Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert, Tallinna Tehnikaülikooli Keemia ja biotehnoloogia instituudi vanemlektor ja Tallinna Ülikooli Haapsalu kolledži lektor. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Toitumine ja tervis

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Anonüümne

14. juuni 2022

Tere!

Olen 17, 184 cm ja 70kg. Viimased kaks aastat põdesin enda arust depressiooni ja olin kimpus ärevushäirtega. Kuid mure algas juba hulga varem, nimelt 2020. a kevadel, kui sai suurendatud treeningkoormusi (koroona vabaaja tõttu). Esialgu, u 6 kuu jooksul, hakkasid kaduma seksuaalhuvi ja uni. Edasi järgnes kummaline periood, kus olin pidevalt väsinud ja kerged rutiinsed tegevused muutusid raskendatuks. Muutusin äärmiselt tujukaks, ajutöö oli häiritud. See siis 2020. a sügisel, novembris. Lagi oli ühel ööl, kui ärkasin higis – pilt peaaegu silme eest kadumas – ja värisesin. Lihased justkui tõmblesid. Seda juhtus kokku kolmel öösel. Pidin põhimõtteliselt 4 kuud järjest öösiti söömas käima, keha tahtis pidevalt neelata. Söömine täiskõhutunnet ei loonud. Nüüdseks olen aru saanud, et mu toitumine on vale ja see loob teisi muresid. Olen noorsportlane (juba 10a, seega koormused pole võõrad), treenin igapäevaselt, argipäeviti poolteist tundi (intensiivne) ja nädalavahetuseti 30-60 min olenevalt tujust (kerge, keskmine). Esinevad külmavärinad, vaimne segadus, peavalud, “soojatunne”, libiido kadumine, kõht ei saa täis. Vajan abi ja nõu, kuid ei tea, kelle poole pöörduda/mida teha. Olek ei ole inimlik.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab SA Põhja-Eesti Regionaalhaigla kliinilise toitmise arst konsultant Hanna-Liis Lepp: „Nii sinu kehalised sümptomid kui kirjeldus oma praegusest vaimsest segadusest viitab sellele, et vajad kindlasti kellegi professionaalset tuge ja abi. Soovitan sul võimalusel rääkida oma murest lähedasele sõbrale või sugulasele, keda usaldad, kes vajadusel saaks sind toetada või saata nõustaja vastuvõtule. Esialgu tasub alustada perearstist, kuid kui mure väga suur, siis tasub pöörduda ka näiteks söömishäirete keskusesse Tartu Ülikooli kliinikumis, kuhu vastuvõtujärjekord on kahjuks küll üpris pikk. Kui sul püsib aga sees ärevus või segadus ja/või tunned ka ise, et söömisest on saanud tõsine probleem, siis on olemas erakorraline tugi ja vastuvõtt ka mujal psühhiaatriakliinikutes., näiteks Tallinnas SA PERH psühhiaatriakliinikus. Vaimse tervise tuge leiab lehelt peaasi.ee e-nõustamisteenuse kaudu. Peaasi.ee pakub saatekirjata ja tasuta esmast vaimse tervise nõustamist 16 – 24-aastastele.  Alati on võimalus pöörduda oma murega ka oma kooliõe või koolipsühholoogi vastuvõtule. Tasuta psühholoogilise toe võimalused on Tallinnas ka Perekeskuses.”

Anonüümne

17. mai 2022

Tere!
Lugesin, et migreeni põhjuseks võib olla naatriumi ja kaaliumi vale vahekord organismis (vt migreeniblogi.fi), mida saab tuvastada nn soolatestiga. Tegingi testi, mis näitas, et mul on naatriumi puudus – panin migreenihoo alguses veidi soola keele alla ja migreen läks juba 10 min pärast üle. :) Juhul kui poleks üle läinud, siis poleks sool aidanud ja sel juhul võiksin kahtlustada kaaliumi vähesust… Toitumine.ee soolakalkulaator aga näitab, et tarbin iga päev ca 130% lubatud soolamäärast ehk siis liiga palju! Nii et migreenikul nagu mina soovitatakse ühelt poolt soola tarbimist suurendada, teisalt aga vähendada. Tegelikult ma toitun üpris tervislikult, äkki see kalkulaator on teie lehel pisut liiga “range”?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Soolakalkulaator lähtub riiklikest soovitustest, mis ütleb, et maksimaalne naartriumi saamine kõikidest allikatest (s-o naatrium looduslikult toiduainetes, sool tööstuslikult toodetd toitudes ning toiduvalmistamisel ja toidulauas roogadesse lisatud sool) ümber arvutatuna soolale ei tohiks ületada tavaolukorras täiskasvanutel 6 g päevas. Eesti soovitused põhinevad Põhjamaade soovitustel, mis omakorda lähtuvad tõenduspõhistest andmetest. WHO poolt lubatud maksimaalne lubatud päevane soolakogus on naistele veelgi rangem, vaid 5 grammi. Segatoidulisel tervel inimesel üldjuhul naatriumi puudust ei esine, pigem saavad väga paljud seda isegi umbes kahekordses maksimaalses lubatud koguses.
Mingi aine puudus ei pruugi olla seotud tema liiga vähese saamisega toidust, vaid hoopis näiteks imendumisprobleemidega.
Mis puudutab migreeni, siis peaks mineraalainete puuduse osas tegema ikkagi veretesti ja vajadusel tulemusi arutama oma raviarstiga..

Anonüümne

1. mai 2022

Sooviks nõu küsida. Soovin teha toidutalumatuse test. Olen kuulnud, et Nutrismart ei ole usaldusväärne. Aga milliseid teste saab usaldada? Confido teeb analüüse, geenitestid ja nii mõnedki veel.

 

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Meditsiinilises mõttes tehakse vaid laktoosi- ja gluteenitalumatuse teste. Muid toidutalumatuse teste kliinilises meditsiinis ei kasutata ning seetõttu ei saa midagi öelda pakutavate testide tegelike kasutuspiiride ning usaldusväärsuse kohta.

Anonüümne

4. veebruar 2022

Tere mul selline mure,kehakaal lanegeb olin 71 kg nüüdseks 50.3 tehtud uuringuid jne aga ei ole leitud midagi.Aga mul koguaeg paha olla ka kuigi veres oli põletik ka,Kaal langenud oma 6 kuu jooksul esimesed 3kuud langes kiiremini nüüd kõigub.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Vaja on otsida ikkagi põhjust, mis võib olla seotud mõne haigusprotsessiga või ka psühholoogiliste teguritega. Võite analüüsida ka oma toitumist ja vaadata, kas saate toiduga piisavalt energiat ja vajalikke toitaineid. Võimalusel võiksite pöörduda ka toitumisnõustamisele.

Anonüümne

11. jaanuar 2022

Vererõhk, pikkuse 167 cm juures kehakaal 95 kg
Vanus 76aastat. Olen lapsepõlves põdenud tuberkuloosi randmel ja maos. Kopsudega ja kopsunäärmetega olid pikaajalised probleemid. Olin arvel. Hiljem veel põdesin kahepoolset südame laienemist.
Süüa ei saa piimatooteid, kartuleid, tangu, nisujahu.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Saan aru, et probleemiks on kõrge vererõhk, mis võib olla (vähemalt osaliselt) tingitud liigsest kehamassist. Seega tasub proovida kaalu langetada. Selleks tuleks vaadata üle oma toitumine. Oluline ei ole seda mitte äärmuseni piirata, vaid ilmselt veidi küll vähendada, ent samas süüa hästi mitmekesiselt. Igapäevaselt võiks süüa mõned viilud leiba (mis ei sisalda nisujahu ja mille kiudainete sisaldus oleks vähemalt 6g/100g), taldrikutäie putru, vähemalt 300 g erinevaid köögivilju ja 200g puuvilju-marju. Kui piimatooteid ei saa süüa laktoositalumatuse tõttu, on võimalik asendada need laktoosivabade versioonidega ning laktoosi ei leidu ka kõvades juustudes. Kui probleem on muus, tuleb ilmselt mõelda kaltsiumi võtmisele toidulisandina, sest madalama energiasisalduse korral ja piimatooteid mitte süües võib piisava koguse kaltsiumi saamine osutuda keeruliseks. Kindlasti peab aga toidulisandina võtma niikuinii juurde D3-vitamiini (nt õlikapslitena), aga kaltsiumi toidulisandi võtmisel seda enam, kuna D-vitamiin aitab kaltsiumil paigutuda luudesse. Kui võimalik, sööge paar korda nädalas kala – nii lahjemaid kui rasvasemaid. Lihatooteid võiks süüa võimalikult harva. Linnuliha umbes 300g, punast liha (siga, veis) maksimaalselt 100g nädalas. Nädala jooksul on optimaalne süüa 3-4 muna. Igapäevaselt võiks süüa ka 1-2 spl pähkleid-seemneid. Hoiduma peaks magusatest ja alkohoolsetest jookidest ning magusatest ja soolastest näksidest (nt saiakesed, küpsised, kommid jm). Pigem tasub süüa valmistada ise ning vältida valmistoidu ja pooltoodete kasutamist. 
Samuti tuleks võimaluse piires suurendada liikumist. Esialgu piisab täiesti tavalisest jalutamisest, kuid igapäevaselt vähemalt 30 minutit. Kui on jaksu, võib vaikselt teha juurde ka veidi suuremat pingutust nõudvaid tegevusi. 
Toitumisest ja liikumisest saab rohkem lugeda siit.

Anonüümne

29. detsember 2021

Tere.Olen väga mures oma 7 aastase poja pärast.Ta on pervasiivse arengu häirega laps(diagnoos).Ta on 129 cm pikk ja kaalub 48 kilo.Need kilod on poole aastaga juurde tulnud, muidu oli 10 kg vähem.Lasteaias sööb väga kehvasti kuna talle ei maitse midagi.Kodus sööb õhtul natuke peale 5 õhtut (kõik mis pannakse)ja juba kell 8 õhtul tahab ta jälle süüa.Liikuda ta ei taha eriti – eriti kõndida.Praegu on hea kuna kasutame kelku ,muidu oleks see lasteaias käik ka väga keeruline.Jalutada talle üldse ei meeldi.Kui lund ei olnud,siis käisime ainult maja juures ja siiski ta ainult istus kiigul.Ma tõesti ei tea mida teha?Talle ei maitse ükski uus toit ,kurkidest ,tomatitest või isegi kui toidul on midagi rohelist ei võtta ta suu sissegi.Äkki on teil mingisuguseid soovitusi.Või peaksin otsima abi kellegi teise käest.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Mõistan teie mure lapse toitumise ja kaalutõusu pärast. Ilmselt oleks siin täpsemate soovituste saamiseks hea pöörduda konsultatsioonile. Tallinna Lastehaiglas tegeletakse laste toitumisküsimustega ning esmase arvamuse saamiseks võib nõu küsida meili teel: info@memmemusi.ee

Ketlin Kiis

20. oktoober 2021

Tere!

Kannatan PCOS sündroomi all ning kaalu langetamiseks on nii palju reegleid ja asju millest kinni pidada. Kuidas oleks kõige kergem leida endale sobiv dieet?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

PCOS puhul on soovitatud nii süsivesikute piiramist kui ka ajas piiratud söömist ning veel teisigi lähenemisi. Samas pole tugevad piirangud alati vajalikud.
Mis oleks teile parim, on kirja teel raske öelda. Soovitused sõltuvad ka teie praegustest toitumisharjumustest. Hea oleks oma toitumine kirja panna ja minna toitumisterapeudi vastuvõtule.

Anonüümne

4. oktoober 2021

Tere! Olen 33 aastane ja 15a diabeedik olnud, Küsimus proteiini või aminohappeid mõistlik juurde võtta diabeedikul treeningul.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Kui tegu pole võistlusspordiga ja treeningud on mõnel päeval nädalas, siis suure tõenäosusega pole toidulisandeid vaja. Sellele küsimusele täpsemalt vastamiseks tuleb aga teada toitumist, treeningkoormust, üldtervislikku seisundit ja veresuhkru päevaseid tasemeid.  Diabeedi puhul ei saa keskenduda ainult ühele makrotoitainete grupile. Toiduvalikud peavad katma keha vajadused nii füüsilise koormuse kui tervise seisukohalt. 
Siin on mõistlik pöörduda toitumisterapeudi vastuvõtule.

Anonüümne

22. september 2021

Tere!
Palun infot Eestis üha enam leviva lihadieedi võimalike tagajärgede kohta.
Süüa soovitatakse ohtralt liha, lisaks köögivilju (eriti kapsaid). Ka rasvad on lubatud, aga süsivesikuid sh. täisteraleib, -pudrud, kartul jne tuleb vältida.

Kui kaua inimene sellist eksperimenti võiks taluda (nt. ühe neeruga 50.a mees)?

Lugupidamisega
K

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Mistahes krooniliste haiguste korral tuleb toitumise muutmise osas pidada nõu oma raviarsti või toitumisterapeudiga, kes oskab anda soovitused arvestades kõiki kaasuvaid probleeme. Eriti kui soovitakse proovida toiduvalikute osas tugevate piirangutega dieete.
Üldistavalt võib aga kohe öelda, et liharikas dieet pole kindlasti olemasoleva neeruhaiguse korral heaks valikuks.

Anonüümne

13. september 2021

Tere, olen 13 ja 168 cm pikk ja kaalun 41 kg kas ma olen alakaalus? ja pole ikka veel menstruatsiooni, kuigi mu paljudel klassiõdedel on juba. mida teha?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled pisut alakaaluline, peaksid kaaluma mõned kilod rohkem. See võib, aga ei pruugi olla põhjuseks, miks menstruatsioon pole veel alanud. Mõnel algabki see veidi hiljem. Proovi võtta mõned kilod juurde ning kui kusagil 14,5-aastasena ei ole veel alanud, võiksid konsulteerida pere- või naistearstiga.