Menüü

Taimetoitlus

Esimesed märkmed taimetoidu kohta pärinevad iidsest Indiast ja Kreekast 6. sajandist eKr. Mõlemal juhul oli taimetoitlus tihedalt seotud loomade kaitsmisega vägivalla vastu. Vahepeal jäi taimetoitlus Euroopas unarusse, kuid muutus jälle populaarseks 18. ja 19. sajandil.

Esimene taimetoitlaste selts asutati Inglismaal 1847. aastal. Tänapäeval võivad taimetoitluse põhjusteks olla religioon, tervislikud kaalutlused, eetilised ja filosoofilised tõekspidamised, keskkonnasäästlikkus või majanduslik toimetulek.

Põhjuseks võib olla ka lihtsalt kergemini süüa, kaalust alla võtta või soov olla trendikas.

Lihtsustatult võib taimetoitlased jagada kaheks – veganid ja vegetariaanid:

  • Vegan on taimetoitlane, kes on täielikult välistanud kõik loomset päritolu saadused ehk ta on nn täistaimetoitlane. Vegani menüüsse kuuluvad teraviljad, puu- ja köögiviljad (sh kaunviljad ja seened), marjad, seemned, mandlid, pähklid.
  • Vegetariaan sööb kõike sama mis vegangi, kuid erinevalt veganist võib ta süüa ka mõningaid loomse päritoluga toite nagu näiteks mune, piima ja piimasaadusi ja/või mett.

Eestis kutsutakse taimetoitlasteks nii veganeid kui ka vegetariaane ehk kõiki, kes ei söö liha.
Veganid ise peavad vegetariaane nn pooltaimetoitlasteks kuna nad söövad mingil kujul ka loomset päritolu saadusi.

Spetsiifilisemalt võib taimetoitlasi jagada:

  • Täistaimetoitlased ehk veganid, kelle menüüst on välja jäetud kõik loomset päritolu toidud.
    • Fruitariaanid, kes söövad vaid marju ja puuvilju, lisaks seemneid ja teisi taimeosi, mida saab koristada taime vigastamata. Juur- ja teraviljad nende menüüsse ei kuulu.
    • Toortaimetoitlased, kes söövad kuumtöötlemata puu- ja köögivilju, seemneid, pähkleid uskudes, et üle 45 ˚C töödeldud toit kaotab toiteväärtuse.
  • Munataimetoitlased e ovovegetaarlased, kes söövad taimset päritolu toitu ja muna
  • Piimataimetoitlased e laktovegetaarlased, kelle menüüsse kuulub taimse päritolu toit ja piimasaadused.
  • Muna-piimataimetoitlased e lakto-ovovegetaarlased, kes söövad taimset päritolu toitu, muna- ja piimatooteid.
  • Kalataimetoitlased e peskovegetaarlased, kes toituvad taimset päritolu toidust ja kalast
  • Linnuliha-taimetoitlased ehk pollovegetaarlased, kes lihadest tarbivad ainult linnuliha.
  • Semivegetaarlased, kes väldivad vaid punast liha, kuid söövad teisi loomset päritolu toite.

Hästi tasakaalustatud lakto- ja lakto-ovovegetariaanlust loetakse piisavaks energia ja toitainete saamise osas nii täiskasvanutele, lastele kui ka imetavatele emadele. Samas mingite toidugruppide täielik eemaldamine menüüst või selle oskamatu asendamine võib läbi tasakaalustamata toitumise viia terviseprobleemideni.

Taimetoitluse põhjused

Taimetoitlusel on mitmeid põhjuseid – eetilised, tervislikud kaalutslused, keskkonnakaitselised, religioossed jpm

Loe edasi

Veganluse eelised ja puudused

Taimetoitlusega kaasnevad enamikel juhtudel ka tervislikud eluviisid. Taimetoitlus nõuab tunduvalt enam teadmisi, uusi toiduvalmistamise viise, pühendumist. Tuleb...

Loe edasi

Lihaasendajad

Alternatiivid loomset päritolu valkudele nagu soja, kaunviljad, teraviljad – ei oma lihaga võrreldavaid maitseomadusi ning on koostiselt ja omastatavuselt erinevad.

Loe edasi

Sojatooted ja katseklaasiliha

Sojatooted on head loomset päritolu toitude asendajad, kuna erinevalt teistest taimset päritolu valkudest on neil üsna hea aminohappeline koostis. Katseklaasiliha on...

Loe edasi