Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kõik teemad

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Kätlin

9. september 2018

Kehakaal

Tere, olen tüdruk, peatselt saamas 16 ja pikkust on mul ~164 cm. Selle aasta jaanuaris kaalusin 67kg, aga tänaseks kaalun 55kg. Soovikisn veel alla võtta, aga mulle on öeldud, et sel juhul võib mu kasv kinni jääda, kuid ise kaldun küll arvama, et ma pikkust enam juurde ei viska. Kas kaalu langetamine oleks üldse arukas või mitte?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kasvamine on väga individuaalne. Mõni tüdruk lõpetab kasvamise umbes 15-aastaselt, teine võib veidi kasvada veel 18-aastaseltki. Teismeeas ei soovitata dieedipidamist pigem sel põhjusel, et mitte ainult ei kasvata pikemaks, vaid areneb kogu organism. Selleks vajab ta aga toitaineid. Kui energia saamine on väga väike, siis on üsna võimatu saada toidust kätte ka vajalikud kiudained, vitamiinid, mineraalained ja see võib hakata avaldama mõju kogu tervisele. Praegune kaal on täiesti normaalnel. Sinu pikkuse ja vanuse juures on normaalkaaluks kuni 64 kg.

Julia

9. september 2018

Tervislik toitumine

Tere ,kui suur võiks olla päevane energiavajadus 24-aastasel naisel 52kg 166 cm pikk ,trenni ei tee , istuv tóó .

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui võtta aluseks Henry valem, siis selle järgi arvutades oleks keskmine põhiainevahetuse energiakulu ehk n-ö iseeneslikud kulutused siis, kui oleksite päev läbi voodis ja mitte midagi ei teeks (see küll ei võta arvesse individuaalseid iseärasusi) umbes 1280 kcal. Kui on istuv töö ja trennis ei käida, siis võiks selle omakorda korrutada läbi kehalise aktiivsuse koefitsiendiga 1,4. Seega oleks minimaalne päevane vajadus umbes 1800 kcal, kui juba veidi ennast liigutada ka, siis isegi 1900 või enam. Kui pidada toidupäevikut, siis on võimalik saadud energiakogust võrrelda muudatustega kehakaalus ning sellest teha täpsemad järeldused, kui suur on keskmine energia saamine, mille juures kehakaal püsib stabiilsena. 

Sten

15. august 2018

Toitumine ja tervis

Kas oskate soovitada mao allahappesuse korral sobiliku menüüd? Mida kindlasti peaks vältima? Mida võiks toidulaual näha, et toitumine oleks siiski mitmekülgne? Olen pikalt interneist otsinud menüüd, kuid tulutult.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Päris valmis kujul menüüd te ilmselt internetist ei leia, sest kõik valikud ei pruugi kõigile sobida ja väga konkreetsete soovituste saamiseks peaksite pöörduma nõustamisele,.
Enamikul juhtudel ei sobi antud diagnoosiga teravad, väga happelised (tsitrused, tomat, jm), kõrge rasvasisaldusega, ja praetud toidud. Vältima peaks kohvi, karboniseeritud jooke ja enamasti ka mahlu,. Menüüs võiks olla probiootilisi toiduaineid (nt Helluse, Gefiluse tooted). Kuna magu mängib tähtsat rolli valkude seedimisel, võib antud haiguse korral tekkida probleeme, kui toidukord on liialt valgurikas (nt liialt suured lihaportsjonid). Seedimise kergendamiseks  peaks sööma korrapäraselt ning pigem väikeste portsjonite kaupa ja hea oleks toiduaineid toidu valmistamisel eelnevalt võimalikult palju peenestada.

Liina

10. august 2018

Kehakaal

Võtsin 6 kuuga 40 kilo juurde!alates sellest ajast kui saan ravimeid fluanxol depo 2 kordne annus ja olansapiin 2 tablett päevas! Arst mind kaalutlus eest ei hoiatanud nüüd ütles et pean poole vähem sööma.. Söön ca1000 kalorit päevas aga kaal ei lange.. Milles asi? Aidake!

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Interneti teel on nii suure kaalutõusu puhul nõustamine komplitseeritud. Mingil määral võib olla abiks, kui peate toidupäevikut ja püüate väikese (nt 1400 kcal/p) energiasaamise juures toituda võimalikult tasakaalustatult ning üritada kätte saada kõik vajalikud toitained. Kuna aga ilma põhjalike toitumisalaste teadmisteta on see üsna keeruline ülesanne, siis kõige mõttekam oleks pöörduda toitumisterapeudi vastuvõtule, küsides vastuvõtuaegu näiteks aadressilt toitumine@meestekliinik.ee.

Kartja

10. august 2018

Varia

Olen viimastel kuudel hakanud kartma ja see süveneb iga päevaga. Nimelt- toidumürgituse. Kõhugrippi kardan nii või naa, aga nüüd on lisandunud toidumürgituse kartus. Enne igat rooga niisutab, vaatan üle, kui märkan midagigi kahtlast ,siis jätan söömata.
Sellele kõigele lisaks hoogu see , kui olen veel leidnud mingeid asju, mis ei kuulu toidu sisse, näiteks pakendatud supis papitükk. Algas see asi vist sellest ,kui hiljem nägin, et olin söönud hallitanud biskviiti midagi ei juhtunud).

Täna ostsin pitsa ja niii imelik kopitanud, hallituse maitse oli, vt põhja ja nägin sinakaod “plekke”. Viskasin minema ja jäigi söömata. Ehk ei olnud see siiski hallitus, kuid maitse oli sedamoodi.Seega midagi päeva jooksul ei söönudki. Ostsin ka smuuti, ka see tundis Kahtlase konsistentsiga?!
Õhtuks tegin toorvorstid ja peaaegu jätsin tegemata, kuna pakendis oli hulganisti valget “plöga” ja vedelikku. Siiski küpsetasin ära, hoolsalt termomeetriga mõõtes, et oleks vähemalt 75 kraadi sisetemp.

Võõras kohas, st ka väljas söömine on kindlasti mõeldamatu!!

Mida teha, kuhu pöörduda?
Olen sellest rääkinud terapeudiga ja tema soovitab lihtsalt süüa neid asju , mida kardan ja küll siis läheb, aga ma ei suuda!!!

Kardan oksendamist. Pole seda ptui-ptui-ptui kaua juhtunud, aga hirmsasti kardan.
Ka igasugused artiklid toidumürgituse st jms ,mida viimasel ajal iga teine,lisab hoogu!!!

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Tegemist on ilmselt pigem psühholoogilise probleemiga. Nõu tasuks otsida teraapiast. Pöörduge oma murega psühholoogi või psühhiaatri vastuvõtule, kes oskab pakkuda lahendusi hirmudega toimetulekuks.

Angela

9. august 2018

Kehakaal

Tere! Mul on üks mure seoses sobrannaga. Ta on 13 ja kaalub 30-34 kilo. Pikkus on 145 cm. Kas ta on alakaaluline? Ta hetkel tahab kogu oma bellyfat’ist vabaneda ja see tundub minu jaoks ohtlik kuna ta treenib ennast ule. Ma tahan väga teada mis ma tegema peaks!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Sellise pikkuse ja vanuse juures on üldjuhul normaalkaaluks veel 33 kg (lähtuvalt kehakompositsioonist võib erandjuhul olla mõne inimese puhul normaalkaaluks veel ka mõned kilogrammid väiksem kaal). Kui sõbrannale endale tundub, et ta on paks, ta teeb väga palju trenni, peab dieeti jne, siis võib kahtlustada söömishäire võimalikku tekkimist. Igasugune range dieet ning väga suur füüsiline koormus teismeeas on risk tervisele. Söömishäired on samas väga delikaatne teema ning diagnoosi ei saa panna ei kirja teel ega ka peale vaadates. Kui jälgid tema käitumist paari kuu jooksul ja kahtlustad, et tegemist võib olla tekkiva söömishäirega, siis soovitan küsida nõu edasiseks toimimiseks söömishäiretega tegelevatest asutustest, nt Põhja-Eesti Regionaalhaigla Psühhiaatriakliinikust, Tartu Ülikooli Kliinikumi psühhiaatriakliinikust, Sensus OÜst või Ambromed Kliinikust.

Anu

7. august 2018

Toitumine ja tervis

Tere!
Kas ja milliseid vitamiine peaks tarbima lisaks kroonilise gastriidi korral?
Pidevalt on suus haavandid, suunurkades lõhed ja vãga kergesti tekivad sinikad.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Sõltuvalt gastriidi tüübist võivad tekkida erinevate vitamiinide-mineraalainete puudused. Samas on oluline vaadata üle kogu oma toitumine, sest kirjeldatud kaebused ei pruugi seonduda ainult gastriidiga, vaid toiduvalikutega laiemalt.
Gastriidiga võib tekkida B-grupi vitamiinide (eriti B12) vaegus. Nähud, mida kirjeldate vastavad B-grupi vitamiinide vaegusele, kuid ilma analüüsideta seda kindlalt väita ei saa. Siiski ei tee paha proovida teha kuur B-kompleksvitamiiniga.  Sinikate tekke vähendamiseks võib proovida kuuri Venorutoni või askorutiiniga.

kadi

6. august 2018

Toidu ohutus

Tere
Teame kõik ,et röstimine parandab maitset kuid..
Kas seemnete ja pähklite röstimine kahjustab või hoopis parandab nende kvalieeti ja tervislikkust!

Tänud

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Maaeluministeeriumi toidu keemilise ja bioloogilise ohutuse büroo juhataja Maia Radin: „Seemnete ja pähklite röstimise käigus tekib neis saasteaine akrüülamiid ning lisaks tuleb arvestada, et röstitud pähklite (eeskätt mandlite) kasutamine omakorda toodete/küpsetiste valmistamisel võib tõsta akrüülamiidi sisaldust neis. Vältida tuleks toidu üleküpsetamist, ülemäärast krõbedust ja kõrvetamist.

Pähklite ja seemnete puhul on probleemiks ka saastumine mükotoksiinidega.  Seetõttu tuleks tähelepanu pöörata tootja poolt antud toote säilitustingimustele ja -ajale ning mitte tarbida hallitanud toitu. Juhul kui röstitakse kodus ise pähkleid/seemneid, siis tuleks need ära tarbida 2-3 nädala jooksul.“

Seega, röstitud seemneid-pähkleid võib süüa, kuid hea oleks võimalikult harva. Akrüülamiidi kohta saab rohkem teavet Maaeluministeeriumi kodulehelt.

Mari

2. august 2018

Toidu ohutus

Tere,

Kas suuremas koguses (1,5-2 liitrit, termoses valmistamisel) igapäevane rohelise või musta tee joomine võib olla ka kahjulik (teatud kasu kõrval)?
Kas peaks eelistama vaid tee kallimaid sorte, sest arvatakse, et odav tee sisaldab põllumajandusmürke, raskemetalle jms?
Kuidas kontrollida, kui palju neid mürke tees on? Kas Eesti laborid kontrollivad müüki minevaid teesid vaid osaliselt, sest nt raskemetallide tuvastamine oleks liiga keeruline ja kallis töö?
Kas ennetav teelehtede või teepuru pesemine oleks mõistlik ajakulu vm?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Nii must kui roheline tee sisaldavad kofeiini, keskmiselt 25 mg/100 ml kohta. Kuna Teie joodav kogus on 1,5-2 liitrit, siis päevas saadava kofeiini kogus on umbes 375-500 mg. Tervete täiskasvanud inimeste puhul loetakse ohutuks päevaseks kofeiinidoosiks 300-400 mg, alates sellest kogusest võivad hakata tekkima kõrvalmõjud. Arvestada tuleb ka sellega, et kofeiini võib saada ka teistest allikatest (nt kohv, koolajoogid, kakao, šokolaad, aga ka näiteks mõned ravimid). Seega, juba kofeiini kogust arvestades on 1,5-2 liitrit teed päevas liiga palju. Rohkem teavet  kofeiini ja selle kõrvalmõjude kohta leiab https://intra.tai.ee/images/prints/documents/141742756559_energiajoogid_est.pdf .

Lisaks peaks arvestama, et normaalse söömise puhul saadakse põhikogus veest, mis on u 1–1,2 liitrit erinevatest söökidest ja jookidest, sh ka tee, kohv. Lisaks tuleks juua ka u 2-3 klaasi puhast vett. Seega on ainuüksi 1,5-2 liitri tee joomise puhul päevas saadav vee kogus oluliselt suurem kui võiks olla ning võib  põhjustada pikema ajalisel tarbimisel organismile probleeme.

Erinevate ainete sisaldust puudutavatele küsimusetele vastamisel oli abiks Veterinaar- ja Toiduameti jaekaubanduse, mahepõllumajanduse ja mitteloomse toidu büroo peaspetsialist Jaana Oona.

Võimalikke taimekaitsevahendite jääke, saasteaineid, raskemetalle vms ei ole ise võimalik tees kontrollida, seda saab teha laboratoorselt, kuid selleks on vaja teada, millist konkreetset ainet otsida/analüüsida. Analüüsid on üsna kallid ning kindlasti ei ole ka määratavate ainete loetelu täielik. Kuna vastutus oma toodete ohutuse eest on toidukäitlejal, siis järelevalve käigus toimub eelkõige toodete pisteline kontroll, kuid teedest ei ole analüüse väga tihti võetud.

Teelehtede pesemine ei pruugi midagi täiendavalt anda, kuna raskemetallid ja mitmed teised ühendid ei ole alati vesilahustuvad. Samas ei pruugi ainult kuuma veega üle valades paljud ained üldse teelehtedest ja teepurust välja lahustuda. Suurem tõenäosus ühendite välja lahustumisel teelehtedest on tõenäoliselt alkoholiga ekstraktide ja tõmmiste valmistamisel.

Robert

29. juuli 2018

Kehakaal

Tere!
Olen 14 aastane poiss. Kaalun 65 kg ja olen 174 cm pikk. Kas see on normaalne kaal minu vanuse ja pikkuse kohta? Küsiksin veel, et kui palju on normaalne ühe nädalaga kaalust alla võtta. Tavaliselt olen nädalaga kaotanud umbes 2.8 kg. Teen iga päev jõutrenni ning jooksen 3 km, ujun ka iga päev mitu korda järves ja toitun tervislikult.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Praeguse vanuse ja pikkuse juures on normaalkaaluks veel kuni 66kg, kuid kui sa ei peaks enam kasvama (kindlasti kasvad), siis täiskasvanuna on 174 cm pikkuse juures normaalkaaluks veel ka 75 kg. Normaalseks kaalu languse tempoks loetakse 0,5, äärmisel juhul 1 kg nädalas. Sinu praegune tempo on liiga kiire. Arvestama pead ka seda, et oled teismeeas, kus nii mõnegi toitaine vajadus on suurem ja praegu toimub organismi kiire arenemine. Seetõttu pead kindlasti jälgima, et toidust kõik vajalikud toitained kätte saad ja ei nälgi. Hea oleks, kui edasine kaalu languse tempo ei ületaks 0,5 kg nädalas, väga palju kaalu alandada ei ole vaja enam, pigem saavutatud kaalu hoida.