Menüü

Enamlevinud dieedid

HCG dieet

HCG dieet on oma nime saanud hormoonpreparaadi – inimese korioonse gonadotropiini (inglise keeles human chorionic gonadotropin ehk HCG) järgi. HCG dieet oli populaarne 70ndatel aastatel, kuid kogub viimasel ajal taas jõudsasti järgijaid.

Murelikuks teeb, et selles dieedis on korraga kaks väga ohtlikku asja – väga madal toiduenergia (500 kcal) manustamine ja hormoonpreparaadi kasutamine, mida kas süstitakse või pannakse tilkadena keele alla. HCG on hormoon, mida eritab arenev loode ja hiljem platsenta, et loode saaks piisavalt toitaineid. Dieedi loojad kinnitavad, et HCG aitab vähendada söögiisu väga väikese toiduenergia puhul.

HCG on küllalt kallis – kuu aega dieedi pidamist nõuab inimeselt ligi tuhat USA dollarit. Süüa soovitatakse ainult mahetoitu. Dieedi autorid lubavad, et kaal väheneb päevas kuni 400 grammi ja et inimene ei tunne mingit nälga. Ekspertide arvates võib see kujutada lisaohtu tervisele. HCG on keelatud toidulisandina, kuid kuna paljudes maades on HCG lubatud retseptiravim fertiilsuse raviks, võivad arstid selle saamiseks kirjutada retsepti. Selle dieedi muudabki ohtlikuks hormoonide suvaline manustamine, eriti koos sellise madala toiduenergiaga.

Dukani dieet

See dieet on väga populaarne Prantsusmaal, kus see olevat 1,5 miljonil prantslasel aidanud kaalus alla võtta. Inglise keelt kõnelevate inimeste hulgas on see dieet alles populaarsust kogumas.

Dukani dieediraamat ilmus Inglismaal 2010. ja USA-s 2011. aastal. See kõrge valgusisaldusega dieet lubab süüa üle 100 toidu ja koosneb neljast faasist.

  1. Esimeses faasis lubatakse süüa 72 valgurikast, kuid väherasvast toitu (taine liha, sink, kodujuust jms), mis tagab kaalu alanemise 2–7 päeva jooksul 2–3 kg. Ei ole vaja mingit toiduportsjonite piiramist ega energiakontrolli niikaua, kui sööd vaid “õigeid” toite. Lisaks veel kaerakliid ja päevas 2,5 liitrit vett.
  2. Teises faasis lubatakse süüa 28 vähese tärklisesisaldusega köögivilja (kurk, tomat, lehtsalat jms) ja kaalukadu kuni kilogramm nädalas.
  3. Edaspidi lubatakse veidi puuvilju, juustu, leiba ja teisi tärkliserikkaid toite.
  4. Viimases faasis lubatakse süüa, mida inimene tahab, kuid nädalas peab pidama ühe valgupäeva ja paar korda nädalas sööma kaerakliisid.

Dr Dukan kinnitab, et seda nõuannet järgides ei võeta kaalus kunagi juurde. Lubatud on kunstlikud magusained, äädikas ja maitseained. Ka kiire kõnd 20–30 minutit päevas kuulub dieedi juurde.

See dieet sarnaneb aastate eest väga populaarse Atkinsi dieediga, kuid on selle veidi leebem variant.

Dieedi puuduseks on liigne valkude ja vähene süsivesikute hulk, mis sunnib organismi tootma glükoosi aminohapetest. Süsivesikute puudumisel tekivad rasvhapetest ketokehad. Liigses koguses valgud koormavad ka maksa ja neerusid.

Monodieet

See dieet lubab nädalas kaalukadu 3–10 kg. Dieet seisneb selles, et päeva jooksul süüakse ainult üht toitu kõikidel toidukordadel, milleks soovitatakse arbuusi, tomateid, greipi ja teisi madala energiasisaldusega toite. Nende toitude tarbimiskogus ei ole aga piiratud. Soola, suhkru ja maitseainete lisamine on välistatud.

Selle dieedi järgijatele on iga toidukord nagu karistus, kuna toit on väga üksluine.

Tekib paljude toitainete defitsiit, organism nõrgeneb. Ohtlikuks võib saada ka naatriumi defitsiit, millega võivad kaasneda lihaste krambid, halvimal juhul isegi surm.

Atkinsi dieet

Atkinsi dieet on populaarseim valgurikas dieet maailmas. Toitumiskava on valgurikas, rasvarohke ning süsivesikutevaene. Originaaldieedis annavad saadavast toiduenergiast rasvad umbes 65%, valgud 25% ja süsivesikud 20%. Päevane soovituslik energiahulk on 1400–1500 ning kaalukaotuseks lubatakse keskmiselt 1,8–5,4 kg esimese 14 päeva jooksul. Dieet põhineb organismi taotluslikul ketoosiseisundisse viimisel.

Atkinsi dieet koosneb neljast etapist:
  1. Piirangute periood vähemalt kaks nädalat – päevas on lubatud süüa vaid 20 g süsivesikuid. Menüü võib sisaldada kõiki liha- ja kalatooteid, muna, enamikku juustudest, koort, võid, taimeõlisid, majoneesi ning lisaks ka väikestes kogustes salateid ja osasid köögivilju. Vältida tuleb näiteks leiba, pastat ja teisi teraviljatooteid, tärkliserikkaid köögivilju, puuvilju ja teraviljatooteid.
  2. Lisanduvad hoolikalt valitud kiudaineterikkad köögiviljad väga väheses koguses, suurendamine toimub astmeliselt nädalate kaupa.
  3. 3–4. Säilitusperioodid – süsivesikute tarbimist võib suurendada ainult seni, kuni kehakaal ei tõuse. Kõik toidud, mille tarbimise järgselt kehakaal tõusma hakkab, tuleb välistada. Tarbitavad süsivesikud peavad olema töötlemata ja rafineerimata. Süsivesikute puudusel peab organism energiat saama valkudest ja rasvadest, mis on energeetiliselt kulukam. Lühiajalisele ketoosiseisundile peab organism vastu, pikemaajalisel dieedi järgimisel võib tekkida eluohtlik seisund. Toidu kõrge valgusisaldus toob endaga kaasa ka küllastunud rasvhapete ja kolesterooli tarbimise üle soovitatud piiri. Valkude laguproduktid suures koguses on toksilised ning koormavad üle neerud – oht saada neerukahjustus.

Süsivesikute alla kuuluvad ka kiudained, mida peab saama vähemalt 25 grammi päevas. Kiudained on vajalikud seedimise korrashoidmiseks. Dieet võib põhjustada lihaskoe vähenemist, nõrkus ja minestustunnet; ketoos iiveldust, ebameeldivat hingeõhku ja maitset suus. Kaltsiumipuuduse tõttu suurendab selline valgurikas dieet ka osteoporoosiriski.

Paleodieet

Paleotoitumise põhimõtete loojate sõnul põhineb dieet evolutsioonilistel paleoliitikumi põhimõtetel ja see tugineb meie eelkäijate toitumisharjumustel, mida on kohandatud vastavalt tänapäevale. Paleodieedis eelistakse värsket, looduslikku ja mitte töödeldud toitu – aukohal on tailiha, mereannid, puuviljad, juurviljad ja pähklid.

Vältima peab teravilju ja piimatooteid, ka enamikke kaunvilju ja töödeldud toite. Paleomenüü põhineb vähesel süsivesikute tarbimisel ning pigem ei ole tegemist dieedi ja energiakoguste järgimise, vaid elustiiliga.

Kui paleotoitumise järgija rõhub peamiselt liha ja teiste valgu- ja rasvarikaste toitude söömisele, siis võib ta saada liiga palju valke, rasvu (eriti küllastunud rasvhappeid). Kui ta aga sööb ka piisavalt köögivilju, siis on paleotoitumise põhimõtteid järgides võimalik kätte saada nii makro- kui ka mikrotoitained soovituslikus koguses.

Veregrupidieet

Veregrupidieedi põhimõte on see, et erineva veregrupiga inimesed tohivad süüa erineva koostisega toitu.

Peamised soovitused:
0 grupp Madala süsivesikute, kõrge valkude (liha ja kala) ja vähese piimatoodete tarbimisega dieet. Oluline on rohkelt liikuda.
A grupp Rohke kala ja köögiviljade ning vähese piimatoodete tarbimisega dieet.
B grupp Rohkelt liha ja piimatooteid, natuke kala ning hulgaliselt puu- ja köögivilju.
AB grupp A ja B grupi dieet kombineerituna. Kõige väiksemate piirangutega dieet.

Enamasti kaasneb veregrupi dieediga nii kaalu langus kui ka seetõttu muude tervisenäitajate paranemine. See ei ole tegelikult seotud mitte veregrupidieediga, vaid tuleneb sellest, et piiratakse ka töödeldud ja rafineeritud toidu tarbimist ning toidu üldist piiramist ja seeläbi saadakse vähem energiat.

Kuidas ära tunda valedieeti?

  • Liialdab ühe toidu või toidugrupiga.
  • Keelab mõningate toitude koos tarbimise.
  • Lubab muuta keha keemiat, lubab, et mõni toit põletab rasvu.
  • Süüdistab hormoone kaalutõusus.
  • Soovitab kasutada toidulisandeid.
  • Lubab kiiret kaalukaotust ilma toiduenergiat piiramata ja kehalist aktiivsust suurendamata.