Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kehakaal

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Lisete Reidma

10. juuli 2018

Tere, olen 14 aastane tüdruk ja ma olen 175 cm pikk.. Kaalun umbes 70 kg. Kas ma olen ülekaalus või mitte. Andke mulle nõu mida teha. Aitäh!!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled üsna ülekaalu piiri peal. Praeguse vanuse-pikkuse juures algab ülekaal 71 kg-st, kuid näiteks 15-aastaselt sama pikkuse juures 74 kg-st. Seega oleks hea kaalu hoida – süüa mitmekesiselt ja tasakaalustatult ning suurendada liikumist.

Kelli

10. juuli 2018

Tere!
Olen 11 aastane tüdruk, varsti saan 12. Ma olen 1,64 pikk. Ma kaalun 50 kg, miskipärast mulle tundub et ma kaalun liiga palju.
Paluksin abi, ei tea mida teha
,, Kas mu kehakaal on normaalne või kaalun liiga vähe?”
Aitäh, juba ette!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

See kehakaal on täiesti normaalne. 12-aastane 164 cm pikk tüdruk  võib kaaluda kuni 56 kg, et olla normaalkaalus. Vanuse suurenedes see number ka suureneb.

lauraa

4. juuli 2018

Kuidas vältida mitte paksuks minemist, sest mu päevane suhkru kogus on 202,2g (selle lehekülje testi kaudu) aga norm oli 52g.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui ma saan õigesti aru, siis tegemist oli kalkulaatoriga, mis arvutas välja ligikaudse lisatud suhkrute saamise. Kalkulaatoris on kasutusel poes saadaolevatest variantidest kõige enam lisatud suhkrut sisaldavad tooted, võib-olla tarvitate veidi väiksema lisatud suhkrute sisaldusega toite ja seega tegelik tulemus on õige pisut väiksem. Küsimus ei ole ainult lisatud suhkrutes, vaid kogu toiduvalikus ja ka saadud energiakoguses. Saadud energiakogus ei tohiks kokku ületada soovitatavat. Kui suurema osa sellest annavad aga lisatud suhkrud, siis ilmselgelt jääb vajaka vitamiinidest-mineraalainetest, kuna lisatud suhkrute poolest rikkad toidud on nende ainete poolest tihti väga vaesed. Et hoida kehakaal normaalsena tuleb energiat saada nii palju kui kulutatakse ning samas jälgida ka tasakaalustatuse ja mitmekesisuse põhimõtteid. Seega oleks mõttekas lisatud suhkrute saamist igal juhul vaikselt vähendama hakata. Parima ülevaate kogu oma toitumisest saab, kui pidada umbes kümnel järjestikul päeval toidupäevikut, kõiki toite kaaludes ja iga ampsu üles märkides ning võrrelda saadud keskmist tulemust soovitustega.

Laura

29. juuni 2018

Tere, ma olen 12 aastane tüdruk ja saan kohe 13. Kaalun 37kg kas see on minul normaalkaal või alakaal?
aitäh

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kuna sa ei kirjutanud oma pikkust, saab öelda ainult niipalju, et 13-aastane 37 kg kaaluv tüdruk on normaalkaalus, kui ta on umbes pikkusevahemikus 145-155 cm.

Liis

26. juuni 2018

Tere, olen 12 aastane ja 4 kuune tüdruk. Ma olen 161 cm pikk ja kaalun 48 kg. Kas mu kaal on normis või peaksin alla võtma.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Sinu pikkuse ja kaalu juures on normaalkaaluks kuni 54 kg. Oled täiesti normaalses kaalus.

Anna

18. juuni 2018

Tere. Olen 160cm pikk 16-aastane tüdruk (peagi saan 17). Praegu kaalun u 51kg. Tahaksin olla u 48-50kg. Kas see on normaalne kaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Iseenesest on praegune kaal normaalkaal, võiksid kaaluda kuni 62 kg, et olla normaalkaalus. Ka 48 kg on veel normaalkaaluvahemikus, kuid tihti ei olegi niivõrd oluline kaalunumber kui see, et keha oleks proportsioonis. Soovitan pigem minna mõnda spordiklubisse, kus mõõdetakse keha rasvaprotsenti. Sellest saab näha, kas on üldse mingit rasva, mida saaks kaotada või pigem peaks hoopis vormima oma lihaseid (ja võib-olla seeläbi isegi kaaluma mõne kilo enam). 
Kaalu alandamisega tuleb olla väga ettevaatlik, et ei jätaks ennast ilma eluliselt olulistest toitainetest.

Mari

31. mai 2018

Tere

Minu tütar on peaaegu 9 aastane, 131,5 cm ja kaalub 37 kg. Alustasime 5 nädalat tagasi toitumiskavaga, mille järgimisel oleme alla võtnud 1,8 kg (algne kaal oli 38,8 kg). Toitumiskava on tasakaalustatud, kuid murelikuks teeb mind see, et selle raames ei tohi eriti kehaliselt liigutada – keha tahab kohe süüa juurde ja dieet läheb nö katki. Laps ei ole eriti aktiivne, kuid ujuda meeldib talle väga ja seda me talle keelanud ei ole. Teiseks mureks on see, et kõiki toiduaineid peab tarbima täpselt grammi pealt – ka köögivilju. Minu arvates võiks külla minnes süüa vähemalt köögivilju, hetkel on ka see keelatud.
Positiivne külg on see, et toitumiskorrad on paigas, igasugused maiustusi ja näksimisi ei ole (kavas on neli toidukorda, millest kahel on magusa valik: suhkur/mesi/tume šokolaad – tütar valis mee).
Perearst dietoloogi poole ei suunanud (vereproovid korras), kuna nii suurt probleemi ei näinud, soovitas magusast ja näksimisest loobuda.
Palun Teie arvamust, kas antud toitumiskava on lapsele sobilik ja lõpuks ka jätkusuutlik? Kas lõpetada antud kava ja järgida nelja toidukorda, kuid mitte enam nii rangelt – grammi täpsusega?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kasvueas laste puhul peab kaalust allavõtmisega tegelema äärmiselt ettevaatlikult, et neil ei jääks kasvamiseks vajalikest toitainetest, sh vitamiinidest-mineraalainetest midagi vajaka. Kas liigutamine on keelatud või tõstab see lihtsalt lapse söögiisu? Tegelikult on liikumise suurendamine kaalu alandamisel väga oluline – niisama aeroobsed tegevused kui ka harjutused erinevatele lihasgruppidele. Ilma täpset toitumiskava nägemata on keeruline öelda, kas see tagab kõik vajaiku, kuid seda saate ise analüüsida siin. Sisestage vähemalt nädala toidukogused ning vaadake keskmist tulemust. Köögiviljad annavad üldjuhul väga vähe energiat, näiteks varsseller ainult umbes 15 kcal/100g. Seega, kui laps on füüsiliselt aktiivsem, siis mina ei näe küll põhjust, miks tal peaks olema peal piirang köögiviljade tarbimise osas. Samuti on ikka väga keeruline grammi pealt oma söödud koguseid jälgida, siin võiks ka olla inimesel veidi mänguruumi.  Toitumisnõustaja valikul võiks eelistada kutsetunnistuse saanud nõustajat. Kui lapse energia saamine on väga piiratud (kaalu alandamiseks võiks see olla tema praegusest energiavajadusest nii umbes 300 kcal väiksem, lisaks suurenenud füüsiline aktiivsus), siis on väga keeruline kõiki vajalikke toitaineid saada ning sellisel juhul on kindlasti vaja seda teha arstliku järelevalve all. Samas ei ole ülekaal väga suur (praegu umbes 6 kg), et peaks väga drastiliselt tema energia saamist piirama.

Karmo

19. mai 2018

Tere
Olen 191 cm pikk ja kaal on 140 kg.
Vanus on 27. Palju ma peaksin kaalu kaotama ja kuidas.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Võiksite kaaluda maksimaalselt 91kg, väga suure lihasmassi puhul ka mõned kilod enam. Kuna tegemist on väga suure ülekaaluga, siis soovitan abi saamiseks pöörduda kindlasti kutse saanud toitumisnõustaja poole. Samuti tasub lugeda nõuandeid kaalu alandamise rubriigist, pidada toidupäevikut ning ettevaatlikult suurendada oma füüsilist aktiivsust.

Kristina

29. aprill 2018

Tere,
Olen 16-aastane tütarlaps ja kaalun 67kg, pikkust on 169cm. Tahaksin teada, kas olen normaalkaalus ja kas on mingeid nõuandeid, kuidas selles vanuses kehakaalu langetada?

Aitäh :)

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on normaalkaaluga, küll üsna ülekaalu piiri peal. Kaalu langetamist ei ole vaja, küll aga tuleks jälgida, mida süüa ja liikuda kindlasti rohkem.  Kuna tegemist on veel kasvueaga, siis igasugused toidupiirangud võivad kaasa tuua ka vajalike toitainete puuduse. Seetõttu peaks toitumine olema nii mitmekesine kui võimalik. Soovitan oma toitumist jälgida ka toidupäevikut pidades.

tüdruk

17. aprill 2018

Tere,
ma olen 13 aastane tüdruk, kaal on 40kg ja pikkus on umbes 156-158. Ma olen suhteliselt peenike ja see häirib mind. Mida ma peaksin tegema, et saada normaalkaalu ja kas ma olen alakaaluline?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled normaalkaaluline, aga üsna alakaalu piiri peal. Ilmselt ei ole sa veel hakanud muutuma vormikamaks, mis umbes selles vanuses alguse saama peaks. Soovitatav on süüa piisavalt, mitmekesiselt ja regulaarselt ning olla füüsiliselt aktiivne, et tekitada juurde ka lihasmassi.