Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Tervislik toitumine

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida. Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Silvi

15. mai 2017

Tere
Minul oleks küsimus soola tarbimise kohta. Nimelt, erinevalt tavapärasest soola liigse tarbimisega seonduvatest probleemidest on minul tekkinud hoopis küsimus, kas soola saab ka tarbida liiga vähe? Kas ka see võib põhjustada terviseprobleeme? Mina ei kasuta n.ö lauasoola praktiliselt üldse, samuti mitte valmistoite, ehk siis, organism saab vaid looduslikult toiduainetes esinevat naatriumi ja ka veidi Saibis ja võis olevat soola (võis on seda 0,35 g 100 g kohta, päevas söön leiba 70 g ). Maitsemeel on nii harjunud, et ma ei taha üldse soolast. Selguse mõttes lisan nimekirja toiduainetest, mida tarbin:
1. värske kurk, tomat, paprika, sibul, avokaado
2. pähklid, seemned (naturaalsel kujul), u 100 g päevas
3. tume šokolaad (85% kakaouba), 50 g
4. Saib (70g) või kaerahelbed (80 g päevas)
5. Delma margariin (u. 40 g päevas)
6. kanafilee või lõhefilee 150 g päevas, küpsetatud ahjus ilma soola lisamata
7. paar korda nädalas muna (2-3 korraga)
8. kookosrasv, oliiviõli (külmpress)
9. kohv (must, suhkruta)
10. vahel ka natuke jäätist
Ka suhkrut saan väga vähe, kuid see vist küll ei tohiks olla probleemiks, sest süsivesikuid siiski saan.

Ette tänades
Silvi

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Naatriumi optimaalne saamine päevas oleks umbes 800-1200 mg, maksimaalne 2400 mg päevas ning arvatavalt minimaalne umbes 600 mg päevas. Kui tarvitate veidi ikka ka töödeldud toite (nt leiba-saia vm), siis ei tohiks naatriumi saamine olla probleemiks. Ligikaudseid toitude naatriumisisaldusi on võimalik ise vaadata siit. Teie poolt antud toitude naatriumisosaldused:
1. köögiviljad – naatriumisisaldus neis on väga väike. Suhteliselt suurem on see nt spinatis (ca 300mg/100g), varsselleris (ca 100mg/100g), keedetud peedis (ca 40mg/100g).
2. pähklid-seemned – väga naatriumivaesed. Kõige enam linaseemnetest (60mg/100g), seeseamiseemnetest (40mg/100g). Pähklites kõigis alla 20mg/100g.
3. tume šokolaad 70% – naatriumi 10mg/100g, tumedamas ilmselt umbes sama sisaldus
4. saibis ca 440mg/100g; kaerahelbed – 2mg/100g
5. delma ca 130mg/100g
6. kuumutatud kanafilee ja lõhe (ca 55mg/100g)
7. 1 muna ca 70mg

Anon

13. märts 2017

Tere!
Olen 19, 157 cm pikk ja 43 kg.
Alustasin tervislikuma toitumisega (vähem rasva ja veel vähem süsivesikuid). Teen regulaarselt trenni ka jne. Söön palju valke. Olles juba mõned nädalad sellise eluviisiga, hakkasid mul jalgadele sinikad tulema iseenesest. Millest see võib tulla?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Olete tugevas alakaalus. Teie kehamassi indeks on 17.4 samas kui normkaalu alampiiriks on 18.5. Mistahes piirangud toiduvalikutes ning viimastega kaasnev alakaal on  tõsine risk tervisekahjustuste tekkeks. Tekkivad verevalumid on ilmselt viide tõsisele toitainetepuudusele. Antud kaalu, KMI ja teie poolt kirjeldatud treeningkoormuste juures pole tõenäoline, et tagate oma kehale tasakaalustatud ja mitmekülgse toiduvaliku.  Soovitan teil pöörduda toitumisnõustamisele, et analüüsida oma senist toitumist ja muuta see vastavaks teie vajadustele. Samuti soovitan teil pöörduda perearstile ja teha vereanalüüsid, et leida, milline on organismi hetkeseis (hemogramm, valgu tase, ferritiin, B12, jm).  Ennem kui toitumiskava pole teie tegelikele vajadustele kohandatud ei tohiks te treeningutega jätkata.

Maarja

26. veebruar 2017

Tere!
Sooviksin tervislikumalt toituma hakata…
Kas teil oleks mõni koduste vahenditega valmistatav päevane menüü.
Aitäh!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kuna inimeste toitumisharjumused on erinevad, siis ühest toitumiskava, mis igaühele sobib, ei ole võimalik anda. Pigem saab anda soovitusi, mida peaks toitumises muutma, kuid ka selleks tuleks teada, mida inimene seni on söönud ja mida ta üldse on nõus muutma. Soovitan alustuseks pidada umbes kümne päeva jooksul toidupäevikut (koguseid kaaludes ning söömist mitte muutes) ning siis vastavalt saadud tulemustele hakata vaikselt toitumist muutma. Milliseid toite eelistada ja kui palju neid sööma peaks,  saab täpsemalt lugeda siit.

Maarja

12. veebruar 2017

Tere!

Minu mure seisneb selles, et sooviks alustada teed tervislikuma elu poole, kuid ma ei ole leidnud seda õiget ja sobivat toitumiskava.
Paraku ka see veel mureks, et pole üldse hommikusööja inimene ja kui ärkan enne tööle minekut kuskil 8st hommikul ja 10ks tööle lähen, siis söön ma vahepeal üldse hoopis nt kuskil 12-13 vahel, sest lihtsalt pole isu.
Aga suur tahe on oma Kaalule rohkem tähelepanu osutada ja end käsile võtta ning olla paremas vormis. :)
Lugupidamisega,
Maarja

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kõige õigem oma toitumise tervislikumaks muutmiseks on see, kui võetakse aluseks oma hetketoitumine ja püütakse teha selles väikesi muudatusi, mille kohta ollakse kindel, et sellega saadakse hakkama. Igasuguste väljatöötatud toitumiskavade miinuseks on see, et need ei arvesta inimeste harjumustega ning ühel hetkel, kui inimesel kaob motivatsioon või ta enam niisama ei suuda/taha sellest toitumiskavast kinni pidada, siis pöördub ta tagasi vanade toitumisharjumuste juurde ega ole ka midagi õppinud. Alustada võiks sellest, et umbes 10 järjestikuse päeva jooksul katsute kõik söödud toidud-joogid kaaluda (ilma oma tavapärast toitumist muutmata) ning kirjutada need üles toitumisprogrammi, siis teostate koondanalüüsi, kuna ühe päeva toitumise analüüsimisel suurt mõtet ei ole. Sealt edasi annab juba programm nõuandeid, millele peaks oma toitumises tähelepanu pöörama. 
Enamiku inimeste jaoks kehtivad järgmised soovitused: suurendada täisteratoodete, köögiviljade, pähklite-seemnete osakaalu menüüs, vähendada valmistoodete (sh lihatooted, magusad piimatooted), määrderasvade ja maiustuste-saiakeste koguseid. 
Kaalu alandamiseks täpsemaid nõuandeid leiate siit

Alina

8. jaanuar 2017

Tere!Teil on kirjas,et valke peaks olema 10-20%,rasvu 25-35% ja süsivesikuid 50-60%.Kas valke ja rasva protsendid on ikka õiget,kuna tervise püramiidi järgi rasvad on üleval ja valgud nende all,ehk siis valke kogus peaks olema suurem kui rasva.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Need protsendid väljendavad põhitoitainete osakaalu soovituslikust energiast, mitte seda, kui suure osa grammilisest saamisest peaksid vastavad toitained andma. Valkudest peaks tulema soovituslikust energiast 10-20%, rasvadest 25-35% ning süsivesikutest 50-60% ja need arvud vastavad tõepoolest viimastele riiklikele soovitustele.
Kui soovituslik päevane energiakogus on 2000 kcal, siis see tähendab, et valkudest peaks tulema 200-400 kcal. Üks gramm valke annab 4 kcal, mis omakorda tähendab, et 2000 kcal juures on soovituslik valkude kogus vahemikus 50-100 grammi. 

r.

6. detsember 2016

Mida arvate, kas selle proteiinibatooni (http://www.ifit.ee/quest-nutrition-batoon ) tarbimine igapäevaselt ühe vahepalana võiks avaldada mingit mõju? Kas on halb, kui iga päev seda vahepalana süüa? Lingi alt avanevad koostisosad ja kaloraaž.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui võtta aluseks päevane energiavajadus 2000 kcal ning eesti soovitused, et valgud peaksid andma päevasest energiast 10-20%, siis tähendaks see 50-100 g valke päevas. Seega, üks selline batoon annab valkudest päris suure koguse ehk et peaks vaatama, milline on ülejäänud toidulaud, et valkude kogutarbimine soovitust ei ületaks.
Kiudainete saamise seisukohast on tegemist tõelise kiudainete”pommiga”, kuna naiste päevane soovitus on minimaalselt 25 grammi ning ühest batoonist saab kiudaineid päris palju.
Samas sisaldab batoon ka üsna palju soola. Kui antud naatriumikogus soolale ümber arvutada, siis peaaegu ühe grammi. Päevas tohiks täiskasvanud inimene soola saada kõikidest allikatest kokku maksimaalselt 6 grammi.
Aga üldiselt oleks toitumises siiski hea teatav mitmekesisus, et päris igapäevaselt üht ja sama toodet ei tarbitaks.

siiri

8. november 2016

Tere!

Mul on ülekaal ja kõht on pidevalt kinni .Ja veresuhkur on kõrge piiri peal .Kaalusin hakkata taimetoitlaseks .Loobuda mõneks ajaks lihast kas see on soovitatav ?Muudan oma menüü taimsemaks .Kas lihast võib loobuda täielikult ?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kõhukinnisuse vältimiseks tuleks saada piisavalt kiudaineid. Parimateks kiudainete allikateks on (täis)teraviljatooted, puu- ja köögiviljad ning marjad.  Lisaks tuleks juua päevas kolm klaasi puhast vett ning kindlasti olla füüsiliselt aktiivne (vähemalt 30 minutit tempokat jalutuskäiku iga päev). Mõnel juhul võib abi olla ka hapupiimatoodete kasutamisest. Kui otsustate lihast loobuda, siis peaksite väga läbi mõtlema oma toidulaua, et ühtegi vajalikku toitainet puudu ei jääks. Igal juhul on soovitatav magusatest näksidest kas täielikult või suures osas loobuda. Kui palju mingeid toite peaksite sööma, selle kohta leiate infot siit ja siit.

A-m

8. november 2016

Tere! Minu sõbranna võttis üle 26 kilo 1,5 aastaga LCHF toitumise abil alla. Nüüd kaalub ta umbes 62-64kg. Probleem on selles et nüüd ta seda toitumist ei tee ja on tekkinud probleem, et ta sööb korra päevas. Ta teadvustab endale, et see ei ole normaalne ning hakkab tervisele, kuid kasu nagu pole, sest ta kardab jälle paksuks minna. Kuidas mina saan teda aidata, kui ma ei ole temaga igapäevaselt koos ning ta elab üksi?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kahjuks teised inimesed väga aidata ei saa, vaid inimene peab ise saama aru, kuidas peaks sööma ja vastavalt sellele ka käituma. Kui inimene saab vajadusest vähem erinevaid toitaineid (kiudaineid, mineraalaineid, vitamiine), siis mõjutab see tema tervist, aga ka ainevahetust. Seetõttu on mõistlikum süüa normaalselt ja katsuda toidust kõik vajalikud toitained kätte saada. Kui aga normaalkaalus inimene kardab paaniliselt paksuks minna, siis võib see hoopis viidata psüühilisele probleemile.

Miia

17. oktoober 2016

Tere, tegemist on insuldijärgselt taastuva naisega, kes ratastoolis viibinud 2 ja pool aastat. Füüsiliseks tegevuseks iga päev paar tundi passiivset ja aktiivset võimlemist ning kõnniharjutust. Küsimus: palju kaloreid on normaalne tema päevaseks toitumiseks arvestada? Tema pikkus 170 cm ja kaal 67 kg, vanus 51 aastat.
Tänan ette

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Põhiainevahetuseks vajab selline inimene (0,0342×67+2,10×1,7-0,0486)x240=(2,2914+3,57-0,0486)x240=5,8128×240=1395kcal. Arvestades tema väga väikest füüsilist aktiivsust, siis peaks saadud arvu korrutama läbi füüsilise aktiivsuse koefitsiendiga 1,4, seega võiks lõplikuks vajalikuks koguenergiavajaduseks tulla umbes 1950 kcal. 

Mai

22. september 2016

Tere ,oleks selline küsimus ,et kui suur peaks olema 20-aastase tütarlapse päevane energiavajadus (kaal 54 kg ,pikkus 167 cm) ,trenn on 6 korda nädalas (tegeleb pikamaajooksuga ) .Kas 1600 kcal on normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Selliste näitajatega naisterahva päevane põhiainevahetuseks kuluv energiakogus on umbes 1300 kcal.  See arv korrutatakse läbi füüsilise aktiivsuse koefitsiendiga, et saada kogu päevast energiavajadust. Tavalisel, mitteaktiivsel inimesel, on selleks koefitsiendiks umbes 1,4 ehk kokku peaks päevas saama minimaalselt 1800 kcal. Kuna aga tegeletakse veel sportimisega, siis näiteks tunniajane jooks (tempoga 8km/h) kulutab veidi üle 400 kcal. Seda kõike arvesse võttes võib öelda, et 1600 kcal päevas on kindlasti liiga vähe.