Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kehakaal

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Mary

16. november 2018

Tere!

Tarbisin terve aasta antidepressante (dulsevia). Selle ajajooksul on toimunud kaalutõus 20kg viimased 8kg tulid siis kui ravimidoos tõesti 120mg peale ja kaal viimane 8kg tuli 1.5 kuuga. Peale seda olen püüdnud kaalu alandada täpse toitumise abil kuid kaal on ikka väga kinni kui ennem rohtusid ja peale lapse sündi sain kergemalt alla siis nüüd ei taha kuidagi alla minna. Kas rohtude mõjul ja kaalulangusel võib seos olla?

Aitäh!

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Duloksetiin võib mõningatel inimestel soodustada kaalutõusu, eriti kui ravimit on võetud pikema aja jooksul, kuid kui ravimi võtmine lõpetatakse, võiks tasakaalustatud ja vajadustepõhise dieediga kaalu jälle normi saada. Soovitan siin pidada nõu nii oma raviarstiga kui ka mõne toitumisnõustajaga. Esimesel juhul saate nõu selles osas, kas mingisugused terviseprobleemid või eluviisist tingitud tegurid võiksid teie kaalu veel lisaks mõjutada. Toitumisnõustajaga kohtumine võimaldaks saada parema ülevaate oma toiduplaanist.

Mari

10. november 2018

Tere!
Olen 26 aastane kolme lapse ema ja sooviks veel ligi 5 kilo alla võtta enda kehakaalust. Praegune kehakaal 58-61 kg, koguaeg kõigub. Väga palju oleneb mida ja kui palju söön. Täidan iga päevaselt toidu pärvikut, mille äppi tõmbasin telefoni.
Kõik täpsed toidud ja kogused lisan sinna ning toidu päeviku kohaselt on minu päevane kalorite hulk 700-800 kcal.
Kuidas on see võimalik üldse ja kas see on siis normaalne kcal?
Igaljuhul kõht on mitte ülearu täis, kuid piisavalt.
Küsimus ongi see, et miks mul siis nii raske on seda 5 kilo alla saada.
Jalutuskäike ja kodust trenni ning aeroobikat meeldib ka teha, kui aega on leidunud.

Ette tänades!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kõigepealt tuleks välja selgitada, kas kaalulangus on üldse vajalik. Pärast laste sündi naise keha muutub ning päris “endist” keha ei olegi tihti võimalik tagasi saada. Kui kaalute 58 kg, siis peaksite olema vähemalt 153 cm pikk, et oleksite normaalkaalus. Seega eeldan, et olete normaalkaalus. Kui olete aga näiteks 175 cm pikk, siis olete päris alakaalu lähedal ning alla võtma kohe kindlasti ei pea. kaalunumber ei ole alati kõige õigem näitaja. Kui tunnete, et kusagilt “lödiseb”, tuleb pigem kasvatada lihasmassi. 700-800 kcal ei ole kindlasti normaalne päevane energiakogus, see võib viidata tekkivale söömishäirele. Loodan, et selline madal number on tekkinud valesti sisestatud andmetest. Proovige pidada toidupäevikut Nutridatas, kuid jälgige siinkohal kolme asja: 1) kõik väiksemadki ampsud tuleks panna kirja (algul kasvõi paberile) koheselt söömise ajal või selle järgselt, et vältida unustamist 2) võimalusel kaaluge kõik toidud, silma järgi koguste hindamine on väga ebatäpne 3) pidage päevikut vähemalt 10 järjestikust päeva ning ärge seejuures oma toitumist muutke – vaid nii saate õiged tulemused. Kui aga selgub, et reaalselt saategi nii vähe energiat, siis on organism ilmselgelt paljude toitainete defitsiidis ning pigem üritab seda vähestki, mida annate, kinni hoida. Ka kaalu langetamiseks tuleb süüa ning teha seda väga mitmekesiselt.

Margit

24. oktoober 2018

Tere, pean toidupäevikut teie lehel, kas on tõesti normaalne, et pean sööma 2200 kcal, kui tahan kaalu alla saada 10 kg?, see tundub meeletu kogus, ma pole kunagi nii palju söönud kui praegu selle päeviku järgi, olen 39aastane, kaalun 70kg, pikkus 167. Tahaks alla võtta, aga seda ettekirjutust järgides on tunne, et pean end lõhki sööma

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Arvutatud energiavajadus on vajadus juhul, kui soovite praegust kaalu säilitada. Kaalu alandamiseks tuleb energia saamist vähendada. Üks võimalus selleks on toiduga vähendada päevas saadavat energiakogust umbes 300 kcal ning samal ajal suurendada füüsilisele tegevusele minevat energiakulu umbes 200 kcal (tunnine väga tempokas jalutuskäik). Praeguse kehakaalu juures on põhiainevahetuse energiakulu umbes 1450 kcal, alla selle ei ole kindlasti soovitatav oma päevast energia tarbimist lasta. Kui 1900 kcal tundub liiga palju, siis võib vähendada 1700 kcal peale, rohkem küll ei soovita. Sellisel juhul on hoolikal planeerimisel võimalik kätte saada piisav kogus kiudaineid, vitamiine, mineraalaineid. Neid kõiki on vaja nii tervisele kui ka edukaks kaalulangetamiseks.

Karl Tamm

22. oktoober 2018

Tere
Olen 14 aastane poiss elan väikeses alevikus olen üle 170 cm pikk aga olen veidike ülekaaluline ja sooviksin teada saada kuidas tervislikumalt toituda.

Tänud kes iganes mulle kirjutab.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kõigepealt peaksid vaatama, kui palju oled ülekaaluline. Võiksid oma pikkuse-vanuse juures kaaluda kuni 63 kg, et olla normaalkaalus. Seega, kui oled ülekaalus kuni 5-6 kg, siis peaksid tegema kõik selleks, et see kaal püsiks ja pikkuse lisandudes oleksidki juba normaalkaalus. Ka vanuse lisandudes “normid” pisut muutuvad, näiteks 18-aastased 170 cm pikad meesterahvad võivad kaaluda kuni 71 kg, et olla normaalkaalus. Kui aga ülekaalu on juba 10 kg kanti, siis peaks hakkama vaikselt mõtlema kaalu langetamise peale. Üks võimalus on püüda sellega tulla ise toime – pidades toidupäevikut ning lugedes lisaks siit. Energia saamist ei tohiks viia ka liiga väikeseks, siis võib keha minna üle n-ö säästurežiimile, sest tal jääb oma toimimiseks vajalikest toitainetest (kiudained, vitamiinid, mineraalained) puudu. Kasuks tuleb liikumise suurendamine. Teine võimalus on võtta ühendust mõne toitumisnõustajaga ja paluda abi konkreetselt sinule mõeldud juhiste saamiseks.

Keity

22. oktoober 2018

Tere! Minul on küsimus treeningjärgse toitumise kohta. Nimelt on mul käsil kaalulangetamine. Ma lõpetan trenni kuskil 20.15 paiku ja magama lähen juba kuskil 22.00 ajal. Viimane toidukord enne trenni on umbes 17.00 ajal. Ma tean, et tegelikult peaks peale trenni sööma, aga mulle endale tundub see nii vale, kuna ma lähen ürpis varsti magama ja kardan, et see pigem toob mu kaalulangetusele kahju kui kasu. Soovitatakse süüa nt kodujuustu vms, aga minu jaoks on see nii rammus, et õhtul enne magama minekut seda veel sööma hakata. Niisiis ongi minu küsimus, et kas ma peaksin peale trenni sööma ja mis see siis olla võiks, et kaal kontrolli all püsiks ja kõik paigas oleks?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui pärast trenni ja enne magamaminekut nälga ei tunne, siis otsest vajadust söömise järele ei ole. Väga tugeva lihastrenni puhul oleks soovituslik tõesti veidi valke saada. Kindlasti tuleks jälgida oma kogu päevast energia saamist, et see ei langeks seatud eesmärgist madalamale ning toiduga oleks kätte saadud kõik vajalikud toitaineid.

kristina

22. oktoober 2018

tere kuidas ma saan kaalus alla võtta mull oleks kellegi abi saada et kaalust alla võtta kirjute kohe kiri vastu mulle

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kõigepealt tuleks välja selgitada, kas ja kui palju on vaja kaalu alandada. Järgmiseks vaadata üle toitumisharjumused, mida nende juures oleks kõige lihtsam muuta. Soovitan pöörduda mõne toitumisnõustaja jutule, kes oskab kindlasti head nõu anda.

 

Kätlin

9. september 2018

Tere, olen tüdruk, peatselt saamas 16 ja pikkust on mul ~164 cm. Selle aasta jaanuaris kaalusin 67kg, aga tänaseks kaalun 55kg. Soovikisn veel alla võtta, aga mulle on öeldud, et sel juhul võib mu kasv kinni jääda, kuid ise kaldun küll arvama, et ma pikkust enam juurde ei viska. Kas kaalu langetamine oleks üldse arukas või mitte?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kasvamine on väga individuaalne. Mõni tüdruk lõpetab kasvamise umbes 15-aastaselt, teine võib veidi kasvada veel 18-aastaseltki. Teismeeas ei soovitata dieedipidamist pigem sel põhjusel, et mitte ainult ei kasvata pikemaks, vaid areneb kogu organism. Selleks vajab ta aga toitaineid. Kui energia saamine on väga väike, siis on üsna võimatu saada toidust kätte ka vajalikud kiudained, vitamiinid, mineraalained ja see võib hakata avaldama mõju kogu tervisele. Praegune kaal on täiesti normaalnel. Sinu pikkuse ja vanuse juures on normaalkaaluks kuni 64 kg.

Liina

10. august 2018

Võtsin 6 kuuga 40 kilo juurde!alates sellest ajast kui saan ravimeid fluanxol depo 2 kordne annus ja olansapiin 2 tablett päevas! Arst mind kaalutlus eest ei hoiatanud nüüd ütles et pean poole vähem sööma.. Söön ca1000 kalorit päevas aga kaal ei lange.. Milles asi? Aidake!

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Interneti teel on nii suure kaalutõusu puhul nõustamine komplitseeritud. Mingil määral võib olla abiks, kui peate toidupäevikut ja püüate väikese (nt 1400 kcal/p) energiasaamise juures toituda võimalikult tasakaalustatult ning üritada kätte saada kõik vajalikud toitained. Kuna aga ilma põhjalike toitumisalaste teadmisteta on see üsna keeruline ülesanne, siis kõige mõttekam oleks pöörduda toitumisterapeudi vastuvõtule, küsides vastuvõtuaegu näiteks aadressilt toitumine@meestekliinik.ee.

Angela

9. august 2018

Tere! Mul on üks mure seoses sobrannaga. Ta on 13 ja kaalub 30-34 kilo. Pikkus on 145 cm. Kas ta on alakaaluline? Ta hetkel tahab kogu oma bellyfat’ist vabaneda ja see tundub minu jaoks ohtlik kuna ta treenib ennast ule. Ma tahan väga teada mis ma tegema peaks!

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Sellise pikkuse ja vanuse juures on üldjuhul normaalkaaluks veel 33 kg (lähtuvalt kehakompositsioonist võib erandjuhul olla mõne inimese puhul normaalkaaluks veel ka mõned kilogrammid väiksem kaal). Kui sõbrannale endale tundub, et ta on paks, ta teeb väga palju trenni, peab dieeti jne, siis võib kahtlustada söömishäire võimalikku tekkimist. Igasugune range dieet ning väga suur füüsiline koormus teismeeas on risk tervisele. Söömishäired on samas väga delikaatne teema ning diagnoosi ei saa panna ei kirja teel ega ka peale vaadates. Kui jälgid tema käitumist paari kuu jooksul ja kahtlustad, et tegemist võib olla tekkiva söömishäirega, siis soovitan küsida nõu edasiseks toimimiseks söömishäiretega tegelevatest asutustest, nt Põhja-Eesti Regionaalhaigla Psühhiaatriakliinikust, Tartu Ülikooli Kliinikumi psühhiaatriakliinikust, Sensus OÜst või Ambromed Kliinikust.

Robert

29. juuli 2018

Tere!
Olen 14 aastane poiss. Kaalun 65 kg ja olen 174 cm pikk. Kas see on normaalne kaal minu vanuse ja pikkuse kohta? Küsiksin veel, et kui palju on normaalne ühe nädalaga kaalust alla võtta. Tavaliselt olen nädalaga kaotanud umbes 2.8 kg. Teen iga päev jõutrenni ning jooksen 3 km, ujun ka iga päev mitu korda järves ja toitun tervislikult.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Praeguse vanuse ja pikkuse juures on normaalkaaluks veel kuni 66kg, kuid kui sa ei peaks enam kasvama (kindlasti kasvad), siis täiskasvanuna on 174 cm pikkuse juures normaalkaaluks veel ka 75 kg. Normaalseks kaalu languse tempoks loetakse 0,5, äärmisel juhul 1 kg nädalas. Sinu praegune tempo on liiga kiire. Arvestama pead ka seda, et oled teismeeas, kus nii mõnegi toitaine vajadus on suurem ja praegu toimub organismi kiire arenemine. Seetõttu pead kindlasti jälgima, et toidust kõik vajalikud toitained kätte saad ja ei nälgi. Hea oleks, kui edasine kaalu languse tempo ei ületaks 0,5 kg nädalas, väga palju kaalu alandada ei ole vaja enam, pigem saavutatud kaalu hoida.