Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Toitumine ja tervis

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida. Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Tiit

15. veebruar 2017

Tere
olen 186 cm pikk ja püüan liikuda võimalikult igapäev vähemalt
30 minutit aga käisin nüüd Perearsti juures jaanuaris siis oli veresuhkur kõrge näit oli 7 aga normaalne oleks 6 tegin otsuse ,et
edasi pidi luban endale ainult 1 komm kuus ja kohvi ja teed joon
nüüd ilma suhkruta mida teha ,et edapidi oleks veresuhkur nomis
sest ei tahaks küll ,et Perearst ütleks et mul on suhkru haigus
ja kui käin kõndimas siis on mul ka sammulugeja ka peal mis motiveerib päris hästi rohkem kõndima ja olen kõigest 47 aastat vana ja vööümber võiks ka olla kuskil 94-96 cm aga praegu on see 101-103 cm ja kehakaal võiks olla väiksem kusikl 83,5-84 kg aga preagu on 86- 88 vahel tumnen,et seda on minu jaoks liiga palju .
Aitäh.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Kuna kirjast ei selgu, kas vereproov oli tehtud hommikul, ilma söömata või päeva peale, mil olite juba söönud. Seega ei saa konkreetset otsust teha. Ühe vereanalüüsi alusel on enamjaolt raske diabeeti diagnoosida. Veresuhkur tuleks määrata veeniverest hommikul, pärast 12-tunnist söömata olemist ning lisaks tuleks määrata glükeeritud hemoglobiini ehk kolme kuu keskmise veresuhkru tase (HbA1c). Kui siis jääb diagnoos kahtlaseks, saab teha ka glükoosi tolerantsi testi.  Magusatarbimist võib loomulikult piirata ning liikumine ja kaalukorrektsioon tulevad antud loo kontekstis kindlasti kasuks.

Evelin

8. veebruar 2017

Tere!
Soovin teada millised bakterid toodavad soolestikus K vitamiini ja kas neid saab manustada ka apteekides müüdavate probiootikumidega?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Sellele küsimusele vastab AS Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskuse projektijuht Kaarel Adamberg “Vitamiin K ehk menakinoone toodavad hingavad bakterid (nt perekondadest Bacteroides, Escherichia, Enterobacter, Serratia jt). Teatud tingimustel on selleks võimelised ka mõned piimhappebakterid (nt Lactococcus lactis, mõnikord on neid ka apteekides müüdavates bakterisegudes, mida võidakse müüa probiootikumide nime all). Seega oleks parem vitamiini K tootvate bakterite kasvu soodustada sobilike kiudainetega.”

Pille

4. veebruar 2017

Tere.
Kui olen läbinud antibiootikumi kuuri,mis vitamiine ma siis peaksin sööma?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Ennekõike tuleks jälgida, et saate toiduga piisavalt kiudaineid. Üldjuhul soovitavad arstid osta antibiootikumikuuri korral apteegist ka kohe lisaks pre- ja/või probiootikume. Vitamiinid on vajalikud üldiseks organismi toimimiseks ning ennekõike tuleks neid saada toiduga (v.a vitamiin D, mida tuleks, eriti talvisel perioodil, tarvitada toidulisandina lisaks). Kuna osasid vitamiine sünteesitakse osaliselt ka seedetrakti mikrofloora poolt ning antibiootikumid võivad nende sünteesimist vähendada, siis sellest vaatepunktist lähtuvalt tuleks ennekõike jälgida, et saate piisavalt K-vitamiini, niatsiini, biotiini ja pantoteenhapet. Nende parimad allikad leiate siit.

Arseni Sõtšov

8. jaanuar 2017

Tere!
Mul on kaks küsimust korraga. Esimene on Val-Süs-Ras tasakaalust ja teine on portsjonite suuruste kohta.
Minu menüü on koostatud nii, et suuremat osa kaloritest ma saan valgudest. Neid on minu menüüs palju rohkem kui soovitatakse. Süsivesikuid ja rasvu on mul märgatavasti vähem, seesjuures suurim osa sellistest rasvadest on küllastunud rasvhapped, mis ei ole eriti kasulikud. Ma ei tea, kuidas võib valgude kogust vähendada ja süs. ning rasvade arvu tõsta (ka küllastunud rasvhapete arvu viimaste sees langetada). Üks raskuse põhjusest on minu spetsiifiline maitse. Tasub nentida, et mina olen taimtoitlane. Mul pakutakse alates 2200-st kuni 2600-ni kilokalorini päevas. Aga minu praegune menüü ei kata selliseid energiakulusid. Kuidas võib juurde lisada nõutavad kalorid?
Mina söön seitse korda päevas. Kolm neist on hommikueine, lõuna- ja õhtusöök. Teised on vahesöögid, millest ma saan umbes 46% kaloritest. Vahesöökide toidu kogust ma tean, aga kolme peasöökide toidu portsjonite kohta on mul küsimus. Kas on hea, kui ma söön hommikul 200-250 grammi kaera- või hirsiputru, lõunaajal 300 grammi odrakruupi või 200 grammi riisi ning õhtul 200 grammi tatraputru? Või portsjonite suurused peavad olema teised? Muide, Teie võite märgata, et ma ei söö üldse suppi. Kas see võib olla tulevikus gastriidi põhjuseks?
Ette tänades,
Arseni Sõtšov

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Mul tekib kohe vastuküsimus, et kui olete taimetoitlane, siis kuidas on võimalik saada valke kõvasti üle soovitusliku (eriti, kui kirjutate, et sööte väga suures koguses teraviljatooteid). Võib eeldada, et te ei ole vegan, vaid tarbite toiduks ka mune ja/või piimatooteid. Taimetoitlastel kipubki tihti jääma soovituslikust energiakogusest puudu ning seetõttu peavad neil olema söödavad toidukogused suuremad. Selleks, et suurendada rasvade osakaalu menüüs (vähendades samal ajal küllastunud rasvhapete osakaalu), peaks menüü sisaldama pähkleid, mandleid ja seemneid ning ka taimeõli. Kookos- ja palmirasv sisaldavad suhteliselt palju küllastunud rasvhappeid. Süsivesikuid sisaldavad teraviljatooted, kartul, puu- ja köögiviljad, marjad. 
Supi söömata jätmine ei ole seotud gastriidi tekkimisega.

Urmas

10. detsember 2016

Miks muutub katlakivi pruuniks ja kui kahjulik see tervisele on ?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Katlakivi muutub kollakaks kuni pruuniks tänu vees sisalduvale rauale, mis erinevates piirkondades on erinev. Otsest ohtu see tervisele ei kujuta, kuid aeg-ajalt tasub siiski keedunõud katlakivist puhastada. 

Aivar

21. november 2016

Ei tea kas kuulub siia alla.Küsimus siis selline.Millal ma saan aru kui energiajook on maksa kahjustama hakkanud ja millised on sümptonid.Olen kuulnud,et energiajook võib maksa paisutada.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Teadmata kehakaalu ja toitumismustrit laiemalt, on raske öelda, kas ja kui suur võiks olla risk maksa kahjustada. Maksa seisundit saab hinnata nii vereanalüüsidega kui ultraheli uuringu abil, mille vajaduse üle saab otsustada perearst. Maks ise ei pruugi anda mingeid kaebusi, eriti kui tegu tagasihoidlike muutustega.  Küsimus on, et kui palju ja millistes kogustes te energiajooke tarvitate ning kuidas seejuures toitute.

auli-agate puusild

9. november 2016

Tere! Sooviks väga hea teie nõu ja abi.
Olen 19,a tüdruk 152cm pikk,ja kaalu täpselt ei tea umbes 60+
Mul oli vahepeal stressirohke aeg ja võtsin kaalust juurde .ja nüüd on mul venitusarmid.
Tahaks teada kuidas ma saaks nendest lahti .
Need on punakad puusadel ..reitel ja rindadel ka
Ja kas see mõjutab ka seda kui saan lapse .siis võivad tulla ju uued ja veel hullemaks minna .mis ma tegema peaks ?
Aitäh ette ära.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Venitusarmid taanduvad noores eas mingil määral iseenesest, kuid lisaks soovitan konsulteerida mõne kosmeetikuga, sest teatud protseduurid, aga ka kreemid aitavad naha taastumisele kaasa.  Esmaselt tuleb aga vaadata üle oma toitumine. Venitusarmide teket võib soodustada ühekülgne, kiirtoitu ja rohkelt suhkrut sisaldav menüü ning vedelikupuudus. Jälgige, et saaksite piisavalt oomega-3-rasvhappeid (rasvane kala, seemned, pähklid, mandlid) ning et menüü sisaldaks taimeõlisid, õlivilju (avokaado). Kuna need on energiarikkad toidud, siis ei pea portsjonid olema suured, kuid oluline on tarbimise regulaarsus. Talveperioodil võtke vajadusel juurde vitamiini D toidulisandi näol. Hoolitsedes järjepidevalt nii oma toiduvalikute kui ka naha eest, ei tuleks uute venitusarmide teket karta. Seda ka raseduse perioodil.

meliika sumberg

11. oktoober 2016

tere,päris suur mure on.Olen 41 naine. Viimased 4 aastat,elasin ainult kohvist ja sõin vaid õhtul kui töölt koju jõudsin. olin nii harjunud. selliselt toitudes hakkas lõpuks kaal tõusma ja ka ammused maohaavad tugevalt tunda andma. juulis otsustasin normaalselt sööma õppida.4 korda päevas,kus esindatud kõik toidugrupid. loobusin magusast ja läbisin maohaavade kolmikravi. kõik toimis,enesetunne on hea ja 2 kuuga on kadunud 8 kg. kuu aega tagasi avastasin,et juuksed langevad välja. võtsin pille ja mul pole aasta aega päevi olnud,nüüdseks ilmusid ka päevad ja ainult 2 nädalase vahega. kas ma olen toitumisega oma hormoonid sassi ajanud? mida teha edasi?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Toitumismuster, mida viljelesite ja sellega kaasnenud kaalutõus ning maoprobleemid võivad olla mõjutanud nii hormoontasakaalu, erinevate toitainete kättesaadavust kui ka soolestiku mikrofloora seisundit.  Soovitan teil nõu pidada oma perearstiga ja teha tervisekontroll, mis hõlmaks võimalusel ka selliseid näitajaid nagu hemoglobiini, ferritiini ja vitamiini D tase. Võttes arvesse maoprobleemide lahendamiseks määratud kompleksravi, võiksite nüüd teha 3-4 nädalase kuuri probiootikumidega. Kui jääte ise hätta, saate küsida parima valiku tegemiseks nõu apteekritelt. Samuti  tasuks minna kontrolli günekoloogile, kui te pole viimasel aastal läbivaatusel käinud.  Probleemide esinemisel saab günekoloog määrata ka vereanalüüsi hormonaalse seisundi hindamiseks.

Arvo

19. september 2016

Tere kuidas oleks võimalik soola taset veres normis hoida. Nimelt eemaldati peakasvaja ning nüüd on veres soolatase madal, söön küll heeringat, juustu, leivapeale võid soolaga. Kuid palju peaksin päevas sööma, et kõik oleks normis.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Ilmselt peate silmas naatriumi taset. Selleks, et teile toitumisalast nõu anda, peaks teadma kogu tervikpilti ja ka teiste analüüside tulemusi. Soovitan pidada nõu oma raviarstiga ning lasta vajadusel mõnel toitumisspetsialistil oma menüü üle vaadata. Ilma analüüside täpseid tulemusi ja diagnoosi teadmata ei saa kahjuks praegusel juhul töötavaid soovitusi anda.

A.

18. august 2016

Tere, Olen aastaid enam-vähem ühes kaalus püsinud. Teen igapäevaselt sporti ja suhteliselt palju muud füüsilist. Paar kuud tagasi tekkis praktiliselt üleöö reitele tselluliit ja reied tursusid ka. Ülejäänud keha on jäänud selliseks nagu enne. Toitumises ei saa asi olla, olen seda laias laastus jälginud ja pigem kipun vähem sööma kui võiks. Olen proovinud igasuguseid variante ja mitte midagi selle turse vastu ei aita – ei toitumine, harjutused, vee joomine… Pisut ajab asi segadusse, et millest selline muutus ja kuidas seda parandada. Aitäh.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Tselluliidi teke ei pruugi alati olla seotud ainult vähese liikumisega, vaid ka sagedased treeningud, mis pole kompenseeritud tasakaalustatud toitumisega, võivad süvendada tselluliidi teket. Soovitaksin pidada nõu mõne treeneriga oma treeningprogrammi osas. Toidu poole pealt on oluline, et ei tekiks valkude puudust. Mainite, et pigem sööte vähem ning just see võib olla tselluliidi tekitajaks, kui söök ei taga kõigi makro- ja mikrotoitainete kättesaamist. Igapäevaselt olgu söögilaual kala-kana-kohupiim-kodujuust, jt head valguallikad. Kollageeni tekkeks (oluline naha elastsuse tagamisel) on vajalik ka piisav kogus C -vitamiini. Seega olgu igapäevaselt menüüs köögiviljad, puuviljad ja marjad. Nõu võib pidada ka mõne füsioterapeudi võ massööriga, sest kui tõesti on tekkinud tursed, saab abi manuaalsetest protseduuridest.