Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Toitumine ja tervis

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

E.

24. oktoober 2018

Kuni 2017. aasta sügiseni oli mu hemoglobiin keskmiselt 130-140 g/l. Sporti ei teinud, viljelesin istuvat eluviisi, sõin normaalselt, mitmekülgselt. Siis hakkasin jooksma 3 korda nädalas. Toitumist ei muutnud. Hemoglobiin hakkas langema (tean, kuna olen doonor olnud, aga alates 2017. aasta sügisest pole saanud verd anda, sest hemoglobiin on liiga madal olnud). 2018. aasta aprillis-mais tundsin, et olen ebanormaalselt väsinud. Hemoglobiin oli 100 g/l, ferritiin 3.8 µg/l. Diagnoositi rauavaegusaneemia, võtsin kolm kuud Ferrumleki. Nüüd on proovid korras. Aga mis edasi? Mulle tundub, et on ainult aja küsimus, millal mind jälle aneemia tabab. Söön kõike ja kohe nagu raske on välja mõelda, mida selles osas parendada. Ilmselt võiksin kohvi vähem juua, saan aru, et see võib raua imendumist pärssida. Samas olen ma viimase aasta jooksul joonud sama palju kohvi, kui siis, kui mul veri korras oli. Kas oleks halb mõte ennetamise mõttes käsimüügis saadavaid rauatablette manustada?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Rauavaeguse teket võisid soodustada faktorid, mida hilisemalt on raske kindlaks teha. Samuti võis olla soodustavaks teguriks eluviisi muutus. Mõnikord võivad rauavaegust soodustada näiteks günekoloogilised probleemid sh. vererohked mensesed ja mao-seedetrakti probleemid. Lisaks on inimesi, kellel on teatud eelsoodumus rauavaeguse tekkeks. Kui rauavaegus kordub, tuleks tervise osas kindlasti teha lisauuringuid, et võimalikud, haigust soodustavad tegurid, välja selgitada. Kui soovite oma treeningutega jätkata, siis tasuks menüü koos mõne toitumisnõustajaga üle vaadata, et olla kindel, kas päevas toiduga saadav raua kogus on piisav. Ise saate menüüd analüüsida toitumise analüüsi programmiga NutriData. Teadmata teie toiduvalikuid on raske öelda, kas teie tänased toiduvalikud võivad viia rauavaeguseni. Rauarikaste toiduainete kohta leiate infot nii siitsamast kodulehelt kui ka Eesti toitumis- ja liikumissoovitustest. Raua imendumist parandavad  C-vitamiini rikkad toiduained.

Ester

25. september 2018

Tere, olen 14a tüdruk olen ~158cm pikk. Mul on selline mure mul on nagu kõht tühi, aga kui hakkan sööma siis söögi isu kaob, vahest ma ikka natukene söön, aga on ka nii kui ei söö kaks ega kolm päeva midagi. Kas ma peaks pöörduma arsti juurde või mida ma peaks tegema?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Siin on raske kirja teel nõu anda. Põhjus võib olla nii füsioloogiline kui psühholoogiline. Päevad läbi söömata olla ei ole kindlasti normaalne ning hakkab mõjuma ka tervisele. Võid proovida pidada toidupäevikut ja süüa n-ö mõistusega ehk lihtsalt sundida ennast sööma. Söö iga päev vähemalt 1700-1800 kcal ning pikema aja keskmiselt jälgi, et saaksid toidust kõik vitamiinid-mineraalained. Kui see ei ole võimalik (toit kutsub esile okserefleksi, hirmu vm), tuleks kindlasti pöörduda esmalt perearsti poole, kes siis oskab suunata õige spetsialistini.

Sten

15. august 2018

Kas oskate soovitada mao allahappesuse korral sobiliku menüüd? Mida kindlasti peaks vältima? Mida võiks toidulaual näha, et toitumine oleks siiski mitmekülgne? Olen pikalt interneist otsinud menüüd, kuid tulutult.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Päris valmis kujul menüüd te ilmselt internetist ei leia, sest kõik valikud ei pruugi kõigile sobida ja väga konkreetsete soovituste saamiseks peaksite pöörduma nõustamisele,.
Enamikul juhtudel ei sobi antud diagnoosiga teravad, väga happelised (tsitrused, tomat, jm), kõrge rasvasisaldusega, ja praetud toidud. Vältima peaks kohvi, karboniseeritud jooke ja enamasti ka mahlu,. Menüüs võiks olla probiootilisi toiduaineid (nt Helluse, Gefiluse tooted). Kuna magu mängib tähtsat rolli valkude seedimisel, võib antud haiguse korral tekkida probleeme, kui toidukord on liialt valgurikas (nt liialt suured lihaportsjonid). Seedimise kergendamiseks  peaks sööma korrapäraselt ning pigem väikeste portsjonite kaupa ja hea oleks toiduaineid toidu valmistamisel eelnevalt võimalikult palju peenestada.

Anu

7. august 2018

Tere!
Kas ja milliseid vitamiine peaks tarbima lisaks kroonilise gastriidi korral?
Pidevalt on suus haavandid, suunurkades lõhed ja vãga kergesti tekivad sinikad.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Sõltuvalt gastriidi tüübist võivad tekkida erinevate vitamiinide-mineraalainete puudused. Samas on oluline vaadata üle kogu oma toitumine, sest kirjeldatud kaebused ei pruugi seonduda ainult gastriidiga, vaid toiduvalikutega laiemalt.
Gastriidiga võib tekkida B-grupi vitamiinide (eriti B12) vaegus. Nähud, mida kirjeldate vastavad B-grupi vitamiinide vaegusele, kuid ilma analüüsideta seda kindlalt väita ei saa. Siiski ei tee paha proovida teha kuur B-kompleksvitamiiniga.  Sinikate tekke vähendamiseks võib proovida kuuri Venorutoni või askorutiiniga.

Katreen

10. juuli 2018

Tere,
Mina olen aastaid gaaside käes vaevelnud Tehtud on erinevaid uuringuid, soolestikus tekkis põletik. Ise katsetamise tulemusena olen avastanud, et igasugune rasvane seda tekitab. Rasvane on minu jaoks ses mõttes isegi muna, pähklid, kanafilee jne. Niimoodi aga sööma jääda ju ei saagi. Mida soovitaksite?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Soovituste andmiseks oleks vaja teada nii terviseinfot kui pidada mõnda aega toidupäevikut. Kuna kaebused on kestnud kaua, siis võib sobiva lahenduse leidmine võtta aega ja kirja teel on antud juhul nõu anda keeruline, eriti ilma eelneva haigusloota.  Nõustamiseks võiks pöörduda vastuvõtule  Sinu Arsti Toitumiskliinikusse.

Alissa

27. juuni 2018

Mul on ärevushäired ja paanikahood. Kas toitumine aitaks seda leevendada?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Ainuüksi toitumisega ärevushäireid kahjuks kontrolli alla saada ei ole võimalik, kuid tasakaalustatud ning vajadustele vastav toiduvalik toetab  meeleoluprobleemidega toimetulekut. 

Triin

24. juuni 2018

Mismoodi peaks toituma, millest kindlasti hoiduda, kui on vaja ergutada maksa tööd ning seda hoida? (maksa rasvumine, maksapõletik, maksa tihenemine e. rakkude suremine). Tegemist on 67 aastase meesterahvaga.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Üldjoontes ei ole midagi, mis otseselt keelatud oleks, kuid mõnede soovitustega tasuks arvestada. Esmalt on oluline loobuda alkoholitarvitamisest (vähemalt minimeerida) ja normaliseerida kehakaal, kui on tegu ülekaaluga. Toit sisaldagu palju köögivilju, kergelt töödeldud. Valkude piisavaks kättesaamiseks hoida menüüs kohupiim, kodujuust, kana-, kala- ja munaroad. Vältida tuleks aga väga rasvaseid tooteid ja tugevalt töödeldud (sh. praetud) toite.

Jansa

29. aprill 2018

Tere.

Aasta algusest on pidev häda kõhuga. Koriseb ja tekivad koguaeg meeletud gaasid. Vahel on kõht kinni , siis lahti. Vahel iiveldab, et ei lähe söök sissegi.
Muidugi liigun palju. Ca 10 km vabal päeval.

Olen vaadanud, millest tekivad gaasid, aga nad tekivad absoluutselt kõigest!
Hommikul ärkan, on juba tugevad gaasid sees. Vahel ka kõht valutab.
Arstil käidud, soovitab Espumisani.

Lisaks olen ÜHE kuuga kaotanud kaalust ca 1,5 kg. Varasemalt kaalusin ca 56,5 kg, nüüdseks 55 kg ja läheb järjest alla. Pikkust on 168 cm.

Tunnen end väga nõrgana ja jõuetuna, lisaks pidev väsimus.

Tehti hemogramm 5-osaline, see korras. Kas sellega saab välistada ka vähkkasvaja? Kardan nii väga, et mul kasvaja. Juuksed ka langevad.

Eelmsise aasta lõpus olin 60 kg.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Sellise kaalulanguse taga võib olla mitmeid probleeme. Sarnase haiguspildi võivad anda nii mao-sooletrakti probleemid, toiduallergiad ning teatud toiduainete talumatus kui ka psühholoogilised probleemid. Teinekord ei pruugi olla otsest meditsiinilist kõrvalekallet, aga vajalik oleks lihtsalt korrigeerida toiduvalikuid. Soovitan uuesti konsulteerida  perearstiga , kes siis saab teha vajalikud uuringud. Samuti võiks oma toitumise üle vaadata koos mõne toitumisterapeudiga.

Cätlin

23. aprill 2018

Tere!
Küsimus hammaste ja toitumise kohta. Loodan, et olen õiges kohas. Olen 22-aastane naine, kahe aasta jooksul elanud ja reisinud erinevates riikides (Tai, Austraalia, Malaisia, Soome nt) ja toitunud igal pool vastavalt võimalusele ja nii kuidas juhtub. Ei keelanud endale piimatooteid või liha. Hammastega on kõik korras olnud, va see, et hambad on puseriti ja breketeid oleks vaja.
Eelmine aasta samal ajal sõin põhiliselt taimetoitu ja samal ajal tekkis ka äge igemepõletik, igemed veritsesid korralikult. Käisin hambaarsti juures ja ta käskis iga hommik ja õhtu hambaniiti kasutada, tehti ka sügavpuhastust. Samal ajal hakkasin ka uuesti liha sööma ja piimatooteid tarbima. Niiditasin igapäevaselt edasi, pesin hambaid korralikult, kõik oli korras. Viimastel kuudel pole hambaniiti kasutanud ja viimase kahe nädala jooksul olen piimatooted (ja liha söön korra nädalas) menüüst ära jätnud, eile avastasin, et hambad veritsevad uuesti korralikult. Kas see võib olla omavahel seotud või on asi pigem juhuslik? Idee oleks edasi piimatooted ja nisu välja jätta, liha aeg ajalt söön ikka ja täitsa ära ei keela.
Kahe nädala jooksul on hommikuks putru, lõunaks omletti ja õhtuks pastat vms söönud. Ka värskeid salateid olen tarbinud igapäevaselt.
Hetkel niiditan uuesti korralikult ja kasutan kloorheksidiini lahust loputamiseks. Edasine eesmärk on loomulikult vaadata kas nüüd kui suuhügeen on jälle korralik hambad enam ei veritse. Viimati käisin hambaarsti juures juulis 2017. Panen uuesti aja hambaarsti juurde kirja, aga mõtlesin, et kirjutan selle küsimuse siia ikkagi. Võib-olla oskate aidata.
Ette tänades,

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Võimalik, et  taimetoitluse perioodil jäi puudu B12-vitamiinist, kaltsiumist ning ka vajadustele vastavast päevasest valgukogusest, mis siis soodustaski igemete veritsemist. Tuues menüüsse tagasi liha- ja piimatooted saite aga mainitud toitaineid jälle piisavalt ning kaebused taandusid

Eduard Tuul

20. aprill 2018

Tere.
Mul on mure ülihapesusega. Kuidas toituda nii, et saaks lahti kõrvetistest maos.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Üldistest soovitustest võiks tähelepanu pöörata toidu töötlemisele. Kõrvetisi suurendavad enamjaolt toidud, mis on liialt üle töödeldud (praetud, pruunistatud, tugevas marinaadis jmt). Sööma peab korrapäraselt ning pigem väikeste portsjonite kaupa kui vaid paar korda päevas ja siis suurtes kogustes. Vältida tuleb õhtuseid suuri söögikordi ning välistda tuleks gaasilised joogid. Toit peab olema vedelikurikas (supid, hautised, kergelt töödeldud köögiviljad). Osad värsked puu- ja köögiviljad ei pruugi samuti sobida kõrvetiste korral. Sageli on nendeks paprika, tomat, sibul, küüslauk, õunad. Samas tuleb aga endal jälgida, milliste toortoitudega enam vaevusi esineb ja need siis välistada. Kui vaevused pole väga tõsised, võib abi saada ka apteegis olevatest ravimitest, mis vähendavad maos happe tootmist. Raskematel juhtudel tuleb aga konsulteerida siiski oma raviarstiga