Menüü

Nõuandenurk

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.

Küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid, pahatahtlikke või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Loe tervisliku kehakaalu kohta.

Tagli Pitsi

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi dotsent. Tagli on ka üks Eesti toitumissoovituste autoritest.

Kristel Ehala-Aleksejev

Tartu Ülikooli Kliinikumi arst-toitumisnõustaja.

Kehakaal

Küsi nõu
Esita toitumisspetsialistile küsimus

Siin saad esitada oma toitumisega seotud küsimusi, kuid kindlasti tutvu eelnevalt esitatud küsimuste ja vastustega, sest nende lugemisel võid juba oma küsimusele vastuse leida.Sinu küsimus avaldatakse toitumine.ee lehel viie tööpäeva jooksul koos vastusega. Vastus saadetakse ka teie e-posti aadressile. Meil on õigus küsimusi toimetada. Solvavaid või ebatsensuurseid kirju ei avaldata.

Karmo

19. mai 2018

Tere
Olen 191 cm pikk ja kaal on 140 kg.
Vanus on 27. Palju ma peaksin kaalu kaotama ja kuidas.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Võiksite kaaluda maksimaalselt 91kg, väga suure lihasmassi puhul ka mõned kilod enam. Kuna tegemist on väga suure ülekaaluga, siis soovitan abi saamiseks pöörduda kindlasti kutse saanud toitumisnõustaja poole. Samuti tasub lugeda nõuandeid kaalu alandamise rubriigist, pidada toidupäevikut ning ettevaatlikult suurendada oma füüsilist aktiivsust.

Kristina

29. aprill 2018

Tere,
Olen 16-aastane tütarlaps ja kaalun 67kg, pikkust on 169cm. Tahaksin teada, kas olen normaalkaalus ja kas on mingeid nõuandeid, kuidas selles vanuses kehakaalu langetada?

Aitäh :)

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Tegemist on normaalkaaluga, küll üsna ülekaalu piiri peal. Kaalu langetamist ei ole vaja, küll aga tuleks jälgida, mida süüa ja liikuda kindlasti rohkem.  Kuna tegemist on veel kasvueaga, siis igasugused toidupiirangud võivad kaasa tuua ka vajalike toitainete puuduse. Seetõttu peaks toitumine olema nii mitmekesine kui võimalik. Soovitan oma toitumist jälgida ka toidupäevikut pidades.

tüdruk

17. aprill 2018

Tere,
ma olen 13 aastane tüdruk, kaal on 40kg ja pikkus on umbes 156-158. Ma olen suhteliselt peenike ja see häirib mind. Mida ma peaksin tegema, et saada normaalkaalu ja kas ma olen alakaaluline?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Oled normaalkaaluline, aga üsna alakaalu piiri peal. Ilmselt ei ole sa veel hakanud muutuma vormikamaks, mis umbes selles vanuses alguse saama peaks. Soovitatav on süüa piisavalt, mitmekesiselt ja regulaarselt ning olla füüsiliselt aktiivne, et tekitada juurde ka lihasmassi.

Stella

15. aprill 2018

Tere, olen 15 aastane tüdruk, olen 167 cm pikk

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kui küsimus puudutab seda, mis oleks normaalkaal, siis sellises vanuses sellise pikkuse juures võiks kehakaal jääda vahemikku 48-67 kg, keskmiselt seega umbes 58 kg.

KK

15. aprill 2018

Tere! Olen 15 aastane tüdruk. Pikkus on mul kusagil 164 cm. Detsembris kaalusin 65 kg, aga nüüd kaalun 57 kg. Minu teada selles vanuses ei tohiks väga suuri dieete pidada. Mulle on öeldud, et olen kondiseks jäänud, aga mina ei saa üldse aru, et mu keha kuidagi väiksem oleks. Ainult riietelt võib seda lugeda, mis on natukene suuremaks mulle jäänud. Ma tahaksin kangesti veel kaalust allavõtta, aga on see hea mõte?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Kehamassiindeksi järgi oled praegu täiesti normaalkaalus. Võiksid kaaluda kuni 65 kg, et olla normaalkaalus. Kui oled 18-aastaselt sama pikk, siis oleks sinu normaalkaalu keskmiseks 60 kg. Seega ei peaks tegelikult kaalu enam langetama. Küll aga tuleks vaadata, et keha rasvaprotsent oleks normaalne. Seda peaks saama kõige paremini määrata mõnes spordi- või tervisekeskuses. Sellisel juhul, kui see on liiga suur, tuleks ennekõike proovida liikumisega suurendada lihasmassi ning toituda võimalikult normaalselt. Dieeti pidada ei soovita, sest oled jätkuvalt kasvueas, kus teatud toitainete vajadus on suurem ning väikese energia saamise juures on oht, et neid jääb vajaka, mis võib avaldada oma mõju ka arenemisele ja tervisele.

Matthias

27. märts 2018

Ma olen 10 aastane ja ma kaalun 50 kg.Kas see on norm?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

See sõltub ka sinu pikkusest. Näiteks 10-aastase poisi puhul on 50 kg normaalkaaluks, kui tema pikkus on vähemalt 163 cm.

VK

27. märts 2018

Tere. Olen 15aastane poiss (peaaegu 16). Minu kasv on 180cm ja kaal 65kg. On see normaalne või ei ole?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Jah, tegemist on normaalkaaluga. 16-aastane 180 cm poiss on normaalkaalus, kui kaal jääb vahemikku 56-76 kg.

Enely

27. märts 2018

Tere! Olen 13.aastane tüdruk, pikkust pisut üle 155 cm ja kaal 47 kg. Muretsen selle pärast, et olen viimasel ajal üsna kiiresti juurde võtnud. Aasta alguses nt. kaalusin 43 kg ja suve lõpus 39. Kas peaksin oma toidukoguseid vähendama? Kas selline kaalutõus on normaalne? Vahest söön päris suuri portse, muidu söön aga tervislikult ja olen aktiivne.

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Selles vanuses hakkavadki tüdrukud muutuma vormikamateks, mis on täiesti normaalne. Oluline on jälgida, et ei tekiks ülekaalu. Praeguse vanuse ja pikkuse juures on normaalkaaluks veel 52 kg, aga näiteks 17-aastaselt sama pikkuse juures 58 kg.

Epp

27. märts 2018

Tere! Ma olen 12 aastane tüdruk 159cm pikk ja kaalun 48-50kg. Kas ma olen ülekaalus ja kui siis palju?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

Selles vanuses tüdrukutel sellise pikkuse korral algab ülekaal 54 kilogrammist.

Rass

27. märts 2018

Tervist, olen 17 aastane ja 171cm pikk ja kaal kõigub 54-55 vahel, mis jääb alakaalu, aga kuna ma tegelen intensiivselt 5 korda nädalas jõusaaliga ja tarbin ennekõike vett ning üritan süüa normaalselt siis mu kaal ikkagi ei tõuse, mida ma peaks tegema, et ma saaks oma kaalu tõsta?

Spetsialist vastab:Tagli Pitsi

17-aastaselt 171 cm juures on normaalkaaluks veel 53 kg, alakaal on alla selle. Kui on soov kaalus juurde võtta, siis tuleks suurendada energia saamist. Seda tuleks teha proportsionaalselt kõikidest toidugruppidest, võttes aluseks toidusoovitused.