Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert, Tallinna Tehnikaülikooli Keemia ja biotehnoloogia instituudi vanemlektor ja Tallinna Ülikooli Haapsalu kolledži lektor. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kõik teemad

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Anonüümne

28. veebruar 2021

Kehakaal

Olen tugevalt ülekaaluline (62 aastane, 166 cm, 129 kg). Olen aastaid püüdnud tervislikult toituda, kuid see pole õnnestunud. Kehakaal on ikka tõusnud. Tunnen, et vajan praegu konkreetset toitumiskava mille järgi toituda konkreetse peroodi vältel (dieeti). Kuna meedias on palju räägitud ja kiidetud dr. Simeonsi dieeti, soovin enne selle kasuks otsustamist olla kindel, et see on minu tervisele ohutu. Kuidas on teie seisukoht, kas soovitate mul kaalulangetamiseks dr. Simeonsi dieeti kasutada?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Absoluutselt kindlasti mitte! Sellised dieedid ei ole teaduslikult põhjendatud, vaid reklaami- ja müügiartikkel ning sellise piiratud toitumise järgimine võib viia tõsiste tervisekahjustusteni. Soovitan teil pöörduda toitumisnõustaja, võib-olla isegi toitumisterapeudi poole. Kuna ülekaalu on tõepoolest palju, oleks eelnevalt hea kontrollida ka mõningaid tervisenäitajaid. 

Karl Martin Saul

28. veebruar 2021

Kehakaal

Tere! Olen 13 aastane poiss ja kaalun umb üle 60-ne ja olen üle 160cm pikk. Kas ma olen ülekaalus ja kui palju? Ja kui olen ülekaalus kas peaks kaalu langetama?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

13-aastane 160 cm poiss võiks kaaluda maksimaalselt 54 kg, 165 cm pikkune poiss 57 kg, et olla normaalkaalus. Täiskasvnud meesterahvas võiks 165 cm juures kaaluda kuni 68 kg, 170 cm juures kuni 72 kg ning 175 cm juures 76 kg. Ise saad seda arvutada siit.
Kui ülekaalu on kuni 10 kg, siis on lootust, et õige toitumise ja piisava liikumise korral õnnestub kasvuspurdi saabudes visata rohkem pikkusesse ning juurde võtta vähem. Sellisel juhul ei peaks kaalu langetamise peale mõtlema, küll aga tuleb tõsiselt mõelda oma toitumisele-liikumisele. 13-aastane keskmiselt aktiivne poiss võib vajada päevas umbes 2400 kcal energiat. Selleks, et kaalu juurde ei tuleks, peaksid jälgima, et päevane toitudega saadud energiakogus seda ei ületaks või oleks kuni 200 kcal sellest väikesem. Samas tuleks kindlasti toiduga saada kõik vajalikud vitamiinid, mineraalained, kiudained, rasvhapped jne. 
Kui ülekaalu on 10 kg kanti või enam, siis tuleks mõelda ka mõõdukale kaalu langetamisele. Selleks soovitan kindlasti pöörduda toitumisnõustaja poole.

Anonüümne

24. veebruar 2021

Kehakaal

Tere!
Olen huvitatud, kas minu kehakaal on normaalne. Olen 12 aastane tüdruk, suvel saan 13. Minu pikkus on umbes 150cm. Kaalun 47 kg. Näen enda arust paks välja. Jalgadel ja kõhul on rasva ja nägu on ka üsna ümar. Ja kas teil oleks soovitusi, kuidas enda toitumist paremini jälgida kooli kõrvalt.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled hetkel üsna ülekaalu piiri peal. Samas see muutub vanuse ja pikkuse lisandumisega, mistõttu tasub aeg-ajalt ise jälle üle arvutada. Soovitan mitte kaalu langetada, vaid püüda juurde võtta pigem vähem. Toitumises soovitan jälgida, et tarbiksid toite kõikidest vajalikest toidugruppidest.
1) Teraviljatooted ja kartul: iga päev 200-300 g putru (nt kaerahelbe, tatra), 3-4 viilu leiba (rukki-, seemne-, täistera) või täisterasaia. Nädala peale umbes 10 kartulit
2) Puu- ja köögiviljad, marjad – kindlasti vähemalt 300 grammi erinevaid köögivilju (sh kaunvilju) ning umbes 200 g marju-puuvilju päevas (sh roogade koostises)
3) Piimatooted – eelista magustamata tooteid, väga rasvaseid piimatooteid tarvita pigem väiksemates kogustes
4) Kala-muna-(linnu)liha – nädalas 2-3 korral kala, ülejäänud lihadest eelista linnuliha või väherasvasest lihast ise valmistatud roogi. Võimalikult vähe söö valmis- ja pooltooteid (sink, vorst, viiner, pihvid vm)
5) Lisatavad toidurasvad, pähklid, seemned – proovi süüa iga nädal umbes 10 spl pähkleid-seemneid
Joo vett päevas umbes 3-4 klaasi, mahla maksimaalselt 2-3 klaasi nädalas ning magustatud jooke üldse mitte. Samuti püüa nii vähe kui võimalik süüa kõikvõimalikke soolaseid ja magusaid näkse (krõpsud, šokolaad, kommid, koogid, küpsised, saiakesed jne).
Võimaluselt pea 7-10 päeva jooksul toidupäevikut. Kaalu kõik söögid, ära muuda toitumist. Siis vaata päevade keskmiselt, millest jääb puudu või mida on liiga palju ja püüa vastavalt toitumist korrigeerida.
Ja ära unusta liikumist. Iga päev peaksid olema füüsiliselt aktiivne (vähemalt sellise intensiivsusega, et hakkaksid vaikselt hingeldama) tund või enam.

Anonüümne

23. veebruar 2021

Tervislik toitumine

Tere

Hakkasin pärast sünnitust otsima juuksekasvu preparaate, millega juuste väljalangemine peatada ning see tekitas väga palju küsimusi erinevate juuksekasvu preparaatide osas (koostis ja kogused).

Avastasin, et paljude vitamiinipurkide peal on Biotiini päevane vajalik % 10 000mcg, lisaks veel palju teisi, mille kogused kas 300%, 500% jne üle normi. Seejärel hakkasin otsima internetist infot, kus oleks selgitatud kui pikalt ma sellises koguses toodet üldse kasutada võin ning kas nii suur kogus siis lõpuks mu organismis kuhjub või üleüldse, mida see organismile tähendab.

Info, mis leidsin pärines aastast 2013-2017 ning uut eriti ei leidnud. Lugesin siis, et on vitamiine, mis n.ö blokivad teineteise mõju, takistavad imendumist, veel erinevatest kahjuteguritest kui ma mingit vitamiini liiga suures koguses tarbin jne. Kogu see info oli aga väga laialivalguv ja ma konkreetseid vastuseid siiski kahjuks ei leidnud. Kas te oskate mind suunata ehk materjalini, kus oleks vastav info kirjas? Ehk siis mida see ikkagi tähendab kui päevane soovituslik kogus on 100%, kuid see on erinevate vitamiinide või mineraalainete näol kordades-kordades suurem, ulatudes 10 000%-ni.

Olen südamest väga tänulik kui oskate mind aidata!

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Kuna lapse kandmine kurnab organismi, siis tuleks kõigepealt vaadata üle oma toitumine ja püüda võimalikult palju toitaineid kätte saada toidust. Selleks tasuks vähemalt nädal pidada toidupäevikut ning vaadata keskmist tulemust – mida on puudu. Juuste väljalangemisega võivad eelkõige seotud olla puudujäägid raua, kaltsiumi, D-vitamiini, valkude saamises. Kui ise oma toitumise korrigeerimine osutub keeruliseks, tasub pöörduda toitumisnõustaja vastuvõtule. Kui siiski osutub vajalikuks võtta lisaks toidulisandeid, tasub enne seda konsulteerida arstiga. Seda eriti juhul, kui mõne toitaine sisaldus toidulisandis ületab maksimaalselt päevas lubatud kogust (tarbimise ülempiiri). Tarbimise ülempiiri on võimalik leida Eesti toitumis- ja liikumissoovituste raamatust iga vastava toitaine alt kohe esimesest tabelist.

Anonüümne

22. veebruar 2021

Kehakaal

Tere! Olen 13 aastane tüdruk 170 cm pikk ja kaalun 68-69 on see normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Normaalkaalu ülempiir praeguse vanuse-pikkuse juures on umbes 64 kg. Samas 19-aastaselt võiks 170 cm pikk naisterahvas kaaluda 72kg, et olla veel normaalkaalus. Seega võiksid küll üle vaadata oma toiduvaliku ja liikumisharjumused, kuid kindlasti ei tohiks hakata ennast näljutama. 

Anonüümne

22. veebruar 2021

Kehakaal

Tere olen 11 aastane tüdruk 156 cm pikk. Mis peaks olema minu normaalne kaal ?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

11-aastaste 156 cm pikkuste tüdrukute kehakaal võiks jääda umbes vahemikku 34-50 kg.

Mirtel

22. veebruar 2021

Kehakaal

Tere olen 11 aastane tüdruk 156cm pikk ja kaalun 42 km kui palju ma peaksin kaaluma ?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on normaalkaaluga. 11-aastased 156 cm pikad tüdrukud võiksid kaaluda ligikaudu vahemikus 34-50 kg.

Anonüümne

4. veebruar 2021

Kehakaal

Tere!

Olen teinud vaikselt algust tervislikuma eluviisi suunas. Internetist otsides ja leides leiab igasuguseid erinevaid variante kaalu langetamiseks, toitumiskavasid ja nõuandeid kuid ausalt öeldes teeb see asja veel segasemaks kuna ei oska enam kuhugi poole liikuda. Seega pöördun teie poole. Vaatasin küll toitumine.ee lehte ja sirvisin erinevaid artikleid, mis tundusid mulle üsna asjalikud. Kuid esitaksin teile paar küsimust, et saada konkreetseid vastuseid just enda tervise suhtes, loodan et leiate aega.
Olen ise 24-aastane neiu, kaalun 88 kg ja pikkus on 172 cm. Aktiivselt trenni ei ole teinud kuid päris istuva eluviisiga (võrreldes võib olla varasemate aastatega) inimeseks ka ennast ei pea. Töö on aktiivne, ühe kohapeal ei istu, liigun enamasti jalgadel. Armastan ka jalutada ja mõnikord jalutan ka pikemalt, vähemalt 30 minutit päevas või rohkemgi.
Soov on alustada kindlasti esimesena toitumise muutmisest. Olen paar päeva püüdnud nüüd süüa rohkem puu- ja köögivilju, pidanud kinni taldriku kuldreeglist (50% köögi-ja juurviljad, 25% liha ja 25% lisand), söönud olen 3x päevas. Toidukordade vahele olen võtnud õuna või banaani. Soov on saada kaalust alla ja hiljem säilitada kaalu. Selle kõigega seoses ongi paar küsimust, millele pole konkreetset vastust saanud või on jäänud natukene arusaamatuks:

1. Võttes arvesse mu kehakaalu, pikkust ja vanust siis kui palju kaloreid tohiksin ma päeva jooksul tarbida, et langetada kaalu?

2. Kui mul ei ole võimalik süüa 5x päevas siis kas 3 korda päevas on ka tehtav?

3. Millistest toiduainetest peaksin kindlasti eemale hoidma ja mida kindlasti võiksin süüa?

4. Kui pikk peaks olema toidukordade vahe?

5. Kas poest ostetud näiteks “Caesari salat” sobiks kaalulangetaja toidulauale või pigem ei?

6. Mida peaks kindlasti jälgima toiduaineid ostes? Mida see ei tohiks sisaldada?

Küsimusi sai küll mitu kuid ma oleksin tõesti väga tänulik kui leiaksite aega vastada nendele küsimustele. :)

Aitäh!

Kõike paremat teile!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui võtta aluseks praegune kehakaal, siis põhiainevahetuseks (s.o organismi enda ülal pidamiseks ilma füüsiliste kulutusteta) kuluks umbes 1700 kcal, aga kui kaaluksite 65 kg, siis umbes 1450 kcal.  Kui võtta, et kehaline aktiivsus siiski väga suur ei ole, oleks päevane vajalik energiahulk kaalu säilitamiseks umbes 2250 kcal. Et aga on soov alla võtta, soovitatakse sel puhul tavaliselt vähendada saadavat energiakogust ca 300 kcal võrra ning suurendada füüsilist aktiivust nii, et kulutataks lisaks ca 200 kcal päevas. Seega võiks alustuseks püüda päevas keskmiselt toiduga saadav energiakogus hoida vahemikus 1900-2000 kcal ning kindlasti teha iga päev vähemalt tunnine tempokas jalutuskäik + mõnel korral nädalas ka väike aktiivsem treening (nt jõuharjutusi). Kui kaal hakkab langema, võib tekkida vajadust energiakogust veelgi vähendada, kuna 65 kg juures olekski mitteaktiivse eluviisi puhul päevane energiavajadus kokku umbes 1950 kcal. Kõige olulisem kaalu langetamise puhul ei ole mitte niivõrd väga väike energia saamine, vaid see, et see energia tuleks õigetest toitudest – annaks piisavalt valke (lahjemad kohupiimad-kodujuustud, linnuliha, kaunviljad), asendamatuid rasvhappeid (kala, pähklid, seemned), kiudaineid (täisteratooted, puu- ja köögiviljad, marjad) ning vitamiine ja mineraalaineid. Viimaste piisavaks saamiseks tuleks süüa võimalikult mitmekesiselt ning toite, milles on neid vähe (eelkõige magusad-soolased näksid, magusad joogid), süüa võimalikult harva. Soovitan kindlasti pidada toidupäevikut, söödud koguseid kaaludes. See võib algul tunduda keeruline, kuid vaadates oma 10-15 päeva keskmisi tulemusi, saab aimu, millistest toitainetest on vajaka ja mida peaks toitumises muutma, et kõik oleks tasakaalus ja vajalikud toitained kätte saadud.
Toidukordade sagedus on väga individuaalne. Üldiselt soovitatakse pigem sagedamini ja korraga väiksemaid koguseid, samas mitte üle 5 toidukorra päevas. Vastavalt toidukordade arvule kujuneb ka toidukordade vahe. Üldjuhul tekib näljatunne 4-6 tundi pärast eelmist korralikku toidukorda. Liiga pikad toiduvahed soodustavad ülesöömist ja valesid toiduvalikuid.
Söömisel tasub lähtuda toidupüramiidist. Vaadata soovituslikke portsjonite arvusid 1800-2000 kcal juures ja püüda neist lähtuda.
Poe Caesari salati puhul tasuks vaadata nt seda, kas see sisaldaks rasvu oluliselt enam, kui ise tehes (soola ilmselt sisaldab). Hea oleks võimalikult palju roogi valmistada ise värskest (jahutatud, külmutatud, aga maitsestamata) toorainest – kala, köögiviljad, pisut linnuliha-liha, kodujuust, pähklid-seemned jne. Leiva-saiatoote valikul eelistada kiudaineterikkamaid tooteid. Mahlade ja magusate jookide asemel juua vett või magustamata taimeteed. Alkoholi nii vähe kui võimalik (annab päris palju energiat). Piimatoodetest samuti valida magustamata variandid ja ise neid kodus nt puuviljade-marjadega magustada. Lihakogused olgu pigem väiksemad, püüda igasse rooga panna sisse köögivilju. Lihatooteid (sink, vorst, viinerid, pihvid) võiks süüa võimalikult harva ning ka poest ostetavaid valmistoite pigem süüa harva. Kui teha road ise, siis on täpselt teada, mis nende sees on. 
Kui toitumine on mitmekesine, võiks päeva jooksul juua ka umbes 3 klaasi puhast vett, soovi korral rohkem.

Anonüümne

28. jaanuar 2021

Kehakaal

Tere! Olen 13a (+6 kuud) tüdruk. Pikkus on 166 ja kaalun 46. Sooviksin alla võtta. Mis oleks minu ideaalkaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Alla võtta kindlasti enam ei tohiks. Oled täiesti normaalkaalus, pigem isegi alakaalu poole. Täiskasvanuna oleksid selle pikkuse-kaalu juures juba alakaaluline.

Anonüümne

28. jaanuar 2021

Kehakaal

Tere,

olen 12 aastane, pikkusega 150 cm ja kaalun 44kg.
Kas see on minu jaoks normaalkaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, see on veel normaalkaal, kuigi vaikselt kipub lähenema ülekaalule. Ise saab seda jälgida siit.