Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kõik teemad

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida. Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Helina

21. juuni 2017

Tervislik toitumine

Tere.
Mul on selline isklikum küsimus. Nimelt tahtsin oma perele pakkuda tervislikku leiba. Hakkasin siis uurima, mis leibadesse pannakse ja mis seal olema peaks. Hetkel olen jõudnud ummikusse. Nimelt, põrandaleibade seas justkui igati “roheline” leib puuduks. Ometi armastan ise just seda sorti leiba. Vormileivaga kilu hästi ei söö :) Ehk olen oma hinnangutes liiga range. Samas kui mingi aine võib tekitada mul neerupuudulikkust, siis kas see ikka peaks minu leivas olema. Tegin väikse tabeli, mis küll hetkel poolik aga avanev pilt julgustav pole. Ehk oskate kommenteerida ja aidata. Äkki olen leivatootjate vastu liiga karm ja poes ikka leidub roheline leib. Oleksin teie kommentaaride osas tänulik. Hetkel tean, et Eve-Kati leib on igati tervislik leib. Ei sisalda nisujahu, e-aineid, gluteeni, soola vähe ja suhkruid alla 5%. 
Helina

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kahjuks jääb arusaamatuks, mis on see aine, mis võib Teie arvates Teil tekitada neerupuudulikkust. Kui tahetakse, et leib ka mõnda aega säiliks, siis peab ta sisaldama vähemalt midagigi neist – sool, suhkur, E-ained. Samuti on paljud E-ained vajalikud leiva struktuuri, lõhna- või maitseomaduste jne jaoks. Nisujahu lisatakse ka enamaltjaolt leiva küpsetusomaduste parandamiseks. Miks peaks üldse nisujahu kartma? Kui Teil on diagnoositud gluteenitalumatus, vaid siis peaks vältima gluteeni ja nisujahu, aga ka rukkijahu, sest gluteeni sisaldub ka rukkijahus. Suhkrud on olemas looduslikult juba ka nt teraviljades. Seetõttu peaks pakendilt lugema ennekõike koostist, kas tootesse on lisatud veel lisasuhkruid (suhkru, siirupi vm näol) või tulenevad suhkrud ainult n-ö looduslikest allikatest. Kui Teil otseseid terviseprobleeme ei ole ning ükski loetletud ainetest terviseprobleeme ei ole tekitanud, siis ei maksa Teie poolt loetletud aineid karta. Oluline on varieerida, mitte jääda kindlaks vaid ühe tootja ühe sordi leivale.

mai

3. juuni 2017

Tervislik toitumine

Tere

Milline võiks olla 56 kg kaaluva ja 167 cm ,24-aastase naise päevane energiavajadus ,kui on suhtleiselt istuv eluviis ,kui 1,5-2h päevas on intensiivne vastupidavusala trenn .

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

See sõltub ka teistest tegevustest päeva jooksul, kuid suure tõenäosusega on see 2200-2400 kcal vahel. Ise saate ligikaudset energiavajadust arvutada siin.

Kärt Hüdsi

3. juuni 2017

Tervislik toitumine

Tere!

Olen 13 aastane tüdruk kes tegeleb nädlas 3x jalgpalli ja 2x kergejõustikuga. Olen 170 cm pikk ja kaalun 50 kg umbes. Mul on probleem toitumisega ma söön endaarust liiga tihti komme, krõpsu kiirtoitu jne.. Kuidas ma saaksin seda ära hoida, ma arvan kui ma toituksin tervislikumalt, siis oleksid veel paremad tulemused spordis kui praegu.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kuna tegeled aktiivselt spordiga, siis ilmselt vajadki rohkem energiat ning maiustustest saad seda kergesti kätte ja tänu liigutamisele kulutad ka selle kõik ära. Kui katsuksid järgida toidupüramiidi soovitusi ehk et sööksid piisavalt täisteratooteid, puu- ja köögivilju, maitsestamata piimatooteid, kala, pähkleid-seemneid jne, siis saaksid juba kõikidest neist piisavalt energiat ning võib-olla ei tekiks nii palju isu kiirtoitude ja maiustuste järele.

Laura

3. juuni 2017

Kehakaal

Tere! Olen tüdruk. Varsti saan 15-aastaseks. Minu pikkus on umbes 150 cm, kehakaal 34,5. Ema ütles, et kui ta oli minuvanune, oli ta ka väikest kasvu ja peenike. Geenid. Kuidas ma saaksin juurde võtta oma tervist kahjustamata?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

See kaal on tõepoolest kehamassiindeksi järgi pisut liiga madal, peaksid kaaluma vähemalt 39 kg. Samas võivad geenid veidi mõjutada kehaehitust ja -kaalu. Selleks, et kaalus juurde võtta, peaksid jälgima, et saaksid energiat piisavalt.  Sinu vanuses võiks energiat päevas saada minimaalselt 2000kcal, aga kui oled füüsiliselt aktiivne, siis kindlasti veelgi enam. Söömisel tuleks järgida mitmekesisuse ja tasakaalustatuse printsiipe, lähtuda toidupüramiidi soovitustest.

Vilma

3. juuni 2017

Kehakaal

Tere!
Olen mõnda aega täitnud TAI kodulehel olevat toidupäevikut. Minu päevaseks energiakoguseks soovitatakse ca 2000 kcal (42a, 166cm, 71 kg). Tavapäevadel normaalsete koguste söömisega ei ole mul veel kordagi tulnud 2000 kcal täis. Rasvad, süsiv ja valgud on paigas (mõnel päeval on olnud ka rasvu natuke üle ja süsiv vähem). Keskmiselt kuu aja jooksul olen päevas 1500 kcal tarbinud, aga alla pole ma grammigi võtnud. See peaks ju olema lausa alatoitumine? Või olen ma millestki valesti aru saanud?

Aeroobset trenni tegin 2x nädalas ja päevas käin ca 10000 sammu. Võiks arvata, et kui ma trenni teen ja kcal vähe päevas kokku tuleb, et siis organism on säästuprogrammis ja talletab energiat ja sellepärast kaal ei alane. Aga mul oli ka ilma trennita sama lugu, kui aasta tagasi päevikut täitsin.

Praeguse toitumise korral saab mul kõht igati täis. Mul oleks soov tegelikult kaalu alandada. Kui suur peaks mu päevane kaloraaz olema?
Apothekas lasin teha kehakoostise analüüsi. Põhiainevahetuseks on mul 1362 kcal. Ma saan aru, et selle koguse pean ma kindlasti täis sööma, et organism funktsioneeriks?

Keha rasvasisalduse % on mul natuke kõrge, 37% ja lihasmass võiks natuke suurem olla (praegu 42,3 kg). TAI toidupäevikus soovitatakse ka, et küllastunud rasvhappeid võiks vähendada, aga enda teada ei söö ma sugugi ülearu rasvast ja samas hea rasv on ju rakkude funktsioneerimiseks väga oluline. Salatisse panen oliiviõli, praadimisel kasutan kookosõli, kui võileiba teen, siis alati tavalist 80%-list võid(ma ei hakka mitte mingil juhul rasvade vähendamise eesmärgil tarvitama margariini, kuigi see annaks ju vähem kaloreid).

Ka mu sõbranna märkas seda, et pidevalt on tal rasva märgitud üle, kuigi ta ei saa ka aru, et sööks palju rasvast.

Ette tänades,
Vilma

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui täidate toidupäevikut, siis on mõttekas söödud koguseid võimalusel kaaluda. Silma järgi grammides koguste arvamisel või ka piltide kasutamisel alahinnatakse väga tihti portsjoneid, mistõttu võibki tulemus olla 400-500 kcal vähem kui reaalselt tarbitakse. Kaalu alandamiseks sobivaim energia saamise kogus on umbes 1600-1700 kcal, sest siis on toitude kombineerimisel võimalik kõik vajalikud toitained (sh kiudained, vitamiinid, mineraalained) veel toidust kätte saada. 
Küllastunud rasvhappeid annabki näiteks kookosõli. Kui vaatate tulemusi toitude kaupa, siis on näha, millistest allikatest küllastunud rasvhappeid või üldse kogurasvu saate. Nutridatas antakse rasvade % tarbitud energiast. Kui energia tarbimine jääb soovituslikust madalamaks, siis võib-olla tegelikult ei peagi rasvade saamist vähendama, vaid pigem suurendama süsivesikute saamist, seda viimast siis täisteratoodetest, puu- ja köögiviljadest. 

Sirly

3. juuni 2017

Kehakaal

Tere!Olen 26a,pikkus 153 ja kaal oli 50kg.Aga nüüd selle kuuga olen juurde vôtnud ja kaalun 58kg.Toitun sama moodi nagu ennem,nagu ikka käivad vahest isud peal.Kas see kaal vôib tôusta pingedest ?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Olete kindel, et tõepoolest kaalutõus oli nii suur ning ei ole tegemist kaalumisveaga? Suur ja kiire kaalutõus võib olla tingitud veepeetusest organismis. Kui kaalutõus oli nii suur, siis on mõttekas pöörduda perearstile, tegemaks kilpnäärmeanalüüsid.

Inimene

15. mai 2017

Kehakaal

Tere olen 175 cm pikk, ma olen 12aastane ja kaalun 53 kilo. Kas see on normaalne

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, tegemist on normaalkaaluga. Ise saad seda arvutada siin.

Silvi

15. mai 2017

Tervislik toitumine

Tere
Minul oleks küsimus soola tarbimise kohta. Nimelt, erinevalt tavapärasest soola liigse tarbimisega seonduvatest probleemidest on minul tekkinud hoopis küsimus, kas soola saab ka tarbida liiga vähe? Kas ka see võib põhjustada terviseprobleeme? Mina ei kasuta n.ö lauasoola praktiliselt üldse, samuti mitte valmistoite, ehk siis, organism saab vaid looduslikult toiduainetes esinevat naatriumi ja ka veidi Saibis ja võis olevat soola (võis on seda 0,35 g 100 g kohta, päevas söön leiba 70 g ). Maitsemeel on nii harjunud, et ma ei taha üldse soolast. Selguse mõttes lisan nimekirja toiduainetest, mida tarbin:
1. värske kurk, tomat, paprika, sibul, avokaado
2. pähklid, seemned (naturaalsel kujul), u 100 g päevas
3. tume šokolaad (85% kakaouba), 50 g
4. Saib (70g) või kaerahelbed (80 g päevas)
5. Delma margariin (u. 40 g päevas)
6. kanafilee või lõhefilee 150 g päevas, küpsetatud ahjus ilma soola lisamata
7. paar korda nädalas muna (2-3 korraga)
8. kookosrasv, oliiviõli (külmpress)
9. kohv (must, suhkruta)
10. vahel ka natuke jäätist
Ka suhkrut saan väga vähe, kuid see vist küll ei tohiks olla probleemiks, sest süsivesikuid siiski saan.

Ette tänades
Silvi

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Naatriumi optimaalne saamine päevas oleks umbes 800-1200 mg, maksimaalne 2400 mg päevas ning arvatavalt minimaalne umbes 600 mg päevas. Kui tarvitate veidi ikka ka töödeldud toite (nt leiba-saia vm), siis ei tohiks naatriumi saamine olla probleemiks. Ligikaudseid toitude naatriumisisaldusi on võimalik ise vaadata siit. Teie poolt antud toitude naatriumisosaldused:
1. köögiviljad – naatriumisisaldus neis on väga väike. Suhteliselt suurem on see nt spinatis (ca 300mg/100g), varsselleris (ca 100mg/100g), keedetud peedis (ca 40mg/100g).
2. pähklid-seemned – väga naatriumivaesed. Kõige enam linaseemnetest (60mg/100g), seeseamiseemnetest (40mg/100g). Pähklites kõigis alla 20mg/100g.
3. tume šokolaad 70% – naatriumi 10mg/100g, tumedamas ilmselt umbes sama sisaldus
4. saibis ca 440mg/100g; kaerahelbed – 2mg/100g
5. delma ca 130mg/100g
6. kuumutatud kanafilee ja lõhe (ca 55mg/100g)
7. 1 muna ca 70mg

sussvuss

15. mai 2017

Kehakaal

Tere!

Kaalun 120 kg ja soovin hakkata tervislikult elama loobusin alkoholist üks samm tehtud.Andke nõu kuidas edasi ei taha enam paksuke olla tahan elust rõõmu tunda hetkel ei armasta ma iseennast üldse .Tahan sellest august välja, tunda end hästi palun aidake ……

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kuna üleliigne kehamass on üsna suur, siis soovitan pöörduda toitumisnõustaja poole, nt Kristel Ehala-Aleksejevi poole, kes oskab Teid toetada ka psühholoogiliselt. Senikaua soovitan lugeda kaalu alandamisest siit.

Õnnetu neiu Tallinnast.

15. mai 2017

Kehakaal

Tere! Olen 33-aastane ja pikkus on 170cm ja kaalun 76 kg kas see on normaalne.Ülekaal hakkas tekkima siis,kui põhikooli ajal 8-ndas klassis mind kiusati nii vaimselt kui ka füüsiliselt ning see tekitas stressi ja pidasin toitu oma ainsaks sõbraks.Ma olen juba 18 aastat oma ülekaaluga hädas.Mitmeid kordi olen üritanud dieeti pidada aga see mingi paar nädalat on nii ja siis,läeb kõik vanaviisi edasi.Õed-vennad,sugulased ja tuttavad on hakanud minu kallal närima et,miks ma nii palju söön ja miks ma nii suur olen.Lihtsalt see käib närvidele ja seda hullemaks läheb nende targutamine.Kõige hullem on see magusaisu seda ma võin terve päev otsa süüa kuigi ei tohiks.Olen küll üritanud magusat vähem tarbida aga paar päeva on nii ja siis,hakkab lihtsalt uuesti otsast pihta.Palun aidake kuidas saada normaalkaalu ja tervis oleks parem.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist ón väikese ülekaaluga. Sellise pikkuse korral võiks kaaluda maksimaalselt 74 kg, et olla normaalkaalus. Lisaks toitumise ja liikumise kordaseadmisele võib olla vaja ka psühholoogilist abi. Kaalust allavõtmiseks tuleks ennekõike süüa mitmekesiselt ja normaalselt, vähendades pisut kaalu hoidmiseks vajalikku energiakogust. Esialgu tasuks katsetada hoida päevane energiatarbimine umbes 1800 kcal juures (pidades toidupäevikut).  Teisest küljest tuleks suurendada liikumisaktiivsust, nt tunniajane tempokas kõndimine iga päev. Toitumises tuleks jälgida, et igapäevaselt oleks söödud midagi kõigist viiest toidugrupist: teraviljatooted ja kartul, puu- ja köögiviljad, piimatooted, liha-kana-kala-muna, lisatavad toidurasvad. Teraviljatoodetest tuleks eelistada täisteratooteid (nt ca 100g täisteraleiba ja 200g puhtru päevas). Päevas peaks sööma vähemalt 500 g köögivilju (värskelt  ja toidu kootises) ja umbes 200 g puuvilju-marju, natuke piimatooteid. Kala võiks süüa vähemalt kahel korral nädalas, mune kuni üks päeva kohta. Lihadest eelistada linnuliha ja taist liha, võimalusel vältida vorsti, viinerit, sinki jt lihatooteid. Toitudesse võiks lisada seemneid, iga päev süüa ka 1-2 spl pähkleid. Magusale katsuda leida alternatiive (nt küpsetada ise kaerakäkid kaerast, banaanist, rosinatest) ning valmis magusaid tooteid katsuda vältida. Kui juba 2-3 nädalat vastu pidada ja mitte üht tükikest võtta, läheb kergemaks. Ära ei tohi unustada ka veejoomist, umbes kolm klaasi puhast vett päevas lisaks toidust ja joogist saadavale veekogusele. Kui kõht süüa vajalike toidugruppide toitudest täis, siis ei tekigi väljakannatamatut magusaisu. Kaalu alandamisest saab täpsemalt lugeda siit