seotud maost tuleneva sisemise faktoriga. Pigem võib jõuetuse põhjus olla liigvähene toiduga saadav energia hulk ja seeläbi ka vähene mikrotoitainete kättesaadavus. Organismis toimuvad protsessid võivad mõjutada enesetunnet ning taolisest operatsioonist taastumine võtab samuti aega. Aega võtab ka rauadepoode taastumine. Soovitan isa päevamenüü  üle vaadata koos toitumisterapeudiga, kes saab teha vajalikud täiendused, sest konkreetsete soovituste andmiseks on vaja näha laiemat pilti (kehakaal hetkel, igapäevane menüü, analüüsid, tehtud protseduurid, jmt). Rauavaraude hindamise kõrval soovitaksin kontrollida ka B12-vitamiini taset, kui seda tehtud ei ole. Antud vitamiini vaegus võib teatud juhtudel nõuda süsteravi ning opereeritud mao korral võib olla raske seda toidust ja suukaudsetest preparaatidest kätte saada.