Menüü

Alandatud energiasisaldusega toidud

Kui räägitakse kaalu alandamisest, siis antakse tihti soovitusi tarbida vähem rasvu ja suhkrut. Üheks võimaluseks seda soovitust järgida, on kasutada light–tooteid. Tihti aetakse segi „dieet“ ja „light“.

Dieettoit

Dieettoit on eritoit, mis on ette nähtud inimestele, kes seedeprotsessi, ainevahetuse kõrvalekallete või füsioloogilise seisundi tõttu vajavad tavapärasest erinevat toitu. Väide light(inglise keeles „lahja“, „kerge“), mis vastab “vähendatud” mõistele, tähendab, et sellise toidu energia või toitaine sisaldus peab olema võrreldes sarnaste toodetega vähendatud vähemalt 30%, naatriumi või keedusoolasisaldus aga vähemalt 25%.

Toidu energiasisaldust vähendatakse tavaliselt suhkru- ja rasvasisalduse vähendamise arvel. Toidu märgistuses tulebki näidata omadused, millest tulenevalt on toode light. Inimesed on aga teatud toodete puhul magusa maitsega harjunud ning kui toote suhkrusisaldust vähendada, tuleb tema magususe tõstmiseks kasutada magusaineid.

Kunstlikud magusained kuuluvad lisaainete hulka ja kannavad vastavat E-numbrit. Neid võib jagada toitvateks ja mittetoitvateks:

  • Esimesse rühma kuuluvad polüalkoholid, mille keskmine energiasisaldus on 2,4 kcal grammi kohta, seega mõnevõrra väiksem kui süsivesikutel (4 kcal). Kuid kuna enamike polüalkoholide magusus on ka väiksem, siis kaalulangetamisel neist kasu ei ole. Selle rühma esindajate kasutamine ei ole inimeste tervisele suuri probleeme tekitanud.
  • Teise rühma kuuluvad magusained, mis ei anna energiat üldse või mille magusus on sadu kordi suurem kui suhkrul ja seetõttu kasutatakse neid nii väikeses koguses, et nendest saadav energia on tühine.

Magusainetega toodetakse kõige enam jooke: karastusjooke, kaljajooke, jääteed, energiajooke ja joogikontsentraate. Sellised joogid ei anna energiat või on nende energiasisaldus väga väike. Magusainetega võib leida ka jogurteid, kohupiimakreeme, jäätiseid, küpsiseid. Siiski on meil magusainetega toitude valik ja tarbimine väike.

Kas magusained aitavad kaalu vähendada?

Mõningatel andmetel mõjutab magusainetega jook maitseretseptoreid ja tõstab nii söögiisu. Kui sellele ei järgne söömine, võib tekkida näljatunne ja inimene sööb järgmisel toidukorral rohkem kui tavaliselt.

Seega – kui eelistada magusainetega jooki, tuleks seda juua koos toiduga, aga kindlasti mitte väga sageli. Magusainete ning nende laguproduktide võimaliku kahjuliku toime kohta organismile ei ole veel piisavalt tõendeid ning seetõttu võiks neile pigem eelistada tavalise suhkruga valmistatud tooteid, kuid süüa neid võimalikult harva.

Tunduvalt rohkem kui vähendatud suhkrusisaldusega, on vähendatud rasvasisaldusega tooteid.

Need tooted ei ole mõeldud selleks, et inimene loobuks rasvast, vaid selleks, et väheneks rasvadega liialdamine. Vähendatud rasvasisaldusega tooteid võib leida nii lihatoodete, piimatoodete kui ka näiteks majoneeside ja margariinide hulgast.

Poes müügil olevate vähendatud energiasisaldusega sinkide pakenditel on tihti ka hoopis märge „kerge“. Selliste sinkide rasvasisaldus on väike, vaid 4–5% ja energiasisaldus umbes 100 kcal 100 grammi kohta. Mõnikord on neis tavalise keedusoola asemel kasutatud Pan-soola, et vähendada lisaks ka toote naatriumisisaldust.

Alandatud rasvasisaldusega piimatoodete valik ei ole väga suur. Kaalualandaja toiduvalikus võivad juustud, toorjuustud, jogurtid ja kohupiimakreemid olla küll light-tooted, piim seevastu peaks aga olema 2,5%-se rasvasisaldusega, kuna kaltsiumi omastamiseks on vaja ka rasvlahustuvat D-vitamiini.

Kas light-toodetega on võimalik kaalus alla võtta?

Kui inimesed valivad vähendatud energia- ja rasvasisaldusega tooteid, söövad nad vähem rasvu, millega kaasneb väiksem toiduenergia saamine. Ameerika Arstide Assotsiatsioon peab suure rasvasisaldusega toitude asendamist alandatud rasvasisaldusega toitudega ohutuks ja efektiivseks võimaluseks kontrollida oma toidu rasva- ja energiasisaldust. Kui aga arvad, et light-toodete söömisel võid endale lubada lisa koogikese, ei ole positiivseid tulemusi oodata. Samuti on palju neid tooteid, millele ei annagi peale panna sõna light. Näiteks värskele lihale. Liha puhul tuleks eelistada võimalikult taist, ilma nähtava rasvata tükki.