Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Tervislik toitumine

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Alo

25. mai 2018

Tere,

Loen TAI voldikut suhkru tarbimisest. Voldikus on selgelt öeldud, et lisatud suhkrute maksmumkogus täiskasvanud võiks olla kuni 50 g päevas, samas on öeldud et mahla pole soovitatav juua üle 2 klaasi päevas, kuna siis on juba saadud 30g looduslikke suhkruid. Seega siit tekib küsimus, kas nii looduslikke kui ka lisatud suhkrute lubatud kogus on päevas oluliselt suurem kui 50 g. Või siis õigem on küsida palju on lubatud nn looduslikku suhkrut süüa?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Otseselt ei ole olemas soovitust suhkrute (s.o siis kas eraldi looduslike või looduslike ja lisatud suhkrute kokku) tarbimiseks. Teada on, et aju vajab igapäevaselt umbes 130 grammi glükoosi, sinna peaks aga lisanduma vähemalt 30–50 grammi glükoosi, et katta ka erütrotsüütide ja mõnede teiste glükoosipõhiste rakkude energiavajadus. Samas ei pea seda kogust saama glükoosina, kuna ka näiteks toiduga saadud sahharoos ja tärklis lagunevad seedekulglas glükoosiks. Seega oleks ennekõike vaja jälgida seda, et lisatud suhkruid söödaks võimalikult vähe, kuid üldine süsivesikutest saadav energia võiks anda 50-60% soovituslikust energiakogusest. Näiteks 2000 kcal juures oleks see minimaalselt 1000 kcal ehk umbes 250 grammi süsivesikuid päevas.

Tarvo

19. mai 2018

Tere,

Tahtsin küsida, et mida Te arvate valgest riisist? Mis vahe on valgel riisil ja pruunil riisil? Ise mõtlen, et valge riis oleks nagu kartul, mis on kooritud :) Kas see mõjutab kuidagi tervist? Proovin leida head seletust.

Lugupidamisega: Tarvo

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Maaeluministeeriumi Toidujärelevalve büroo juhataja Maia Radin: “Otseselt ei ole mõisteid „pruun riis“ ja „valge riis“ defineeritud, aga üldjuhul mõeldakse pruuni riisi all kooritud riisi ehk eemaldatud on terakest; ja valge riisi all kroovitud riisi ehk eemaldatud on terakest ning osaliselt või täielikult seemnekest ja idu, viimast leidub nii poleeritult kui ka poleerimata. Riisi töötlemine ei muuda teda tervisele kahjulikus/ohtlikuks. Küll aga on osade vitamiinide-mineraalainete sisaldus pruunis riisis pisut suurem võrreldes valge riisiga. Seoses anorgaanilise arseeni leidumisega riisis ja riisitoodets, võiks piirata selliste toodete (nt pruuni riisi, riisigalettide, -vahvlite )  tarbimist juhul, kui inimene tarbib neid igapäevaselt suurtes kogustes. Riisi hinda mõjutab ilmselt rohkem tegureid kui ainult töötlusviis, nt ka sort, päritolu, tootmisaasta (kasvatustingimused) vms.”

Kersti

25. märts 2018

Tere!

Olen enda arvates üsna teadlik toituja, sest mind ümbritsevad erinevad spetsialistid kellelt olen head nõu saanud. Toitumine oli üks aasta jagu korraks, aga nüüd on tulnud ette tüdinemus ja mulle käib vastu kõik see, mida enne sõin. Kana ei taha nähagi. Kala on ainus, mida veel isuga söön. Kodujuust on vastik. Salatit ei taha enam mäluda. See kõik on kuidagi nii igavaks muutunud ja isutavad ainult kõige rasvasemad toidud. Muidugi ei ole saanud ma juba paar kuud ka trenni teha ning seetõttu on olemine kuidagi mandunud. On tavapärasemast natukene pingelisemad ajad. Mida teha? Kuidas saada üle sellest? Kuna miski enam ei isuta, siis kõht muutub üks hetk nii tühjaks ja ma söön selle hoopis shokolaadist täis. Ja kõike muud, saiakesi ja asju, mida enne keeldusin isegi maitsma.
Olen 166cm ja 50kg, juhuks kui see info võiks olla määrav.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Mingeid erilisi nippe isu tõstmiseks pole. Soovitatav on ka isu puudumisel planeerida korrapärased söögikorrad, et vältida ülesöömishooge ja liigset maiustamist. Kuna on pingeline aeg, tasuks nõu pidada ka psühholoogiga, et selgitada kui palju mõjutab ülekoormus isusid ning vajadusel tegeleda siis põhjalikumalt vaimse tervisega. Soovitada võib psühhiaatria ja psühhoteraapia keskust „Sensus“.

inks

9. veebruar 2018

tere! kui suur oleks mu energiavajadus, kui olen 15 aastane tütarlaps, kaalun 59kg ja pikkus on 179 cm? trenni teen nädalas 4x umbes 1.5h

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Energiavajadus on üsna individuaalne, kuid keskmiselt võib öelda, et selliste parameetrite juures on minimaalseks energia vajaduseks päevas umbes 2300-2400 kcal. Sõltuvalt isikupärast ja treeningute intensiivsusest võib see ulatuda isegi kuni 2500 kcal-ni päeva kohta.

Kai

1. veebruar 2018

Tere ,kui suur peaks olema energiavajadus päevas naisel kes kaalub 56 kg ,166 cm ,25a. Suurem osa päevast istuv eluviis ,pärast tôôd treeningud 5-6x nädalas 1.30-2 tundi .

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Lõplik energiavajadus sõltub treeningute aktiivsusest, aga ka inimese ainevahetuse eripärast. Suure tõenäosusega võiks see jääda 2000-2100 kcal vahele.

Hanna

19. november 2017

Tere!
Kas parim vahepala on söögikordade vahel küpsis ja šokolaad?Mis see teeb kui söön nii?

Kas kõik lisaained on toidus kahjulikud?Kas on?Miks?Mis see teeb?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küpsis ja šokolaad ei ole kindlasti parimad vahepalad. Seda kahel põhjusel. Kui sööd neid liiga palju ja ületad seeläbi oma päevast vajalikku energiasaamist, võid muutuda ülekaaluliseks. Teine, suurem põhjus on isegi selles, et sellised magusad näksid annavad küll palju energiat, rasvu, süsivesikuid, kuid sisaldavad vähe või üldse mitte kiudaineid, vitamiine, mineraalaineid. See omakorda tähendab seda, et kui sööd neist asjadest kõhu täis, jäävad söömata täisteratooted, puu- ja köögiviljad, piimatooted, kala, pähklid-seemned jm toidust, kust kiudaineid, vitamiine ja mineraalaineid saaksid. Kõik need aga on organismi tervise seisukohalt äärmiselt olulised. 

Kõik lisaained, mida on lubatud toidus kasutada, on kasutatavates kogustes ohutud. Seda aga ainult juhul, kui inimene ise sööb mitmekesiselt ning ei tarbi pikaajaliselt suurtes kogustes vaid ühtmoodi asju (nt kummikomme, light-karastusjooke vm). Viimasel juhul võib tõepoolest mõne lisaaine kogus ületada lubatut ning kaasa tuua terviseprobleeme. Samuti võivad mõned lisaained (ennekõike sünteetilised magusained ning asotoiduvärvid) mõnel inimesel esile kutsuda ülitundlikkuse nähte, mistõttu need inimesed peaksid neid lisaaineid kindlasti vältima. Kuna toidusoovitustes soovitatakse toit valmistada ise värsketest toorainetest, siis selline lähenemine juba iseenesest viib toiduga saadavate lisaainete koguse miinimumini. Lisaainetest saab täpsemalt lugeda siit.

Kai-Liis

19. november 2017

Tere!
Olen 14-aastane tüdruk kellel on probleem oma kehakaaluga. Nimelt olen 165cm ja kaalun 56kg, pool aastat taasi kaalusin aga 52kg ja olin endaga palju rohkem raul. Mu toitumine on kohutav ja suhkruid söön üleliia, samas liigun ja kain 3x nadalas trennis, mida peaksin tegema, et kaalust alla ja toitumine normi saada?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Praeguse pikkuse ja vanuse juures võiksid kaaluda kuni 62 kg, et olla normaalkaalus. Kaalust alla võtma seega tegelikult ei peaks. Küll aga oleks tõepoolest vaja toitumisele tervikuna veidi enam tähelepanu pöörata. Selles osas sõltub kõik kahest asjast – teadmised ja nende rakendamine. Suhkrutest ning kuidas nende söömist vähendada, saad lugeda täpsemalt suhkruvoldikust. Sellest, kuidas oma üldist toiduvalikut kujundada, räägivad toidusoovitused. Ja siis on veel vaja ainult motivatsiooni ja tahtejõudu, et omandatud teadmisi ka päriselt rakendada.

Florian

8. november 2017

Tere!

Eestis läbi viidud D-vitamiini taseme uuringud on näidanud, et paljudel siinsetel inimestel on D-vitamiini tase ebapiisav. Eriti levinud on see probleem pimedamal osal aastast, kuid paljudel ka suvisel ajal. (http://www.sivaya.ee/wp-content/uploads/D-vit_Eesti_Arst.pdf)

Rikastamata tavatoiduga on keeruline saada soovituslikku D-vitamiini kogust (10 µg päevas). Riiklikes toitumissoovitustes on kirjas, et juhul, kui toit ei taga piisavat vitamiinikogust, võib olla vajalik rikastatud toitude tarbimine või D-vitamiini lisavõtmine toidulisandina.

Kas TAI hinnangul on kohane kasutada sõime- ja lasteaialaste toitlustamises laste D-vitamiini vajaduse osaliseks katmiseks D-vitamiiniga rikastatud piimatooteid? Või pigem soovitate täielikult vältida D-vitamiiniga rikastatud piimatoodete kasutamist lasteaias ja sõimes? Kui soovitate täielikult vältida, siis mis oleks selle soovituse teaduslik alus?

Vastuse eest ette tänades

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Parim viis D-vitamiini saamist suurendada on teha seda läbi mitmekesise toitumise erinevatest toiduallikatest, sh kalast. Tõepoolest, teame, et D-vitamiini piisav saamine on enamikul inimestest probleemiks ning D-vitamiiniga rikastatud piimatoodete kasutamine üks võimalik meede puuduse vähendamiseks. Praegusel hetkel tuleb lasteasutuste toitlustamisel lähtuda kehtivast määrusest.

Tiit

22. oktoober 2017

Tere
Tundub ,et mul on jälle natue toitumine käest ära läinud sest suvel oli
täitsa pika aega vööümber 96 mis oli minu vanuse 47 aastat oli päris
hea aga nüüd tunnen ,et asi käest ära läinud ostisn endale kaalu mis
on elekttroonile ja näitab ,et mu kaal on praegu 90,4 kg ja vist pean nii
mitmed asjad toidust ära jätma eriti kus on suhkur ja kõik selline ja tuenn ,et pean päris suure muutuse tegema oma toidu menüüs sest
minu on juba jõuluks kaalust väheamalt 6kg alla saama sest praegune kaal on minu jaoks liiga palju ilm selgelt tuleb ära jätta suhkur ja süsivesikud sest tunnen ,et nüüd pimedal ajal on toiumis
vajadus suurem kui suvel kuigi käin ka kõndimas 2-3nädalas seda siis 6,5-7,0 km päevas see teeb tubli 45 minutit kõndi üsna aktiivselt.
Ja kust alustada ,et ma ei liialtaks enam selle magusa söömisega.
Aitäh.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kindlasti ei pea jätma menüüst välja kõiki süsivesikuid. Süsivesikute alla kuuluvad tärklis (nt teraviljades, kartulis), seedimise seisukohast üliolulised kiudained (peamiselt täisteratoodetes, puu- ja köögiviljades) ning suhkrud. Viimaseid leidub looduslikult väga paljudes toiduainetes (nt puu- ja köögiviljades, aga ka piimas) ning neid võib olla lisatud toitudesse tootmise käigus. Ennekõike peaks vähendama lisatud suhkrute saamist. Seetõttu tuleks võimalusel süüa väga vähe või isegi vältida toidupüramiidi tipus paiknevaid magusaid näkse ja jooke. Tihti alustavad inimesed söömist toidupüramiidi n-ö valest otsast ehk et kõigepealt süüakse asju, mis maitsevad (suures koguses magusaid ja soolaseid näkse, lihatooteid, magusaid piimatooteid) ning alles siis, kui kõhtu veidi veel mahub, ehk ka natuke putru või köögivilju. Tegelikult peaks segatoiduline inimene sööma toite kõigist viiest toidugrupist (teraviljatooted ja kartul; puu- ja köögiviljad ning marjad; piim ja piimatooted; kala-muna-linnuliha-liha; lisatavad toidurasvad, pähklid-seemned, õliviljad). Koguseliselt enam tuleks süüa kahe esimese toidugrupi toite. Kui selliselt toimida ning teha ka õigeid valikuid toidugrupi siseselt, peaks see aitama kaasa magusasöömise vähendamisele. Magusast endast tuleb teadlikult hoiduda, sest ainuüksi ühe kommi söömine võib lõppeda taas sellega, et süüakse tühjaks terve kommikott. 

betty

22. oktoober 2017

Tere mina olen rase ja tahtsin teada kuidas peaks normaalselt toituma palun saatke ruttu sest nadala parast tahtaeg.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Loote arengus on kõige olulisemad viljastumisjärgsed esimesed nädalad, mil pannakse paika kogu tema edasine tervis ja areng. Sellel perioodil on tulevase ema toitumine kriitilise tähtsusega (nt folaatide defitsiit võib tuua kaasa väärarenguid). Raseduse viimastel nädalatel ei ole võimalik toitumisega sündiva lapse tervist enam oluliselt mõjutada (v.a juhtudel, kui näiteks tarvitatakse alkoholi või suurtes kogustes kohvi). Küll aga tuleks tervislikult toituda ka siis, kui laps on sündinud ning teda imetate. Nõuandeid selleks leiate raamatust Rasedate ja imetavate emade toitumis- ja  toidusoovitused. Toitumist saate jälgida toitumisprogrammi NutriData abil.