Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kehakaal

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida. Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Olga

3. august 2017

Kas 12 ja poole aastasel tüdrukul on 152 cm juures kaal 38 kg normaalne? Mitu kcal peaks ta tarbima, kui on väga aktiivse eluviisiga?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on üsna alakaalu lähedase kaaluga. Praeguse pikkuse-vanuse juures loetakse alakaaluks alla 34 kg.  13-aastaselt on alakaaluks juba kaal alla 36kg. Keskmiselt on selles vanuses väga aktiivse eluviisiga tüdruku energiavajadus umbes 2200-2300 kcal.

piia

25. juuli 2017

Tere

Tahaksin nõu küsida ,et millise kaloraaziga kaalu langetada ,kui kaalun 57 kg ja olen 158 cm pikk ,trenni teen 5 korda nädalas 2 tundi ,muidu suhteliselt istuv eluviis .Soov oleks saada kaal 52 kg-ni.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Energiavajadus sõltub vanusest, aga ka individuaalsetest eripäradest. Kui tegemist on alaealisega, tuleb kindlasti arvestada, et energiat vajatakse ka kasvamiseks ning sellisel juhul on pigem soovitus mitte kaalus alla võtta, vaid püüda kaalu säilitada kuni kasvuea lõpuni. 
Kui on tegemist täiskasvanuga, siis üldjuhul on tavalise täiskasvanud naisterahva päevaseks energiavajaduseks mitteaktiivse eluviisi korral umbes 1800-2000 kcal, aktiivsema elustiili korral 2000-2400 kcal. Kaalu alandamiseks soovitatakse vähendada toiduga saadavat päevast energiakogust tavapärasest umbes 300 kcal võrra ning suurendada aktiivsust ca 200 kcal võrra. Kuna olete juba üsna aktiivne, siis väga keskmiselt võiks öelda, et kaal peaks langema, kui hoiate päevast energiasaamist umbes 1700 kcal juures. Kindlasti ei tohiks seda lasta alla 1400 kcal. Mida vähem süüa, seda enam püüab keha ka energiat n-ö kinni hoida. Oluline ei ole mitte ainult saadav energia kogus, vaid ka see, et toit oleks mitmekesine ning toidust oleks piisavalt saadud valke, rasvu, süsivesikuid, kiudaineid, vitamiine ja mineraalaineid. Kui viimaseid piisavalt ei saa, ei saa ka ainevahetus normaalselt toimida. Soovitatav on pidada toidupäevikut (söödud toite kaaludes, et saada tõepärased tulemused) ning umbes 10 päeva keskmist tulemust võrrelda soovitustega, et näha, kas toidus oli piisavalt vajalikke toitaineid.

Agnes

25. juuli 2017

Tere, olen 12.aastane tütruk saan 13. Ma olen ülekaaluline ,aga ma ei oska kaalu langetada. Kas te saate mind kuidagi aitata, mul ei tule dieet ja sport välja. Ema ütles, et mul läheb kava vaja mille järgi ma toitun ja teen sporti. Loodan väga, et saate mind aitata.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui ei ole teada, kui suur on ülekaal, on väga raske konkreetseid juhiseid anda. Väga suure ülekaalu korral tuleks kindlasti pöörduda abi saamiseks spetsialistide poole, näiteks Ülle Einbergi poole Tallinna Lastehaiglast. 
Kui ülekaal on väike, kuni 5 kilogrammi, siis on lootust, et teismeea kasvuspurdiga saab õige toitumise korral sellest ise n-ö välja kasvada. Otsest dieeti sel juhul pidama ei pea, kuid järgima peaks järgmisi soovitusi. Iga päev tuleks süüa vähemalt 300g (parem isegi 500g) köögivilju värskelt ja toitude sees. Saia asemel süüa täisteratooteid – paar viilu leiba (nt teratasku), samuti putru (tatra, mitmevilja). Puuvilju võiks süüa päeva kohta umbes 200 grammi. 2-3 korda nädalas tuleks süüa kala. Liha süüa vähem, eelistada linnuliha, lihatooteid süüa (sink, vorst, viiner, pihvid) võimalikult harva. Iga päev võiks süüa 1-2 spl pähkleid-seemneid. Loobuda valmis- ja kiirtoitudest, saiakestest, kookidest, karastusjookidest, kommidest jm magusatest ning soolastest näksidest. Joogiks tarvitada ainult puhast vett.
Kindlasti peab ennast ka rohkem liigutada, kasvõi iga päev teha tunnine tempokas jalutuskäik, sõita rattaga, vaadata internetist ka harjutusi erinevatele llihasgruppidele. 

anonüümne

25. juuli 2017

Tere, olen tüdruk, 14 aastane, 163cm pikk ja kaalun 53.6kg. Pole 1.5 aastat aktiivset trenni teinud. Kas peaksin olema kaalu pärast mures?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kaalu pärast ei pea muretsema. Praeguse vanuse ja pikkuse juures võid kaaluda kuni 61kg, et olla veel normaalkaalus. Küll aga üldise tervise seisukohalt tuleks kindlasti ennast liigutada. Iga päev peaks olema füüsiliselt aktiivne vähemalt tund aega.

piret

14. juuli 2017

Tere, olen 12 aastane tüdruk septembris saan 13, ja mul on üks küsimus ma kaalun 53,2 kg ja ma olen pikk 1 m ja 53,5 cm, kas see on normaalkaal või olen ülekaaluline?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Hetkel on tegemist väikese ülekaaluga. Praeguse vanuse ja pikkuse juures oleks normaalkaaluks 49 kg, kuid ilmselt kasvad veel. Kui oled 18-aastaselt näiteks 158 cm pikk, siis oleks normaalkaalu ülempiiriks 61 kg.

Laura

3. juuni 2017

Tere! Olen tüdruk. Varsti saan 15-aastaseks. Minu pikkus on umbes 150 cm, kehakaal 34,5. Ema ütles, et kui ta oli minuvanune, oli ta ka väikest kasvu ja peenike. Geenid. Kuidas ma saaksin juurde võtta oma tervist kahjustamata?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

See kaal on tõepoolest kehamassiindeksi järgi pisut liiga madal, peaksid kaaluma vähemalt 39 kg. Samas võivad geenid veidi mõjutada kehaehitust ja -kaalu. Selleks, et kaalus juurde võtta, peaksid jälgima, et saaksid energiat piisavalt.  Sinu vanuses võiks energiat päevas saada minimaalselt 2000kcal, aga kui oled füüsiliselt aktiivne, siis kindlasti veelgi enam. Söömisel tuleks järgida mitmekesisuse ja tasakaalustatuse printsiipe, lähtuda toidupüramiidi soovitustest.

Vilma

3. juuni 2017

Tere!
Olen mõnda aega täitnud TAI kodulehel olevat toidupäevikut. Minu päevaseks energiakoguseks soovitatakse ca 2000 kcal (42a, 166cm, 71 kg). Tavapäevadel normaalsete koguste söömisega ei ole mul veel kordagi tulnud 2000 kcal täis. Rasvad, süsiv ja valgud on paigas (mõnel päeval on olnud ka rasvu natuke üle ja süsiv vähem). Keskmiselt kuu aja jooksul olen päevas 1500 kcal tarbinud, aga alla pole ma grammigi võtnud. See peaks ju olema lausa alatoitumine? Või olen ma millestki valesti aru saanud?

Aeroobset trenni tegin 2x nädalas ja päevas käin ca 10000 sammu. Võiks arvata, et kui ma trenni teen ja kcal vähe päevas kokku tuleb, et siis organism on säästuprogrammis ja talletab energiat ja sellepärast kaal ei alane. Aga mul oli ka ilma trennita sama lugu, kui aasta tagasi päevikut täitsin.

Praeguse toitumise korral saab mul kõht igati täis. Mul oleks soov tegelikult kaalu alandada. Kui suur peaks mu päevane kaloraaz olema?
Apothekas lasin teha kehakoostise analüüsi. Põhiainevahetuseks on mul 1362 kcal. Ma saan aru, et selle koguse pean ma kindlasti täis sööma, et organism funktsioneeriks?

Keha rasvasisalduse % on mul natuke kõrge, 37% ja lihasmass võiks natuke suurem olla (praegu 42,3 kg). TAI toidupäevikus soovitatakse ka, et küllastunud rasvhappeid võiks vähendada, aga enda teada ei söö ma sugugi ülearu rasvast ja samas hea rasv on ju rakkude funktsioneerimiseks väga oluline. Salatisse panen oliiviõli, praadimisel kasutan kookosõli, kui võileiba teen, siis alati tavalist 80%-list võid(ma ei hakka mitte mingil juhul rasvade vähendamise eesmärgil tarvitama margariini, kuigi see annaks ju vähem kaloreid).

Ka mu sõbranna märkas seda, et pidevalt on tal rasva märgitud üle, kuigi ta ei saa ka aru, et sööks palju rasvast.

Ette tänades,
Vilma

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui täidate toidupäevikut, siis on mõttekas söödud koguseid võimalusel kaaluda. Silma järgi grammides koguste arvamisel või ka piltide kasutamisel alahinnatakse väga tihti portsjoneid, mistõttu võibki tulemus olla 400-500 kcal vähem kui reaalselt tarbitakse. Kaalu alandamiseks sobivaim energia saamise kogus on umbes 1600-1700 kcal, sest siis on toitude kombineerimisel võimalik kõik vajalikud toitained (sh kiudained, vitamiinid, mineraalained) veel toidust kätte saada. 
Küllastunud rasvhappeid annabki näiteks kookosõli. Kui vaatate tulemusi toitude kaupa, siis on näha, millistest allikatest küllastunud rasvhappeid või üldse kogurasvu saate. Nutridatas antakse rasvade % tarbitud energiast. Kui energia tarbimine jääb soovituslikust madalamaks, siis võib-olla tegelikult ei peagi rasvade saamist vähendama, vaid pigem suurendama süsivesikute saamist, seda viimast siis täisteratoodetest, puu- ja köögiviljadest. 

Sirly

3. juuni 2017

Tere!Olen 26a,pikkus 153 ja kaal oli 50kg.Aga nüüd selle kuuga olen juurde vôtnud ja kaalun 58kg.Toitun sama moodi nagu ennem,nagu ikka käivad vahest isud peal.Kas see kaal vôib tôusta pingedest ?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Olete kindel, et tõepoolest kaalutõus oli nii suur ning ei ole tegemist kaalumisveaga? Suur ja kiire kaalutõus võib olla tingitud veepeetusest organismis. Kui kaalutõus oli nii suur, siis on mõttekas pöörduda perearstile, tegemaks kilpnäärmeanalüüsid.

Inimene

15. mai 2017

Tere olen 175 cm pikk, ma olen 12aastane ja kaalun 53 kilo. Kas see on normaalne

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, tegemist on normaalkaaluga. Ise saad seda arvutada siin.

sussvuss

15. mai 2017

Tere!

Kaalun 120 kg ja soovin hakkata tervislikult elama loobusin alkoholist üks samm tehtud.Andke nõu kuidas edasi ei taha enam paksuke olla tahan elust rõõmu tunda hetkel ei armasta ma iseennast üldse .Tahan sellest august välja, tunda end hästi palun aidake ……

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kuna üleliigne kehamass on üsna suur, siis soovitan pöörduda toitumisnõustaja poole, nt Kristel Ehala-Aleksejevi poole, kes oskab Teid toetada ka psühholoogiliselt. Senikaua soovitan lugeda kaalu alandamisest siit.