Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Toitumine ja tervis

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Heldi Kirik

1. juuli 2019

Tere! On tekkinud küsimus punase riisi osas. Kas poes müüdav punane riis, mis on väga hea pähklise maitsega ja fermenteeritud punane riis, mis on tuntud Jaapani ja Hiina köögist ja mille kapsleid soovitatakse kolesterooli alandamiseks-on üks ja sama, või erinev asi. Kui erinev, kas siis punasel riisil, mis on poes müügil, on ka kolesteroolile mingit mõju?. Mis on punase riisi toitumisealased eelised valge riisi ees(juhul, kui neid üldse on)? Aitäh ja ilusat suve jätku. H:)

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Punase riisi kapslid, mida müüakse apteekides, sisaldavad punasest riisist ekstraheeritud ühedndeid, mis kontsentreeritud kujul mõjutavad vere kolesterooli taset. Lihtsalt riisi söömisega siiski kolesterooli taset ei mõjuta. Toitaineliselt sisaldab punane riis valgest õige pisut enam nii valke, rasvu kui süsivesikuid, aga ka enamikke vitamiine-mineraalaineid. Ise saab nende toitainelist koostist võrrelda NutriData andmebaasis (koodid 1570 ja 10061).

Heldi Kirik

13. mai 2019

Küsimusi tekitab äsjaloetud S. R. Gundry raamat lektiine täis taimede ja täisterade kajhulikkus meie tervisele. Kuidas siis asjad ikka tegelikult on? Oma kogemustest ja eelnevalt loetust-uuritust olen saanud teada, et lektiinide vastu saab ka võidelda, kui kasutada õigeid kulinaarseid võtteid. Nt. kaunvilju soovitatakse enne kuumtöötlemist leotada ja supp keeta kontidega, parim leivategemine käib juuretisega ja tomateid on parim tarbida kuumtöödeldult ning kurke hapendatult (hea eesti köök ning ajast-aega kasutatud kooslused ja kulinaarsed võtted:)). Antud tohter soovitab aga lektiinirikkad toiduained üldse menüüst välja jätta ja krõbistada selle asemel tema loodud toidulisandeid, et saada kõik toitained kätte( lektiine süües ju nagunii ei saa!?).Leidsin ka huvitava materjali lektiiniblokeerijatest. Nendeks on siis okra, glükosamiini sisaldavad koorikloomade jahvatatud koored ja keedetud seajalad ning puljong kontidest, jõhvikad ja kiivi ning põisadru. Mis selles lektiinimaailmas tegelikult toimub ja kas peaks ikkagi tegema toidutalumatuse ja vereuuringud, et probleemi põhjus välja selgitada, kuigi viimasel ajal on kuulda olnud, et ka toidutalumatuse testid on paljas bluff… Parimate soovidega Heldi Kirik.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab toitumisterapeut Siret Saarsalu “Lektiinid on mitteensüümsed valgud, mida leidub kõikides taimedes ja ka muudes toiduainetes. Kõige rohkem tooretes kaunviljades ja täisteratoodetes. Tõepoolest võivad nad takistada mineraalainete imendumist või tundlikuma seedesüsteemi korral (nt ärritatud soole sündroomi korral) seedevaevusi põhjustada. Mõned neist on ka toksilised, mistõttu ei tohiks näiteks ube toorelt süüa. Kuid üldjuhul lektiinidest meie tervisele ohtu ei ole, sest lektiinide sisaldus tõepoolest väheneb toidu töötlemisel- keetmisel, aurutamisel, leotamisel, idandamisel jne. Ühtlasi ei söö me neid toiduaineid reeglina toorelt. Mainimata ei saa jätta, et lektiine sisaldavatel toitudel on ka kasulikke omadusi (nt antioksüdantne toime jm) ning neid uuritakse võimaliku vähivastase toime tõttu.
Toidulisandite tarvitamine, toidutalumatuse testide ja vereuuringute tegemine tasub siiski eelnevalt arstiga läbi arutada ja välja selgitada, kas nendeks üldse näidustust on. Oluline on eelnevalt tegelik vajadus välja selgitada ja teenusepakkuja (nt toidulisandite tootja) omahuvi välistada. Toidulisandid ei ole mõeldud terviktoidu asendamiseks.”

 
 

Birgit

14. aprill 2019

Tere! Mul ei ole diagnoositud kilpnäärme alatalitust, aga FT4 ja FT3 on madalad.
TSH 2.42 mlU/l (ref 0.4-4.0) FT4 9.0 pmol/l (11.5-22.7)FT3 3.18 pmol/l (3.5-5.5)
Olen söönud suures koguses linaseemneid (3-6 supilusikat päevas) viimased 6 kuud, paastun igapäevaselt 16-20 h, ja söön ketogeenset toitu (süsivesikud kuni 10% ja valgud 20%). Olen ka kaalus mõned kilod juurde võtnud kuigi toidukogust ei suurendanud ja ei saa kaalust kuidagi alla, kuigi püüan piirata. Kas nn subkliiniline hüpotroidism võib tekkida seoses nimetatud asjaoludega (paastumine, madala süsivesikutega dieet, palju linaseemneid) ja mida teha, et kilpnäärme töö korda saada? Kas pean loobuma paastumisest rohkem kui12 h, sööma vähemalt 20-30% süsivesikuid ja mitte sööma linaseemeid? Mu paastusuhkur ja paastuinsuliin on normis, diabeeti ja insuliiniresistentsust ei ole, kuid soovin toitumisega kilpnäärme alatalituse sümptomeid parandada – väsimus, unetus, jne. Aitäh.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Täpsema ülevaate saamiseks taolise toitumismustri korral tuleb minna ikkagi konsultatsioonile. Kirja põhjal on võimatu otsustada, kas ja mil määral on tegu erinevate toitainete puudusega, mis võivad mõjutada tervist. Vajalik oleks korralik toitumisanalüüs. Intervall paast koos ketogeense dieediga on üpris äärmuslik lähenemine ja võib teatud juhtudel küllalt kiiresti viia oluliste toitainete puuduseni, mis mitte ei toeta kilpnäärme tööd, vaid süvendavad kaebusi. Kilpnäärme analüüside tulemusi võib mõjutada proovivõtu kellaaeg, hetke tervislik ja vaimne seisund ja mõningatel inimestel ka teatud määral aasta-aeg. Seega ei saa antud näitude põhjal rääkida olulistest kõrvalekalletest ning kaebuste põhjused võivad olla hoopis kuskil mujal.

Piret

9. aprill 2019

Tere!
Homosüsteiini tase on kõrge (20), B12 tase oli 6 kuud tagasi 220. Milliseid lisauuringuid tuleks teha, et selgitada homotsüsteiini ja eeldatava folaadi ja B12 ja B6 ja B2 vitamiinide imendumise häire põhjus? Mul on ka krooniline gastriit (ravimied ei tarbi, hoian kontrolli alla happeliste toitude vältimisega), kuid välistada ei saa ka geneetilist põhjust (uuringuid pole tehtud). Perearst keeldus selle teemaga tegelemast, ütles, et B12 on korras (kuigi alla 250 tasemega soovitatakse lisauuringuid) ja homosüsteiini alandamisega tema ei tegele. Ütles, et kui tahan, võtku vitamiine. Mul on ka B12 puudusele viitavad neuroloogilised nähud (sh tuimus ja nõrkus jalgades ja kätes). Millise eriala arsti poole pean pöörduma (tasuline vastuvõtt)? Arvan, et vaja on meditsiinlise haridusega spetsialisti st arst, või piisab ka toitumisnõustaja soovitatud uuringutest?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Kirjas toodud näit viitab homotsüsteiini mõõdukale tõusule. Samas on palju faktoreid, mis mõjutavad antud näitu: valgurikas eine (seda isegi > 8 tunni enne vere andmist), verevõtu positsioon, jm. Seega ei saa pelgalt ühe mõõtmise põhjal mingeid lõplike järeldusi teha.
Gastriidiga võib olla halvenenud B12 vitamiini imendumine ning esimesena soovitaksin kontrollida vitamiin B12 bioloogiliselt aktiivse vormi, holo-transkobalamiini, taset. Saate seda teha näiteks SYNLAB’is. Vastavalt tulemustele saab juba otsustada, kas on tõepoolest tegu B12 puudulikkusega. Lisaks võte määrata ka folaadi taseme. Pannes kokku kolm näitu saab parema pildi organismi seisundist ja võimalikest riskidest. Vastavalt tulemustele võib edasi pöörduda toitumisnõustamisele.

Aili Rätsep

4. märts 2019

Tere! Olen 68.a. naine. Tunnen, et saan süüa ainult kala, avokaadot, tatart. Tahaks süüa ka muud. Päikesepõimiku piirkonnas hakkab valutama, kui süüa liha, marju ja teisi hapet tekitavaid sööke. Kuidas saada teada, mida võin süüa. Peale viirushaigust olen ka kehakaalus alla võtnud, kuna söök oli minule paha. Nüüd kaalun 49 kg, pikkus 146 cm.
Palun vastake, mida peaks tegema.
Parimate soovidega -Aili-

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Antud kaebuste ja kaalulanguse juures on esmaselt vaja teha uuringud, et selgitada, kas tegu pole mõne terviseprobleemiga. Ilmselt on vajalikud seedetrakti uuringud ja täpsustavad vereanalüüsid, mille üle saab otsustada juba perearst. Alles siis, kui arstlik kontroll tehtud ja tulemused teada, tasub nõu pidada toitumise osas. Kirja teel kahjuks nõu anda ei saa. Hetkel püüda siiski oma toiduvalikuid mitmekesistada. Proovida lisada kergelt töödeldud köögivilju, teraviljatoodetest proovida sepikut, lihatoodetest näiteks hautatud kana.
Kui toidud tekitavad vaevusi ja uuringutega läheb aega, siis võib apteegist osta toidukorra asendajad, mis on tasakaalustatud toitainete sisaldusega ja kergesti imenduvad (nt Nutridrink).

 

Hannes

6. veebruar 2019

Tere,
Põen geneetlist haigust hemokromatoos. Ferritiini näiraja hetkel 650. Raviks on hetkel vaid nö. aadri laskmine, mida tehakse kaks korda nädalas a500ml korraga. Ravi kestab juba pea pool aastat.
Tegelen ka spordiga, seda hetkel küll vaid võimaluste piires, kuid vähemalt 2 korda nädlas ikka.
Kuidas peaksin reguleerima toitumist, et kiirendada ka ravi mõju kiirendamist, samas langetada ka haiguse ajal suhteliselt vähesemast liikumisest tõusnud kaalu?

Ette tänades,
Hannes

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Esmased soovitused hemokromatoosi puhul oleksid järgnevad. Minimeerida punase liha söömist, kuna punane liha sisaldab kergelt imenduvat heemset rauda. Pöörata tähelepanu toidu kaltsiumisisaldusele, kuna kaltsium pidurdab raua imendumist. Vaadata üle suhkruallikad ja minimeerida rafineeritud suhkrute tarbimist, kuna suhkur tõstab raua imendumist ja võib vähendada vajalike toitainete (vitamiinid, mineraalained, kiudained) tarvitamist.  Raua imendumist tõstab alkohol, beetakaroteen, C-vitamiin C. Alkoholitarvitamist tuleb vältida, kuid puu- ja köögivilju oma menüüst välja jätta ei tohi. Pigem tuleb hoiduda toidulisandidest, mis sisaldavad beetakaroteeni ja C-vitamiini.
Konkreetsemateks toitumissoovitusteks tuleks tulla vastuvõtule Info vastuvõttude kohta leiate Sinu Arsti Toitumiskliiniku kodulehelt

Susanne

28. jaanuar 2019

Tere,
Mul on 8 aastat tagasi sapp ära lõigatud, kas peaksin midagi juurde tarvitama, et toitained imenduksid paremini? Juuksed ja küüned läksid peale sapi lõikamist õrnemaks. Või kujutan ette, et see on sapi lõikusest? On äkki midagi, mis toetaks seda? Toitun mitmekülgselt, ning tarvitan ka biotiini juurde. Ja avastati ka kaera ja pähklite talumatus. Mis on alternatiivsed toiduained, et organism kõik vajaliku kätte saaks?

Ette tänades,
Susanne

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Sapp on vajalik rasvade paremaks seedimiseks. Sapipõis on maksa poolt toodetava sapi reservuaariks. Sapipõie eemaldamine aga ei tähenda, et meie keha enam sappi ei tooda, lihtsalt kogus, mis korraga soolde jõuab, on väiksem. Seetõttu võib liigselt rasvane või töödeldud toit tekitada sapipõie puudumisel seedevaevusi. Kui toit on mitmekülgne ja tasakaalus, ei tohiks tehtud operatsioon küll toitainete imendumist oluliselt mõjutada. Tugevamate, rasvavarikkamate einete korral võite proovida artišoki kapsleid, kuid otsest vajadust nende kasutamiseks ei ole. Juuste ja küünte muutuste korral soovitan kontrollida hoopis hemoglobiini ja vajadusel ferritiini taset. Sageli on just rauavaegus seotud teie poolt esitatud kaebustega. Ka meie kliimale omane vitamiini D vaegus seostub juuste ja küünte tervisega.

E.

24. oktoober 2018

Kuni 2017. aasta sügiseni oli mu hemoglobiin keskmiselt 130-140 g/l. Sporti ei teinud, viljelesin istuvat eluviisi, sõin normaalselt, mitmekülgselt. Siis hakkasin jooksma 3 korda nädalas. Toitumist ei muutnud. Hemoglobiin hakkas langema (tean, kuna olen doonor olnud, aga alates 2017. aasta sügisest pole saanud verd anda, sest hemoglobiin on liiga madal olnud). 2018. aasta aprillis-mais tundsin, et olen ebanormaalselt väsinud. Hemoglobiin oli 100 g/l, ferritiin 3.8 µg/l. Diagnoositi rauavaegusaneemia, võtsin kolm kuud Ferrumleki. Nüüd on proovid korras. Aga mis edasi? Mulle tundub, et on ainult aja küsimus, millal mind jälle aneemia tabab. Söön kõike ja kohe nagu raske on välja mõelda, mida selles osas parendada. Ilmselt võiksin kohvi vähem juua, saan aru, et see võib raua imendumist pärssida. Samas olen ma viimase aasta jooksul joonud sama palju kohvi, kui siis, kui mul veri korras oli. Kas oleks halb mõte ennetamise mõttes käsimüügis saadavaid rauatablette manustada?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Rauavaeguse teket võisid soodustada faktorid, mida hilisemalt on raske kindlaks teha. Samuti võis olla soodustavaks teguriks eluviisi muutus. Mõnikord võivad rauavaegust soodustada näiteks günekoloogilised probleemid sh. vererohked mensesed ja mao-seedetrakti probleemid. Lisaks on inimesi, kellel on teatud eelsoodumus rauavaeguse tekkeks. Kui rauavaegus kordub, tuleks tervise osas kindlasti teha lisauuringuid, et võimalikud, haigust soodustavad tegurid, välja selgitada. Kui soovite oma treeningutega jätkata, siis tasuks menüü koos mõne toitumisnõustajaga üle vaadata, et olla kindel, kas päevas toiduga saadav raua kogus on piisav. Ise saate menüüd analüüsida toitumise analüüsi programmiga NutriData. Teadmata teie toiduvalikuid on raske öelda, kas teie tänased toiduvalikud võivad viia rauavaeguseni. Rauarikaste toiduainete kohta leiate infot nii siitsamast kodulehelt kui ka Eesti toitumis- ja liikumissoovitustest. Raua imendumist parandavad  C-vitamiini rikkad toiduained.

Ester

25. september 2018

Tere, olen 14a tüdruk olen ~158cm pikk. Mul on selline mure mul on nagu kõht tühi, aga kui hakkan sööma siis söögi isu kaob, vahest ma ikka natukene söön, aga on ka nii kui ei söö kaks ega kolm päeva midagi. Kas ma peaks pöörduma arsti juurde või mida ma peaks tegema?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Siin on raske kirja teel nõu anda. Põhjus võib olla nii füsioloogiline kui psühholoogiline. Päevad läbi söömata olla ei ole kindlasti normaalne ning hakkab mõjuma ka tervisele. Võid proovida pidada toidupäevikut ja süüa n-ö mõistusega ehk lihtsalt sundida ennast sööma. Söö iga päev vähemalt 1700-1800 kcal ning pikema aja keskmiselt jälgi, et saaksid toidust kõik vitamiinid-mineraalained. Kui see ei ole võimalik (toit kutsub esile okserefleksi, hirmu vm), tuleks kindlasti pöörduda esmalt perearsti poole, kes siis oskab suunata õige spetsialistini.

Sten

15. august 2018

Kas oskate soovitada mao allahappesuse korral sobiliku menüüd? Mida kindlasti peaks vältima? Mida võiks toidulaual näha, et toitumine oleks siiski mitmekülgne? Olen pikalt interneist otsinud menüüd, kuid tulutult.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Päris valmis kujul menüüd te ilmselt internetist ei leia, sest kõik valikud ei pruugi kõigile sobida ja väga konkreetsete soovituste saamiseks peaksite pöörduma nõustamisele,.
Enamikul juhtudel ei sobi antud diagnoosiga teravad, väga happelised (tsitrused, tomat, jm), kõrge rasvasisaldusega, ja praetud toidud. Vältima peaks kohvi, karboniseeritud jooke ja enamasti ka mahlu,. Menüüs võiks olla probiootilisi toiduaineid (nt Helluse, Gefiluse tooted). Kuna magu mängib tähtsat rolli valkude seedimisel, võib antud haiguse korral tekkida probleeme, kui toidukord on liialt valgurikas (nt liialt suured lihaportsjonid). Seedimise kergendamiseks  peaks sööma korrapäraselt ning pigem väikeste portsjonite kaupa ja hea oleks toiduaineid toidu valmistamisel eelnevalt võimalikult palju peenestada.