Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kehakaal

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida. Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

anonüümne

18. märts 2017

Tere! Olen 13 aastane. Pikkus on 162 ja kaalun 59. Kas ma olen ülekaaluline?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Hetkel oled selliste parameetrite alusel tõepoolest umbes 2kg ülekaalus. Samas, kui oled 14-aastaselt sama pikkuse ja kaaluga, siis loetakse seda juba normaalkaaluks. 

mari

12. märts 2017

Tere! Olen 14 aastane.pikkus on 150 Ja kaalun 36kg.Sügisel olin ma haiglas söömishäire tõttu ning nüüd olen juba paar kuud koolis käinud ja minu arvates ka Korralikult söönud. Probleem on selles et arstid nõuavad et kaaluksin vähemalt 40kg .kas see on normaalne?
Ma vaatasin ka nutridatast Ja seal näitas et olen juba normaalkaalus.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

36 kg praeguse vanuse ja pikkuse juures on siiski alakaal, minimaalselt peaks kaaluma 37kg. Kui inimesel on söömishäire (olnud), siis antaksegi pigem soovitus, et kaal ei peaks olema alakaalu piiril, vaid pigem veidi kõrgem. 

Maarja..

26. veebruar 2017

Tere!
Mul on kogunenud alakõhu juurde rasvavolt kaalun 64 kg kuid olen noor ning sooviksin kaaluda 58kg olen hakkanud trenni tegema, kuid sooviksin ka söömise korda saada.
Kaua võtaks aega soovitud kaaluni jõuda ja milliseid toite peaksin hakkama sööma et kõhult rasva põletada ka kintsudel on liigselt.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Väga raske on anda soovitusi, kui ei ole teada, kas tegemist on naise või mehega, mis vanuses ja pikkuses, mis trenni ja palju teete ning millised on praegused toitumisharjumused. Kirjutate, et olete noor ning kuna tunnete muret kõhuvoldi pärast, võib eeldada, et olete naisterahvas. Kuna pikkust ega vanust ei ole kirjutatud, siis on üsna keeruline öelda, kas praegune 64 kg on ülekaal ning 58 kg normaalkaal. Seda saate ise välja arvutada siin.  Kui olete veel teismeline ning tegemist ei ole ülekaaluga, siis üldiselt ei soovitata kaalu alandada. Kui olete naisterahvas, siis teismeeas ümaramaks muutumine nii kõhust kui kintsudest on täiesti normaalne nähtus. 
Kui aga tõepoolest on tegemist ülekaalu ja/või keha suure rasvaprotsendiga (seda saab mõne spordiklubi juures uurida), siis on vaja paralleelselt muuta nii toitumist kui ka suurendada liikumist. Tihtipeale ei pruugi kaal seejuures langedagi, kuid keha läheb tänu lihaste tekkimisele vormi ning rasvavoldid kaovad. 
Täiskasvanutel loetakse normaalseks kaalulangetamise tempoks 0,5-1kg nädalas. Süüa tuleks väga mitmekesiselt, järgides toidupüramiidi juhiseid. Energia saamine võiks olla õige pisut soovituslikust väiksem, kuid kindlasti mitte alla 1700-1800 kcal päevas, et tagada vajalike toitainetega varustatust.

Katja

29. detsember 2016

Tere!
Ma olen 17- aastane, pikkust on 167 cm ja kaalu 77kg. Minu mure on, et arvan, et mul on binge söömishäire. Söön praktiliselt alati üle ja pärast söömist on nii halb tunne. Olen sellepärast ka väga palju juurde võtud ja kaal ei taha üldse langeda. Kas on mingeid soovitusi kuidas esialgu vältida iga esimese ettejuhtuva asja söömist isegi kui kõht on nii täis, et okse tuleb peale. Ma lihtsalt ei suuda söömist lõpetada ja alati peale söömist on mul suured süümepiinad. Väldin ka selletõttu väljas käimist ja selle tõttu olen palju sõpru kaotanud, sest häbenen ennast nii väga. Kuidas oleks mul võimalik hakata kaalu langetama? Ja mis oleks mu ideaalkaal?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

17-aastane 167 cm pikk tütarlaps võiks kaaluda kuni 66kg, et olla normaalkaalus. 19-aastaselt sama pikkuse juures võiksid kaaluda 68.5kg. Igaks juhuks soovitan Sul pöörduda psühhiaatri vastuvõtule, sest kui tõepoolest on tegemist binge-söömishäirega, siis vajad abi väljastpoolt, ise söömishäiretega üldjuhul toime ei tulda. Abi saamiseks võiksid pöörduda Põhja-Eesti Regionaalhaigla Psühhiaatriakliinikusse, Tartu Ülikooli Kliinikumi psühhiaatriakliinikusse, Sensus OÜsse või Ambromed Kliinikusse. Nemad saavad anda nõu nii selles osas, kuidas söömishäirest üle saada, aga ka õige toitumise osas. Õige söömise osas võid pöörduda ka mõne toitumisnõustaja vastuvõtule.

Eliise

24. detsember 2016

Tere, kui ma olen 14a. laps ja kaalun 50,7 kg ja olen 1,61/1,62 m pikk, et kas see on normaalne? Kas ma võiksin treeningu käigus umbes kilo alla võtta? Kas see oleks hea või halb? Ma ei tunne ennast paksuna aga mitte eriti peenikesena ka. Mida teha?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

14-aastane tüdruk, kes on 1.61 pikk, võib kaaluda 42-59 kg, et olla normaalkaalus. 15-aastaselt oleks normaalkaaluvahemik aga juba 45-62 kg. Üldiselt teismeeas kaalu alandamist ei soovitata, kui ei ole tegemist just märgatava ülekaaluga.

anonüümne

15. november 2016

Tere!
Olen 14 aastane tüdruk ja olen 177 cm pikk hetkel kaalun 64kg. Kas see on normaalkaal kui arvestada seda et käin 4-6 korda nädalas trennis ja võistlen tihti? Kas peaksin kaalu pärast muretsema?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

See on täiesti normaalne kaal. Praeguse vanuse ja pikkuse juures võiksid kaaluda kuni 72 kg, et olla normaalkaalus.

Eliise Laur

8. november 2016

Kas 14 aastase lapse kehakaal on normaalne kui ta kaalub 50 kg ja on 1,56m pikk.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, tegemist on normaalkaaluga. Ise saab seda arvutada siin.

siiri

8. november 2016

Tere!

Mul on ülekaal ja kõht on pidevalt kinni .Ja veresuhkur on kõrge piiri peal .Kaalusin hakkata taimetoitlaseks .Loobuda mõneks ajaks lihast kas see on soovitatav ?Muudan oma menüü taimsemaks .Kas lihast võib loobuda täielikult ?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kõhukinnisuse vältimiseks tuleks saada piisavalt kiudaineid. Parimateks kiudainete allikateks on (täis)teraviljatooted, puu- ja köögiviljad ning marjad.  Lisaks tuleks juua päevas kolm klaasi puhast vett ning kindlasti olla füüsiliselt aktiivne (vähemalt 30 minutit tempokat jalutuskäiku iga päev). Mõnel juhul võib abi olla ka hapupiimatoodete kasutamisest. Kui otsustate lihast loobuda, siis peaksite väga läbi mõtlema oma toidulaua, et ühtegi vajalikku toitainet puudu ei jääks. Igal juhul on soovitatav magusatest näksidest kas täielikult või suures osas loobuda. Kui palju mingeid toite peaksite sööma, selle kohta leiate infot siit ja siit.

Liisa

8. november 2016

Tere!
Olen 13 aastane tūdruk, ma olen ūlekaalus. Kaalun 65kg, pikkus on 168cm. Ma tegelen vâga palju spordiga ja ei söö krõpsu ega joo karastusjooke.
Mida teha et võtta kaalust alla? Kas jõuharjutusi tohin kodus teha? Mitu kg ma võik kaaluda et olla ilusti normaalkaalus? Mida muuta oma toitumises?
Suured tânud ette! :)

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Praeguse vanuse ja pikkuse juures peaksid kaaluma 61 kg, et olla normaalkaalus. Kui aga oled 14-aastaselt samas kaalus, siis oleks see normaalkaal. Seetõttu peaksid proovima kaalus mitte juurde võtta, vaid üritama praegust kaalu hoida. Võid pidada ka toidupäevikut, et natuke oma toitumist analüüsida. Näiteks 10 päeva jooksul kaaluda võimaluselt kõiki söödud toite ja vaadata, kas saadud keskmine energia ja toitained vastavad Sinu vajadustele või peaksid seda muutma. Programm annab selleks ka nõuandeid.

Kristel

25. oktoober 2016

Tere! Olen 27-aastane naisterahvas, 164 cm pikk, kaal jääb sinna 48-49 vahele, sai tehtud hiljuti ka kehaanalüüs. Rasva osakaal kehast on 14,9%. Paika sai pandud plaan, et suurendaksin nelja kuu jooksul enda kehakaalu 4-5 kg võrra ja seda siis lihasmassi arvelt, mitte rasva arvelt, see peaks olema u 0.1 kg nädalas. Käin nädalas ca 7 korda trennis (siiani enamasti ainult aeroobne: jooksmine ja aeroobika, kuid hakkan käima ka jõutreeningutes).
Olen aga võhik toitumise koha pealt. Siiani on minu päevane kaloraaž jäänud 1200-1300 piiresse. Mis võiks olla minu päevane kaloraaž sellise trennikoguse juures ja arvestades, et tahan lihasmassi arvelt juurde võtta? Kuidas kehal lasta harjuda ootamatult suurema toidukogusega? Usun, et mu metabolism on üpris aeglane, kuna keha pole harjunud nii palju rohkem veel sööma?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Kuna olete tugevas alakaalus (KMI 17.8), siis  ei pea ma hetkel sugugi mõistlikuks sellises mahus treeninguid. Esmalt oleks vaja hoopis treeningutest täiesti loobuda, et anda võimalus kehal taastuda ning tagada organismile vajaminev energia, mis ka ilma treeninguteta ei tohiks jääda alla  2000 kcal päevas, arvestades alakaalu. Teadmata teie kehakompositsiooni (kui suur on lihas- ja rasvamass), on raske konkreetseid soovitusi anda, kuid väikese  kaalu juures kipub lihasmass kaduma ning praegune treeningkoormus ja vale toitumus ainult tõstavad lihaskao riski.  Taoline tendents võib olla tõsiste terviseprobleemide riskifaktoriks. Soovitan teil lasta oma toitumine kriitiliselt üle vaadata, sest oluline pole vaid vajamineva energia hulga paikapanek, vaid ka kõigi toitainete kättesaamine toiduga. Soovi korral võite tulla minu vastuvõtule Tallinnas, aadressil Gonsiori 3 (toitumine@kliinikum.ee).