Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert, Tallinna Tehnikaülikooli Keemia ja biotehnoloogia instituudi vanemlektor ja Tallinna Ülikooli Haapsalu kolledži lektor. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kõik teemad

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Anonüümne

17. mai 2022

Kehakaal

Tere!

13-aastane tüdruk, 154 cm pikk ja kaalub 40,5. Kas on alakaalus?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on normaalkaaluga. Vahemiku keskmisest küll õige pisut allapoole jääva kaaluga, aga kindlasti mitte alakaaluga.

Anonüümne

17. mai 2022

Toitumine ja tervis

Tere!
Lugesin, et migreeni põhjuseks võib olla naatriumi ja kaaliumi vale vahekord organismis (vt migreeniblogi.fi), mida saab tuvastada nn soolatestiga. Tegingi testi, mis näitas, et mul on naatriumi puudus – panin migreenihoo alguses veidi soola keele alla ja migreen läks juba 10 min pärast üle. :) Juhul kui poleks üle läinud, siis poleks sool aidanud ja sel juhul võiksin kahtlustada kaaliumi vähesust… Toitumine.ee soolakalkulaator aga näitab, et tarbin iga päev ca 130% lubatud soolamäärast ehk siis liiga palju! Nii et migreenikul nagu mina soovitatakse ühelt poolt soola tarbimist suurendada, teisalt aga vähendada. Tegelikult ma toitun üpris tervislikult, äkki see kalkulaator on teie lehel pisut liiga “range”?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Soolakalkulaator lähtub riiklikest soovitustest, mis ütleb, et maksimaalne naartriumi saamine kõikidest allikatest (s-o naatrium looduslikult toiduainetes, sool tööstuslikult toodetd toitudes ning toiduvalmistamisel ja toidulauas roogadesse lisatud sool) ümber arvutatuna soolale ei tohiks ületada tavaolukorras täiskasvanutel 6 g päevas. Eesti soovitused põhinevad Põhjamaade soovitustel, mis omakorda lähtuvad tõenduspõhistest andmetest. WHO poolt lubatud maksimaalne lubatud päevane soolakogus on naistele veelgi rangem, vaid 5 grammi. Segatoidulisel tervel inimesel üldjuhul naatriumi puudust ei esine, pigem saavad väga paljud seda isegi umbes kahekordses maksimaalses lubatud koguses.
Mingi aine puudus ei pruugi olla seotud tema liiga vähese saamisega toidust, vaid hoopis näiteks imendumisprobleemidega.
Mis puudutab migreeni, siis peaks mineraalainete puuduse osas tegema ikkagi veretesti ja vajadusel tulemusi arutama oma raviarstiga..

Anonüümne

11. mai 2022

Kehakaal

Tere olen 14 aastane tüdruk. Palju ma peaksin kaaluma et olla normaalkaalus

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

See sõltub ka sinu pikkusest. Saad seda arvutada ise siin.

Anonüümne

1. mai 2022

Toitumine ja tervis

Sooviks nõu küsida. Soovin teha toidutalumatuse test. Olen kuulnud, et Nutrismart ei ole usaldusväärne. Aga milliseid teste saab usaldada? Confido teeb analüüse, geenitestid ja nii mõnedki veel.

 

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Meditsiinilises mõttes tehakse vaid laktoosi- ja gluteenitalumatuse teste. Muid toidutalumatuse teste kliinilises meditsiinis ei kasutata ning seetõttu ei saa midagi öelda pakutavate testide tegelike kasutuspiiride ning usaldusväärsuse kohta.

Anonüümne

28. aprill 2022

Kehakaal

Mureks kehakaal . Olen 73 aastane naine 157 pikkus ,kaal 98 kg. On mitmeid terviseprobleeme. kasutan vererõhu ravimeid ,L-tyroxini ,astmaravimit.Olen proovinud igati toitumist jälgida ,aga kaal ei vähene.Kuidas saaks kaalu vähemaks?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Eesmärgiks võiks olla tõepoolest kaalu langetamine umbes 75 kilo peale. See on pikaajaline protsess, kuna kaalu langetamise ideaalseks tempoks loetakse umbes 500 g nädalas. Kaalu langetamiseks tuleb süüa korralikult, küll väikese energiadefitsiidiga. Soovitan pidada toidupäevikut, kust teha nädala lõikes väljavõte, kui palju on olnud saadud energia ning kuidas on lood valkude-rasvade-süsivesikute omavahelise tasakaaluga, kiudainete, vitamiinide ja mineraalainete saamisega. Kõik need on olulised, et ainevahetus toimiks normaalseks ning kaal saaks langeda.
Praeguse kaalu juures on Teie põhiainevahetuseks kuluv energiakogus umbes 1500 kcal. Olenevalt päevasest aktiivsusest tuleb juurde veel 700 kcal või enam. Seega kaalu langetamiseks võiks esialgu võtta eesmärgiks püüda keskmine päevane saadav energiakogus hoida 1700-1800 kcal juures. See on energia hulk, mille juures on veel väga hoolikal planeerimisel võimalik toidust kätte saada kõik vajalikud vitamiinid-mineraalained., v.a D-vitamiin, mida tuleks kindlasti toidulisandina juurde võtta. Nutridata toitumisprogrammis on olemas ka näidismenüüd 1800 kcal energiavajadusega naisele, mida võite aluseks võtta oma toitumise muutmisel. Kui tervis vähegi lubab, tuleks iga päev ka liikuda – minimaalselt 30 minutit jalutuskäiku.

Anonüümne

25. aprill 2022

Söömishäired

Tere!

Kuidas toime tulla ARFID söömishäirega? (Avoidant/restrictive food intake disorder). Mul ei ole küll seda diagnoositud, kuid sümptomid vastavad küll sellele. See ei ole nii tõsine, et ma oma eluga hakkama ei saaks, aga elu oleks palju kergem, kui ma julgeksin kasvõi uusi toite proovida. Kas on mingeid häid nippe, millega elu kergemaks teha ning kas Eestis on ka spetsialiste, kes selle toitumishäire juures aidata võiks?

Aitäh!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Avoidant/restrictive food intake disorder (lühendatult ARFID) on häire, mida Eestis veel ametliku diagnoosina ei kasutata. Tõsi, peagi tuleb see kasutusele ka meie meditsiinisüsteemi. Eesti keeles tõlgitakse seda  vältiv-piirav toidu tarbimise häire või toitumishäire, täpne termin on alles selgumisel. Tegemist on laia mõistega, millel võib olla palju erinevaid põhjuseid ja väljendusi. Tihti kaasneb “ARFID-ga” kõrge ärevuse tase ning hirm erinevate toiduainete söömisel. Ravi nurgakiviks on sellisel juhul ärevuse ravi. Oluline on välistada muud psüühilised ja kehalised haigused, mis raskusi söömisel võiks põhjustada. Soovitatav on pöörduda esmalt perearsti poole, kes seisundit täpsustab ja vajadusel eriarsti juurde edasi suunab

Anonüümne

24. aprill 2022

Kehakaal

Tere olen 12 aastane tüdruk minu pikkus on 146cm ja kaalun 37kg kas olen normaal kaalus?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Asud täpselt normaalkaaluvahemiku keskel.

Anonüümne

20. aprill 2022

Tervislik toitumine

Tere! Kas 14 aastaselt võib kasutada proteiini pulbreid ja kreatiini?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Parem oleks neid mitte tarvitada. Toidu tõhustamine sõltub vajadusest siis, kui esineb defitsiit, mida toitumisega ei ole võimalik tavapäraselt katta. Eelnevalt peab ikkagi olema selge, et toiduga vajaminevat valkude hulka kätte ei saade, kui midagi hakata juurde võtma. Seega tuleks alustada toitumise analüüsimisest ja valguvajaduse katmisest toiduga.

M

13. aprill 2022

Söömishäired

Tere! Olen 15 aastane tüdruk, 172.3 cm pikk ja kaalun 55-56 kg. Ma olen täiesti teadlik, et see on normaalkaal aga mulle ei tundu nii. Ma pööran iga päev enda kaalule ja keha kujule palju tähele panu. Kaalun ennast mitu korda päevas. Söömist pole see mõtlemine veel mõjutanud. Söön hommikul, lõunal ja õhtul. Samuti ka söön näkse ja teen trenni 2-3 korda nädalas. Millest selline mõtlemine võib tulla?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Selline käitumine võib viidata algavale söömishäirele. Soovitan lugeda peaasi.ee lehekülge ning kui asi läheb pigem hullemaks, võtta kindlasti ühendust söömishäiretega tegeleva spetsialistiga, sest ise sellega hakkama saada on väga keeruline kui mitte võimatu.

Anonüümne

4. aprill 2022

Tervislik toitumine

Küsimus laste valkude tarbimisest.
Eesti info materjalid ütlevad et laps peab saama valku 10-15% päevasest energia vajadusest.
Siin lehel kirjas
Põhitoitainete vajadus üle 2 aasta vanustele lastele
Valgud 10-20 %E

Arvestus 1g valku annad 4 kcal.
Lisaks on lihtne soovitus lapse keha kaalu kohta 0,8-1g valku.
Arvutused ei klapi, mis on valesti?

2a kaalub 13kg vajab 1000 kcal sellest peaks valgu vajadus olema 10% ehk 100kal
100kcal /4 võrdub 25g valku.
Seega umbes kaks korda rohkem kui lihtsa soovituse järgi 1g valku kehakaalu ühele kilogrammile.

4aastane 17kg 1200 kcal valgu vajadus 10-15% ehk 120-180 kcal see võrdub 30-45g valku. Kehakaalu järgi peaks andma 20g aga mitte 45g.

Milline oleks ohutu kogus neerudele eelkoolealistel lastel.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Eesti toitumisoovituste järgi (lk 67) on 2-aastaste laste energiavajadus keskmiselt tõesti umbes 1000 kcal, aga 4-aastase keskmiselt aktiivse tüdruku päevane energiavajadus on umbes 1300 kcal ning poisil umbes 1400 kcal. Valkude absoluutne minimaalne vajadus üle 2-aastastele lastele on umbes 0,9 g kehamassi kg kohta, kuid üldiselt arvestatakse, et valgud annaksid neil päevasest energiavajadusest 10-20%.
2-aastane 13 kg kaaluv laps peaks minimaalselt valke saama 13*0,9=12 g. Soovitatav oleks siiski hoida see vahemikus 10-20% energiast ehk 1000 kcal puhul on selleks tõesti vahemik 25-50 g päevas.
17-kilone laps peaks minimaalselt saama umbes 15 g valke, kuid jällegi lähtudes % energiast soovitusest võiks see tegelikult jääda 33-70 g vahele.
Mida väiksem laps, seda alumises vahemiku otsas tarbimine olla võiks. Kestvalt ei tohiks kindlasti ülempiiri ületada.