Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert, Tallinna Tehnikaülikooli Keemia ja biotehnoloogia instituudi vanemlektor ja Tallinna Ülikooli Haapsalu kolledži lektor. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kõik teemad

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Kati

19. november 2022

Toitumine ja tervis

Tere!
Tervisekontrolli käigus leiti, et vereproovis on triglütsetiid kõrge. Lisaks on kõrged ka kolesterooli näitajad. Olen 172cm ja kaalun 83kg. Arst arvas, et pole hullu aga ma sooviks ikkagi asjaga tegeleda.
Küsin, mida lisada ja mida menüüst välja jätta? Millele rõhku panna?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Vere lipiidide kohta (triglütseriidid ja kolesterool) leiate info siit.
Oluline on saada toiduga piisavalt kiudaineid (30-35 g/päevas). Kiudainete parimateks allikateks on köögi- ja puuviljad, täisteratooted ning pähklid ja seemned. Iga päev tuleb süüa minimaalselt 300 g köögivilju +  200 g puuvilju või marju. Teraviljatoodetest eelistada täisteratooteid. Pähkleid-seemneid 2-3 x nädalas 20-30 g korraga.
Soovituslik on  oomega-3-rasvhapete poolest rikas toit (rasvasem kala ja seemned: kõrvitsa-, lina-, kanepiseemned, jt).
Jälgida loomset päritolu toiduainete toiduportsjonite suurust ning toodete rasvaprotsenti. Valida väiksema rasvasisaldusega tooted (N: juust pigem mitte üle 20 % rasva, jmt). Selleks lugeda pakendilt tooteinfot. 
Vähendada lisatud suhkrute osakaalu (suhkru lisamine toidule, magustatud joogid, maiustused, jmt).
Vähendada (vältida)kiirtoidu,  poolfabrikaatide ja liigselt töödeldud toidu söömist.
Piirata kohvijoomist ning minimeerida alkoholi tarvitamine (kui see on teie probleem).
Lisaks: Kolesterooli ja triglütseriidide taset võib aidata koos tasakaalustatud toitumisega parandada punase riisipärmi preparaat ja oomega-3-rasvhapete toidulisandid. Neid saate apteegist ilma retseptita.

Anonüümne

7. november 2022

Toit ja toidu valmistamine

Tere!
Tunneme huvi, kas ja kus on olemas näidismenüü inimesele, kellel on toiduks väga vähe raha/ ei taha kulutada rohkem kui 100€ kuus ca 25€ nädalas.

Mul on ekstrahuvi vaid taimetoidu menüü osas. Otsime viidet, on see TAI keskkonnas olemas ja meie ei leia?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Otseselt selliseid näidismenüüsid ei ole. Nutridata programmist (kui olete teinud ennast kasutajaks (tasuta) ja sisse loginud) võite leida koolilõuna näidismenüü, kus ei sisaldu loomseid toite. Eakamate näidisemenüüd (nii Nutridata programmis kui ka neile mõeldud trükises) on tehtud suhteliselt odavamad, kuid sisaldavad ka loomseid tooteid. Samuti leiab mõtteid-retsepte sellelt lehelt, kuid ka need sisaldavad enamasti loomseid tooteid. 

Anne

30. august 2022

Toitumine ja tervis

Kust leida õige toitumisnõustaja Tallinnas? Internetti vaadates on infot niivõrd palju, et silme eest võtab kirjuks. Mul on kilpnäärme alatalitlus, ma olen hädas liigse kehakaaluga. Vihkan neid sõnu nagu kehakaal, toitumiskavad, retseptitamine, toiduainete ja portsude kaalumine, keto dieet jms. Ma ei suuda enam!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Soovitan meditsiinitaustaga nõustajat-terapeuti, nt Kristel Ehala-Aleksejevit.

Anonüümne

29. august 2022

Tervislik toitumine

Tervist!

Tekkisid mõned küsimused beebide/väikelaste toitumise kohta. Meil on peres kaksikud, poiss ja tüdruk, kohe saavad 4 kuud täis. Viimasel perearsti külastusel juuli esimesel nädalal saime sellised mõõdud:

Tüdruk 5690 gr, pikkus 63 cm, peaümbermõõt 39,5 cm (sünnikaal oli 3385 gr)
Poiss 6440 gr, pikkus 65 cm, peaümbermõõt 41 cm (sünnikaal oli 3300 gr).

Lapsed on alates sünnist saanud vaid piimasegu. Praegu oleme jõudnud olukorda, kus tüdruku ööpäevane söögikogus on keskmiselt 900 ml. Poisi ööpäevane söögikogus on 1000-1100 ml. Proovime toita lapsi võimalikult samal ajal , ca 5-6 korda ööpäevas. Ja hetkel on olukord, kus tüdruk, süües 900 ml, sööb nii palju, kui ta seda soovib ja sellest näib talle piisavat. Kuid poisi puhul (süües 1000-1100 ml ööpäevas), jääb alati mulje, et nagu jääb puudu kogu aeg, vahel järgneb sellele jonn ja rahulolematus lapse poolt. Konsulteerisime perearstiga, kes leidis, et laste mõõdud on igati korras ja tema soovitus oli, et poisi kehakaalu arvestades oleks optimaalne max 200 ml korraga ja selliselt, et ööpäevane kogus ei ületaks 1000-1100 ml. Piimaseguga pidavat esinema oht ülesöömiseks, mida ise üritaksime vältida. Üks teine ema ütles, et tema 4 kuud vana laps sööb 230 ml korraga ja nii 6 korda päevas, laps kaalub üle 7 kg. Ilmselgelt see laps sööb nii palju, kui ta soovib. Küsimus on nüüd, et

1. Kas 4-kuuse lapse puhul eksisteerib oht ülesöömiseks? Kas piimasegu puhul tuleb seda 1000-1100 ml põhimõtet kindlasti järgida? Kas vastab tõele, et piimaseguga last toites peaks söögikordade vahe olema alati vähemalt 3 tundi?

2. Momendil oleme olukorras, kus nt tüdruk öösel väga ei söökski ja laseks meil kenasti varahommikuni magada (tüdruk on maganud öösiti ka 9-10 tundi järjest). Samas poiss nõuab pea alati seniajani öist toitmist, tal saab kõht kuidagi kiiremini tühjaks siis ilmselt ja pahatihti äratame kogu selle öise tralliga üles ka tüdruku, kes pigem hoopis magaks. Saime ühelt teiselt emalt soovituse, et sellisel juhul võiks vaikselt hakata pakkuma lisatoitu, nt nn “Head ööd” putru lapsele enne magamaminekut. Samas on neid, kes ütlevad, et enne 6 kuud ei maksa lisatoidule küll mõelda. Mida teie arvete? Kas 4-kuusele lapsele võiks juba proovida anda ka õhtul lisatoitu, et tema öö oleks pikem ja rahulikum? Või peaks tema seedimine ikka veel arenema ja enne 6 kuud pigem mitte katsetada?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab SA Tallinna Lastehaigla pediaatrikliiniku juhataja Reet Raukas: “Imikute toitmisel tuleb igal juhul jälgida ühe liitri piiri ööpäevase toidukoguse arvestamisel. Piimasegu võiks pakkuda 5 kuni 6 korda ööpäevas ning jälgida, et portsjoni suurus jääks 200 grammi piiresse. Kui laps sööb väga kiiresti, ei pruugi ta tunnetada, et kõht on juba täis ning ta tahaks liigseid koguseid süüa. Pudelist on kerge lapsi üle toita.
4-kuused lapsed võivad juba pikemaid öiseid pause pidada, soovitan siiski umbes 6-tunnist öist pausi, 9-10 tundi on liialt pikk vahe.
Lapsed võivad hakata lisatoitu sööma tõepoolest 4. ja 6.elukuu vahel, mil lapse seede- ja eritusorganid võiksid saada hakkama piimast erineva toidu seedimisega. Lisatoitmist võiks alustada köögiviljapüreest, et laps harjuks tervislikumate valikutega. Tahke toit ei ole mõeldud ööune pikendamiseks, vaid selleks, et laps saaks mineraalaineid, millest ainult piima süües puudu jääb. Kui Teie lapsed suudavad toe abil istudes lusikalt süüa võtta, võib nelja täiskuu vanuses alustada lisatoitmisega, aga kogused olgu tagasihoidlikud. Nn Head ööd puder ei ole esimeseks lisatoiduks mõistlik valik.”

Laura Luhtaru

24. august 2022

Kehakaal

Tere ma olen 11 aastane tüdruk 150cm pikk ja kaalun 37 kilo kas see on normaalne

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, see on täpselt normaalkaaluvahemiku keskel.

Anonüümne

21. august 2022

Tervislik toitumine

Tere,

Kas olles teismeline on vajalik rohkem süüa mingit toidugruppi, et oleks õige kehaline kui ka vaimne areng?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Ei, kõike tuleb süüa tasakaalustatult ning toitumine peab olema mitmekesine – täisteratooted (leib, puder), kartul, erinevad puu- ja köögivliljad ning marjad, magustamata piimatooted, kala, muna, (linnu)liha, pähklid-seemned. Proportsioone saad vaadata toidupüramiidilt

Anne

21. august 2022

Kehakaal

Ma lihtsalt jälestan seda, et olen kaotatud kilod tagasi võtnud. Kolm aastat tagasi käisin personaaltreeneri juures, sain ka toitumisalast teavet. See isegi aitas natuke, kuigi mul on kilpnäärme alatalitlus. Kuid toitumiskavade järgimine, retseptitamine ja portsude ja toiduainete kaalumine tekitas minus nii suurt stressi ja ma lihtsalt lõin käega. See myfitnesspal pole minu jaoks. Selline tunne, et ma ei tohigi süüa, igat suutäit tuleb kaaluda, ajab hulluks. Olengi läinud kergema vastupanu teed ja poest midagi kergemat haaranud ka stress ning ärevushäired panevad ka maiustama, mis seal salata. Kas tervislik toitumine peabki stressi tekitama?!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Etteantud toitumiskavade järgimise miinuseks on see, et üldjuhul ei arvesta need inimese varasemate toitumisharjumustega ning võivad olla liiga piiravad. See tähendab, et inimene suudab mõnda aega sellest küll kinni pidada, kuid see ei saa omaseks ning vanade harjumuste juurde naastes tulevad tagasi ka kilod, tihti rohkemgi, kui neid kaotatud sai. Soovitan pöörduda õppinud toitumisnõustaja vastuvõtule, kes kõigepealt selgitab välja teie harjumused ning alles neist lähtuvalt hakkab andma soovitusi sammhaaval, mida olete suuteline ka järgima. Normaalne kaalulangetamine on selline, et teil on selle juures kõht täis ning see ei tekita stressi. 

Anonüümne

15. august 2022

Kehakaal

Tere!

Olen 18, 163cm pikk ja kaalun 49kg, see on ilmselt alakaal, kuid olen proovinud nii jõutrenni kui ka söömisega (umbes 2700kcal päevas) aga kaalu ei tule. Kuidas saaks kaalus juurde võtta?

aitäh

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Hetkel on tegemist normaalkaaluga, täiskasvanuna loetaks seda juba tõepoolest väikeseks alakaaluks. Samas sõltub kõik ka inimese keha- ja ainevahetustüübist. Kui lihased olemas, sööte normaalselt, tervis korras, siis ei ole muretsemiseks põhjust. Igaks juhuks võib kontrollida kilpnääret, kuna mõnikord võib alakaal olla tingitud ka selle ületalitlusest.

anonuumne

7. august 2022

Varia

Tere, mida tähendab ja teha tuleks kul olen 12 aastane tydruk ja alakõht (2 päeva järiest mingi aeg päeval lihtsalt hakkab valutama) ning vahel ka nabast yleval pool paramal ja vasakul kõht valutab?
Päevi pole yldse alanud ning rindade areng on

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Valuga tuleb pöörduda arsti vastuvõtule, et selgitada välja selle põhjus.

Anonüümne

5. august 2022

Kehakaal

Tere,olen 11 aastane tüdruk,olen 1,60 pikk ja kaalun umbes 70 kg.Tean,et olen ülekaalus,kuid liigun iga päev umbes 10000 sammu päevas ja teen iga nädal 2 ja pool tundi trenni (taipoksi).Soovin teada kui palju peaksin alla võtma?

Tervitades Kristelle!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kuna ülekaalu on tõesti üsna palju (ligi 20 kg), siis soovitan nõu ja abi saamiseks konsulteerida ka mõne toitumisnõustajaga. Oluline ei ole hakata kõvasti alla võtma, vaid püüda kaalu säilitada või õige pisut langetada nii, et pikkuse lisandudes muutuksid “iseenesest” normaalkaaluliseks. Näiteks täiskasvanud 170 cm pikk naine võiks kaaluda kuni 72 kg, et olla normaalkaalus. Kuna aga oled praegu organismi kiire arengu perioodis, on hästi oluline varustada organismi kõikide vajalike ainetega. Kui hakata pidama dieeti, võib neist puudu jääda. Seetõttu ongi oluline konsulteerida mõne spetsialistiga, kes oskaks anda häid soovitusi.