Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kõik teemad

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida. Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Inimene

15. mai 2017

Kehakaal

Tere olen 175 cm pikk, ma olen 12aastane ja kaalun 53 kilo. Kas see on normaalne

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, tegemist on normaalkaaluga. Ise saad seda arvutada siin.

Silvi

15. mai 2017

Tervislik toitumine

Tere
Minul oleks küsimus soola tarbimise kohta. Nimelt, erinevalt tavapärasest soola liigse tarbimisega seonduvatest probleemidest on minul tekkinud hoopis küsimus, kas soola saab ka tarbida liiga vähe? Kas ka see võib põhjustada terviseprobleeme? Mina ei kasuta n.ö lauasoola praktiliselt üldse, samuti mitte valmistoite, ehk siis, organism saab vaid looduslikult toiduainetes esinevat naatriumi ja ka veidi Saibis ja võis olevat soola (võis on seda 0,35 g 100 g kohta, päevas söön leiba 70 g ). Maitsemeel on nii harjunud, et ma ei taha üldse soolast. Selguse mõttes lisan nimekirja toiduainetest, mida tarbin:
1. värske kurk, tomat, paprika, sibul, avokaado
2. pähklid, seemned (naturaalsel kujul), u 100 g päevas
3. tume šokolaad (85% kakaouba), 50 g
4. Saib (70g) või kaerahelbed (80 g päevas)
5. Delma margariin (u. 40 g päevas)
6. kanafilee või lõhefilee 150 g päevas, küpsetatud ahjus ilma soola lisamata
7. paar korda nädalas muna (2-3 korraga)
8. kookosrasv, oliiviõli (külmpress)
9. kohv (must, suhkruta)
10. vahel ka natuke jäätist
Ka suhkrut saan väga vähe, kuid see vist küll ei tohiks olla probleemiks, sest süsivesikuid siiski saan.

Ette tänades
Silvi

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Naatriumi optimaalne saamine päevas oleks umbes 800-1200 mg, maksimaalne 2400 mg päevas ning arvatavalt minimaalne umbes 600 mg päevas. Kui tarvitate veidi ikka ka töödeldud toite (nt leiba-saia vm), siis ei tohiks naatriumi saamine olla probleemiks. Ligikaudseid toitude naatriumisisaldusi on võimalik ise vaadata siit. Teie poolt antud toitude naatriumisosaldused:
1. köögiviljad – naatriumisisaldus neis on väga väike. Suhteliselt suurem on see nt spinatis (ca 300mg/100g), varsselleris (ca 100mg/100g), keedetud peedis (ca 40mg/100g).
2. pähklid-seemned – väga naatriumivaesed. Kõige enam linaseemnetest (60mg/100g), seeseamiseemnetest (40mg/100g). Pähklites kõigis alla 20mg/100g.
3. tume šokolaad 70% – naatriumi 10mg/100g, tumedamas ilmselt umbes sama sisaldus
4. saibis ca 440mg/100g; kaerahelbed – 2mg/100g
5. delma ca 130mg/100g
6. kuumutatud kanafilee ja lõhe (ca 55mg/100g)
7. 1 muna ca 70mg

sussvuss

15. mai 2017

Kehakaal

Tere!

Kaalun 120 kg ja soovin hakkata tervislikult elama loobusin alkoholist üks samm tehtud.Andke nõu kuidas edasi ei taha enam paksuke olla tahan elust rõõmu tunda hetkel ei armasta ma iseennast üldse .Tahan sellest august välja, tunda end hästi palun aidake ……

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kuna üleliigne kehamass on üsna suur, siis soovitan pöörduda toitumisnõustaja poole, nt Kristel Ehala-Aleksejevi poole, kes oskab Teid toetada ka psühholoogiliselt. Senikaua soovitan lugeda kaalu alandamisest siit.

Õnnetu neiu Tallinnast.

15. mai 2017

Kehakaal

Tere! Olen 33-aastane ja pikkus on 170cm ja kaalun 76 kg kas see on normaalne.Ülekaal hakkas tekkima siis,kui põhikooli ajal 8-ndas klassis mind kiusati nii vaimselt kui ka füüsiliselt ning see tekitas stressi ja pidasin toitu oma ainsaks sõbraks.Ma olen juba 18 aastat oma ülekaaluga hädas.Mitmeid kordi olen üritanud dieeti pidada aga see mingi paar nädalat on nii ja siis,läeb kõik vanaviisi edasi.Õed-vennad,sugulased ja tuttavad on hakanud minu kallal närima et,miks ma nii palju söön ja miks ma nii suur olen.Lihtsalt see käib närvidele ja seda hullemaks läheb nende targutamine.Kõige hullem on see magusaisu seda ma võin terve päev otsa süüa kuigi ei tohiks.Olen küll üritanud magusat vähem tarbida aga paar päeva on nii ja siis,hakkab lihtsalt uuesti otsast pihta.Palun aidake kuidas saada normaalkaalu ja tervis oleks parem.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist ón väikese ülekaaluga. Sellise pikkuse korral võiks kaaluda maksimaalselt 74 kg, et olla normaalkaalus. Lisaks toitumise ja liikumise kordaseadmisele võib olla vaja ka psühholoogilist abi. Kaalust allavõtmiseks tuleks ennekõike süüa mitmekesiselt ja normaalselt, vähendades pisut kaalu hoidmiseks vajalikku energiakogust. Esialgu tasuks katsetada hoida päevane energiatarbimine umbes 1800 kcal juures (pidades toidupäevikut).  Teisest küljest tuleks suurendada liikumisaktiivsust, nt tunniajane tempokas kõndimine iga päev. Toitumises tuleks jälgida, et igapäevaselt oleks söödud midagi kõigist viiest toidugrupist: teraviljatooted ja kartul, puu- ja köögiviljad, piimatooted, liha-kana-kala-muna, lisatavad toidurasvad. Teraviljatoodetest tuleks eelistada täisteratooteid (nt ca 100g täisteraleiba ja 200g puhtru päevas). Päevas peaks sööma vähemalt 500 g köögivilju (värskelt  ja toidu kootises) ja umbes 200 g puuvilju-marju, natuke piimatooteid. Kala võiks süüa vähemalt kahel korral nädalas, mune kuni üks päeva kohta. Lihadest eelistada linnuliha ja taist liha, võimalusel vältida vorsti, viinerit, sinki jt lihatooteid. Toitudesse võiks lisada seemneid, iga päev süüa ka 1-2 spl pähkleid. Magusale katsuda leida alternatiive (nt küpsetada ise kaerakäkid kaerast, banaanist, rosinatest) ning valmis magusaid tooteid katsuda vältida. Kui juba 2-3 nädalat vastu pidada ja mitte üht tükikest võtta, läheb kergemaks. Ära ei tohi unustada ka veejoomist, umbes kolm klaasi puhast vett päevas lisaks toidust ja joogist saadavale veekogusele. Kui kõht süüa vajalike toidugruppide toitudest täis, siis ei tekigi väljakannatamatut magusaisu. Kaalu alandamisest saab täpsemalt lugeda siit

Tommi

20. aprill 2017

Kehakaal

Tere olen 10 aastane poiss ja kas see on normaalne et mu kehakaal on 50kg ma teen trenni ja ei söö väga palju magusat

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui oled vähemalt 163 cm pikk, siis on tegemist normaalkaaluga.

anonüümne

20. aprill 2017

Varia

Tere! Olen 18. aastane tüdruk, 174cm ja kaalun 61-62 kg. Piht on peenike, ca 63cm, kuid üle terve keha (selg, käed, jalad jne) on nähtav rasvkude ja teatud valguse käes on kogu keha ”kobruline”. Hakkasin käima trennis, 3-4 korda nädalas, olen terve elu korralikult toitunud. Mida teha, kas see kobrulisus on tselluliit, kuidas sellest vabaneda? Kas piisab 3-4 korrast nädalas rühmatreeningutes käimisest, kui jah, siis kui kaua võib võtta aega liigrasvast vabanemine?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Ilma nägemata on raske hinnata, millega tegu. Tuleks lasta end üle vaadata kogenud kosmetoloogil või kosmetoloog-nahaarstil. Kehakaal on täiesti normaalne.

GM

20. aprill 2017

Kehakaal

Tere

Sooviks teada, mitu protsenti on mõistlik keha energiavajadusest lahutada, kui on soov kaalu paar kilo langetada?
Olen 24 aastane, naine, 151 cm pikk, hetkel 49 kg, (veebruaris mõõdetud – lihas 39 kg ja rasv 15%) Eesmärk juuliks 45 kg. Nutridata arvutas päevaseks energia vajaduseks 1900 kcal.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Antud kehaparameetrite juures ei saa kaalulangetamist soovitada. Kui midagi muuta tahate, siis peaks üle vaatama teie menüü terviklikus plaanis (mitte ainult energia mõttes), et ei tekiks toitainete puudust ja saaks kaetud päevased vajadused. Soovitan teil pöörduda toitumisnõustamisele.

Kristin

18. aprill 2017

Toidu ohutus

Tere.Laps sõi 24h toas soojas seisnud keedetud muna ja alles hiljem tundis,et ei olnud hea maitsega.Nuusutasin,oli jah halvaks läinud.Kas ja kuidas see talle ohtlik olla võib ?

Tänan ette,Kristin

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Maaeluministeeriumi Toiduhügieenibüroo vastus küsimusele on järgmine: “Munade keetmisega hävinevad võimalikud patogeensed mikroobid. Keedetud muna soojas hoidmisel võivad hakata arenema n.ö. roisubakterid, mida leidub ümbritsevas keskkonnas ja mis halba lõhna ja maitset tekitavad. Sellise muna tarbimisel võivad tekkida seedehäired. Kui halb enesetunne üle ei lähe, tasub perearsti poole pöörduda.”

Elianne

11. aprill 2017

Kehakaal

Tere! Olen 13, tüdruk, 170cm ja kaalun 49. Teen ka pidevalt trenni. Proovin jälgida kuidas ma toitun ka. Kas see kaal on normaale? Endale tundub, et mõnest kohast võiks alla võtta. Kas on midagi soovitada?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on täiesti normaalse kaaluga. Näiteks 44-kiloselt oleksid juba alakaalus. Kui saad 14 ja oled endiselt 170cm, siis oleksid alakaaluline juba 46kg juures. Seetõttu ei tohiks praegu kindlasti kaalu alandamisele mõelda. Kui tõepoolest kahtlustad, et oled kusagilt veidi “rasvane”, siis soovitan keha rasvaprotsendi määramist näiteks mõne spordiklubi juures. Sealt saaks ka vajadusel edasisi juhendeid, milliseid lihasgruppe ja kuidas treenima peaks.

Anonüümne

11. aprill 2017

Kehakaal

Tere!
Ma sooviksin kaalust alla võtta. Mida ma peaksin tegema, olen 14 aastane

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kõigepealt tuleks välja selgitada, kas oled üldse ülekaaluline. Seda saad teada siit.