Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Tervislik toitumine

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Anonüümne

14. jaanuar 2021

Tere

Kui palju peaks saama 7 kuune laps rinnapiima lisaks lisatoidule (püree jms). Ööpäevas võtab laps heal juhul kiired lonksud maksimaalselt 3 korda. Piima on rindades palju, aga laps ei tunne enam üldse huvi.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Tallinna Lastehaigla pediaatriakliiniku juhataja lastearst Reet Raukas: “Rinnapiima maitse võib muutuda menstruatsioonide taastumisel või seoses uue rasedusega, mis võib olla põhjuseks, et laps rinnapiima ei taha. Samas 7-kuuse lapse põhitoit on rinnapiim või piimasegu, antud vanuses on lisatoit siiski veel vaid lisaks piimale. Mõned lapsed muutuvad elu teisel poolaastal väga aktiivseteks ning neil kaob huvi päevasel ajal rinnast söömise vastu. Neid lapsi tasuks toita rahulikus keskkonnas, näiteks poolunes. Rinnal söömise pikkus ei näita, et laps vähe piima kätte saaks, pigem on tema söömine kiire ja efektiivne. Seitsmekuune võiks süüa 5 kuni 6 korda ööpäevas, lisatoitu kahel toidukorral kokku 100 – 200 grammi, seega piima kogus ööpäevaks võiks olla umbes 800ml. Kui laps sööb piima vähe, võib tekkida probleem toidu energiasisaldusega. Ainult köögiviljad või puder ei kata ära lapse kasvamiseks vajalikku energiat. Neil lastel võib kaaluiive jääda tagasihoidlikuks. Kui emal on piima palju, võib ta seda rinnast välja lüpsta ning lisada tahkele toidule. Ööpäevase söödud piima arvestusse läheb ka tahke toidu sees olev (rinna)piim. Ka uusi maitseid tahke toidu sees on rinnalastele tavaliselt kergem tutvustada, sest ta on neid saanud läbi rinnapiima.”

Anonüümne

20. november 2020

Tere! Mida teha, kui 8,5 kuune laps öösel enam rinnapiima ei söö ja see on tunduvalt vähendanud rinnapiima teket. Sööb rinda 21 ajal õhtul ja 4-5 ajal hommikul. Hommikul 8 ajal sööb putru ja pärast saab rinda peale. 11 ajal on lõunasöögiks püree, pärast sööb rinda peale. Kell 16 sööb ainult rinda, õhtul 18 ajal püreed ning siis enne magamaminekut 21 ajal rinda.
Küsimus selles, et mulle tundub, et ta ei saa rinnast nii palju piima, kui ta tahaks, et kas peaks piimasegu juurde hakkama andma?
Aitäh!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Tallinna Lastehaigla pediaatriakliiniku juhataja lastearst Reet Raukas: “Tegemist on 8,5 kuuse lapsega, kes on hakanud rinnast harvemini sööma ning emal on kahtlus, et laps saab rinnapiima vähe. Laps sööb 3 korda tahket toitu, mis on antud vanuses soovituslik sagedus ning 4 korda rinnapiima. Rinnapiima tekib emal rinda nii palju, kui laps sealt välja imeb ehk on vähetõenäoline, et rinnapiima kogus on vähenenud.
Lapsele süüa valmistades tasub jälgida, et pakutav toit sisaldaks piisavalt energiat – pudru valmistamisel võib kasutada täispiima ning lisada kas toiduõli või võid; köögiviljapüree peaks kindlasti sisaldama kas liha, kala või muna ning vajadusel võib sellessegi toitu lisada rasvainet, puuviljapüreesse võib tasapisi hakata lisama näiteks maitsestamata jogurtit energiasisalduse suurendamiseks. Kõik piimatooted, mida lisatakse toitudele, lähevad kasutatud piima arvestusse. Sel viisil ei teki vajadust piimasegusid kasutada, mis võiks vähendada rinnapiima kogust – laps võib rinnapiima asemel hakata eelistama piimasegu ning rinnapiima kogus väheneb veelgi.
Lapse vanuse suurenemisel saab järjest rohkem pakkuda tahket toitu, mis kergendab üleminekut perega samale toidule.”

Li

29. september 2020

Tere, mis määrus/juhis/seadus on hetkel käsitletakse koolitoitlustamise/koolipuhveti sfääris?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Hetkel tuleb kahjuks jätkuvalt lähtuda 2008.aasta sotsiaalministri määrusest nr 8. Määrus on juba aastaid uuendamisel, kuid seisab kahjuks jätkuvalt Rahvatervise seaduse vastuvõtmise taga. Puhvetitele on koostatud soovituslik juhend

Anonüümne

27. mai 2020

Tere. Ma olen 14 ning varem ‘bingegin’ paris palju. Nyyd aga soon paremini ja proovin enda isu jalgida ning syya seda mida mu keha vajab, kuid siiski on mul nt yhe korra nadalas v vahepeal isegi kaks sellist paeva kus ma soon rohkem. Ma ei saa öelda et ma ‘bingen’ aga no nt votan tyki sokolaadi ja ss tunnen et tahan veel ja siis soon veel paar tykki seda ja naksin veel magusat. Mulle endale tundub et see pole enam ‘bingemine’. Mis teie arvate, kas see on pigem halb voi normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Iseenesest on see normaalne, et mõnikord veidi “patustatakse”. Sellega on ainult see oht, et kui võtta tükikene, on raske saada pidama enne, kui terve tahvel otsas. Seetõttu on parem mitte võtta esimest tükki ja rahuldada oma magusaisu näiteks puuviljade-marjadega.

Anonüümne

24. mai 2020

Tere,
olen mures oma tütre (12a) valikute ja soovide osas hakata veganiks. Ta on sale ja sportlikult aktiivne. Lapsel ei ole vastunäidustusi ega talumatust toitainete suhtes.
Leian, et tasakaalustatud mitmekülgne toitumine on kasvavale organismile parim kuid ei ole spetsialist antud valdkonnas.
Palun teie asjatundlikku tagasisidet ja suuniseid.

Tänades,
murelik isa

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

12-aastane on just kasvuspurdi ja teismeea suure arenguetapi alguses. See on äärmiselt kriitiline aeg, organism peab saama arenemiseks kõik vajalikud ained – asendamatud amino- ja rasvhapped, vitamiinid, mineraalaineid. See on teoreetiliselt võimalik väga-väga läbimõeldud dieedi korral, ning ka siis tuleb teatud aineid (kindlasti vitamiine B12 ja D, aga ilmselt ka üht rasvhapet (DHA) ning olenevalt toiduvalikust veel teisigi) võtta juurde toidulisandina. Soovitan juurde lugeda siit

Anonüümne

4. mai 2020

Tere!

Al imiku 7nda kuu vanusest on soovituslik anda lisatoitu 2x – küsimus selline, kas need mõlemad toidukorrad peaksid/võiksid olla nii öelda soolased või üks neist võib olla ka magus(puuviljade- ja marjadepüree)?

Heade soovidega
Liis

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui last on toidetud kuus esimest elukuud rinnaga ning soovitakse hakata andma lisatoitu, siis põhimõtteliselt ei pea järgima seda järjekorda, mida muidu soovitatakse lisatoidu andmisel järgida: köögiviljad, kartul, puuviljad-marjad, teraviljad, alles siis muna ja liha. Oluline on siiski iga uut toitu tutvustada ükshaaval ning uut mitte lisada enne paari päeva möödumist. Kui juhtumisi peaks lapsel mõne toidu vastu allergia olema, saab selle selliselt toimides kergesti teada.
Eri vitamiinide saamise seisukohalt on olulised kõik toidugrupid. Marjad-puuviljad on näiteks parimad C-vitamiini allikad, liha aga raua allikas. Seetõttu sobib selline varieerimine hästi.
Kui laps saab hetkel ka veel rinnapiima, siis uuemad soovitused soovitavad ka pähklite andmisega alustamist (korralikult purustatult) rinnapiima saamise ajal, et vähendada võimalikku allergia väljalöömist. Kuna aga pähklid on üldiselt ühed suuremad allergeenid, siis nende andmisel kindlasti jälgida lapse enesetunnet.

Laura

7. märts 2020

Tere!

Kas astelpajumarjade tarbimise osas on määratud päevane ülempiir? Kui palju tohib neid päevas maksimaalselt tarbida?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Otseselt ülempiiri ei ole. Astelpajumarjad on väga heaks C-vitamiini allikaks, kuid kõikide toitude osas kehtib reegel, et ka ühegi “hea” asjaga ei maksa üle pingutada. Üldiselt soovitatakse puuvilju-marju kokku päevas 200-300 g, kuid kindlasti varieerida, mitta süüa vaid üht-kaht vilja-marja.

Külli Mäe

22. veebruar 2020

Tere! Kas kaalulangetamise ajal tohib suhkru asendada suhkruasendajaga ja kui siis millist soovitate. Külli

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Põhimõtteliselt tohib, iseasi, kas peaks. Kasutusel olevad suhkruasendajad on küll lubatud kogustes ohutud, kuid nende põhjalik ja pikaajaline mõju organismile on siiski teadmata. Kui, siis kasutada pigem võimalikult looduslähedasi, nt ksülitool, stevioolglükosiidid, kuid neidki väga vähe. Pigem proovida toite magustada  puuviljade-marjadega nagu datlid, banaan, mango vm.

Helju

9. veebruar 2020

Palun öelge mis peab tegema, kui suunurgad on katki?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

See võib viidata liiga vähesele B2-vitamiini saamisele. B2-vitamiini saab rohkem näiteks maksast, maksapasteedist, pärmist, mandlitest, munadest, kõrvitsaseemnetest, juustudest, spinatist, täisteratoodetest, brokolist, osadest kaladest, hernestest, sealihast, pähklitest-seemnetest, kohupiimast, kodujuustust, jogurtist.

Marcus

17. november 2019

Tervist!!

Kas kõik rasvad on kahjulikud ja kas neid peab toidus vältima ?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Rasvad ei ole kindlasti kahjulikud, ilma nendeta organism toimida ei saaks. Sellest, miks neid on vaja, saab täpsemalt lugeda siit. Küll aga kipub me igapäevatoidus olema rasvade koostises olevaid küllastunud rasvhappeid enam kui on soovituslik. Küllastunud rasvhappeid leidub ennekõike rasvarikastes liha- ja piimatoodetes, aga ka kookos- ja palmirasvades. Kaht polüküllastumata rasvhapet aga inimorganism ise sünteesida ei suuda ning neid peame kindlasti saama toiduga. Seetõttu peakski sööma kala, aga ka erinevaid pähkleid-seemneid. Rasvade kohta saab lisaks lugeda ka siit.