Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kehakaal

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida. Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

kaisa

28. november 2017

Tere! Olen 13a tüdruk olen 161cm pikk ja kaalun 34.6kg minu arust see normaalne ja tahan võtta kohutavalt kaalu alla, palun andke nõu.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

See ei ole kindlasti normaalkaal. Selles vanuses tüdruku normaalkaaluks 161 cm juures oleks minimaalselt 40 kg. Seega oleks vaja hoopis kaalus juurde võtta. Sest näiteks, kui sa ei kasva enam pikemaks, siis 15-aastaselt oleks 161 cm juures normaalkaaluks minimaalselt 45kg, 19-aastaselt minimaalselt 48 kg. Kui tundud endale paksuna, siis on oht söömishäire kujunemiseks. See on psühholoogiline probleem, millega ise inimene toime ei tule, vaid vaja on psühhiaatri abi. Kui sellega ei tegeleta, võivad tagajärjed tervisele olla väga kurvad. Söömishäiretega tegeletakse Põhja-Eesti Regionaalhaigla Psühhiaatriakliinikus, Tartu Ülikooli Kliinikumi psühhiaatriakliinikus, Sensus OÜs või Ambromed Kliinikus.

eiütle

26. november 2017

Olen 12a kaalun 44kg ja pikkust on 154cm tunnen et olen paks kuid teised ütlevad et olen peenike
Ma olengi peenike aga kaalun palju ma näen välja kole luud paistavad igalt poolt aga tunnen et olen paks
Kas olen normaal kaalus?
Mida tegema peaksin et ei tunneks et olen paks?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

12-aastase 154 cm pika tüdruku normaalkaal jääb vahemikku 35-49 kg, Senikaua, kuni kaal ei lähene alakaalule ning peamiseks mõttes peas ei ole “olen paks”, on kõik korras. Tuleb vaid normaalselt süüa ning piisavalt liikuda. Kui aga kinnisidee saada järjest peenemaks hakkab võtma võimust, siis võib kahtlustada söömishäire kujunemist. Sellisel juhul tuleb kiiremas korras pöörduda psühhiaatri vastuvõtule, et oma tervist mitte kahjustada. Söömishäiretega tegeletakse Põhja-Eesti Regionaalhaigla Psühhiaatriakliinikus, Tartu Ülikooli Kliinikumi psühhiaatriakliinikus, Sensus OÜs või Ambromed Kliinikus.

agnes

26. november 2017

Olen 12a pikkuseks on 154cm ja kaalun 44.3kg
Kas see on normaalne

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Selles vanuses ja pikkuses tüdruku normaalkaal jääb vahemikku 35-49 kg, poisil 37-48 kg.

Ly

26. november 2017

Tere! Olen 72-aastane, kaalun 47 kilo ja olen 158 sm pikk (keha massiindeksi järgi alakaal) Kaal hakkas langema seoses kolesterooli “tõrjega”. Toitun neli korda päevas mitmekesiselt – Hommikul söön putru koos sügavkülma marjade või moosiga ja meega, lisaks 2 tükki tumedat sokolaadi. Lõunal “taldriku reegli” järgi – pool taldrikut aed-ja juurvili. teisel poolel kartul ja liha või kala. Magustoiduks tükike omavalmistatud marja- või õunakooki (või mõnda magustoitu) ja 1 tükk tumedat sokolaadi. Kolmandal söögikorral peotäis puuvilja ja pähkleid või seemneid. Õhtusöögiks on võileivad juustuga ja aed-või juurvilja salat. Joogiks joon ühel söögikorral kruusitäie keefiri, teistel kordadel vett või teed.
Pidulike sündmuste puhul toitun nagu teised, kuid seda tuleb väga harva ette. Vahepeal näksimise harjumust ei ole mul kunagi olnud.
Umbes aasta tagasi oli mul kolesterool korras. Arvan sellepärast, et ma ei kasutanud pikemat aega võid.
Mida ma peaksin muutma või kuidas toituma, et keha massiindeks korda saada?

Spetsialist vastab:Kristel Ehala-Aleksejev

Kindlalt küll väita ei saa, aga teie saadetud menüü alusel igikaudseid arvutusi tehes tuleb teie päevane toiduga saadav energia alla teie tegeliku vajaduse. Kõik valikud teie menüüs on teretulnud, kuid kui vaadata teie eale ja soovituslikule kehakaalule vajaminevat valkude hulka, siis seda toodud andmete alusel pigem kokku ei tule. Arvestades teie soovi hoida kolesteroolitase normis, on igati mõistlik tuua oma menüüsse rohkelt köögivilju, täisteratooteid ja pähkleid-seemneid. Samas ei tohiks unustada olulisi valguallikaid, mille puudumine võib olla seotud ka ebapiisava energiaga saamisega toidust. Soovitan menüüsse tuua juurde igapäevaselt kohupiima ja/või kodujuustu (100-150 g). Valige tooted, mille valkude sisaldus on 100 grammi kohta > 10 grammi. Piimatoodetest on teil menüüs praegu vaid juust ja keefir.  Kanaliha, kalkun ja kala on samuti headeks valgu allikateks. Kindlasti peaks nädalas vähemalt paaril korral kuuluma menüüsse ka munaroad. Kui sööme loomset päritolu tooteid, siis ei tähenda see automaatselt, et meie kolesteroolitase paigast läheb (kolesterooli saame vaid loomset päritolu toitudest). Kui me ei vali liiga kõrge rasvaprotsendiga tooteid ja ei liialda antud toitudega, pole mõtet muretseda.  Söögist saadava energia tõstmiseks võite salatitele ja köögiviljadele lisada taimseid õlisid (oliivi-, rapsiõli jt). Julgustan teid sobivuse korral tooma vahelduse mõttes oma toidulauale ka kaunviljasid (oad, läätsed). Kui kaal siiski tõusma ei hakka, tasub menüü täpselt üle arvutada. Teie vanuse ja pikkuse juures võiks ligikaudne energiavajadus olla 1600-1700 kcal päevas. Arvutusi menüü osas saate ise teha toitumisprogrammis. Kui jääte hätta, siis  pöörduge abi saamiseks toitumisnõustaja vastuvõtule.

Vitali

9. november 2017

Tere, olen 16- aasta vana poiss, 183cm pikk ja kaalun ainult 63kg.
Kuidas ma võiks kaalust võtta, Sest ma söön iga päev aga juurde ei võta

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Iseenesest ei pea selle kaalu pärast muretsema. Kui kaaluksid alla 58 kg, siis oleks tegemist alakaaluga. Soovitan kasvatada lihasmassi – liikudes, tehes lisaks veidi jõuharjutusi ning süües regulaarselt ja toite kõikidest toidugruppidest vastavalt toidusoovitustele. Sinu täpset päevast energiavajadust on raske öelda, kuid kulutused põhiainevahetusele on sul päevas minimaalselt 1700-1800 kcal. Sinna tuleks juurde lisada füüsilisest aktiivsusest tingitud energiavajadus. Seega võib korraliku füüsilise koormuse korral päevane koguenergiavajadus ulatuda isegi 3000 kcal-ni.

Anett

2. november 2017

Tere, olen 13 aastane tüdruk ja kaalun 55-56 kg pikkust on mul 167-169 cm ning käin kahes trennis. Kas mu kaal on normaalne?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

13-aastane 167 cm pikk tüdruk võiks kaaluda maksimaalselt 61 kg, järelikult oled täiesti normaalkaalus.

MiniMiss2017

2. november 2017

Olen 14 aastane, 160cm pikk ja kaalun 97kg, kas see on ok?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

97 kg on kindlasti väga palju sellise vanuse ja pikkuse juures. 14-aastased 160 cm pikad poisid tohiksid kaaluda maksimaalselt 56 kg ja tüdrukud 58kg. Soovitan pöörduda toitumisnõustaja poole. 

Aivar

2. november 2017

Tere olen 16 180cm ja 94kg kui palju oleks vaja kaalust alla võtta ja kuidas

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

16-aastased poisid võiksid 180 cm pikkuse juures kaaluda maksimaalselt 76 kg, 19-aastaselt sama pikkuse juures maksimaalselt 80 kg. Seega oleks vaja kaalu langetada 15-20 kg. Kuna oled veel tegelikult kasvueas, siis toitumist väga rangelt piirata ei tohi, et mitte jätta ennast ilma vajalikest toitainetest. Soovitan väga pöörduda toitumisnõustaja või -terapeudi jutule, kes annab nõu, kuidas langetada kaalu ilma tervist kahjustamata.  Senikaua võid, teatavate reserveeringutega, kaalu langetamisest lugeda siit.

Ruth

22. oktoober 2017

Tere!
Sooviksin teada, millised on keha rasvaprotsendi vahemikud kui olen 17-aastane naine?
Ja mis on tavaline või keskmine lihasmassi protsent?

Ette tänades
Ruth

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Küsimusele vastab Tervise Arengu Instituudi projektijuht, toitumisnõustaja Kristin Salupuu: “Kehakoostise määramiseks kasutatakse üldjuhul bioelektrilise takistuse määramise meetodit, mis põhineb kõrgesagedusega elektrivoolu takistuse mõõtmisel inimeses. Takistuse suurus sõltub kehas oleva vee kogusest, takistus on seda suurem, mida suurem on keha rasvaprotsent. Mõõtmisel kasutatakse spetsiaalset kaalusid, kuid arvestama peab, et erinevad kaalud annavad veidi erinevaid tulemusi. Paremate tulemuste saamiseks ei tohiks enne mõõtmist mõned tunnid süüa, 12 tundi peaks hoiduma treeningutest ja saunas käimisest. Seega sõltuvad küsitud väärtused  väga palju sellest, millise kaaluga kaaluda, mis kell ja millistes tingimustes. Lihasmassi protsent sõltub rasvaprotsendist ja treenitusest. American Council on Excercise toob välja arvud, mis kehtivad täiskasvanutele. Naistel on eluliselt oluline rasvaprotsent  10-13%, sportlastel jääb see üldjuhul vahemikku 14-20%, treenitud inimestel 21-24%, keskmisel inimesel 25-31%, ülekaalulisel >32%. 
Lisaks on teada, et täiskasvanud naistel on reproduktiivtervise hoidmiseks madalaim rasvaprotsent 12, aga noortel 14.”

Trevor

22. oktoober 2017

Ma olen 160 cm pikk ja kaalun 44,5kg ning olen kõigest 11 aastat vana. Kas ma peaksin juurde võtma?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

11-aastased 160 cm pikkused lapsed peaksid kaaluma vähemalt 38kg, et olla normaalkaalus. Seega oled praegu täiesti normaalkaalus.