Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kehakaal

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida. Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Tommi

20. aprill 2017

Tere olen 10 aastane poiss ja kas see on normaalne et mu kehakaal on 50kg ma teen trenni ja ei söö väga palju magusat

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui oled vähemalt 163 cm pikk, siis on tegemist normaalkaaluga.

GM

20. aprill 2017

Tere

Sooviks teada, mitu protsenti on mõistlik keha energiavajadusest lahutada, kui on soov kaalu paar kilo langetada?
Olen 24 aastane, naine, 151 cm pikk, hetkel 49 kg, (veebruaris mõõdetud – lihas 39 kg ja rasv 15%) Eesmärk juuliks 45 kg. Nutridata arvutas päevaseks energia vajaduseks 1900 kcal.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Antud kehaparameetrite juures ei saa kaalulangetamist soovitada. Kui midagi muuta tahate, siis peaks üle vaatama teie menüü terviklikus plaanis (mitte ainult energia mõttes), et ei tekiks toitainete puudust ja saaks kaetud päevased vajadused. Soovitan teil pöörduda toitumisnõustamisele.

Elianne

11. aprill 2017

Tere! Olen 13, tüdruk, 170cm ja kaalun 49. Teen ka pidevalt trenni. Proovin jälgida kuidas ma toitun ka. Kas see kaal on normaale? Endale tundub, et mõnest kohast võiks alla võtta. Kas on midagi soovitada?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on täiesti normaalse kaaluga. Näiteks 44-kiloselt oleksid juba alakaalus. Kui saad 14 ja oled endiselt 170cm, siis oleksid alakaaluline juba 46kg juures. Seetõttu ei tohiks praegu kindlasti kaalu alandamisele mõelda. Kui tõepoolest kahtlustad, et oled kusagilt veidi “rasvane”, siis soovitan keha rasvaprotsendi määramist näiteks mõne spordiklubi juures. Sealt saaks ka vajadusel edasisi juhendeid, milliseid lihasgruppe ja kuidas treenima peaks.

Anonüümne

11. aprill 2017

Tere!
Ma sooviksin kaalust alla võtta. Mida ma peaksin tegema, olen 14 aastane

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kõigepealt tuleks välja selgitada, kas oled üldse ülekaaluline. Seda saad teada siit.

Iiri

2. aprill 2017

Minul mure minu poja käib esimeses klassis ja tema vanus 8aastane ja kaal 40 kanti ja olen käinud toitumis arsti vastu võttul aga oleks hea kui saaks abi lihtsalt tahan et lapsel kõik korda saaks.

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Kaaluprobleemide puhul tuleb olla vanemana tähelepanelik, et muretsemine ja lapse tähelepanu pööramine tema kaalule ei süvendaks probleemi. Lapse toitumis-liikumisharjumuste muutmine eeldab kogu peresüsteemi elustiili ülevaatamist, sest kõige tugevam mõjur lapse motivatsiooni tõstmiseks ja muutuste tegemiseks on talle oluliste inimeste eeskuju. Selles vanuses on nendeks peamiselt pereliikmed. Vajalikud on positiivsed sõnumid ja seletused, milleks mingi asi hea on ning sõnumite kinnitamine isikliku eeskujuga. Kirjast ei selgu, kas keegi on paika pannud lapse tegeliku energiavajaduse toidu näol, mis oleks vajalik. Toiduvaliku koostamise kohta saab infot siit ja soovitatav on hakata pidama koos lapsega toidupäevikut. Samuti on  võimalik antud teemal nõu saada Laste Tervisekooli nõustajatelt.

Anonüümne

31. märts 2017

Tere!
Olen 22-aastane naine, pikkus 174cm ja kaal 68kg.
Käisin kehakoostise mõõtmisel (märtsi lõpus, Apothekas) ning tulemused olid järgnevad: KMI 22,5, rasvasisalduse protsent 29,2%, lihasmass (skeleti+ silelihased) 45,7kg. Apteekri sõnul olid kõik tulemused normipiirides. Kuid minul tekkis küsimus, sest käisin kehakoostist mõõtmas ka jaanuari keskel ning siis olid tulemused sellised: KMI 22, rasvasisalduse protsent 19,2%, lihasmass 49,7kg. Mõõtmisaparaadid ja testi läbiviijad olid erinevad ning täpselt sama tulemus ei saagi tulla, kuid kas on normaalne, et kahe ja poole kuuga suureneb rasvaprotsent 10% võrra? Samas kui minu eluviis (toitumine + treening) ei ole eriti muutunud (olen hakanud rohkem juur- ja köögivilju sööma). Kas see võib seotud olla mingi seedesüsteemi häirega vms või võivad mõõtmisaparaadid lihtsalt nii palju erineda?
Ette tänades!

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Nende aparaatide häda on see, et nad on tundlikud hetkeseisundile (kas oleme söönud-joonud, teinud tugeva treeningu jmt) ja ühel inimesel peaks tegema kontrolli sama aparaadiga samades tingimustes. Väga paljud odavad aparaadid on oma andmetes päeva lõikes juba vägagi kõikuvad. Samuti tahavad aparaadid saada kalibreerimist, eriti kui nad on sageli kasutusel. Soovitaksin teha uue mõõtmise hommikul , eelmisel päeval ei tohiks teha tugevamat trenni ega saunas käia, samuti peab olema piisavalt vedelikku tarbinud.

anonüümne

18. märts 2017

Tere! Olen 13 aastane. Pikkus on 162 ja kaalun 59. Kas ma olen ülekaaluline?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Hetkel oled selliste parameetrite alusel tõepoolest umbes 2kg ülekaalus. Samas, kui oled 14-aastaselt sama pikkuse ja kaaluga, siis loetakse seda juba normaalkaaluks. 

mari

12. märts 2017

Tere! Olen 14 aastane.pikkus on 150 Ja kaalun 36kg.Sügisel olin ma haiglas söömishäire tõttu ning nüüd olen juba paar kuud koolis käinud ja minu arvates ka Korralikult söönud. Probleem on selles et arstid nõuavad et kaaluksin vähemalt 40kg .kas see on normaalne?
Ma vaatasin ka nutridatast Ja seal näitas et olen juba normaalkaalus.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

36 kg praeguse vanuse ja pikkuse juures on siiski alakaal, minimaalselt peaks kaaluma 37kg. Kui inimesel on söömishäire (olnud), siis antaksegi pigem soovitus, et kaal ei peaks olema alakaalu piiril, vaid pigem veidi kõrgem. 

Maarja..

26. veebruar 2017

Tere!
Mul on kogunenud alakõhu juurde rasvavolt kaalun 64 kg kuid olen noor ning sooviksin kaaluda 58kg olen hakkanud trenni tegema, kuid sooviksin ka söömise korda saada.
Kaua võtaks aega soovitud kaaluni jõuda ja milliseid toite peaksin hakkama sööma et kõhult rasva põletada ka kintsudel on liigselt.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Väga raske on anda soovitusi, kui ei ole teada, kas tegemist on naise või mehega, mis vanuses ja pikkuses, mis trenni ja palju teete ning millised on praegused toitumisharjumused. Kirjutate, et olete noor ning kuna tunnete muret kõhuvoldi pärast, võib eeldada, et olete naisterahvas. Kuna pikkust ega vanust ei ole kirjutatud, siis on üsna keeruline öelda, kas praegune 64 kg on ülekaal ning 58 kg normaalkaal. Seda saate ise välja arvutada siin.  Kui olete veel teismeline ning tegemist ei ole ülekaaluga, siis üldiselt ei soovitata kaalu alandada. Kui olete naisterahvas, siis teismeeas ümaramaks muutumine nii kõhust kui kintsudest on täiesti normaalne nähtus. 
Kui aga tõepoolest on tegemist ülekaalu ja/või keha suure rasvaprotsendiga (seda saab mõne spordiklubi juures uurida), siis on vaja paralleelselt muuta nii toitumist kui ka suurendada liikumist. Tihtipeale ei pruugi kaal seejuures langedagi, kuid keha läheb tänu lihaste tekkimisele vormi ning rasvavoldid kaovad. 
Täiskasvanutel loetakse normaalseks kaalulangetamise tempoks 0,5-1kg nädalas. Süüa tuleks väga mitmekesiselt, järgides toidupüramiidi juhiseid. Energia saamine võiks olla õige pisut soovituslikust väiksem, kuid kindlasti mitte alla 1700-1800 kcal päevas, et tagada vajalike toitainetega varustatust.

Katja

29. detsember 2016

Tere!
Ma olen 17- aastane, pikkust on 167 cm ja kaalu 77kg. Minu mure on, et arvan, et mul on binge söömishäire. Söön praktiliselt alati üle ja pärast söömist on nii halb tunne. Olen sellepärast ka väga palju juurde võtud ja kaal ei taha üldse langeda. Kas on mingeid soovitusi kuidas esialgu vältida iga esimese ettejuhtuva asja söömist isegi kui kõht on nii täis, et okse tuleb peale. Ma lihtsalt ei suuda söömist lõpetada ja alati peale söömist on mul suured süümepiinad. Väldin ka selletõttu väljas käimist ja selle tõttu olen palju sõpru kaotanud, sest häbenen ennast nii väga. Kuidas oleks mul võimalik hakata kaalu langetama? Ja mis oleks mu ideaalkaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

17-aastane 167 cm pikk tütarlaps võiks kaaluda kuni 66kg, et olla normaalkaalus. 19-aastaselt sama pikkuse juures võiksid kaaluda 68.5kg. Igaks juhuks soovitan Sul pöörduda psühhiaatri vastuvõtule, sest kui tõepoolest on tegemist binge-söömishäirega, siis vajad abi väljastpoolt, ise söömishäiretega üldjuhul toime ei tulda. Abi saamiseks võiksid pöörduda Põhja-Eesti Regionaalhaigla Psühhiaatriakliinikusse, Tartu Ülikooli Kliinikumi psühhiaatriakliinikusse, Sensus OÜsse või Ambromed Kliinikusse. Nemad saavad anda nõu nii selles osas, kuidas söömishäirest üle saada, aga ka õige toitumise osas. Õige söömise osas võid pöörduda ka mõne toitumisnõustaja vastuvõtule.