Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Tervislik toitumine

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida. Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Hanna

19. november 2017

Tere!
Kas parim vahepala on söögikordade vahel küpsis ja šokolaad?Mis see teeb kui söön nii?

Kas kõik lisaained on toidus kahjulikud?Kas on?Miks?Mis see teeb?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küpsis ja šokolaad ei ole kindlasti parimad vahepalad. Seda kahel põhjusel. Kui sööd neid liiga palju ja ületad seeläbi oma päevast vajalikku energiasaamist, võid muutuda ülekaaluliseks. Teine, suurem põhjus on isegi selles, et sellised magusad näksid annavad küll palju energiat, rasvu, süsivesikuid, kuid sisaldavad vähe või üldse mitte kiudaineid, vitamiine, mineraalaineid. See omakorda tähendab seda, et kui sööd neist asjadest kõhu täis, jäävad söömata täisteratooted, puu- ja köögiviljad, piimatooted, kala, pähklid-seemned jm toidust, kust kiudaineid, vitamiine ja mineraalaineid saaksid. Kõik need aga on organismi tervise seisukohalt äärmiselt olulised. 

Kõik lisaained, mida on lubatud toidus kasutada, on kasutatavates kogustes ohutud. Seda aga ainult juhul, kui inimene ise sööb mitmekesiselt ning ei tarbi pikaajaliselt suurtes kogustes vaid ühtmoodi asju (nt kummikomme, light-karastusjooke vm). Viimasel juhul võib tõepoolest mõne lisaaine kogus ületada lubatut ning kaasa tuua terviseprobleeme. Samuti võivad mõned lisaained (ennekõike sünteetilised magusained ning asotoiduvärvid) mõnel inimesel esile kutsuda ülitundlikkuse nähte, mistõttu need inimesed peaksid neid lisaaineid kindlasti vältima. Kuna toidusoovitustes soovitatakse toit valmistada ise värsketest toorainetest, siis selline lähenemine juba iseenesest viib toiduga saadavate lisaainete koguse miinimumini. Lisaainetest saab täpsemalt lugeda siit.

Kai-Liis

19. november 2017

Tere!
Olen 14-aastane tüdruk kellel on probleem oma kehakaaluga. Nimelt olen 165cm ja kaalun 56kg, pool aastat taasi kaalusin aga 52kg ja olin endaga palju rohkem raul. Mu toitumine on kohutav ja suhkruid söön üleliia, samas liigun ja kain 3x nadalas trennis, mida peaksin tegema, et kaalust alla ja toitumine normi saada?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Praeguse pikkuse ja vanuse juures võiksid kaaluda kuni 62 kg, et olla normaalkaalus. Kaalust alla võtma seega tegelikult ei peaks. Küll aga oleks tõepoolest vaja toitumisele tervikuna veidi enam tähelepanu pöörata. Selles osas sõltub kõik kahest asjast – teadmised ja nende rakendamine. Suhkrutest ning kuidas nende söömist vähendada, saad lugeda täpsemalt suhkruvoldikust. Sellest, kuidas oma üldist toiduvalikut kujundada, räägivad toidusoovitused. Ja siis on veel vaja ainult motivatsiooni ja tahtejõudu, et omandatud teadmisi ka päriselt rakendada.

Florian

8. november 2017

Tere!

Eestis läbi viidud D-vitamiini taseme uuringud on näidanud, et paljudel siinsetel inimestel on D-vitamiini tase ebapiisav. Eriti levinud on see probleem pimedamal osal aastast, kuid paljudel ka suvisel ajal. (http://www.sivaya.ee/wp-content/uploads/D-vit_Eesti_Arst.pdf)

Rikastamata tavatoiduga on keeruline saada soovituslikku D-vitamiini kogust (10 µg päevas). Riiklikes toitumissoovitustes on kirjas, et juhul, kui toit ei taga piisavat vitamiinikogust, võib olla vajalik rikastatud toitude tarbimine või D-vitamiini lisavõtmine toidulisandina.

Kas TAI hinnangul on kohane kasutada sõime- ja lasteaialaste toitlustamises laste D-vitamiini vajaduse osaliseks katmiseks D-vitamiiniga rikastatud piimatooteid? Või pigem soovitate täielikult vältida D-vitamiiniga rikastatud piimatoodete kasutamist lasteaias ja sõimes? Kui soovitate täielikult vältida, siis mis oleks selle soovituse teaduslik alus?

Vastuse eest ette tänades

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Parim viis D-vitamiini saamist suurendada on teha seda läbi mitmekesise toitumise erinevatest toiduallikatest, sh kalast. Tõepoolest, teame, et D-vitamiini piisav saamine on enamikul inimestest probleemiks ning D-vitamiiniga rikastatud piimatoodete kasutamine üks võimalik meede puuduse vähendamiseks. Praegusel hetkel tuleb lasteasutuste toitlustamisel lähtuda kehtivast määrusest.

Tiit

22. oktoober 2017

Tere
Tundub ,et mul on jälle natue toitumine käest ära läinud sest suvel oli
täitsa pika aega vööümber 96 mis oli minu vanuse 47 aastat oli päris
hea aga nüüd tunnen ,et asi käest ära läinud ostisn endale kaalu mis
on elekttroonile ja näitab ,et mu kaal on praegu 90,4 kg ja vist pean nii
mitmed asjad toidust ära jätma eriti kus on suhkur ja kõik selline ja tuenn ,et pean päris suure muutuse tegema oma toidu menüüs sest
minu on juba jõuluks kaalust väheamalt 6kg alla saama sest praegune kaal on minu jaoks liiga palju ilm selgelt tuleb ära jätta suhkur ja süsivesikud sest tunnen ,et nüüd pimedal ajal on toiumis
vajadus suurem kui suvel kuigi käin ka kõndimas 2-3nädalas seda siis 6,5-7,0 km päevas see teeb tubli 45 minutit kõndi üsna aktiivselt.
Ja kust alustada ,et ma ei liialtaks enam selle magusa söömisega.
Aitäh.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kindlasti ei pea jätma menüüst välja kõiki süsivesikuid. Süsivesikute alla kuuluvad tärklis (nt teraviljades, kartulis), seedimise seisukohast üliolulised kiudained (peamiselt täisteratoodetes, puu- ja köögiviljades) ning suhkrud. Viimaseid leidub looduslikult väga paljudes toiduainetes (nt puu- ja köögiviljades, aga ka piimas) ning neid võib olla lisatud toitudesse tootmise käigus. Ennekõike peaks vähendama lisatud suhkrute saamist. Seetõttu tuleks võimalusel süüa väga vähe või isegi vältida toidupüramiidi tipus paiknevaid magusaid näkse ja jooke. Tihti alustavad inimesed söömist toidupüramiidi n-ö valest otsast ehk et kõigepealt süüakse asju, mis maitsevad (suures koguses magusaid ja soolaseid näkse, lihatooteid, magusaid piimatooteid) ning alles siis, kui kõhtu veidi veel mahub, ehk ka natuke putru või köögivilju. Tegelikult peaks segatoiduline inimene sööma toite kõigist viiest toidugrupist (teraviljatooted ja kartul; puu- ja köögiviljad ning marjad; piim ja piimatooted; kala-muna-linnuliha-liha; lisatavad toidurasvad, pähklid-seemned, õliviljad). Koguseliselt enam tuleks süüa kahe esimese toidugrupi toite. Kui selliselt toimida ning teha ka õigeid valikuid toidugrupi siseselt, peaks see aitama kaasa magusasöömise vähendamisele. Magusast endast tuleb teadlikult hoiduda, sest ainuüksi ühe kommi söömine võib lõppeda taas sellega, et süüakse tühjaks terve kommikott. 

betty

22. oktoober 2017

Tere mina olen rase ja tahtsin teada kuidas peaks normaalselt toituma palun saatke ruttu sest nadala parast tahtaeg.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Loote arengus on kõige olulisemad viljastumisjärgsed esimesed nädalad, mil pannakse paika kogu tema edasine tervis ja areng. Sellel perioodil on tulevase ema toitumine kriitilise tähtsusega (nt folaatide defitsiit võib tuua kaasa väärarenguid). Raseduse viimastel nädalatel ei ole võimalik toitumisega sündiva lapse tervist enam oluliselt mõjutada (v.a juhtudel, kui näiteks tarvitatakse alkoholi või suurtes kogustes kohvi). Küll aga tuleks tervislikult toituda ka siis, kui laps on sündinud ning teda imetate. Nõuandeid selleks leiate raamatust Rasedate ja imetavate emade toitumis- ja  toidusoovitused. Toitumist saate jälgida toitumisprogrammi NutriData abil.

Sander kask

22. oktoober 2017

Mis oleks normaalne toiduvahekord 10 aastasele poisile

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimus on pisut arusaamatu, kas peetakse silmas söögikordi või toite. 10-aastane mõõdukalt aktiivne poiss peaks päevas saama umbes 2000 kcal. See võiks jaguneda viiele toidukorrale: hommiku-, lõuna- ja õhtusöök ning 2 oodet. Põhitoidukorrad võiksid oma tugevuselt olla umbes võrdsed, lõunasöök teistest ehk pisut tugevam. Mida ja kuidas täpsemalt süüa, leiab toidusoovitustest.  Valima peaks soovituslikud portsjonite kogused 2000 kcal juures ning järgima ka soovitusi toidugrupisiseseks tarbimiseks.  

Jelena Mihhailova

13. oktoober 2017

Tere,olen kümnekuuse poisi ema.Küsimus, kuidas õigesti toita umbes aastast last. Kus saaks vaadata retsepte ja koguseid, mida laps vajab. Milliste piimatootedega alustada kas keefer,jogurtit või kohupiim.Kuidas õigesti valida just nii pisikese lapse jaoks vajalikke tooteid? Ettetänades.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Ida-Tallinna Keskhaigla lastearst Reet Raukas: “Kogu lapse lisatoitmine on periood, mil laps peaks hakkama harjuma peretoiduga. Seega tuleks kasutada toiduaineid ja maitseid, mida teie peres kasutatakse. 
Aastase lapse päevas võiks olla kolm põhitoidukorda ja kaks kergemat oodet. Umbes pool lapse energiavajadusest peaks  katma piim, vastavalt ema soovile võiks toimuda üleminek rinnapiimalt lehmapiimale. Teisel eluaastal ei ole imiku piimasegudel eeliseid tavaliste piimatoodete ees. Et laps piimast valke omastaks, peaks piimatoodetes olema vähemalt  2,5% rasva, imiku- ja väikelapseeas ei sobi vähendatud rasvasisaldusega piimatooted. Lehmapiimaga harjumiseks võiks seda kasutada putrude valmistamisel. Keefirit  või maitsestamata jogurtit võiks lisada tuttavatele puuviljapüreedele, suurendades nii puuviljatoidu energiasisaldust. Ma ei soovita kasutada magusaid jogurteid, sest jogurtile lisatud puuviljapüree võib põhjustada ebasoodsaid reaktsioone. Kohupiimaga võiks alustada esimese eluaasta lõpul, 10.-11. elukuul, soovituslik kogus ei tohiks ületada 50 grammi päevas.
Laps peaks sööma erinevaid köögiviljatoite liha või kalaga, putrusid. Köögiviljad sobivad erinevate pajaroogade, hautiste, suppide sisse, mida koos saavad süüa nii ema kui laps. 
Kuna lapse magu on pisike, peaks tema poolt söödud toit sisaldama piisavalt energiat. Selleks võiks toidule lisada võid või taimeõli.
Aastane laps võiks süüa ise. Sel juhul võtavad küll toidukorrad aega, kuid vastasel korral ei õpi laps ise sööma ja ka vanemana ootab ema abi. Ise süües suudab laps paremini reguleerida oma toidukoguseid. 
Imiku toitmise kohta võib lugeda Eesti Lastearstide Seltsi poolt koostatud juhendist “Imiku toit ja toitumine“. Toredaid retsepte lapse toitmiseks võib leida nii raamatust  “Beebitoitude kokaraamat” kui erinevatelt netilehekülgedelt.”

Maria K.

5. oktoober 2017

Tere!
Sain just 14, olen umbes 170cm pikk tüdruk ja kaalun 51 kg, kas see on normaalkaal? Ja olen mures, sp, et saan aru, et tarbin liiga palju magusat ja suhkurt. Iga päev lähen peale kooli poodi ostan trenni juua ja pirukaid ja midagi magusat ja peale trenni on suur magusaisu aga ei ole võimalik poodi minna, kuidas või kas peaksin oma toitumusharjumusi muutma. :)

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kaalu puhul on pigem tegemist alakaalule läheneva kaaluga. Toitumisharjumuste muutmiseks on vaja tahtejõudu. Võib-olla aitab toidupäeviku pidamine, kust ise näed, mis aineid Sul puudu jääb ning püüad vastavalt sellele oma toitumist muuta. Suur magusaisu võib olla tingitud puudulikust energia ja vitamiinide-mineraalainete saamisest ning hakates normaalselt sööma, väheneb ka selline suur magusavajadus.

siret

5. oktoober 2017

Tere!
Räägitakse taldrikureeglist, aga kui suur või väike see taldrik peaks läbimõõdult olema?

Ette tänades,

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Taldrikureegli puhul ei ole ette antud taldriku suurust, kuid mõeldakse lõuna- või õhtusöögi söömise praetaldrikut. Ise süües tuleb portsjoni suuruse puhul jälgima päevast energiavajadust ning kindlasti seda, et päeva jooksul kokku (näksimisena, toitude koostises) oleks saadud umbes 200 g puuvilju ning vähemalt 300 g köögivilju (siia hulka ei loeta kartulit, oliive ja avokaadosid, küll aga kuuluvad köögiviljade alla ka kaunviljad).

Inger

5. oktoober 2017

Tere
Avastasin enda jaoks maitsepärmi ja maitseb väga. Tihti satun hoogu… Kas võib olla tervisele ohtlik süüa päevas ära näiteks veerand pakki (u 30 g)? Kas maitsepärmi liigtarbimine võib põhjustada mingeid tervisehädasid?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

TAI toiduainete koostise andmebaasi andmed pärinevad tootja pakendilt, mistõttu ei tea, kuivõrd usaldusväärsed need on. Nende andmete järgi tuleb 30 grammi pärmi söömisel soovituslikust kõvasti rohkem osasid B-grupi vitamiine, kuid kas nad kõik ka omastuvad ning lisaks, kuna tegemist on vesilahustuvate vitamiinidega, siis liig tuleb igal juhul uriiniga välja, mistõttu sellest küll tervisehädasid tekkida ei tohiks. Samas on tsingi soovituslik ülempiir kestval tarbimisel toidust ja lisanditest kokku 25 mg, 30 grammist pärmist tuleb seda 36 mg. Seega tsingi seisukohast ei maksaks igapäevaselt 30 grammi pärmi süüa. Toitumises üldse kehtivad sellised soovitused nagu mitmekesisus ja mõõdukus, täsub kindlasti ka nendest lähtuda.