Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kõik teemad

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Annela

13. jaanuar 2019

Kehakaal

Tere

Olen 13 aastane tüdruk 170-171 cm pikk ja kaalun 63-66 kg see kõigub pidevalt. Ise teen 5 korda nädalas trenni ja toitumise kava peal kogu perega. Kas see kaal ei peaks langema ise mu ideaalkaal oleks 55kg, et kas peaks veel midagi tegema, et kaalu langetada või kas ma väga palju ülekaaluline?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

13-aastane 170 cm pikk tüdruk võiks kaaluda kuni 63 kg, et olla normaalkaalus. Kaaluda ei soovitata tihedamini kui kord nädalas, kuna kaal inimestel kõigubki, sõltudes söödud toidu-joogikogusest, higistamisest jne. Neist numbritest lähtuvalt võiks eeldada, et oled üsna ülekaalu piiril, kuid kindlasti tuleb arvestada enda keha eripärasid. Kui oled lihaseline, siis võib ka kaal olla pisut kõrgem. Kaalu alandada ei soovita, sest nt 19-aastaselt 170 cm juures oleks normaalkaaluks 72 kg. Seega peaksid praegu lihtsalt liikuma ning sööma normaalselt ja jälgima, et saaksid toidust kõik arenemiseks vajalikud toitained.

triin

13. jaanuar 2019

Tervislik toitumine

Tere

Viimasel ajal on poodidesse ilmunud hulga valgupulbreid ja üleüldiselt spordilisandeid. Tahtsin küsida, kas on mõtet osta BCAA-d (aminohapete pulbrit), mis väidetavalt stimuleerivad lihaskasvu ja vähendavad trennijärgset lihasvalu ja kurnatust. Või on võimalik kõiki aminohappeid ka tervislikust toidust kätte saada?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Tervise Arengu Instituudi projektijuht toitumisnõustaja Kristin Salupuu: “Need joogid sisaldavad hargnenud ahelaga aminohappeid. Nendeks on valiin, isoleutsiin ja leutsiin, mis tõepoolest aitavad intensiivsel treeningul suurendada lihaste töövõimet ning seeläbi ka vähendada lihaskurnatust. Samas on olulisel kohal hargnenud ahelaga aminohapete lõhustamise juures mitmed vitamiinid, nt tiamiin, riboflaviin, niatsiin, pantoteenhape, biotiin ja B-12 vitamiin. Heaks enesetundeks vajame tegelikult aga veel teisiga toitaineid, piisavas koguses süsivesikuid, rasvu, rasvhappeid, teisi aminohappeid, kiudaineid, vitamiine, mineraalaineid ja vett. Kehavajadustele vastav tasakaalustatud ja mitmekesise toitumise juures on toidust võimalik saada nii piisavas koguses aminohappeid, sh hargnenud ahelaga aminohappeid, kui ka vitamiine ja mineraalaineid. Näiteks on headeks valguallikateks, sh hargnenud ahelaga aminohapete allikateks kohupiim, kodujuust, linnuliha ja muna.
Tihti kompenseeritakse BCAA jookidega tasakaalustamatut toitumist, mistõttu joogi tarbimine võib anda näiliselt parema enesetunde. Üsna sageli sisaldavad hargnenud ahelaga aminohappejoogid ka kofeiini, mis küll treeningul võib jällegi näiliselt anda rohkem energiat, kuid pikas perspektiivis viia kurnatuseni. Ka sisaldavad BCAA joogid enamasti ülimagusaid magusaineid, mis osadel inimestel võivad esile kutsuda ülitundlikkuse nähte ning seetõttu nemad peaksid neid jooke kindlasti vältima. Üldjuhul on need joogid väga happelised, mistõttu võib liigne tarbimine mõjuda kahjulikult ka hammaste tervisele.”

Mari

6. jaanuar 2019

Tervislik toitumine

Tere!Mul on yks mure et ma olen mitu kordaproovinud olla dieedil ning ma kodus teen endale mingeid salateid jn aga dieedil olles ei taha ma kooli toitu syya sest mulle tundub et see on noh ebatervislik.Koolisnon tavaliselt kas mingi supp või Kartul,riis ja makaronid mingi kastmega.Ma olen puudunud koolitoidult aga minu emale ei meeldi see ja ma saan sellest aru miks.Aga kas oskate nou anda et mida teha?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kaalu alandamiseks ei ole vaja pidada dieeti, vaid süüa normaalselt. Ainult salatite söömine ei ole kindlasti tervislik toitumine. Üldiselt on koolitoit kontrollitud ning peaks igati toetama tervislikku toitumist. Supp on väga hea valik, prae puhul võiksid võimalusel valida ehk veidi suuremas koguses köögivilju. Koolitoitu söömata jätta ei tohiks, kuna ka kaalu alandamise juures on oluline süüa regulaarselt.

Hanna

6. jaanuar 2019

Kehakaal

Tere! Kas te oskate soovitada kuidas kaalu alandada?Nagu millise trenniga?Ma ise mõtlen tennisesse minna. Kuid tahan ka mingit trenni tennise kõrvalt teha et kaalu alandada.Tean et päris hea trenn on jooksmine Aga olen seda proovinud ja kuidagi pole mulle eriti meeldinud.Veel on mul kysimus et mitu kalorit peaksin ma yhes päevas sooma?Mitu kalorit hommikusöögil,Lõunal ja õhtul? Ma olen 13 a,168 cm ja tydruk. Tänan ette!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kõigepealt tuleks välja selgitada, kas oled üldse ülekaalus. 13-aastaselt ja 168 cm pikkuse juures tohiksid kaaluda kuni 61 kg, et olla normaalkaalus. Sama pikkuse juures 18-aastaselt aga kuni 69 kg. Seega sõltub nüüd sellest, kas ja kui suure ülekaaluga on tegemist, kas peaks hakkama seda pisut langetama või proovida hoida ja sellest “välja kasvada”. Kaalu alandamiseks soovitatakse teha treeningut sellisel koormusel, mis on umbes 60-70% maksimaalsest pulsisagedusest. Maksimaalne pulsisagedus arvutatakse välja valemige 220-vanus. Peaksid üritama hoida trenni tehes oma pulsi umbes 120-145 löögi vahel minutis. Pigem tasub eelistada treeninguid, kus tegevus oleks hästi mitmekesinee – vastupidavus, harjutused lihastele, tasakaalule jne. Päevane energiavajadus sõltub ka kehakaalust, kuid keskmiselt vajavad sinuvanused tüdrukud päevas umbes 2100-2200 kcal, mis võiks olla enam-vähem võrdselt jaotatud kolmele toidukorrale (lõunasöök võiks olla kõige energiarikkam). Osa energiast võid jätta ka kuni kahe oote tarvis.Söömisel tasub lähtuda toidusoovitustest.

Liis

6. jaanuar 2019

Kehakaal

Tere, olen 15a tüdruk olen 161cm pikk ja kaal kõigub 59-62kg vahel. Kas see on normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

15-aastane 161 cm pikk tüdruk võibki kaaluda kuni 62 kg, et olla normaalkaalus. 18-aastaselt võib 161 cm pikkusena kaaluda kuni 64 kg.

Hanna

4. jaanuar 2019

Kehakaal

Tere, olen 13 aastane tydruk ja kaalun 61kg. Olen 168 cm. Kas see on normaal kaal? Ma ise ei ole enda kaaluga eriti rahul. Ja kas on soovitusi kuidas saada magusa sõltuvusest lahti? Mul pole otsesesmõttes soltuvust aga koguaeg kui proovin tervislikult toituda siis ikka lopetan jalle sellega et soon midagi magusat.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, see on normaalkaal, küll täpselt piiri peal. Täiskasvanuna sama pikkuse juures tohiksid kaaluda küll kuni 70 kg. Soovitan pöörduda mõne toitumisnõustaja poole, kes aitaks sul oma toitumist tervislikumaks muuta. Kui keegi “kontrollib”, siis on ka motivatsioon püsitatud eesmärgi poole, s.o toitumise parandamine, püüdlemiseks suurem.

Mirtel

4. jaanuar 2019

Kehakaal

Tere ma olen 169cm pikk ja ma kaalun 48kg kas see on normaalne kaal

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kahjuks ei selgu küsimusest vanus ega sugu. Näiteks 12-aastasena on see üsna tavaline kaal, kuid täiskasvanu puhul on tegemist alakaaluga. Täiskasvanu peaks kaaluma vähemalt 53 kg, et olla selle pikkuse juures normaalkaalus.

Kätlin

4. jaanuar 2019

Kehakaal

Tere,
Kas 10a tüdruk 149- 150cm pikk ja 50.3kg on normaalkaalus? Ta on aktiivne tüdruk, liigub palju. Kõht on natuke punnis, aga muidu tundub täitsa keskmine. Laps hetk tagasi pöördus selle küsimusega ise minu poole.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

149 cm pikk 10-aastane tüdruk võiks kaaluda kuni 41 kg, et olla normaalkaalus. Seega on tegemist päris suure ülekaaluga. Laste puhul võibki ülekaalu visuaalselt üsna raske kindlaks teha olla. Nüüd ei tohi hakata last näljutama, vaid pigem konsulteerida mõne toitumisnõustajaga, kuidas kehakaalu hoida, et laps sellest pikkuse lisandudes “välja kasvaks”.

A.T

22. detsember 2018

Kehakaal

Tere kas oskaksite soovitada mida teha kui ei saa midagi teha ja olen lausa hull sokolaadi järele ja ei oska magusast ära öelda kahjuks. ja milline toitumiskava olen kaalulangetamiseks või üldse kõige parem 14 aastasele.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kõigepealt tuleks välja selgitada, kas on üldse tegemist ülekaaluga ning kas oleks vaja kaalu langetada. Suur magusaisu võib olla tingitud ebaregulaarsest ja üksluisest toitumisest. Tasuks oma toitumist analüüsida ning vajadusel toitumis- ja toidusoovitustele vastavaks viia. See võib vähendada ka magusaisu. Kui üksi ei saa õige toitumisega hakkama, võiks pöörduda mõne toitumisnõustaja poole.

A.T

12. detsember 2018

Kehakaal

Tere olen 14 aastane tüdruk kes kaalub 56-58 kg ja olen 166 cm pikk. Probleem selles, et tundun endale paks kui peeglist vaatan ja ei saa eriti nabapluuse suvel kodust väljaspool ka kanda kuna on kõhtu näha ja ei oska midagi ettevõtta et end häsu ja rõõmsana tunneks. (käisin ka trennis 4x nädalas, aga viimased kuud pole käinud kuna pole motivatsiooni)

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Iseenesest on tegemist normaalkaaluga. Võiksid kaaluda kuni 63 kg. Kui vähegi võimalik, võiksid lasta mõõta mõnes spordiklubis või mujal keha rasvaprotsenti. Selle põhjal saaks otsustada, kas peaks üritama seda pisut vähendada või mitte. Arvata on, et peaksid pigem tegema kõhulihaste harjutusi, aga võib-olla ei ole su kõhul viga midagi, vaid see ainult tundub sulle liiga suur.