Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kõik teemad

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

H.k

19. mai 2019

Kehakaal

Tere!
Olen spordigümnaasiumis õpiv 17 aastane tüdruk kaalun 73 kg ja olen 183 cm pikk. Mulle teeb muret mu toitumine mis on läinud päris metsa praegu kuna mind häirivad sangad ning üldse oma keha figuur sooviks teada kuidas seda parandada? mida peaksin eelistama magustoodetele ja mis aitaks kaasa kaalulangusele.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kehamassiindeksi järgi on tegemist täiesti normaalkaaluga. Võiksid kaaluda kuni 82 kg ning 18-aastaselt isegi kuni 83 kg, et olla normaalkaalus. Seega on ennekõike soovitus teha harjutusi eri lihasgruppidele, et oma keha vormida. Teiselt poolt tasub kindlasti jälgida, mida süüa. Magustoitude ja magusate-soolaste näkside asemel tuleks süüa puuvilju, magusate jookide asemel vett. Kui süüa mitmekesiselt, siis on kergem ka magusaisu vastu võidelda. Kuigi su energiavajadus on suurem, võiksid mõnda aega üritada süüa umbes 2000 kcal eest päevas, samas jälgides kindlasti toidupüramiidi soovitusi.

Grete

13. mai 2019

Kehakaal

Tere. Olen 13 aastane, umbes 168cm pikk ja umbes 50 kg. Kas see on normaalkaal? Ise tahaks vähem kaaluda.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Praeguse vanuse ja pikkuse juures võiksid kaaluda kuni 61 kg, et olla normaalkaalus. Seega, alla võtta ei ole kindlasti vaja. 18-aastaselt sama pikkuse juures loetaks 50 kg juba alakaaluks.

Liisa Krillo

13. mai 2019

Kehakaal

Mis on 12-aastaste normaalne kaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

12-aastasased kaaluvad keskmiselt umbes 40 kg, kuid see sõltub väga palju nende pikkusest.

Brigitta-Antonietta

13. mai 2019

Kehakaal

Tere!
Olen 15a tüdruk, 163cm pikk ja kaalun 48kg.
Kas see on normaalkaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, praeguse vanuse ja pikkuse juures on normaalkaaluks kuni 62 kg.

Veiko

13. mai 2019

Tervislik toitumine

Tere. Mure selline et minu 9 aastane tütar ei söö kõiki toite. Üldiselt sööb üldse vähe soojasid toite. Aga neid ka ainult teatud toite. Sööb riisi kanaga, tatart, makarone, grillliha, isetehtud friikartulid. Aga need on ka kõik. Uusi asju ei proovi ka üldse ja sööks ainult krõpse ja magusat. Vahepeal jõi isuga erinevaid smuutisid, aga nüüd ei taha ka neid. Toidud mida sööb peavad ka olema samamoodi tehtud nagu alati, kui on teise maitsega siis ei söö. Isa juures olles sööb neid teatud asju, aga mujal olles ei söö. Kas võib olla tegemist toitumishäirega mingisugusega või on see lihtsalt kinnisidee? Selline toitumine on kestnud juba väga pikka aega. Perearsti juures tehtud proovid olid ka korras. Mida võiks ette võtta? Kehakaalulangust ka ei ole.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Seni kuni laps kasvab, on rõõmsameelne, analüüsid korras, ei ole suurt põhjust muretsemiseks. Paljud lapsed ongi väga valivad sööjad, suure tõenäosusega kasvavad nad sellest täiskasvanuks saades välja. Vahel võib olla abi sellest, kui kaasata laps toidu ostmisesse ja valmistamisse. Kui aga laps hakkab lisaks toitude vältimisele väitma ka, et on liiga paks vms, siis võib olla kujunemas söömishäire. Seda on ise väga raske diagnoosida, seda peaksid tegema spetsialistid.

Virve Reili

13. mai 2019

Tervislik toitumine

Olen tänulik , kui saan näiteks nädala menüü : hommik,lõuna õhtu.Ootan vastust.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kahjuks on võimatu koostada menüüd, kui ei ole teada inimese sugu, vanust, kehalist aktiivsust, toidueelistusi, päevakava, võimalusi jm tegureid.  Ühe 2000 kcal energiasisaldusega näidismenüü, mis vastab eesti toitumis- ja toidusoovitustele, on koostanud toitumisnõustaja Kristin Salupuu ning selle leiab raamatust Tervislik toitumine. Individuaalse nõustamise ja toitumiskava saamiseks soovitan pöörduda kutse saanud toitumisnõustaja vastuvõtule.

Heldi Kirik

13. mai 2019

Toitumine ja tervis

Küsimusi tekitab äsjaloetud S. R. Gundry raamat lektiine täis taimede ja täisterade kajhulikkus meie tervisele. Kuidas siis asjad ikka tegelikult on? Oma kogemustest ja eelnevalt loetust-uuritust olen saanud teada, et lektiinide vastu saab ka võidelda, kui kasutada õigeid kulinaarseid võtteid. Nt. kaunvilju soovitatakse enne kuumtöötlemist leotada ja supp keeta kontidega, parim leivategemine käib juuretisega ja tomateid on parim tarbida kuumtöödeldult ning kurke hapendatult (hea eesti köök ning ajast-aega kasutatud kooslused ja kulinaarsed võtted:)). Antud tohter soovitab aga lektiinirikkad toiduained üldse menüüst välja jätta ja krõbistada selle asemel tema loodud toidulisandeid, et saada kõik toitained kätte( lektiine süües ju nagunii ei saa!?).Leidsin ka huvitava materjali lektiiniblokeerijatest. Nendeks on siis okra, glükosamiini sisaldavad koorikloomade jahvatatud koored ja keedetud seajalad ning puljong kontidest, jõhvikad ja kiivi ning põisadru. Mis selles lektiinimaailmas tegelikult toimub ja kas peaks ikkagi tegema toidutalumatuse ja vereuuringud, et probleemi põhjus välja selgitada, kuigi viimasel ajal on kuulda olnud, et ka toidutalumatuse testid on paljas bluff… Parimate soovidega Heldi Kirik.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab toitumisterapeut Siret Saarsalu “Lektiinid on mitteensüümsed valgud, mida leidub kõikides taimedes ja ka muudes toiduainetes. Kõige rohkem tooretes kaunviljades ja täisteratoodetes. Tõepoolest võivad nad takistada mineraalainete imendumist või tundlikuma seedesüsteemi korral (nt ärritatud soole sündroomi korral) seedevaevusi põhjustada. Mõned neist on ka toksilised, mistõttu ei tohiks näiteks ube toorelt süüa. Kuid üldjuhul lektiinidest meie tervisele ohtu ei ole, sest lektiinide sisaldus tõepoolest väheneb toidu töötlemisel- keetmisel, aurutamisel, leotamisel, idandamisel jne. Ühtlasi ei söö me neid toiduaineid reeglina toorelt. Mainimata ei saa jätta, et lektiine sisaldavatel toitudel on ka kasulikke omadusi (nt antioksüdantne toime jm) ning neid uuritakse võimaliku vähivastase toime tõttu.
Toidulisandite tarvitamine, toidutalumatuse testide ja vereuuringute tegemine tasub siiski eelnevalt arstiga läbi arutada ja välja selgitada, kas nendeks üldse näidustust on. Oluline on eelnevalt tegelik vajadus välja selgitada ja teenusepakkuja (nt toidulisandite tootja) omahuvi välistada. Toidulisandid ei ole mõeldud terviktoidu asendamiseks.”

 
 

Saskia

9. mai 2019

Kehakaal

Tere, olen 14 aastane tydruk, pikkus 168 ja kaal 64 kg.Kas oskaksite soovitada kuidas ma saaksin kaalu alandada?Ma olen proovinud jooksmas ka hakata kaima.Raske on aga ma ikka proovin.Ma olen proovinud syya tervislikult,ehk siis nii et ma soon salateid ja smuutisid ja liha juurviljadega jn. Ma tean umbes kui palju ma peaksin paevas sooma aga mulle vaga meeldib snakkida, ja tegelikult isegi mitte halbade asjade pealt vaid nt õunade.Vahepeal soin ohtuti 5-6 õuna ja siis sain teada et see ei ole ikka hea.Ma tean seda et snäkkimist tekitab mul ka nt see kui mul pole motivatsiooni et tervislikult syya.Mu emale ka eriti ei meeldi et ma nii toitun aga ma ei saa midagi teha sest ma vaga tahan kaalu alandada.Kuidas ma saaksin kaalu alandada ja snäkkimist lõpetada?Kuidas ma peaksin toituma?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled oma vanuse ja pikkuse kohta normaalkaalus, küll ülekaalu piiril. 18-aastasena võiksid kaaluda sama pikkuse juures kuni 70 kg, et olla normaalkaalus. Seega esimene soovitus oleks pigem üritada kaalu hoida ning kui on soovi, siis väga aeglases tempos ehk mõned kilod alla võtta. Esimene soovitus selleks on ikkagi füüsiline aktiivsus – vähemalt tund päevas tempokat jalutamist-rattasõitu, lisaks kolmel korral nädalas intensiivsemad treeningud (neid võib teha ka kodus, vaadates selleks internetist videosid). Toitumise juures tuleb ennekõike süüa korralikult, mitte nälgida. Kuna sinu energiavajadus on umbes 2200 kcal, siis võiksid süüa keskmiselt minimaalselt 1800, esialgu ehk isegi 2000 kcal päeva kohta. Soovitan pidada toidupäevikut ning järgida toidusoovitusi. Süües regulaarselt ja rohkelt puu- ja köögivilju, täisteratooteid, lisaks kala, magustamata piimatooteid, pähkleid-seemneid, saab kõhu täis ning kaob ka vajadus pideva näksimise järele.

Anne-Mai

9. mai 2019

Kehakaal

Tere. Nimelt tahan juurde võtta kaalust. Ma ise kaalun 47, kuid tahan juurde võtta 50 või 55 vahele, pikkus on 160 cm. Mida ma peaksin sööma ja mis kella aegadel. Sooviksin süüa nii, et see oleks ka tervislk :)

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kaalus juurdevõtmisel kehtivad tegelikult samad õpetused, mis kaalus mahavõtmisel – süüa regulaarselt (3 põhitoidukorda ja kuni 2 oodet), mitmekesiselt, tasakaalustatult ning liikuda, et kasvatada lihasmassi. Energia saamine võiks olla õige pisut suurem kulutamisest, kuid see ei tohiks tulla näiteks magusa või kiirtoitude suurendamise arvelt, vaid proportsionaalselt kõikidest soovituslikest toidugruppidest. Hea oleks pidada toidupäevikut oma toitumise jälgimiseks.

Rebecca

2. mai 2019

Kehakaal

Tere! olen 10a tüdruk kaalun 32,5 kg ja olen 144,5 cm pikk. kas see on normaalne kaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, tegemist on normaalkaaluga.  Võiksid kaaluda kuni 39 kg, et olla praeguse vanuse ja pikkuse juures normaalkaalus.