Menüü

Dieedid

Kui inimesed on ülekaalulised, arvatakse tihti, et väljapääs peitub dieedipidamises ning nii hakataksegi tihti enda peal erinevaid dieete katsetama.

Kaalu langetavaid dieete on maailmas palju (nt madala süsivesikute ja kõrge rasvasisaldusega dieet, Dukani dieet, monodieet, Atkinsi dieet, paleodieet, veregrupidieet, pH-dieet vm). Need on valdavalt üles ehitatud tugevale üldise toitumise või teatud toidugruppide söömise piiramisele ning sellest tulenevale kiirele kaalulangusele. Suurte piirangute tulemusena kaalu langus sageli ka saavutatakse, kuid kahtluse alla võib seada nende dieetide pikemaajalise mõju tervisele ning ükski neist ei ole ka teaduslikult tõestatud.

Kui energiakogus ja toiduvalik on äärmiselt piiratud, siis peale pidevalt saatva näljatunde ja halva meeleolu, saab organism ka liiga vähe normaalseks toimimiseks vajalikke aineid. Kui dieedipidamine hakkab üle jõu käima või soovitud tulemus on käes, pöördutakse tihti vanade harjumuste juurde, sest teadmisi, kuidas süüa nii, et kaal püsiks, sellised kavad kahjuks ei anna. Ja kaal tuleb tagasi, mõnikord ka kahekordselt. Sellele järgneb uus dieediperiood ja uus kaalutõus. Seega, pikaajaliselt ei ole sellised dieedid jätkusuutlikud ning saavutatud kaalu püsimist ei taga.

Üheks äärmuslikuks dieediks võib pidada ka paastumist. Kuni 24-tunnine paastumine (v.a rasedad) üldjuhul organismile negatiivseid tagajärgi kaasa ei too. Pikemaajalise paastumise kahjulikud mõjud võivad avalduda alles aastakümnete pärast.

Ülekaalulised inimesed usuvad peale imedieetide tihti ka kaalu langetamist soodustavate toodete imelisse toimesse, mis reklaamide lubaduste järgi peaksid aitama rasvade imendumist blokeerida või söögiisu vähendada.

Tuleb tõdeda:

  • Puuduvad piisavad teaduslikud uuringud, mis tõestaksid kaalu langetamist soodustavate toodete kohta esitatud väiteid kaalu alandamise kohta. Kui kaal ka väheneb, siis pärast lahjumisvahendite tarbimise lõpetamist tõuseb see taas kiiresti
  • Paljudel kehakaalu langetamist soodustavatel toodetel on kahjulikud kõrvaltoimed, mis avalduvad eriti neil, kellel esines tervisehäireid juba enne vahendite kasutamist

Pikaajalise tulemusega kaaluvähendamise saavutamiseks on siiski oluline selgeks teha toitumise põhitõed. Tasakaalus ja mitmekesise toitumise põhimõtteid kasutades võib tulemuse saavutamine kauem aega võtta, kuid tekkinud söömisharjumused on jätkusuutlikumad, loomulikumad ja neist on lihtsam kinni pidada.