Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kõik teemad

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida. Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

piret

14. juuli 2017

Kehakaal

Tere, olen 12 aastane tüdruk septembris saan 13, ja mul on üks küsimus ma kaalun 53,2 kg ja ma olen pikk 1 m ja 53,5 cm, kas see on normaalkaal või olen ülekaaluline?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Hetkel on tegemist väikese ülekaaluga. Praeguse vanuse ja pikkuse juures oleks normaalkaaluks 49 kg, kuid ilmselt kasvad veel. Kui oled 18-aastaselt näiteks 158 cm pikk, siis oleks normaalkaalu ülempiiriks 61 kg.

Helen Kalmus

14. juuli 2017

Toitumine ja tervis

Tere,

Olen 40-aastane naine. Elu aeg olen olnud terve inimene, kehakaalu probleemideta, allergiateta.
14 aastat tagasi tekkis pidev nohu, mis lõppes ninavaheseina operatsiooniga. Kõik sai korda ning aastaid oli nohu vaid aeg-ajalt sügisel ja kevadel.
Uuesti tekkis nohu raseduste ajal: 6 ja 4 aastat tagasi. Põhjus oli tõenäoliselt hormonaalne. Peale sudafedi ei aidanud midagi. Laste sudafedi variant oli ligi 4-5 kuud mul kasutuses. Peale sünnitusi kõik normaliseerus.
Kuid 2016 augustist algas pidev nohu. Allergiatestid ei näidanud midagi. Oktoobrist muutusin taas sudafedi sõltlaseks. Küll aga avastati, et ninaluu on väga kõver, karbikud teisel pool jällegi ebanormaalselt suured. Nii toimus 2017 jaanuaris uus operatsioon. Kõik läks kenasti, ruumi tuli küll juurde, kuid ilma xymelini või sudafedita ei saanud endiselt läbi, sest limaskestade turse oli pidevalt väga tugev. Mai lõpust alates ei toimi enam aga miski, ka sudafed mitte. Loobusin kolmeks nädalaks piimatoodetest, nisujahust, magusast, kuna need tekitavad lima. Nuusata väga midagi ei ole, kuid turse on pidev või siis ühest ninapoolest teise.
Arstid ütlesid otse, et nemad kroonilist nohu ravida ei mõista. Diagnoos vasomotoorne riniit.
Kas põhjus saab olla hoopis mingi toiduaine talumatuses? Kui jah, siis kuhu pöörduda või milliseid teste soovitate teha? Pakkumisi on ju palju….

Tänud ette,

Helen

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Sellisele küsimusele on kirja teel raske vastata. Siin võib olla mingeid seoseid toiduga, aga enne peaks nägema verepilti ja võib-olla täitma ka toidupäevikut.  Samuti peaks nägema, millised allergiatestid täpselt tehti, et otsustada, kas saab midagi veel juurde teha. Võimalus on pöörduda toitumisterapeudi vastuvõtule.

inge

5. juuli 2017

Toit ja toidu valmistamine

Ma nisuseemet ei karda, aga tahaks teada, mis asi on nisugluteen. Nisuvalk, nisuseemne valkaine? Kui rukkileiva koostises on küpsetamisomaduste parandamiseks pandud nisugluteeni, siis see ju ei ole 100 % rukkijahust? Ja kas poleks siis mõistlikum lisada lihtsalt valget nisujahu, mis on ju ka praktiliselt puhastatud pea kõigest muust peale nisutärklise ja nisuvalgu?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Gluteen on osades teraviljades (nt nisus, rukkis, odrs) leiduv valk. Kui toote koostises on kirjutatud, et tegemist on nisugluteeniga, siis pärineb see nisust. Kui omavahel võrrelda nisujahu ja nisugluteeni, siis esimeses sisaldub oluliselt rohkem süsivesikuid (tärklist) (100g kohta vastavalt 64 g ja 13 g) ning teises valke (100 g kohta vastavalt 10g ja 75 g). Just gluteenil on küpsetamist parendavad omadused, mistõttu kasutataksegi leivatoodetest tihti seda pigem n-ö kontsentreeritud kujul. 

inge

5. juuli 2017

Toit ja toidu valmistamine

Vanadele inimestele soovitatakse preparaate, mis sisaldavad rutiini. Kas rutiini sisaldus on suurem tatra seemnetes või tatra lehtedes, kg või kcal kohta? Millised taimed veel sisaldavad palju rutiini?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Tervise Arengu Instituudi Seire ja hindamise osakonna projektijuht Kristin Salupuu: “Rutiini (kvertsetiin-3-O-rutinosiid) allikaks võib tõepoolest pidada tatart. Tuginedes Phenol-Exploreri andmetele, mis koondab andmeid toiduainete polüfenoolsete ühendite sisalduse kohta, on rutiini sisaldus kuumtöödeldud tatratangudes 8,96mg/100g kohta (100g täistera tatrajahus on rutiinisisaldus 36,14mg). Rutiinisisaldus on suhteliselt kõrge kapparites (332,29mg/100g), mustades oliivides (45,36mg/100g), sparglis (23,19 mg/100g), mustas tees (19,68mg/100ml), läänevaarikates (19mg/100g) ja harilikes vaarikates (11mg/100g). Tatra lehtede kohta infot kahjuks Phenol-Explorerist ega ka eBASIS andmebaasidest ei leidnud. (Allikas: Neveu V, Perez-Jiménez J, Vos F, Crespy V, du Chaffaut L, Mennen L, Knox C, Eisner R, Cruz J, Wishart D, Scalbert A. (2015) Phenol-Explorer: an online comprehensive database on polyphenol contents in foods, versioon 3.6)”

Helina

21. juuni 2017

Tervislik toitumine

Tere.
Mul on selline isklikum küsimus. Nimelt tahtsin oma perele pakkuda tervislikku leiba. Hakkasin siis uurima, mis leibadesse pannakse ja mis seal olema peaks. Hetkel olen jõudnud ummikusse. Nimelt, põrandaleibade seas justkui igati “roheline” leib puuduks. Ometi armastan ise just seda sorti leiba. Vormileivaga kilu hästi ei söö :) Ehk olen oma hinnangutes liiga range. Samas kui mingi aine võib tekitada mul neerupuudulikkust, siis kas see ikka peaks minu leivas olema. Tegin väikse tabeli, mis küll hetkel poolik aga avanev pilt julgustav pole. Ehk oskate kommenteerida ja aidata. Äkki olen leivatootjate vastu liiga karm ja poes ikka leidub roheline leib. Oleksin teie kommentaaride osas tänulik. Hetkel tean, et Eve-Kati leib on igati tervislik leib. Ei sisalda nisujahu, e-aineid, gluteeni, soola vähe ja suhkruid alla 5%. 
Helina

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kahjuks jääb arusaamatuks, mis on see aine, mis võib Teie arvates Teil tekitada neerupuudulikkust. Kui tahetakse, et leib ka mõnda aega säiliks, siis peab ta sisaldama vähemalt midagigi neist – sool, suhkur, E-ained. Samuti on paljud E-ained vajalikud leiva struktuuri, lõhna- või maitseomaduste jne jaoks. Nisujahu lisatakse ka enamaltjaolt leiva küpsetusomaduste parandamiseks. Miks peaks üldse nisujahu kartma? Kui Teil on diagnoositud gluteenitalumatus, vaid siis peaks vältima gluteeni ja nisujahu, aga ka rukkijahu, sest gluteeni sisaldub ka rukkijahus. Suhkrud on olemas looduslikult juba ka nt teraviljades. Seetõttu peaks pakendilt lugema ennekõike koostist, kas tootesse on lisatud veel lisasuhkruid (suhkru, siirupi vm näol) või tulenevad suhkrud ainult n-ö looduslikest allikatest. Kui Teil otseseid terviseprobleeme ei ole ning ükski loetletud ainetest terviseprobleeme ei ole tekitanud, siis ei maksa Teie poolt loetletud aineid karta. Oluline on varieerida, mitte jääda kindlaks vaid ühe tootja ühe sordi leivale.

mai

3. juuni 2017

Tervislik toitumine

Tere

Milline võiks olla 56 kg kaaluva ja 167 cm ,24-aastase naise päevane energiavajadus ,kui on suhtleiselt istuv eluviis ,kui 1,5-2h päevas on intensiivne vastupidavusala trenn .

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

See sõltub ka teistest tegevustest päeva jooksul, kuid suure tõenäosusega on see 2200-2400 kcal vahel. Ise saate ligikaudset energiavajadust arvutada siin.

Kärt Hüdsi

3. juuni 2017

Tervislik toitumine

Tere!

Olen 13 aastane tüdruk kes tegeleb nädlas 3x jalgpalli ja 2x kergejõustikuga. Olen 170 cm pikk ja kaalun 50 kg umbes. Mul on probleem toitumisega ma söön endaarust liiga tihti komme, krõpsu kiirtoitu jne.. Kuidas ma saaksin seda ära hoida, ma arvan kui ma toituksin tervislikumalt, siis oleksid veel paremad tulemused spordis kui praegu.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kuna tegeled aktiivselt spordiga, siis ilmselt vajadki rohkem energiat ning maiustustest saad seda kergesti kätte ja tänu liigutamisele kulutad ka selle kõik ära. Kui katsuksid järgida toidupüramiidi soovitusi ehk et sööksid piisavalt täisteratooteid, puu- ja köögivilju, maitsestamata piimatooteid, kala, pähkleid-seemneid jne, siis saaksid juba kõikidest neist piisavalt energiat ning võib-olla ei tekiks nii palju isu kiirtoitude ja maiustuste järele.

Laura

3. juuni 2017

Kehakaal

Tere! Olen tüdruk. Varsti saan 15-aastaseks. Minu pikkus on umbes 150 cm, kehakaal 34,5. Ema ütles, et kui ta oli minuvanune, oli ta ka väikest kasvu ja peenike. Geenid. Kuidas ma saaksin juurde võtta oma tervist kahjustamata?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

See kaal on tõepoolest kehamassiindeksi järgi pisut liiga madal, peaksid kaaluma vähemalt 39 kg. Samas võivad geenid veidi mõjutada kehaehitust ja -kaalu. Selleks, et kaalus juurde võtta, peaksid jälgima, et saaksid energiat piisavalt.  Sinu vanuses võiks energiat päevas saada minimaalselt 2000kcal, aga kui oled füüsiliselt aktiivne, siis kindlasti veelgi enam. Söömisel tuleks järgida mitmekesisuse ja tasakaalustatuse printsiipe, lähtuda toidupüramiidi soovitustest.

Vilma

3. juuni 2017

Kehakaal

Tere!
Olen mõnda aega täitnud TAI kodulehel olevat toidupäevikut. Minu päevaseks energiakoguseks soovitatakse ca 2000 kcal (42a, 166cm, 71 kg). Tavapäevadel normaalsete koguste söömisega ei ole mul veel kordagi tulnud 2000 kcal täis. Rasvad, süsiv ja valgud on paigas (mõnel päeval on olnud ka rasvu natuke üle ja süsiv vähem). Keskmiselt kuu aja jooksul olen päevas 1500 kcal tarbinud, aga alla pole ma grammigi võtnud. See peaks ju olema lausa alatoitumine? Või olen ma millestki valesti aru saanud?

Aeroobset trenni tegin 2x nädalas ja päevas käin ca 10000 sammu. Võiks arvata, et kui ma trenni teen ja kcal vähe päevas kokku tuleb, et siis organism on säästuprogrammis ja talletab energiat ja sellepärast kaal ei alane. Aga mul oli ka ilma trennita sama lugu, kui aasta tagasi päevikut täitsin.

Praeguse toitumise korral saab mul kõht igati täis. Mul oleks soov tegelikult kaalu alandada. Kui suur peaks mu päevane kaloraaz olema?
Apothekas lasin teha kehakoostise analüüsi. Põhiainevahetuseks on mul 1362 kcal. Ma saan aru, et selle koguse pean ma kindlasti täis sööma, et organism funktsioneeriks?

Keha rasvasisalduse % on mul natuke kõrge, 37% ja lihasmass võiks natuke suurem olla (praegu 42,3 kg). TAI toidupäevikus soovitatakse ka, et küllastunud rasvhappeid võiks vähendada, aga enda teada ei söö ma sugugi ülearu rasvast ja samas hea rasv on ju rakkude funktsioneerimiseks väga oluline. Salatisse panen oliiviõli, praadimisel kasutan kookosõli, kui võileiba teen, siis alati tavalist 80%-list võid(ma ei hakka mitte mingil juhul rasvade vähendamise eesmärgil tarvitama margariini, kuigi see annaks ju vähem kaloreid).

Ka mu sõbranna märkas seda, et pidevalt on tal rasva märgitud üle, kuigi ta ei saa ka aru, et sööks palju rasvast.

Ette tänades,
Vilma

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui täidate toidupäevikut, siis on mõttekas söödud koguseid võimalusel kaaluda. Silma järgi grammides koguste arvamisel või ka piltide kasutamisel alahinnatakse väga tihti portsjoneid, mistõttu võibki tulemus olla 400-500 kcal vähem kui reaalselt tarbitakse. Kaalu alandamiseks sobivaim energia saamise kogus on umbes 1600-1700 kcal, sest siis on toitude kombineerimisel võimalik kõik vajalikud toitained (sh kiudained, vitamiinid, mineraalained) veel toidust kätte saada. 
Küllastunud rasvhappeid annabki näiteks kookosõli. Kui vaatate tulemusi toitude kaupa, siis on näha, millistest allikatest küllastunud rasvhappeid või üldse kogurasvu saate. Nutridatas antakse rasvade % tarbitud energiast. Kui energia tarbimine jääb soovituslikust madalamaks, siis võib-olla tegelikult ei peagi rasvade saamist vähendama, vaid pigem suurendama süsivesikute saamist, seda viimast siis täisteratoodetest, puu- ja köögiviljadest. 

Sirly

3. juuni 2017

Kehakaal

Tere!Olen 26a,pikkus 153 ja kaal oli 50kg.Aga nüüd selle kuuga olen juurde vôtnud ja kaalun 58kg.Toitun sama moodi nagu ennem,nagu ikka käivad vahest isud peal.Kas see kaal vôib tôusta pingedest ?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Olete kindel, et tõepoolest kaalutõus oli nii suur ning ei ole tegemist kaalumisveaga? Suur ja kiire kaalutõus võib olla tingitud veepeetusest organismis. Kui kaalutõus oli nii suur, siis on mõttekas pöörduda perearstile, tegemaks kilpnäärmeanalüüsid.