Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Toitumine ja tervis

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida. Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Liis

9. august 2017

Tere
Mu nooremal vennal on diabeet, süstib igapäev insuliini enne söömist ja kui hommikul ärkab. Ta on alles 15 aastane aga kehakaal on 111.5kg. Kuidas peaks ta toituma nii, et veresuhkur poleks madal

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Sellele küsimusele oskab kõige paremini vastata mõni diabeediõde. Toitumisnõu esimest tüüpi diabeedi osas saab päris mitmel pool kliinikutes ja ELDÜ (Eesti Laste ja Noorte Diabeedi Ühing) on korraldanud sageli koolitusi ning laagreid. Seega tasub uurida toitumisnõustamise võimalust diabeediõelt või siis võtta ühendust ELDÜga. Toitumise saab antud haiguse puhul panna paika vaid koos veresuhkru taseme jälgimisega. Samuti oskavad kogenud nõustajad anda soovitusi, kuidas diabeediga sportida.

Helen Kalmus

14. juuli 2017

Tere,

Olen 40-aastane naine. Elu aeg olen olnud terve inimene, kehakaalu probleemideta, allergiateta.
14 aastat tagasi tekkis pidev nohu, mis lõppes ninavaheseina operatsiooniga. Kõik sai korda ning aastaid oli nohu vaid aeg-ajalt sügisel ja kevadel.
Uuesti tekkis nohu raseduste ajal: 6 ja 4 aastat tagasi. Põhjus oli tõenäoliselt hormonaalne. Peale sudafedi ei aidanud midagi. Laste sudafedi variant oli ligi 4-5 kuud mul kasutuses. Peale sünnitusi kõik normaliseerus.
Kuid 2016 augustist algas pidev nohu. Allergiatestid ei näidanud midagi. Oktoobrist muutusin taas sudafedi sõltlaseks. Küll aga avastati, et ninaluu on väga kõver, karbikud teisel pool jällegi ebanormaalselt suured. Nii toimus 2017 jaanuaris uus operatsioon. Kõik läks kenasti, ruumi tuli küll juurde, kuid ilma xymelini või sudafedita ei saanud endiselt läbi, sest limaskestade turse oli pidevalt väga tugev. Mai lõpust alates ei toimi enam aga miski, ka sudafed mitte. Loobusin kolmeks nädalaks piimatoodetest, nisujahust, magusast, kuna need tekitavad lima. Nuusata väga midagi ei ole, kuid turse on pidev või siis ühest ninapoolest teise.
Arstid ütlesid otse, et nemad kroonilist nohu ravida ei mõista. Diagnoos vasomotoorne riniit.
Kas põhjus saab olla hoopis mingi toiduaine talumatuses? Kui jah, siis kuhu pöörduda või milliseid teste soovitate teha? Pakkumisi on ju palju….

Tänud ette,

Helen

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Sellisele küsimusele on kirja teel raske vastata. Siin võib olla mingeid seoseid toiduga, aga enne peaks nägema verepilti ja võib-olla täitma ka toidupäevikut.  Samuti peaks nägema, millised allergiatestid täpselt tehti, et otsustada, kas saab midagi veel juurde teha. Võimalus on pöörduda toitumisterapeudi vastuvõtule.

Alekask Hans

1. aprill 2017

Tere. Olen 71 aastane. Tegin vereproovi ja selgus, et kusihappe norm oli 540 ymol/l . Oleksin tänulik kui saadaksite mõned lõuna ja õhtuse söögikorra retseptid. Kas on saada ka mõni küsimüügi ravim apteegis. Teid ette tänades.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Paarist retseptist üksi ei ole kindlasti kasu, et kusihappe taset normaliseerida. Kusihape tõuseb veres kui sööme liialt puriinide nimelisi ühendeid sisaldavaid toite. Kõrge kusihape on seotud podagra tekkeriskiga. Selleks et langetada kusihapet ja vältida podagra teket, tuleb eelkõige vähendada puriiniderikaste toiduainete söömist ja juua päevas 1,5-2 L vett. Siit lingilt leiate Ida-Tallinna Keskhaigla patsiendijuhendi faili, kus on toodud, milliseid toiduaineid peaksite üldiselt vähem sööma.

Anonüümne

31. märts 2017

Olen aastaid kannatanud akne all. Mõne aasta eest selgus, et selle põhjustajaks olid piimatooted. Piimatoodete täielik menüüst välja jätmine (ka nende toodete, mis sisaldavad piimatooteid) vabastas mu täielikult probleemist, mille all aastaid kannatasin ning mida arstid lahendada ei suutnud. Piimatoodete tarbimine (ka väga väikeses koguses) toob akne kohe tagasi. Nüüd on mul küsimus, et kui olen piimatoodetest täielikult loobunud, siis kas mul tuleb oma menüüsse midagi piima kompenseerimiseks asemele võtta. Kaltsiumitablette olen proovinud, aga need ajavad mul südame pahaks.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Esmalt oleks vaja määrata veres nii kaltsiumi kui vitamiini D tase, hindamaks hetkeseisu. Toidu poolest võiks lisada tumerohelistele köögiviljadele lisaks ka kaltsiumiga rikastatud jooke-sööke (kaltsiumiga rikastatud soja-,  riisijook vmt). Samuti sobib taimetoidu poolt tofu. Proovida ka erinevaid toidulisandeid, sest ühe toote sobimatus ei tähenda, et kaltsiumi toidulisandid üldse ei sobi.

Tiit

15. veebruar 2017

Tere
olen 186 cm pikk ja püüan liikuda võimalikult igapäev vähemalt
30 minutit aga käisin nüüd Perearsti juures jaanuaris siis oli veresuhkur kõrge näit oli 7 aga normaalne oleks 6 tegin otsuse ,et
edasi pidi luban endale ainult 1 komm kuus ja kohvi ja teed joon
nüüd ilma suhkruta mida teha ,et edapidi oleks veresuhkur nomis
sest ei tahaks küll ,et Perearst ütleks et mul on suhkru haigus
ja kui käin kõndimas siis on mul ka sammulugeja ka peal mis motiveerib päris hästi rohkem kõndima ja olen kõigest 47 aastat vana ja vööümber võiks ka olla kuskil 94-96 cm aga praegu on see 101-103 cm ja kehakaal võiks olla väiksem kusikl 83,5-84 kg aga preagu on 86- 88 vahel tumnen,et seda on minu jaoks liiga palju .
Aitäh.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Kuna kirjast ei selgu, kas vereproov oli tehtud hommikul, ilma söömata või päeva peale, mil olite juba söönud. Seega ei saa konkreetset otsust teha. Ühe vereanalüüsi alusel on enamjaolt raske diabeeti diagnoosida. Veresuhkur tuleks määrata veeniverest hommikul, pärast 12-tunnist söömata olemist ning lisaks tuleks määrata glükeeritud hemoglobiini ehk kolme kuu keskmise veresuhkru tase (HbA1c). Kui siis jääb diagnoos kahtlaseks, saab teha ka glükoosi tolerantsi testi.  Magusatarbimist võib loomulikult piirata ning liikumine ja kaalukorrektsioon tulevad antud loo kontekstis kindlasti kasuks.

Evelin

8. veebruar 2017

Tere!
Soovin teada millised bakterid toodavad soolestikus K vitamiini ja kas neid saab manustada ka apteekides müüdavate probiootikumidega?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Sellele küsimusele vastab AS Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskuse projektijuht Kaarel Adamberg “Vitamiin K ehk menakinoone toodavad hingavad bakterid (nt perekondadest Bacteroides, Escherichia, Enterobacter, Serratia jt). Teatud tingimustel on selleks võimelised ka mõned piimhappebakterid (nt Lactococcus lactis, mõnikord on neid ka apteekides müüdavates bakterisegudes, mida võidakse müüa probiootikumide nime all). Seega oleks parem vitamiini K tootvate bakterite kasvu soodustada sobilike kiudainetega.”

Pille

4. veebruar 2017

Tere.
Kui olen läbinud antibiootikumi kuuri,mis vitamiine ma siis peaksin sööma?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Ennekõike tuleks jälgida, et saate toiduga piisavalt kiudaineid. Üldjuhul soovitavad arstid osta antibiootikumikuuri korral apteegist ka kohe lisaks pre- ja/või probiootikume. Vitamiinid on vajalikud üldiseks organismi toimimiseks ning ennekõike tuleks neid saada toiduga (v.a vitamiin D, mida tuleks, eriti talvisel perioodil, tarvitada toidulisandina lisaks). Kuna osasid vitamiine sünteesitakse osaliselt ka seedetrakti mikrofloora poolt ning antibiootikumid võivad nende sünteesimist vähendada, siis sellest vaatepunktist lähtuvalt tuleks ennekõike jälgida, et saate piisavalt K-vitamiini, niatsiini, biotiini ja pantoteenhapet. Nende parimad allikad leiate siit.

Arseni Sõtšov

8. jaanuar 2017

Tere!
Mul on kaks küsimust korraga. Esimene on Val-Süs-Ras tasakaalust ja teine on portsjonite suuruste kohta.
Minu menüü on koostatud nii, et suuremat osa kaloritest ma saan valgudest. Neid on minu menüüs palju rohkem kui soovitatakse. Süsivesikuid ja rasvu on mul märgatavasti vähem, seesjuures suurim osa sellistest rasvadest on küllastunud rasvhapped, mis ei ole eriti kasulikud. Ma ei tea, kuidas võib valgude kogust vähendada ja süs. ning rasvade arvu tõsta (ka küllastunud rasvhapete arvu viimaste sees langetada). Üks raskuse põhjusest on minu spetsiifiline maitse. Tasub nentida, et mina olen taimtoitlane. Mul pakutakse alates 2200-st kuni 2600-ni kilokalorini päevas. Aga minu praegune menüü ei kata selliseid energiakulusid. Kuidas võib juurde lisada nõutavad kalorid?
Mina söön seitse korda päevas. Kolm neist on hommikueine, lõuna- ja õhtusöök. Teised on vahesöögid, millest ma saan umbes 46% kaloritest. Vahesöökide toidu kogust ma tean, aga kolme peasöökide toidu portsjonite kohta on mul küsimus. Kas on hea, kui ma söön hommikul 200-250 grammi kaera- või hirsiputru, lõunaajal 300 grammi odrakruupi või 200 grammi riisi ning õhtul 200 grammi tatraputru? Või portsjonite suurused peavad olema teised? Muide, Teie võite märgata, et ma ei söö üldse suppi. Kas see võib olla tulevikus gastriidi põhjuseks?
Ette tänades,
Arseni Sõtšov

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Mul tekib kohe vastuküsimus, et kui olete taimetoitlane, siis kuidas on võimalik saada valke kõvasti üle soovitusliku (eriti, kui kirjutate, et sööte väga suures koguses teraviljatooteid). Võib eeldada, et te ei ole vegan, vaid tarbite toiduks ka mune ja/või piimatooteid. Taimetoitlastel kipubki tihti jääma soovituslikust energiakogusest puudu ning seetõttu peavad neil olema söödavad toidukogused suuremad. Selleks, et suurendada rasvade osakaalu menüüs (vähendades samal ajal küllastunud rasvhapete osakaalu), peaks menüü sisaldama pähkleid, mandleid ja seemneid ning ka taimeõli. Kookos- ja palmirasv sisaldavad suhteliselt palju küllastunud rasvhappeid. Süsivesikuid sisaldavad teraviljatooted, kartul, puu- ja köögiviljad, marjad. 
Supi söömata jätmine ei ole seotud gastriidi tekkimisega.

Urmas

10. detsember 2016

Miks muutub katlakivi pruuniks ja kui kahjulik see tervisele on ?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Katlakivi muutub kollakaks kuni pruuniks tänu vees sisalduvale rauale, mis erinevates piirkondades on erinev. Otsest ohtu see tervisele ei kujuta, kuid aeg-ajalt tasub siiski keedunõud katlakivist puhastada. 

Aivar

21. november 2016

Ei tea kas kuulub siia alla.Küsimus siis selline.Millal ma saan aru kui energiajook on maksa kahjustama hakkanud ja millised on sümptonid.Olen kuulnud,et energiajook võib maksa paisutada.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Teadmata kehakaalu ja toitumismustrit laiemalt, on raske öelda, kas ja kui suur võiks olla risk maksa kahjustada. Maksa seisundit saab hinnata nii vereanalüüsidega kui ultraheli uuringu abil, mille vajaduse üle saab otsustada perearst. Maks ise ei pruugi anda mingeid kaebusi, eriti kui tegu tagasihoidlike muutustega.  Küsimus on, et kui palju ja millistes kogustes te energiajooke tarvitate ning kuidas seejuures toitute.