Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kõik teemad

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Anonüümne

7. august 2020

Kehakaal

Tere! Olen 12 aastane aga saan kohe 13. Olen tüdruk ja kaalun 61kg ja 154cm. On see ülekaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, tegemist on ülekaaluga. Praeguse vanuse-pikkuse juures võiksid kaaluda kuni 50kg, täiskasvanuna sama pikkuse juures kuni 59 kg. Kuna oled kasvueas, siis kindlasti ei tohi hakata ennast näljutama. Soovitan pöörduda toitumisnõustaja vastuvõtule, kes annab juhiseid, kuidas kaalu tervislikult alandada.

Anonüümne

5. august 2020

Kehakaal

Tere

Ma olen 11 ja tüdruk ma kaalun 42kg ja 142cm pikk. Kas see on ülekaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on õige väikese ülekaaluga. 11,5-aastane 142 cm pikk tüdruk võiks kaaluda kuni 40 kg, et olla normaalkaalus. Kuna ülekaal ei ole suur, peaksid eelkõige püüdma süüa ja liikuda nii, et pikkuse juurdelisandumine oleks kiirem kui kilode. Vähem magusaid-soolaseid näkse, magusaid jooke, valmistoite, magusaid piimatooteid. Rohkem leiba, putru, köögivilju, marju, puuvilju, kala, pähkleid-seemneid, lisaks ka piima ja magustamata piimatooteid ning midagi toidugrupist muna-(linnu)liha. Ja iga päev vähemalt 60 minutit füüsilist aktiivsust, lisaks paar tugevamat trenni nädalas.

Anonüümne

3. august 2020

Kehakaal

Tere. Mu tütar on 4a 9k vana. Ta on 119.5-120 cm pikk ning kaalub 24-24.5 kg. Kas tegemist on suure ülekaaluga? Lisaks, kas pikkus on ok selle vanuse kohta?
(Lapse ema 182 cm, isa 190 cm, mõlemad vanaisad 197 cm – kas see mõjutab lapse pikkust siin kuidagi?)

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Viimasel ajal ei ole eesti laste pikkuste-kaalude kohta kaalukõveraid teaduskirjanduses avaldatud, viimased andmed pärinevad aastast 1998. Kui vaadata neilt (Eesti toitumis- ja toidusoovitused, lk 85), siis kuulub ta mõlema näitaja põhjal kõige suuremate laste alla.  Samuti on ta kaalust-pikkusest lähtuvalt täpselt ülekaalu piiri peal. Seega hetkel ei peaks väga muretsema, küll aga peaks jälgima, et pikkust ja kaalu tuleks juurde proportsionaalselt. Tasub üle vaadata söömine – vähem näkse, rohkem köögivilju, ning suurendada liikumist.

Anonüümne

20. juuli 2020

Kehakaal

Tere
Olen 12 aastane tüdruk pikkusega 154cm ja kaaluga 36kg. Vööümbermõõt on 60 ja puusaümbermõõt 70cm. Kas see on normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Pikkuse-kaalu järgi vaadates on tegemist täiesti normaalkaaluga, pigem isegi peaaegu alakaaluga. Vöö- ja puusaümbermõõdu kohta on teismeliste tüdrukute puhul keeruline järeldusi teha, kuna kõik arenevad eri kiirusega.

Anonüümne

20. juuli 2020

Kehakaal

Tere. Paljud on suure ülekaalu vähendamisel (umbes tempoga -1 kilo nädalas ehk 10-15% kaloraaži defitsiiti) kasutanud edukalt toitainete vahekorda: rasvu 10; valku 30; süsivesikuid 60%. TAI toitumisprogramm (nutridata) annab sellise proportsiooni peale häiret ja kuhjaga soovitusi suurendada rasvade osakaalu ning vähendada valku. Kas kaalulangetamisel võib ja peabki kasutama teistsugust toitainete vahekorda kui normkaalu säilitamisel?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Lühiajalise kaalualandamise korral ei ole vahet, millist põhitoitainete vahekorda kasutada – väga rasvavaest või -rikast toitumist. Igasugune söömise piiramine alandab kaalu. Kui rasvade osakaal on pikka aega liiga väike, jääb organismil puudu asendamatutest rasvhapetest ning suure tõenäosusega ka rasvlahustuvatest vitamiinidest, võib-olla ka teistest vitamiinidest ning mineraalainetest, kuna toitumine ei ole mitmekesine ja tasakaalus. Valkude puhul tuleks vaadata saamist kehakaalu kohta. Pikemaajalisel tarbimisel loetakse ohutuks maksimaalselt 2 g kehamassi kilogrammi kohta päevas. 
Kui inimene kasutab kaalu alandamisel soovituslikke põhitoitainete vahekordi, sööb toite vastavalt toidusoovitustesele eri toidugruppidest, siis on tal ka tagatud kõikide organismi tõrgeteta toimimiseks vajalike ainete saamine. Samuti on mitmekesiselt toituda lihtsam, kui süüa kas ainult väga rasvavaest või -rikast toitu ning dieedi lõppemisel on suurem tõenäosus, et normaalse toitumise põhimõtted on saanud harjumuseks, mida on lihtne järgida ning mis tagab ka järgneva kaalu hoidmise.

Anonüümne

20. juuli 2020

Kehakaal

Tere!
Olen 15 aastane tüdruk ja kaalun 76kg ning olen 168cm pikk kas see on väga suur ülekaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Hetkel oled  umbes 10 kg ülekaalus. Täiskasvanuna sama pikkuse juures võiksid kaaluda kuni 70kg, et olla normaalkaalus. Seega tuleks õige pisut kaalu alandada, kuid kindlasti mitte näljutamise teel. Vaata üle söömine, proovi süüa toidupüramiidi silmas pidades. Päevast energia saamist ei tohiks kindlasti lasta ka alla 2000 kcal, kui teed tugevat trenni, siis isegi 2200 kcal. Süüa tuleks hästi mitmekesiselt, et nii umbes kahe nädala keskmiselt oleks valkude-rasvade-süsivesikute tasakaal paigas ning kätte saadud piisavalt kiudaineid, vitamiine, mineraalaineid.

Anonüümne

20. juuli 2020

Kehakaal

Tere olen 12 ja saan kohe 13. Olen 170 cm pikk ja kaalun 44,5 kg kas see on normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on üsna alakaalu piiril oleva kaaluga. Tasub üle vaadata söömine, süüa vastavalt toidupüramiidile, võib-olla veidi koguseid proportsionaalselt suurendades. Füüsiline aktiivsus ja lihaste kasvatamine tuleb ka kindlasti kasuks.

Anonüümne

20. juuli 2020

Kehakaal

Tere, olen 11 aastane tüdruk ja olen 1,62 pikk ja kaalun vahemikus 54-55 kg, olen oma kaalu pärast väga mures,palju ma peaksin kaaluma?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Praeguse vanuse-pikkuse juures oleks ülekaalu piiriks umbes 52 kg. Aga see muutub nii vanuse kui pikkuse muutumisega. Näiteks 12-aastaselt sama pikkuse juures on 55 kg juba normaalkaal. Seega tasub praegu vaadata üle oma söömine – magusaid-soolaseid näkse võimalikult vähe, rohkem täisteratooteid, köögivilju, puuvilju-marju, normaalses koguses piimatooteid, kala, muna, liha, pähkleid-seemneid. Ja iga päev peaks olema füüsiliselt aktiivne.

Grete

13. juuli 2020

Kehakaal

Tere
Olen 13 aastane tüdruk ja kaalun 40-41kg ja olen pikk 154
Kas see on normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on täiesti normaalkaaluga.

Merje Rebane

13. juuli 2020

Toitumine ja tervis

Tere.
Olen 47aastane naine
Sain juunis teada põhjuse,miks 2aastat olen väga tihti kehva tervise tõttu, rivist väljas. Selgus,et Addisoni tõbi.Olen viimase 1,5 a. jooksul kaotanud 28 kilo.Söömine oli üsna keeruline.Toit väga kergelt alla ei läinud ja väga väiksed kogused. Nüüd eluaegne asendusravi Hydrocortisoniga. Kilpnäärme alatalitlus ka juba 15a.
Kas on olemas kindlaid toitumissoovitusi Addisoni puhul või tuleks jälgida lihtsalt toidupüramiidi.

Lugupidamisega
Merje

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Tavapärased tasakaalustatud toitumise põhimõtted sobivad kenasti kirjas toodud terviseprobleemide korral. Antud diagnooside puhul on tavapärasest suurem risk osteoporoosi tekkeks. Seega on olulisel kohal piisava hulga kaltsiumi ja D-vitamiini kättesaamine. Samuti võib mõningal juhul ilmneda soola puudus. Kilpnäärme alatalitlus ja sellega seonduv ravi võib kaasa tuua kolesterooli taseme tõusu. Kas ja mil määral esineb mainitud probleeme, saab selgitada nii vereanalüüside kui uuringute abil. Vastavalt tulemustele saab kohandada toiduvalikuid. Kõrvalekallete esinemise korral soovitan oma toiduvalikud üle vaadata koos toitumisterapeudiga.